Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks a inteligentní bezpečnostní systémy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Volvo Trucks představuje inteligentní bezpečnostní systém, minimalizující nebezpečí vzniku dopravní nehody.

Volvo Trucks připomíná, že od listopadu roku 2015 platí v celé Evropské unii předpis, který nařizuje vybavit každé nové těžké nákladní vozidlo se dvěma nebo třemi nápravami funkcí automatického nouzového brzdění.

Cílem je snížit počet nehod, při kterých nákladní vozidlo najede do vozidla, které jede vpředu. Jedná se totiž o případ, který tvoří zhruba pětinu veškerých dopravních nehod nákladních vozidel. V současnosti předpis požaduje, aby byl systém nouzového brzdění schopný zpomalit nákladní vozidlo o 10 km/h. Příští rok se tato hodnota zpřísní na 20 km/h.

Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů společnosti Volvo Trucks, k tomu uvedl, že je skvělé, že dojde ke zpřísnění, ale podle jeho slov jsou legislativní požadavky stále velice mírné.

Pokud se systém nouzového brzdění aktivuje při rychlosti 80 km/h, není zpomalení o 20 km/h dostatečné. Aby v tomto případě bylo možné zabránit drtivému nárazu do vozidla, které vpředu úplně zastaví, je nákladní vozidlo nutné zpomalit daleko více.

Společnost Volvo Trucks proto vyvinula systém, který s velkou rezervou splňuje požadavky jak současného, tak budoucího znění předpisu. Systém byl představen již v roce 2012 a jeho hlavním úkolem je především upozornit řidiče na hrozící nebezpečí srážky.

Nouzová brzda se aktivuje během velice krátkého okamžiku a jen v případech, kdy je to bezpodmínečně nutné. Rychlost zpomalení je přibližně 7 m/s2 . To je hodnota, která je shodná s parametry mnoha osobních vozů. V praxi to znamená, že vozidlo jedoucí rychlostí 80 km/h může zastavit na vzdálenost asi 40 metrů.

Systém pomocí kamery a radarové technologie sleduje vpředu jedoucí vozidla. Funkčnost systému není nijak omezena slunečním svitem, mlhou ani špatnými světelnými podmínkami. Na případné hrozící nebezpečí srážky řidiče upozorní stále se stupňující světelné a zvukové signály.

Nezaznamená-li systém reakci řidiče na vydávaný signál, začne vozidlo zlehka brzdit. Pokud řidič na signál stále nereaguje, aktivuje se nouzová brzda. Nouzová brzda zůstane aktivní až do úplného zastavení vozidla.

V případě, že řidič do pěti sekund od zastavení vozidla nepohne volantem nebo nezareaguje jiným způsobem, automaticky se aktivuje ruční brzda. Jedná se o bezpečnostní opatření, které zabrání vozidlu v samovolném pohybu tehdy, je-li řidič po nehodě v šoku nebo v bezvědomí.

Současně s aktivací nouzové brzdy začnou jako výstraha pro vzadu jedoucí vozidla blikat brzdová světla. Když rychlost vozidla klesne pod 5 km/h, začnou blikat ještě výstražná světla.

Systém společnosti Volvo funguje i na silnicích se zatáčkami a umí rozlišovat svodidla u silnice od skutečných překážek provozu (např. od ostatních vozidel včetně motocyklů). Veškerých výhod, které systém nabízí, je možné využívat pouze tehdy, jsou-li na vozidle i přívěsu aktivní veškeré potřebné prvky, jako například systém ABS.

Protože předpisy ohledně nouzového brzdění platí teprve krátce, projeví se jejich kladný dopad na statistiku dopravních nehod až za nějaký čas. Společnost Volvo Trucks je však o výhodách systému nouzového brzdění a dalších systémů aktivní bezpečnosti pevně přesvědčena.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)