Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Nízké nároky na energii a široký výběr barev

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Vedle neustálého snižování spotřeby paliva u svých vozů se společnost Volvo Trucks několik posledních desetiletí věnuje i snižování energetických nároků svých výrobních podniků.

Příkladem může být lakovna Volvo Trucks v Umeå v severním Švédsku, která je podle automobilky díky své nízké spotřebě energie k životnímu prostředí nejpřívětivějším zařízením svého druhu na světě. I přesto ale může zákazníkům nabídnout více než 850 barev.

Na každou kabinu je třeba okolo 20 litrů barvy, a každá kabina musí být následně vytvrzena v peci. Vynásobte tento proces desítkami tisíc vozidel ročně – nemluvě o vytápění a chlazení potřebném pro další části lakovny – a je zřejmé, že takové zařízení by mohlo mít velký dopad na životní prostředí z hlediska materiálu a energie.

V lakovně se již řadu let věnují snižování emisí škodlivých plynů unikajících z rozpouštědel do ovzduší a zvyšování energetické účinnosti. Každá fáze procesu lakování je zmapována do nejmenších detailů.

V letech 1998 až 2008 byla spotřeba energie snížena o 30 procent. Tento úspěch je o to významnější, že množství lakovaných komponentů se v tomto období zvýšilo. Na tomto nárůstu má částečný podíl i skutečnost, že plastové díly, které dříve dodávala lakovna z Belgie jsou nyní lakovány v Umeå.

Důvodem pro tento přesun, byla skutečnost, že je obtížné dosáhnout stejného odstínu u všech částí, když jejich povrchová úprava není prováděna v jedné lakovně.

Zlepšení v operačním plánování, jako je vypnutí strojů, když jsou mezery na výrobní lince, rovněž pomáhá snížit spotřebu energie. Další úspora energie připadá na energeticky úsporné elektromotory.

Když se začalo se společným lakováním plastů s kabinou byla teplota v peci na vytvrzování barev snížena o více než 50 stupňů, což se samozřejmě projevilo i v nižší spotřebě energie. V současnosti jsou tak pro vytvrzování využívání nižší teploty a lakovna přešla při vytápění ze zkapalněného ropného plynu (LPG) k dálkovému vytápění pecí odpadním teplem z nedaleké elektrárny.

Dálkové vytápění, částečně zajišťované přeměnou domácího odpadu na energii v nedaleké elektrárně, také ve vytápění nahradilo olej a zbývající LPG bylo nahrazeno ekologičtějším dimethyletherem (DME) získávaným z biomasy.

Jednou z nejlepších úspor energie je chladící systém továrny. Řeka Umeälven protéká hned kolem továrny a pod ní je podzemní řeka s vodou chladnou bez ohledu na denní či roční dobu. Tato studená voda je napumpována dvoukilometrovým systémem potrubí do trubek továrny. Toto řešení umožňuje nahradit chladící zařízení využívající chladicí směsi jako jsou freony.

Lakovna byla modernizována a produkce rozdělena do několika fází, tím se zmenšil objem použitých barev a rozpouštědel a zároveň i produkce emisí. V roce 1988 byly tyto emise přibližně 70 gramů na čtvereční metr lakované kabiny. Dnešních 10 gramů je výrazně méně než limit EU 55 gramů na čtvereční metr.

Snížila se rovněž spotřeba barvy. V roce 1999 bylo na jednu kabinu potřeba 34 litru barvy a od roku 2008 je potřeba již jen 20,2 litru barvy.

I přes všechna opatření a řešení snižující spotřebu energie, emise škodlivých plynů i spotřebu barvy nabízí lakovna Volvo Trucks stále širší paletu odstínu. V současnosti se muže pochlubit nabídkou 850 barev a je připravena splnit i speciální požadavky. To nejlépe dokazuje případ, kdy si jeden klient nechal na kabinu svého budoucího tahače namíchat barvu podle laku na nehty, který právě používala jeho žena.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)