Volvo Trucks: Reportáž - Celé Volvo v akci

Volvo Trucks: Reportáž - Celé Volvo v akci

 
 
24.8. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volvo má jako jediný výrobce nákladních vozidel ještě sestry v oblasti stavebních strojů a osobních automobilů.

V obrovském lomu poblíž vápenky Čertovy schody u Berouna nás kromě slunečného počasí přivítala spousta vozidel Volvo. V rozměrném dnu lomu se všechny automobily včetně největších tahačů FH16 s velkými přípojnými vozidly, kloubového dempru A35E, nakladače U50F ztrácela jako zrnka písku na břehu moře.

Nákladní vozidla

Při vjezdu až na samotné dno prohlubně nás u stánku pro návštěvníky přivítala vlajková loď FH16 coby tahač a o dvě modelová patra níže sklápěč FE. Obě vozidla měla na sobě umístěný štítek s nápisem Na prodej. To bývá při předváděcích akcích běžná praxe, zejména v současné době.

Vyvážení písku z dolního patra a dvě lomové terasy výše zajišťovaly dvě sklápěčky. První byla třínápravová FE, ještě více si nechávalo naložit čtyřnápravové FM s novým jedenáctilitrovým motorem.

Za volantem

S plně naloženými vozidly jsme po hrbolatém povrchu okořeněném asi dvacet centimetrů hlubokými dírami jezdili zpočátku jen na trojku. Instruktor nás vyzval k zařazení čtyřky a zvýšení rychlosti. Mírné skoky s korbou plnou písku komentoval slovy: „To je Volvo, to vydrží.“

Rozdíl jízdy mezi třínápravovým a čtyřnápravovým vozidlem byl samozřejmě znát zejména v komfortu jízdy a velikosti průměru otáčení. Zatímco s FE jsme si snadno poradili i při zajíždění na přesně určené místo, FM se čtyřmi nápravami vyžadovalo přesnější a předvídavější manévrování. FM se však odvděčilo pohodlnější jízdou přes nerovnosti rozbité cesty v kamenolomu.

Přehlídka

Kromě dvou nákladních vozidel v provozu jsme si v kamenolomu mohli prohlédnout několik dalších nákladních volv. Mezi ně patřil například čtyřnápravový domíchávač betonu s kabinou FM. Velkou pozornost budil tahač FH16 v nejsilnější verzi 660 k spojený s návěsovým sklápěčem. Neméně zajímavou byla souprava s velkokapacitním sklápěčem od Panavu.

S joystickem v ruce

Kromě jízdy nákladními vozidly FE a FM jsme si nenechali ujít příležitost vyzkoušet stavební stroje. Návštěvníky nejvíce obleženým se stal nakladač U50F s dvoukubíkovou lžicí. Jemné ovládání velkého stroje pomocí joysticků nás nadchlo, stejně jako příjemné odhlučnění kabiny. Převoz velkého množství písku zajišťoval kloubový dempr A35E, který kromě velké korby uchvacoval skvělou manévrovatelností. Opět jsme si pochvalovali jemné ovládání a sílu pohonné jednotky tohoto stroje.

Rýpadlo na pásech

Pásový bagr na hromadě písku nás natolik lákal, že jsme neváhali vystoupat po svahu měkkého písku a nabrat do bot písek. Kabina komfortně uchycená na pružinách v silikonovém oleji nás u dveří uvítala bezpečnostním ramenem v červené barvě. Ještě před samotným nakládáním písku na sklápěče FE a FM jsme si od instruktora nechali vysvětlit, který joystick (pravý či levý) slouží pro jednotlivé činnosti bagru.

Před lety se tyto základní ovládací funkce sjednocovaly pro všechny výrobce, protože dlouholetí pracovníci na bagru jedné značky si velmi těžko zvykali na odlišný systém obsluhy stroje jiného výrobce.

Nastavili jsme si otáčky motoru a dali se do nakládání. Překvapila nás velmi nízká úroveň hluku a pátrali jsme, jak toho automobilka dosáhla. Nakonec jsme došli k názoru, že se dvanáctilitrový šestiválec neprojevuje příliš hlučně a konstrukce kabiny velmi zdařile tlumí vibrace a doprovodné zvuky. Štítek uvnitř nám dával najevo, že v budce je dle ISO 6396 normalizovaný hluk 73 dB(A).

Chvíli jsme si zvykali na rychlou reakci výložníku či otáčivého pohybu kabiny na jemný pohyb joysticku, takže jsme naplněnou lžíci před otáčením raději přiblížili blízko nejvíce kabině. Za chvilku jsme si intuitivnímu ovládání celého bagru natolik přivykli, že s využitím mezipoloh joysticku bylo možné provádět čtyři úkony najednou. K tomu jsme museli zvýšit nastavené otáčky motoru, poté bagr pracoval jako po drátkách.

V kabině kolového

S rýpadlem EW160C jsme nejdříve popojeli k hromadě písku, jejíž výška přesahovala strop kabiny o několik metrů. Po sklopení zadních opěrných noh a zafixování přední části rýpadla snížením hydraulické radlice jsme se pustili do díla. Dvoudílný výložník umožňoval dosáhnout lžicí až deset metrů nad úroveň terénu, takže šlo nabírat materiál až z vrcholu hromady písku. Opět bylo nutné přivyknout si na jemné ovládání pomocí joysticků. Znovu jsme se ujistili, že práce na rýpadle může být celkem pohodová a bez nadměrného hluku či vibrací.

Také osobní automobily

V rámci předváděcího dne nákladních vozidel Volvo a stavebních strojů se k dispozici nabízely i osobní novinky švédského výrobce. V blízkém terénu našel uplatnění zejména model XC60 či jeho větší bratr XC90.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 

Štítky Volvo Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…