Volvo Trucks: Reportáž - Celé Volvo v akci

Volvo Trucks: Reportáž - Celé Volvo v akci

 
 
24.8. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volvo má jako jediný výrobce nákladních vozidel ještě sestry v oblasti stavebních strojů a osobních automobilů.

V obrovském lomu poblíž vápenky Čertovy schody u Berouna nás kromě slunečného počasí přivítala spousta vozidel Volvo. V rozměrném dnu lomu se všechny automobily včetně největších tahačů FH16 s velkými přípojnými vozidly, kloubového dempru A35E, nakladače U50F ztrácela jako zrnka písku na břehu moře.

Nákladní vozidla

Při vjezdu až na samotné dno prohlubně nás u stánku pro návštěvníky přivítala vlajková loď FH16 coby tahač a o dvě modelová patra níže sklápěč FE. Obě vozidla měla na sobě umístěný štítek s nápisem Na prodej. To bývá při předváděcích akcích běžná praxe, zejména v současné době.

Vyvážení písku z dolního patra a dvě lomové terasy výše zajišťovaly dvě sklápěčky. První byla třínápravová FE, ještě více si nechávalo naložit čtyřnápravové FM s novým jedenáctilitrovým motorem.

Za volantem

S plně naloženými vozidly jsme po hrbolatém povrchu okořeněném asi dvacet centimetrů hlubokými dírami jezdili zpočátku jen na trojku. Instruktor nás vyzval k zařazení čtyřky a zvýšení rychlosti. Mírné skoky s korbou plnou písku komentoval slovy: „To je Volvo, to vydrží.“

Rozdíl jízdy mezi třínápravovým a čtyřnápravovým vozidlem byl samozřejmě znát zejména v komfortu jízdy a velikosti průměru otáčení. Zatímco s FE jsme si snadno poradili i při zajíždění na přesně určené místo, FM se čtyřmi nápravami vyžadovalo přesnější a předvídavější manévrování. FM se však odvděčilo pohodlnější jízdou přes nerovnosti rozbité cesty v kamenolomu.

Přehlídka

Kromě dvou nákladních vozidel v provozu jsme si v kamenolomu mohli prohlédnout několik dalších nákladních volv. Mezi ně patřil například čtyřnápravový domíchávač betonu s kabinou FM. Velkou pozornost budil tahač FH16 v nejsilnější verzi 660 k spojený s návěsovým sklápěčem. Neméně zajímavou byla souprava s velkokapacitním sklápěčem od Panavu.

S joystickem v ruce

Kromě jízdy nákladními vozidly FE a FM jsme si nenechali ujít příležitost vyzkoušet stavební stroje. Návštěvníky nejvíce obleženým se stal nakladač U50F s dvoukubíkovou lžicí. Jemné ovládání velkého stroje pomocí joysticků nás nadchlo, stejně jako příjemné odhlučnění kabiny. Převoz velkého množství písku zajišťoval kloubový dempr A35E, který kromě velké korby uchvacoval skvělou manévrovatelností. Opět jsme si pochvalovali jemné ovládání a sílu pohonné jednotky tohoto stroje.

Rýpadlo na pásech

Pásový bagr na hromadě písku nás natolik lákal, že jsme neváhali vystoupat po svahu měkkého písku a nabrat do bot písek. Kabina komfortně uchycená na pružinách v silikonovém oleji nás u dveří uvítala bezpečnostním ramenem v červené barvě. Ještě před samotným nakládáním písku na sklápěče FE a FM jsme si od instruktora nechali vysvětlit, který joystick (pravý či levý) slouží pro jednotlivé činnosti bagru.

Před lety se tyto základní ovládací funkce sjednocovaly pro všechny výrobce, protože dlouholetí pracovníci na bagru jedné značky si velmi těžko zvykali na odlišný systém obsluhy stroje jiného výrobce.

Nastavili jsme si otáčky motoru a dali se do nakládání. Překvapila nás velmi nízká úroveň hluku a pátrali jsme, jak toho automobilka dosáhla. Nakonec jsme došli k názoru, že se dvanáctilitrový šestiválec neprojevuje příliš hlučně a konstrukce kabiny velmi zdařile tlumí vibrace a doprovodné zvuky. Štítek uvnitř nám dával najevo, že v budce je dle ISO 6396 normalizovaný hluk 73 dB(A).

Chvíli jsme si zvykali na rychlou reakci výložníku či otáčivého pohybu kabiny na jemný pohyb joysticku, takže jsme naplněnou lžíci před otáčením raději přiblížili blízko nejvíce kabině. Za chvilku jsme si intuitivnímu ovládání celého bagru natolik přivykli, že s využitím mezipoloh joysticku bylo možné provádět čtyři úkony najednou. K tomu jsme museli zvýšit nastavené otáčky motoru, poté bagr pracoval jako po drátkách.

V kabině kolového

S rýpadlem EW160C jsme nejdříve popojeli k hromadě písku, jejíž výška přesahovala strop kabiny o několik metrů. Po sklopení zadních opěrných noh a zafixování přední části rýpadla snížením hydraulické radlice jsme se pustili do díla. Dvoudílný výložník umožňoval dosáhnout lžicí až deset metrů nad úroveň terénu, takže šlo nabírat materiál až z vrcholu hromady písku. Opět bylo nutné přivyknout si na jemné ovládání pomocí joysticků. Znovu jsme se ujistili, že práce na rýpadle může být celkem pohodová a bez nadměrného hluku či vibrací.

Také osobní automobily

V rámci předváděcího dne nákladních vozidel Volvo a stavebních strojů se k dispozici nabízely i osobní novinky švédského výrobce. V blízkém terénu našel uplatnění zejména model XC60 či jeho větší bratr XC90.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér V Arménii odstoupil po masových protivládních protestech premiér

Arménský premiér Serž Sargsjan dnes oznámil, že odstoupí…

Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky Škoda Auto v Číně představí další SUV, zdvojnásobí dodávky

Automobilka Škoda Auto představí do konce letošního roku…

Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie Tak trochu jiný Favorit. Rusko daruje Asadovi protiletadlové baterie

Rusko už v nejbližší době dodá do Sýrie zdarma…

Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii

Zadlužení členských zemí Evropské unie loni kleslo na…

 

Štítky Volvo Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

TEST: Jaguar F-Type 2.0 Turbo – Žít, či nechat zemřít?

Dnes 13:51

V době uvedení Jaguaru F-Type na trh jsme si jenom stěží dovedli představit, že by se automobilka jednou rozhodla pro něco menšího než šestiválce. Stalo se.




Blesk.cz

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18 měs.) zavalil plyšák a udusil ji

Při hororové nehodě přišla o dcerku: Holčičku (†18…

Noční můru každé matky si prožila 23letá Dexy Leigh Walsh ze skotského Dundee. V noci uložila svou 18měsíční…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že  asistuji u svého pohřbu

Loučící se Wenger: Měl jsem občas pocit, že…

Poprvé od pátečního překvapivého oznámení, že po sezoně po téměř 22 letech skončí na lavičce fotbalistů…

 

Reflex.cz

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají třetího potomka

Je to kluk! Vévodkyně Kate a princ William mají…

Očekávaný třetí porod vévodkyně Kate (36) je tu. Vévodkyně v pondělí porodila třetího potomka, druhého syna. Na…

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…