Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Nedostatek spánku za volantem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Být za volantem ospalý je stejně nebezpečné jako požívat za jízdy alkohol.

Bylo prokázáno, že řídit při únavě je stejně nebezpečné jako řídit s alkoholem v krvi, říká Torbjörn Åkerstedt, výzkumník fenoménu spánku a profesor Karolínského institutu Stockholmské univerzity.

Společnost Volvo Trucks vyvinula systém Driver Alert Support (DAS, podpora ostražitosti řidiče), jenž je založen na snímačích, které monitorují změnu směru jízdy vozidla. Pokud řidič prokazuje takové známky únavy, jako jsou nevyrovnané nebo trhané řízení, vyšle systém zvukové varování a vizuální signál.

Pokud řídíte dobře, systém je pro vás neviditelný, říká Peter Kronberg, který vedl technický vývoj systému DAS pro společnost Volvo Trucks. Není něčím, co by vyžadovalo vaši pozornost nebo co by vás zbytečně rozptylovalo při jízdě po silnici. Pokud o sobě dá vědět, je to jen z dobrého důvodu - aby vás varoval, že jste na silnici v ohrožení a že je načase s tím něco udělat.

Zaměřeno na řidiče nákladních vozů

V jedné ze studií National Transportation Safety Board (Státní rada bezpečnosti v dopravě) bylo 52 procent nehod zahrnujících jedno vozidlo způsobeno únavou a v 18 procentech případů řidič připustil, že usnul.

Průzkum únavy provedený European SafetyNet (Evropská síť bezpečnosti) v roce 2009 odhalil, že 60 procent všech řidičů těžkých nákladních automobilů už dřímotu za volantem zažilo. Nicméně jiná studie odhalila, že řidiči nákladních vozů jsou méně náchylní k tomu, aby usnuli za volantem, než ostatní řidiči a jsou účastníky méně nehod na ujetý kilometr. Kvůli čistému objemu času, který stráví při řízení, jsou však důležitou skupinou, která by se měla zkoumat.

Podle průzkumů provedených společností Volvo Trucks přespává průměrný řidič dálkové dopravy 4,6 noci v týdnu v kabině svého vozu. A když se společnost dotazovala 2.200 řidičů na jejich priority týkající se patnácti různých parametrů vnitřku kabiny, bylo na prvních příčkách seznamu pohodlí při odpočinku a při spánku.

Současné předpisy o řízení a odpočinku pro řidiče nákladních automobilů mohou zvýšit bezpečnost jedině tehdy, pokud předepsané periody odpočinku skutečně nabízejí řádnou relaxaci.

Společnost Volvo upravila design lůžkového prostoru svých spacích kabin tak, aby řidiči mohli lépe spát a tím byli následující den za volantem pozornější. Lůžka jsou nastavitelná, matrace jsou dodávány v různých stupních tuhosti a na výběr je řada potahových látek, aby vyhověly různým preferencím jednotlivých řidičů.

Dopřejte si přestávku

Takže co uděláte, když při řízení budete cítit, že začínáte být unavený? Ospalost může být odvrácena pitím velkého množství kávy nebo zařazováním častých přestávek, říká profesor Åkerstedt. Nicméně po přestávce jste svěží jen dalších asi patnáct až třicet minut, a čím více jste unavený, tím rychleji se po každé přestávce zase unavíte. Je nesmírně důležité být si vědom své únavy, abyste si mohli zvolit způsob obrany dříve, než bude příliš pozdě.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
20. 12. 2011 12:43
Re: mikrospánek
skoda, ze to nie je take jednoduche. Mikrospanok mozes dostat aj uplne oddychnuty.
Avatar - m.z.
19. 12. 2011 16:13
mikrospánek
Kdo první vynalezne dokonalý systém hlídání mikrospánku, ten zaslouží Nobelovu cenu.
Konkrétně v nákladní dopravě by klesla nehodovost o takových 70%.