Volvo – švédská kvalita a bezpečnost (1. díl)

Volvo – švédská kvalita a bezpečnost (1. díl)

 
 

Vloni oslavila švédská automobilka Volvo 80 let od okamžiku, kdy 14. dubna 1927 vyjel z továrny na ostrově Hisingen v Göteborgu první sériový vůz ÖV4. Volvo vždy kladlo důraz na kvalitu a bezpečnost a proto jistě stojí za to, podívat se do jeho historie.

Společnost Volvo vznikla v roce 1924 jako pobočka výrobce valivých ložisek SKF. Ředitelem firmy se tehdy stal Assar Gabrielsson a funkci technického manažera zastával Gustav Larson. Obchodní značku Volvo (latinsky to znamená valím se nebo také jedu) si SKF nechala registrovat už v roce 1915 se záměrem použít ji pro speciální sérii kuličkových ložisek pro americký trh. Pro tento účel nebyla využita a tak, když se Assar Gabrielsson a Gustav Larson rozhodli založit v roce 1927 automobilku, dostala název Volvo Personvagnar AB.

Od začátku byl při výrobě automobilů Volvo kladen důraz na kvalitu a robustnost, aby si dokázaly poradit s drsným švédským klimatem a terénem. Je příznačné, že znakem nově vzniklé firmy se stala chemická značka pro železo (kruh se šipkou umístěnou v diagonále). Třetí princip dali firmě do vínku už zakladatelé Gabrielsson a Larson, když prohlásili: „Auta řídí lidé a proto hlavním principem stojícím nade vším se musí stát bezpečnost cestujících“.

Začátky

Prvními sériovými vozy značky Volvo byly otevřené čtyřmístné ÖV4 (přezdívané Jakob) a sedany s pevnou střechou PV4. Poháněly je dvoulitrové čtyřválcové motory s rozvodem SV a výkonem 21 kW (28 k). Prodej zpočátku vázl, v prvním roce se prodaly jen necelé tři stovky vozů. Prvním šestiválcovým osobním automobilem Volvo se v roce 1929 stal typ PV651. Tento a další odvozené modely se vyráběly až do roku 1936 (kolem 3200 kusů), navíc Volvo prodávalo nákladní automobily a samotné podvozky.

obrázek [555 x 331]

Pokusem o aerodynamické řešení se stal v roce 1935 šestimístný vůz PV 36, poháněný šestiválcem o objemu 3670 cm3. Byl ale poměrně drahý, takže se za tři roky prodalo jen kolem pěti set kusů. Mnohem úspěšnější byly šestimístné typy PV51 až 56, vyráběné od roku 1936 až do konce druhé světové války. Poháněly je šestiválce s výkonem 62 kW (84 k). Verze s prodlouženou karosérií se používaly jako vozidla taxi. Luxusní limuzíny PV60 a PV61 (také kabriolety s karoserií od firmy Nordberg) nezapřely americké předlohy a krátce se vyráběly ještě po roce 1945.

PV444 a PV544

Ještě v průběhu války zkonstruovali technici firmy Volvo prototyp čtyřmístného dvoudveřového vozu střední třídy, který se představil veřejnosti na podzim roku 1944 ve stockholmské tenisové hale. Model označený PV444 měl samonosnou celokovovou karoserii moderních tvarů, inspirovanou tehdejšími americkými vozy. Zájem o nový vůz byl ohromující. Během jediného týdne bylo sjednáno 2300 závazných objednávek. Po skončení války zbrzdil náběh sériové výroby nedostatek materiálu a dlouhodobá stávka, takže první sériové vozy vyjely až v únoru 1947.

Robustní vůz s prostornou 4,4 m dlouhou karoserií měl klasicky řešený podvozek s nezávisle zavěšenými předními koly a tuhou zadní nápravu s vinutými pružinami, poháněnou přes manuální třístupňovou převodovku. Vůz měl světlomety zapuštěné do předních blatníků a širokou chromovanou mřížku chladiče. Dělené čelní okno bylo již tehdy vyrobené z bezpečnostního vrstveného skla. Také malé zadní okno ve splývající zádi bylo rozdělené středovou příčkou.

obrázek [555 x 293]

K pohonu sloužil čtyřválec s rozvodem OHV, objemem 1,4 litru a výkonem 29 kW (40 k) při 3800 otáčkách za minutu. Vůz s pohotovostní hmotností necelých 1000 kg měl maximální rychlost 120 km/h a spotřeboval v průměru 10 litrů benzinu na 100 km. V roce 1950 se rozjela výroba série B, lišící se od předchůdce jen v detailech. Produkce vozů PV444 se neustále zvyšovala, takže v roce 1956 byl vyroben vůz s pořadovým číslem 100000. Pro modelový rok 1957 dostal vůz silnější motor s objemem 1582 cm3 a výkonem 44 kW (60 k). Verze pro americký trh s dvojitým karburátorem SU měla dokonce 63 kW (85 k) a údajně jezdila až 160 km/h. Poprvé v historii značky Volvo se od roku 1953 vyráběla i verze kombi PV445, zvaná Duett. V roce 1960 byla nahrazena modelem P210 s jednodílným předním oknem.

Podvozkové skupiny typu PV444, včetně čtyřválcového 1,4litrového motoru s výkonem zvýšeným na 52 kW (70 k), posloužily v roce 1954 ke stavbě prvního sportovního vozu v historii značky Volvo. Dvoumístný roadster Volvo P1900 Sport dostal trubkový rám a laminátovou karoserii s výrazně zapuštěnou maskou chladiče. Z plánované série 400 kusů, určených hlavně pro americký trh, se nakonec za necelé dva roky vyrobilo jen 67 kusů.

V roce 1958 došlo k výrazné modernizaci modelu PV444, přejmenovaného na PV544. Základní tvary karoserie se splývající zádí zůstaly stejné, typ PV544 ale dostal novou masku chladiče, zvětšilo se přední a zadní okno (obě byla nedělená a klenutá), změnil se také interiér vozu (čalouněná přístrojová deska). Výrazným prvkem zvyšujícím bezpečnost cestujících se staly tříbodové bezpečnostní pásy, které od roku 1959 zavedlo Volvo u všech svých vozů jako první na světě. Od sezony 1961 se nabídka motorů rozšířila o čtyřválec 1778 cm3 s výkonem 50 kW (68 k). Celková produkce typu PV 444/544 dosáhla v roce 1965, kdy skončila jejich výroba, čísla 440000. Indičtí bratři Singhové připravili typu PV544 důstojné rozloučení vítězstvím v nesmírně obtížné Safari Rallye.

Amazon

V roce 1956 se novým šéfem automobilky Volvo stal Gunnar Engellau a s jeho příchodem začala nová etapa historie firmy. Premiéru oslavil první typ s pontonovou karoserií Volvo P120 Amazon. Jméno Amazon mohlo Volvo používat jen ve Skandinávii, neboť v ostatní Evropě je měl registrován německý výrobce malých motocyklů a mopedů Kreidler. Jednotlivé modely proto vycházely z interního označení P120. Základní čtyřdveřový model s jednokarburátorovým motorem 1583 cm3 (44 kW/60 k) se jmenoval P121, typ 122S z roku 1958 měl se dvěma karburátory výkon 63 kW (85 k). Dvoudveřové sportovní provedení P130 mělo pod kapotou dvoulitrový čtyřválec s výkonem 87 kW (118 k). Od roku 1962 se vyrábělo pětidveřové kombi P220. Pozdější tuningová úprava firmy Vöx dokazuje, že design vozu byl zdařilý. Kombi Amazon mělo už tehdy horizontálně dělené zadní dveře s horní částí vyklápěnou nahoru a dolní směrem dolů.

obrázek [555 x 304]

Karoserii modelu Volvo Amazon navrhl Jan Wilsgaard opět v americkém stylu, údajně mu byl vzorem Chrysler New Yorker a Chrysler 300C. Dvoudveřové a čtyřdveřové vozy s celkovými rozměry 4400 x 1620 x 1510 mm měly nápaditý design s typickou dělenou mřížkou chladiče. Bezrámový podvozek měl přední kola nezávisle zavěšena na příčných lichoběžnících s kyvnými rameny a zadní tuhou nápravu. Pérování zajišťovaly vpředu i vzadu vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Celkem vyjelo z výrobních linek v Torslandě v letech 1957–1970 667 tisíc Amazonů, včetně 73000 kombi P220. Amazony se dobře prodávaly v Americe, takže není divu, že už v roce 1963 otevřelo Volvo montážní závod v kanadském Halifaxu.

Sportovní kráska – P1800

Přes neúspěch s roadsterem P1900, nepřestalo Volvo uvažovat o výrobě sportovního vozu. Projektu se v roce 1957 ujal Helmer Pettersson, který už ve čtyřicátých letech pracoval na vývoji typu PV444. Designu se ujal jeho syn Peter, který v té době pracoval u italské karosárny Pietro Frua. Tato firma také postavila první tři prototypy. Vzhledem k nedostatku vlastních výrobních kapacit se zástupci automobilky Volvo poohlíželi po vhodném výrobci. Sám Helmer Pettersson osobně navštívil v prvním prototypu německého výrobce karoserií Karmann v Osnabrucku. Krátce po zahájení přípravných prací ale Karmann spolupráci přerušil a zdálo se, že Volvo se bude muset s myšlenkou na sportovní vůz rozloučit. Nakonec se podařilo dohodnout s malou britskou firmou Jensen, kde bylo v letech 1961 až 1963 smontováno prvních 6000 kusů.

obrázek [555 x 344]

Sportovní kupé Volvo P1800 se stalo senzací ženevského autosalonu v roce 1960. Mělo jednoduché, ušlechtilé tvary s oválnou maskou chladiče a náznaky zadních ploutví. Většina dílů podvozku pocházela z typu Amazon, včetně 1,8litrového čtyřválce B18. Později dostalo kupé silnější motor B20B s objemem 1985 cm3 a výkonem 92 kW (125 k). Stejný motor byl použit u originální kombinace kupé a kombi, nazvané Volvo 1800 ES, kterého se v letech 1971 – 1973 vyrobilo kolem osmi tisíc. V roce 1963 se výroba typu P1800 přesunula z Anglie do švédského Lundby a zde vyrobené vozy dostaly název 1800S (S znamenalo, že byly montovány ve Švédsku). V roce 1970 dostala kupé motor B20E se vstřikováním paliva (97 kW/130 k). Vozy s tímto motorem nesly označení 1800E. Celková produkce kupé Volvo P1800, vyráběného v letech 1961 – 1973 dosáhla počtu 47492 kusů. V USA vzniklo konverzí z kupé několik kabrioletů.

V roce 1963 otevřelo Volvo svoji první montovnu na americkém kontinentu, v kanadském Halifaxu. Rok 1964 byl pro Volvo významný otevřením nové továrny ve městě Torslanda. Hned v následujícím roce spustilo Volvo výrobu v belgickém Gentu. V Torslandě byl také vyroben poslední Amazon (1970). O dalších osudech značky Volvo si povíme v dalších dvou částech tohoto článku.

Nepřehlédněte
POHLEDY DO HISTORIE: Volvo – švédská kvalita a bezpečnost (2. díl)
Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 

Štítky Volvo Design Roadster

 

Tapety

Volvo P120 Amazon (1957) Volvo P120 Amazon (1957)
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…