Volvo slaví 50 let tříbodových bezpečnostních pásů

Volvo slaví 50 let tříbodových bezpečnostních pásů

 
 

Švédská automobilka Volvo 13. srpna oslavila přesně 50 let od dodání prvního vozu s tříbodovými bezpečnostními pásy svému dealerovi.

13. srpna 1959 bylo do prodejny ve švédském městě Kristianstad dodáno první sériové Volvo vybavené tříbodovými bezpečnostními pásy přímo od výrobce. Jednalo se o populární model PV544, který oslavil své půlstoletí v loňském roce.

Za myšlenkou tříbodových bezpečnostních pásů stojí letecký inženýr Nils Bohlin, kterého Volvo přijala v roce 1958. Ten před svým příchodem do automobilky pracoval na vývoji vystřelovacích sedadel pro letecké oddělení společnosti SAAB.

Nils Bohlin není první, kdo s myšlenkou bezpečnostních pásů přišel, protože již ve třicátých letech ve Spojených státech někteří lékaři prosazovali dvoubodové bezpečnostní pásy, které měly zabránit zraněním při nehodách.

Dvoubodové pásy se do padesátých let staly nejběžnějším bezpečnostním prvkem, který ovšem nebyl povinný a ani se nejednalo o standardní výbavu. Jejich schopnost zabránit zraněním při nehodě byla navíc vedle tříbodových pásů Nilse Bohlina mnohem nižší.

I dnes se ještě najdou řidiči, které bezpečnostní pásy považují za omezující a cítí se lépe bez nich. Není tedy nijak zvláštní, že v padesátých letech, kdy jejich používání nebylo povinné se jen těžko prosazovaly. Ani Volvo se samozřejmě nesetkalo s okamžitými prodejními úspěchy. Prvními sériovými modely s tříbodovými bezpečnostními pásy se stala Volva PV544 a Amazon v roce 1959. Na severoamerický trh uvedla automobilka tento bezpečnostní prvek až v roce 1963.

Ze strany zákazníků i některých odborníků ovšem stále přetrvávala nedůvěra k poutání se v automobilu. Až v roce 1967 došlo k průlomu, když Nils Bohlin zveřejnil studii obsahující výsledky 28.000 nehod vozů značky Volvo vybavených bezpečnostními pásy. Tato studie jasně ukázala, že tříbodové bezpečnostní pásy dokáží zachránit život a také že se s jejich používáním snižuje riziko zranění o zhruba 50 až 60 procent.

Ve vozech značky Volvo se tříbodové bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech staly standardem v roce 1967. Od svého představení v roce 1959 se samozřejmě neustále zdokonalují a v roce 1969 dostaly samonavíjecí mechanismus, který v sedmdesátých letech doplnila kontrolka jejich zapnutí. V druhé polovině osmdesátých let se objevily první mechanické předpínače, které pás při nárazu udržují napnutý.

V současnosti jsou tříbodové bezpečnostní pásy vybaveny předpínači i omezovači tahu a spolupracují s airbagy na zmírnění následků dopravních nehod. Podle Evropské rady pro bezpečnost dopravy v současnosti snižují bezpečnostní pásy počet smrtelných zranění v autech na území Evropské unie každoročně přibližně o 40 procent.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá

Vláda Andreje Babiše (ANO) v souvislosti s dnešním…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

 

Štítky Volvo

 

Přidat názorDiskuse: Volvo slaví 50 let tříbodových bezpečnostních pásů







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce centruje, obránce zakončuje

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…