Volvo slaví 50 let tříbodových bezpečnostních pásů

Volvo slaví 50 let tříbodových bezpečnostních pásů

 
 

Švédská automobilka Volvo 13. srpna oslavila přesně 50 let od dodání prvního vozu s tříbodovými bezpečnostními pásy svému dealerovi.

13. srpna 1959 bylo do prodejny ve švédském městě Kristianstad dodáno první sériové Volvo vybavené tříbodovými bezpečnostními pásy přímo od výrobce. Jednalo se o populární model PV544, který oslavil své půlstoletí v loňském roce.

Za myšlenkou tříbodových bezpečnostních pásů stojí letecký inženýr Nils Bohlin, kterého Volvo přijala v roce 1958. Ten před svým příchodem do automobilky pracoval na vývoji vystřelovacích sedadel pro letecké oddělení společnosti SAAB.

Nils Bohlin není první, kdo s myšlenkou bezpečnostních pásů přišel, protože již ve třicátých letech ve Spojených státech někteří lékaři prosazovali dvoubodové bezpečnostní pásy, které měly zabránit zraněním při nehodách.

Dvoubodové pásy se do padesátých let staly nejběžnějším bezpečnostním prvkem, který ovšem nebyl povinný a ani se nejednalo o standardní výbavu. Jejich schopnost zabránit zraněním při nehodě byla navíc vedle tříbodových pásů Nilse Bohlina mnohem nižší.

I dnes se ještě najdou řidiči, které bezpečnostní pásy považují za omezující a cítí se lépe bez nich. Není tedy nijak zvláštní, že v padesátých letech, kdy jejich používání nebylo povinné se jen těžko prosazovaly. Ani Volvo se samozřejmě nesetkalo s okamžitými prodejními úspěchy. Prvními sériovými modely s tříbodovými bezpečnostními pásy se stala Volva PV544 a Amazon v roce 1959. Na severoamerický trh uvedla automobilka tento bezpečnostní prvek až v roce 1963.

Ze strany zákazníků i některých odborníků ovšem stále přetrvávala nedůvěra k poutání se v automobilu. Až v roce 1967 došlo k průlomu, když Nils Bohlin zveřejnil studii obsahující výsledky 28.000 nehod vozů značky Volvo vybavených bezpečnostními pásy. Tato studie jasně ukázala, že tříbodové bezpečnostní pásy dokáží zachránit život a také že se s jejich používáním snižuje riziko zranění o zhruba 50 až 60 procent.

Ve vozech značky Volvo se tříbodové bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech staly standardem v roce 1967. Od svého představení v roce 1959 se samozřejmě neustále zdokonalují a v roce 1969 dostaly samonavíjecí mechanismus, který v sedmdesátých letech doplnila kontrolka jejich zapnutí. V druhé polovině osmdesátých let se objevily první mechanické předpínače, které pás při nárazu udržují napnutý.

V současnosti jsou tříbodové bezpečnostní pásy vybaveny předpínači i omezovači tahu a spolupracují s airbagy na zmírnění následků dopravních nehod. Podle Evropské rady pro bezpečnost dopravy v současnosti snižují bezpečnostní pásy počet smrtelných zranění v autech na území Evropské unie každoročně přibližně o 40 procent.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 

Štítky Volvo

 

Přidat názorDiskuse: Volvo slaví 50 let tříbodových bezpečnostních pásů







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…