Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo: Továrna Torslanda pojede na tři směny

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Zahájení výroby nové generace Volva XC90 si vyžádá radikální změny. Hlavní závod Torslanda bude vyrábět ve třísměnném provozu.

Takřka třináctileté čekání na druhou generaci Volva XC90 se vyplatilo. 1.927 kusů úvodní limitované série bylo vyprodáno za 47 hodin a poptávka je i nadále vysoká. Sama švédská automobilka oficiálně uvádí, že jde o zájem o „nové vozy“. Které jiné by to asi měly být?

Kromě zavedení třetí směny nabere Volvo 1,3 tisíce nových zaměstnanců, což je jistě dobrá zpráva. Počet pracovníků vzroste v Torslandě o 40 procent ze současných 3.300, jejich počet se tak zvýší celkově na 4.600. A zlepší se také flexibilita produkce. Klienti neradi čekají na nové vozy dlouho.

Expanze nedávno padesátileté továrny je plánována na první čtvrtletí roku 2015 a se zahájením produkce nejaktuálnějšího modelu pochopitelně souvisí. Ať si mu klidně někteří vytýkají podobnost s bavorskou konkurencí, zákazníky subjektivní názory evidentně nezajímají. A to je dobře! Volvo XC90 je založeno na nové modulární platformě SPA (Scalable Product Architecture), kterou sdílí s budoucí modelovou řadou. V komplexu byla rovněž otevřena nová karosárna a z bran bude vyjíždět až 300 tisíc aut ročně. Celkové investice si vyžádají 11 miliard dolarů (236,6 miliardy korun dle aktuálního kurzu). Čínský majitel Zhejiang Geely pumpuje do Volva peníze vší silou, existence značky je tak zajištěna.

Připomeňme, že společnost vyrábí automobily od roku 1927 a až do konce minulého století byla samostatná, než ji koupil Ford. Před čtyřmi lety se jí v rámci restrukturalizace zbavil, přece jen byl jedinou americkou automobilkou z tzv. Velké trojky, která řízeně nezbankrotovala. Následně přešla pod křídla holdingu Geely z Říše středu. A obchodně se jí daří velmi dobře. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostl odbyt oproti stejnému období toho loňského o 9,2 %. Do jeho konce by si nová volva mělo koupit po celém světě 470 tisíc klientů, což činí desetiprocentní navýšení a zároveň rekord, tohoto čísla výrobce ve své takřka devadesátileté historii dosud nedosáhl. V sezóně 2013 našla 427.840 zákazníků a v té příští se očekávají díky zmíněné novince další zisky. Volvo musí zůstat v černých číslech.

V Torslandě se kromě nového XC90 vyrábějí i sedany a kombi série 60 a větší řada 70/80 včetně oplastovaného kombíku XC se zvýšeným podvozkem. Volvo stále sídlí v Göteborgu, čínská centrála pak v Šanghaji. Velmi známý je závod v belgickém Gentu, švédská motorárna ve Sköyde a karosárna v Olofströmu již méně. V nejlidnatější zemi světa slouží automobilce komplexy v Čcheng-tu a Čang-tia-kchou. Po celém světě pro ni pracuje přes 23 tisíc lidí.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
17. 10. 2014 09:37
Re: Jen tak dál
No za mě osobně v současnosti nemá BMW jedinný esteticky zajímavý model. Chybí lehkost a elegance. Designový jazyk je dost těžkopádný, auta působí spíše, jako pseudokulturista na steroidech, než jako "atlet/sportovec". Komplikované přídě někdy zavánějí výrazným sklonem k tuningu v jeho nejprimitivnějších podobách a v poslední době prapodivně tvarovaná světla na modelech X či na modelu 1, jen utvrzují poznámku o steroidech. Neforemné verze GT jsou již jen třešinka na dortu. Poslední obodobí, kdy jsem byl z vrtulky nadšen, není tak dávné, ale ani sériové. GranLusso. Tento koncept od Pininfariny bych viděl jako základní kámen pro nový směr BMW, ale jak říkám, je to subjektivní.
17. 10. 2014 08:31
Re: Jen tak dál
Přemýšlím o tom, jak bmw ztrácí designový dech (i když jen subjektivně), máš na mysli nějaký konkrétní model? Za mě je vzhled bmw v pořádku, 3er, 4er, 4 GC, 6 GC jsou skvostné, 5er, 3 GT, x3, x1 povedené, z nové x5 a x6 je znát americký akcent a x6 se mi spíš nelíbí (stejně tak x4), 7er už má svůj věk, z 1er jsem na rozpacích. V globále si u mě bmw vede dobře.
17. 10. 2014 08:01
Re: Jen tak dál
suhlas, tak isto nevidím podobnosť s akýmkoľvek iným autom
16. 10. 2014 16:54
Jen tak dál
Růst prodejů Volvu přeju, je potřeba ty "manažerské" silnice trochu zpestřit. A poznámka v článku mi připadá až příliš subjektivní - "podobnost s bavorákem?" se musí asi vyloženě cíleně hledat. Nevím, ale nevidím. Ze předu mě nic nenapadá, zezadu je to typické Volvo, tak možná jen když se nechám unést podsunutou poznámkou, zavřu oči, tak... ne ani profil na mne nepůsobí jako bavorák. A myslím si, že to ani Volvo nemá zapotřebí. BMW subjektivně v designu už delší dobu ztrácí dech, takže by to chtělo konečně nějakou svěží novinku, která jej posune zpět, mezi zajímavé vozy. A navíc XC90 není auto na první pohled. Při internetovém představení to nepůsobilo nic moc, spíš zklamání z nenaplněných tužeb po velkém čekání, ale z "živých" fotek a videí vypadá auto mnohem lépe (paradox), takže předpokládám, že při osobním setkání to bude ještě o kus lepší. To auto až na "nevolvovsky" okázalý interiér vizuálně zraje, a to je dobře. ;)