Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Projekt svážení dřeva s hydraulickým pohonem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
V rámci projektu svážení dřeva One More Pile testuje společnost Volvo Trucks hydraulický pohon přední nápravy nákladních vozů.

Svoz dřeva po strmých a kluzkých lesních cestách klade při převážení nákladů o hmotnosti 74 tun vysoké nároky na vlastnosti souprav pro přepravu kmenů. Jeden ze tří zkušebních nákladních vozů v projektu One More Pile byl před krátkým časem vybaven hydraulickým pohonem přední nápravy, který se může zapnout, když vůz zdolává kluzkou cestu, strmé svahy se špatným přístupem nebo ostré zatáčky.

Souprava Volvo FH16-660 s tažným závěsem a přívěsem převáží náklady o hmotnosti 74 tun, čímž testuje možnost svážení dřeva z lesa k tahači pomocí tažného závěsu a přívěsu, a také možnost svážení dřeva během celé cesty až k pile nebo k jiným průmyslovým uživatelům.

Tento test nám dává unikátní příležitost k tomu, abychom zjistili, jak nejlépe optimalizovat hydraulický náhon přední nápravy pro různé jízdní podmínky, říká Lena Larsson, manažerka společnosti Volvo pro projekt One More Pile. Velmi vysoká hmotnost soupravy nám poskytuje značné množství informací a zkušeností, jak nejlépe využívat hydraulický pohon.

Samotný hydraulický pohon není žádnou novinkou, ale jeho použití při svozu dřeva je zcela nové. V tomto testu se společnost Volvo rozhodla instalovat dva samostatné hydraulické motory (do každého z předních kol jeden), integrovat je do nábojů kol a pohánět je hydraulickým čerpadlem připojeným k hnacímu výstupu vyvedenému z motoru vozu. Hydraulické motory se mohou až do určitých otáček automaticky nebo manuálně zapínat.

Navíc mohou pracovat nezávisle na tom, jestli je pohon zadních kol zapnut, nebo vypnut.

Tímto způsobem jsme získali možnost pohánět přední kola nezávisle na převodovce a můžeme udržovat pohon předních kol v běhu i během řazení převodových stupňů nebo při zařazeném neutrálu, vysvětluje Lena Larsson.

Zlepšení jízdních vlastností je zřejmé. Na extrémně strmých svazích a na kluzkých površích pokračuje nákladní vůz v jízdě i tam, kde by normálně uvázl.

Náš test jsme teprve zahájili, ale už jsme odhalili významný potenciál, pokračuje Lena Larsson. Budeme pokračovat v naší analýze v průběhu trvání projektu až do roku 2012 a po ní bude následovat zkoumání toho, jak tuto technologii nejlépe využít při zdokonalování jízdních vlastností.

Projekt One More Pile byl zahájen v lednu 2009 s pevným záměrem dosáhnout radikálního snížení postihu životního prostředí v důsledku provozu při svážení dřeva. Cílem je snížení počtu vozů, nižší emise a pokračující zvyšování bezpečnosti dopravy.

Cílem projektu je využít nové technologie tak, aby dva nákladní vozy pro svoz dřeva zvládly tutéž práci, která nyní vyžaduje použití tři vozidel. Dosavadní výsledky naznačují, že spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého byly sníženy asi o 20 % na jeden tunokilometr.

Společný výzkumný projekt spojuje do jednoho celku zkušenosti Švédského výzkumného lesnického ústavu, Švédské správy silnic, Švédské federace lesnického průmyslu, Švédské asociace společností silniční dopravy, SCA, společnosti Volvo Trucks, řady představitelů automobilního průmyslu, Švédské vládní agentury pro inovativní systémy a Národní asociace soukromých silnic.

Test bude probíhat tři roky a jeho výsledky budou ověřovány v běžném každodenním provozu, čímž budou získávány cenné zkušenosti pro následující práce při vývoji klimaticky efektivních a bezpečných dopravních řešení, příznivých pro životní prostředí i pro dopravce.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/cuxwPhQkd1Y?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Avatar - kolmar
6. 12. 2010 18:12
Re: :D
Potom daj vediet, trochu ma to zaujima...
Avatar - T613
6. 12. 2010 16:31
Re: :D
to netuším, zeptám se kamaráda, který se v tom vrtá profesně. Ale ty náklaďáky jsou vesměs skládačky všeho možného
Avatar - kolmar
6. 12. 2010 15:25
Re: :D
Diky moc! o tom som nevedel - zase som o nieco mudrejsi. V kamionoch sa prilis nevrtam. Aj pre Volvo aj pre MAN ich dodava rovnaka firma? je to presne ten isty mechanizmus?
Avatar - T613
5. 12. 2010 19:39
Re: :D
nic nového, tyto systémy vyrábí a dodává firma Poclain. A de facto jdou zabudovat do jakéhokoliv náklaďáku, či přívěsu ;-)
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - kolmar
5. 12. 2010 19:14
Re: :D
No velkost by mi vrasky nerobila, ale tie navesy - cize sa to lame vo viacerych klboch a to nie je podla mna jednoduche. Tatry su dobre, no na mokrej luke alebo snehu ak ich nalozis tak koncia - tak sa musi zapriahnut LKT a uz to jede... ;-)