Volvo slaví 50 let tříbodových bezpečnostních pásů
13. srpna 1959 bylo do prodejny ve švédském městě Kristianstad dodáno první sériové Volvo vybavené tříbodovými bezpečnostními pásy přímo od výrobce. Jednalo se o populární model PV544, který oslavil své půlstoletí v loňském roce.
Za myšlenkou tříbodových bezpečnostních pásů stojí letecký inženýr Nils Bohlin, kterého Volvo přijala v roce 1958. Ten před svým příchodem do automobilky pracoval na vývoji vystřelovacích sedadel pro letecké oddělení společnosti SAAB.
Nils Bohlin není první, kdo s myšlenkou bezpečnostních pásů přišel, protože již ve třicátých letech ve Spojených státech někteří lékaři prosazovali dvoubodové bezpečnostní pásy, které měly zabránit zraněním při nehodách.
Dvoubodové pásy se do padesátých let staly nejběžnějším bezpečnostním prvkem, který ovšem nebyl povinný a ani se nejednalo o standardní výbavu. Jejich schopnost zabránit zraněním při nehodě byla navíc vedle tříbodových pásů Nilse Bohlina mnohem nižší.
I dnes se ještě najdou řidiči, které bezpečnostní pásy považují za omezující a cítí se lépe bez nich. Není tedy nijak zvláštní, že v padesátých letech, kdy jejich používání nebylo povinné se jen těžko prosazovaly. Ani Volvo se samozřejmě nesetkalo s okamžitými prodejními úspěchy. Prvními sériovými modely s tříbodovými bezpečnostními pásy se stala Volva PV544 a Amazon v roce 1959. Na severoamerický trh uvedla automobilka tento bezpečnostní prvek až v roce 1963.
Ze strany zákazníků i některých odborníků ovšem stále přetrvávala nedůvěra k poutání se v automobilu. Až v roce 1967 došlo k průlomu, když Nils Bohlin zveřejnil studii obsahující výsledky 28.000 nehod vozů značky Volvo vybavených bezpečnostními pásy. Tato studie jasně ukázala, že tříbodové bezpečnostní pásy dokáží zachránit život a také že se s jejich používáním snižuje riziko zranění o zhruba 50 až 60 procent.
Ve vozech značky Volvo se tříbodové bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech staly standardem v roce 1967. Od svého představení v roce 1959 se samozřejmě neustále zdokonalují a v roce 1969 dostaly samonavíjecí mechanismus, který v sedmdesátých letech doplnila kontrolka jejich zapnutí. V druhé polovině osmdesátých let se objevily první mechanické předpínače, které pás při nárazu udržují napnutý.
V současnosti jsou tříbodové bezpečnostní pásy vybaveny předpínači i omezovači tahu a spolupracují s airbagy na zmírnění následků dopravních nehod. Podle Evropské rady pro bezpečnost dopravy v současnosti snižují bezpečnostní pásy počet smrtelných zranění v autech na území Evropské unie každoročně přibližně o 40 procent.