4.9. 2016 Ladislav Černý

Volvo Trucks v terénu: Každý si vyzkoušej

 

V kamenolomu Branžovy u Loděnic nabídlo české zastoupení Volvo Trucks vyzkoušet si spoustu technických inovací na vlastní kůži.

Výhodu předváděcí akce v uzavřeném areálu mimo pozemní komunikace tvoří klid pro prověření nejrůznějších vlastností stavebních automobilů. Volvo Trucks zejména u modelu FMX přivedlo v posledních dvou letech tolik průkopnických řešení, že o jejich předvedení dopravcům v regionu střední a východní Evropy nastal velký zájem. Všechny technické úpravy, které posléze postupně probereme, směřují nekompromisně ke dvěma cílům: maximalizovat průchodnost terénem při současné minimalizaci spotřeby paliva. Na první pohled protichůdné požadavky lze však pomocí důmyslných technických řešení propojit. Jejich vyzkoušení přímo za volantem či jako spolujezdec se stalo hlavním mottem pětidenní předváděcí akce Volvo Trucks.

Nabitý program

Přehlídka i možnost vyzkoušení stavební, lesnické a další techniky určené do náročného terénu byla provázena podrobnými informacemi. Předváděcí akce měla dvě základní teoretickou a praktickou část. V teoretické docházelo k podrobnému seznámení s technickými inovacemi, které pro vozidla do náročného terénu Volvo Trucks nabízí a jak se uplatňují během jízdy v těžkém terénu. Tuto část měli na starosti technici švédské automobilky.

Druhá část prezentace probíhala v terénu, kde si dopravci mohli nové i stávající technické finesy vyzkoušet na konkrétních vozidlech na třech trasách v areálu kamenolomu.

Pro vyzkoušení byly k dispozici například dynamické řízení Volvo Dynamic Steering (VDS), automatická kontrola trakce a nová převodovka I-Shift s plazivými převody určená do nejnáročnějších podmínek. Nechyběla ani unikátní novinka - zvedací a zároveň poháněná náprava Tandem Axle Lift.

23 + 600

Pro vyzkoušení v terénu bylo k dispozici 23 vozidel Volvo v různých specifikacích a výbavou. Pětidenní akce se zúčastnilo téměř 600 dopravců z celého regionu střední a východní Evropy. Je vidět, že narůstající čísla registrací stavebních vozidel jsou odrazem oživení stavebního sektoru, kterému Volvo Trucks přineslo v posledních dvou letech obrovské množství technických inovací.

Největší zájem byl o testování jízdní soupravy Volvo FH16 750 6x4 se sklápěcím návěsem. Tahač byl opatřen všemi novinkami: Volvo Dynamic Steering, Tandem Axle Lift i automatizovanou převodovkou I-Shift s plazivými převody.

Zájem dopravců se dále nejvíce soustředil na domíchávač betonu FMX 450 tridem, který byl kromě převodovky I-Shift s plazivými stupni vybaven i speciálně vyztuženým předním nárazníkem určeným do těžkého provozu. Tyto dva speciály byly doplněny dalšími vozidly ve specifikacích 8x4, 8x6, 6x6, 6x4 s různými typy nástaveb.

VDS pro dvojitou přední nápravu

Volvo Dynamic Steering je dostupné i pro vozidla s dvojitou přední nápravou, která je ve stavebnictví často využívána. Tato vozidla obvykle převážejí velmi těžké náklady nebo nástavby, proto má dynamické řízení pro řidiče jasné výhody. Řízení klade v nízkých rychlostech mnohem menší odpor ve srovnání s běžným řízením a volant se navíc automaticky vrací zpět do základní polohy s koly srovnanými do přímého směru.

Řidič se při manévrování v úzkých prostorech kamenolomu nemusí tolik namáhat, což mu ušetří čas i energii. Volvo Dynamic Steering, které bylo na trh uvedeno v roce 2013 (pro jednoduchou přední nápravu) se skládá z elektromotoru, který kompenzuje vibrace a pohyby volantu a také minimalizuje sílu potřebnou k otáčení volantem.

Zvedací i hnaná

Se systémem Tandem Axle Lift dvojité nápravy lze za jízdy odpojit a zvednout druhou poháněnou nápravu. Maximální zdvih činí 140 mm nad vozovku, což je vzhledem k minimálnímu rozvoru dvojité nápravy velmi štědrá hodnota, aby na vozovce s lepší trakcí mohla zadní hnaná náprava být ve vzduchu a nepůsobit valivý odpor. S aktivovaným systémem zvedání zadní nápravy lze snížit spotřebu paliva až o čtyři procenta, další úspory přicházejí v menším opotřebování pneumatik zadní nápravy a zkrácení průměru otáčení o celý jeden metr.

Plazivka

Převodovka I-Shift s jedním či dvěma plazivými stupni vpřed i vzad posouvá automatizované převodovky I-Shift společnosti Volvo Trucks ještě dále. Nová verze převodovky I-Shift byla cíleně vyvinuta pro dosažení výjimečné trakce při rozjezdu a pro zvládnutí jízdy velmi nízkou rychlostí.

I-Shift s plazivými stupni umožňuje jízdu dokonce i rychlostí 0,5–2 km/h a z klidového stavu rozjede i soupravu s nákladem o hmotnosti 325 tun. Mezi sériově vyráběnými nákladními vozidly s automatickou převodovkou se jedná o jedinečnou schopnost.

Převodovka je proti běžné převodovce I-Shift delší jen o 12 cm. Novinka je k dispozici s přímým záběrem nebo rychloběhem.

O kamenolomu

Lom Branžovy se rozkládá na místě původních dvou lomů Obecního a Záloženského. Zpočátku sloužily pro výrobu vápna v Loděnicích. Po roce 1989 byl těžený materiál využíván ve výrobně maltových směsí. V polovině devadesátých let přešel do vlastnictví cementáren. V současnosti se v lomu těží přibližně 230.000 t vápence ročně, který používá radotínská cementárna.

Spolupracujeme s TipCars.com
Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

Babiš odmítl maloobchodníky, větší slevu na pokladny EET nedostanou Babiš odmítl maloobchodníky, větší slevu na pokladny EET nedostanou

Asociace českého tradičního obchodu narazila…

Bitcoin je na novém rekordu, stojí přes 2400 dolarů Bitcoin je na novém rekordu, stojí přes 2400 dolarů

K růstu bitcoinu v poslední době přispívá příliv nového…

Pilný je osmým novým ministrem v Sobotkově vládě Pilný je osmým novým ministrem v Sobotkově vládě

První personální změnou v současné vládě byl odchod…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Tajemství jubilantky Machálkové (50): Sex v trojce se Svobodou a jeho ženou Vendulou

Tajemství jubilantky Machálkové (50): Sex v trojce…

Oblíbená zpěvačka Leona Machálková slaví 50. narozeniny. Tato umělkyně měla život plný chvil krásných, ale i…

Syn Agáty Prachařové Kryšpín: Zahraje si ve filmu s nevlastním tátou!

Syn Agáty Prachařové Kryšpín: Zahraje si ve filmu s…

Jde ve stopách svého babičky Veroniky Žilkové (55) a nevlastního otce Jakuba Prachaře (33)? Syn Agáty Prachařové…

 

iSport.cz

Sedmnáctou etapu Gira ovládl Rolland. Dumoulin uhlídal růžový trikot

Sedmnáctou etapu Gira ovládl Rolland. Dumoulin…

Sedmnáctou etapu Gira d'Italia ovládl po samostatném úniku v závěru francouzský cyklista Pierre Rolland z týmu…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…

Převratný objev: Vědci tvrdí, že první předchůdci lidí pocházeli z jižní Evropy a byli staří 7 milionů let

Převratný objev: Vědci tvrdí, že první předchůdci…

Nejnovější výzkumy tvrdí, že první předchůdci člověka nepocházeli z Afriky, jak se vědci domnívali doteď, ale…