Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks rozšiřuje nabídku alternativních paliv

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Volvo Trucks vedle vozidel s hybridním pohonem nabízí i nákladní automobily spalující alternativní paliva. Nejnovějším přírůstkem je DME.

Volvo Trucks se od první poloviny devadesátých let věnuje vývoji vozidel spalujících DME, což je palivo vyrobené z biomasy, tzv. druhá generace biopaliv, která může být ze dřeva nebo vedlejších produktů a odpadů ze zemědělské výroby. Podle současných výpočtů by DME mohlo nahradit až 50 % motorové nafty, kterou spotřebují užitková vozidla v Evropě v příštích dvaceti letech.

DME je plyn, ale při nízkém tlaku pouhých 5 barů se zkapalňuje. Dobře se s ním manipuluje, podobně jako s propanem. DME se může vyrábět ze zemního plynu, ale také z různých typů biomasy. Když se vyrábí z biomasy, nazývá se Bio-DME.

Používá-li se jako palivo pro vznětové motory, poskytuje Bio-DME ve srovnání s konvenčním motorem stejně vysoké stupně účinnosti a generuje nižší hladinu hluku.

V porovnání s motorovou naftou produkuje Bio-DME o působivých 95 % nižší emise oxidu uhličitého. Navíc generuje velmi nízké emise pevných částic a oxidů dusíku. Shrnuto dohromady toto vše činí z Bio-DME ideální palivo pro vznětové motory.

Společně s řadou partnerů, mezi něž patří i výrobce Bio-DME společnost Chemrec a distributor paliv společnost Preem, vyvinula společnost Volvo dopravní systém, který pokrývá celý řetězec od výroby a distribuce Bio-DME až po provoz v nákladních vozech Volvo u mnoha dopravních společností.

Od podzimu roku 2011 probíhá ve Švédsku projekt Bio-DME, jehož součástí je nasazení deseti vozidel Volvo nasazených v běžném provozu. Dosavadní výsledky jsou pozitivní a podle řidičů testovacích vozidel je provoz na Bio-DME je plně srovnatelný s klasickou naftou.

V letošním roce byly zahájeny testy vozidel na Bio-DME ve Spojených státech a již padlo rozhodnutí, že na severoamerickém trhu budou nákladní automobily Volvo spalující toto palivo zařazeny do nabídky vedle modelů na CNG a LNG. Zákazníci v USA budou mít možnost si objednat model Volvo VNL 300 DME s motorem D13 o výkonu 338 kW a točivém momentu 2373 N.m. ve spojení s dvanáctistupňovou automatickou převodovkou. Stejnou pohonnou jednotkou jsou vybavena i vozidla řady FH používaná při testech v Evropě.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)