Volvo: Továrna Torslanda pojede na tři směny
Takřka třináctileté čekání na druhou generaci Volva XC90 se vyplatilo. 1.927 kusů úvodní limitované série bylo vyprodáno za 47 hodin a poptávka je i nadále vysoká. Sama švédská automobilka oficiálně uvádí, že jde o zájem o „nové vozy“. Které jiné by to asi měly být?
Kromě zavedení třetí směny nabere Volvo 1,3 tisíce nových zaměstnanců, což je jistě dobrá zpráva. Počet pracovníků vzroste v Torslandě o 40 procent ze současných 3.300, jejich počet se tak zvýší celkově na 4.600. A zlepší se také flexibilita produkce. Klienti neradi čekají na nové vozy dlouho.
Expanze nedávno padesátileté továrny je plánována na první čtvrtletí roku 2015 a se zahájením produkce nejaktuálnějšího modelu pochopitelně souvisí. Ať si mu klidně někteří vytýkají podobnost s bavorskou konkurencí, zákazníky subjektivní názory evidentně nezajímají. A to je dobře! Volvo XC90 je založeno na nové modulární platformě SPA (Scalable Product Architecture), kterou sdílí s budoucí modelovou řadou. V komplexu byla rovněž otevřena nová karosárna a z bran bude vyjíždět až 300 tisíc aut ročně. Celkové investice si vyžádají 11 miliard dolarů (236,6 miliardy korun dle aktuálního kurzu). Čínský majitel Zhejiang Geely pumpuje do Volva peníze vší silou, existence značky je tak zajištěna.
Připomeňme, že společnost vyrábí automobily od roku 1927 a až do konce minulého století byla samostatná, než ji koupil Ford. Před čtyřmi lety se jí v rámci restrukturalizace zbavil, přece jen byl jedinou americkou automobilkou z tzv. Velké trojky, která řízeně nezbankrotovala. Následně přešla pod křídla holdingu Geely z Říše středu. A obchodně se jí daří velmi dobře. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostl odbyt oproti stejnému období toho loňského o 9,2 %. Do jeho konce by si nová volva mělo koupit po celém světě 470 tisíc klientů, což činí desetiprocentní navýšení a zároveň rekord, tohoto čísla výrobce ve své takřka devadesátileté historii dosud nedosáhl. V sezóně 2013 našla 427.840 zákazníků a v té příští se očekávají díky zmíněné novince další zisky. Volvo musí zůstat v černých číslech.
V Torslandě se kromě nového XC90 vyrábějí i sedany a kombi série 60 a větší řada 70/80 včetně oplastovaného kombíku XC se zvýšeným podvozkem. Volvo stále sídlí v Göteborgu, čínská centrála pak v Šanghaji. Velmi známý je závod v belgickém Gentu, švédská motorárna ve Sköyde a karosárna v Olofströmu již méně. V nejlidnatější zemi světa slouží automobilce komplexy v Čcheng-tu a Čang-tia-kchou. Po celém světě pro ni pracuje přes 23 tisíc lidí.