Volvo Trucks: Deset let s převodovkou I-Shift

Volvo Trucks: Deset let s převodovkou I-Shift

 
 

Převodovka I-Shift v letošním roce slaví své desáté narozeniny. Do nákladních vozů Volvo je v současnosti montována třetí generace.

S převodovkou i-Shift je v současné době dodáváno 80 % nákladních automobilů Volvo FH, ale při uvedení první generace v roce 2001 byla zcela jiná situace.

Na trhu tehdy byl jistý počet tak zvaných AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizovaných mechanických převodovek). Ty však byly založeny na manuálních převodovkách upravených tak, aby umožňovaly automatickou změnu převodů. Nebyly zcela spolehlivé a zákazníci s nimi nebyli příliš spokojeni.

První generace I-Shift byla automatizovaná převodovka pro evropskou dopravu s celkovou hmotností souprav až 44 tun a točivým momentem do 2400 Nm.

Systém se skládal z nové nesynchronizované základní převodovky se třemi rychlostními stupni a z integrované řídicí jednotky, tak zvané GCU (Gear Control Unit - řídicí jednotka převodů). Řazení stupňů bylo řízeno elektronickým systémem, který získával informace ze softwaru optimalizovaného speciálně pro dálkovou přepravu. Za a před základní převodovkou byly tehdy stále zařazeny dělicí a redukční převodovky.

Tato převodovka I-Shift slavila prodejní úspěch a v roce 2002, pouhý jeden rok po uvedení na trh, jí bylo vybaveno 14 % prodaných nákladních vozů Volvo. Pro srovnání - jejím předchůdcem, převodovkou Geartronic, první AMT převodovkou společnosti Volvo Trucks, bylo vybaveno jen jedno procento nákladních vozů, které společnost prodala.

K výhodám převodovky I-Shift patří kombinace nekomplikované mechaniky spojené s elektronickým řízením, snížení spotřeby paliva i bezpečnosti provozu, protože řidič se může plně soustředit na provoz a není ke konci pracovního dne unaven řazením rychlostních stupňů.

V roce 2005 se představila druhá generace převodovky I-Shift. Přinesla novou konstrukci přední a zadní části, aby bylo možné umístit nový spojkový systém a novou redukční jednotku.

Díky tomuto řešení bylo dosaženo větší kapacity pro vyšší celkové hmotnosti souprav a díky tomu mohla být převodovka I-Shift používána i při některých stavebních pracích a pro dopravu v lesním průmyslu. V důsledku toho se převodovka objevila i u nákladních vozů s 16litrovými motory, a ne jen u vozů s devíti- a dvanáctilitrovými pohonnými jednotkami.

Třetí generace byla uvedena v roce 2009 a byla navržena pro soulad s podmínkami limitů Euro 5. Přinesla řadu hardwarových zdokonalení spolu s novým softwarem, který převodovku přizpůsobil i pro další dodatečná nasazení. Dalším prvkem je rovněž režim rozhoupání těžce naložených nákladních vozů.

V současnosti má převodovka I-Shift aplikace pro většinu typů dopravy a pro motory s vysokým točivým momentem. To znamená, že pracuje také ve vozidlech určených pro skutečně těžký provoz.

Základní převodovka byla dále zdokonalena a byla přidána nová předřazená dělicí převodovka a nový spojkový systém. Přepracována a zkrácena byla také koncová redukční převodovka. Díky tomu je celá převodovka lehčí a kompaktnější. Převodovka I-Shift nyní spolupracuje se všemi konfiguracemi náprav s výjimkou náhonu všech kol.

Příští generace převodovky I-Shift bude přizpůsobena pro motory splňující Euro 6 a Volvo uvádí, že má přispívat k snížení spotřeby paliva ještě více než současné provedení.

Největším počet nákladních vozů Volvo vybavených převodovkou I-Shift byl v roce 2010 prodán v Brazílii, za ním následuje Německo, Francie, Velká Británie a Švédsko.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…