Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo v Ženevě 2004

Vitek
Nikoli jen exotický koncept, ale sumář dobrých nápadů – i tak se dá dívat na Your Concept car – koncept Volvo navržený ženami.

YCC

Generální ředitel Volvo Cars se rozhodl svěřit vývoj nového koncepčního vozu právě ženám a vyplatilo se: ženy vnímají auto jinak než muži a dokázaly najít mnoho netradičních řešení, nikoliv však jen ryze ženských.

Například prioritní odkládací prostor mezi předními sedadly je u konvenčních vozů omezován řadicí pákou a ruční brzdou. Řešení bylo nasnadě, řazení se odstěhovalo jinam a ruční brzda naplnila význam svého správného označení "parkovací", změnila se v pouhý malý ovladač. Jejich místo zaujala obří vícevrstvá schránka, dostatečně velká např. pro batůžek. Druhé nejoblíbenější místo tvoří prostor zadních sedadel. Ta proto byla změněna ve sklopné moduly jako v kině – pokud na nich zrovna nikdo nesedí, jsou na jejich místě objemné a praktické odkládací prostory, snadno přístupné dlouhými bočními dveřmi.

Dalším požadavkem byl snadný přístup – boční dveře se vyklápějí nahoru a po nich se vydá nastupujícímu vstříc i výklopný práh. Do maxima je dotaženo dálkové ovládaní dveří. Klasické ovládání tlačítky je zřejmě odzvoněno, na klíči je možné aktivovat automatické otevírání dveří, vedle kterých zrovna stojíte, což oceníte zejména s plnýma rukama nákupů. Při nástupu úslužně poodjede sedačka a zdvihne se volant.

Na přetřes přišel i výhled z vozu. Při koupi vozu budete změřeni a vaše individuální tělesné rozměry prodejce uloží jako kód do klíče, který při nástupu automaticky upraví pozici sedačky, pedálů, opěrky hlavy, volantu a bezpečnostního pásu. Spodní rohy oken a okraje vozu byly speciálně tvarovány tak, aby řidič(-ka) viděl(-a) pohodlně na všechny okraje auta.

Neméně důležitá pro ženy je možnost personalizace, nyní už nemusí uvažovat o koupi nového vozu jen proto, že se jim přestal líbit interiér. Mohou totiž jeho vzhled radikálně změnit pomocí výměnných potahů s osmi různými vzory. Při jízdě si pak mohou zvolit světlou výšku podle momentální situace a chuti. Interiér je řešen rukou architekta, ovládače jsou seskupeny do pohledných logických celků a po vzoru nedávného konceptu VCC se střed volantu neotáčí s věncem, což kromě konstantní polohy tam umístěných ovladačů pomáhá optimalizovat činnost airbagu.

Snadná údržba je dalším ženským požadavkem. Ženy potřebují kapotu jen k doplňování kapaliny do ostřikovačů, tak se vývojový tým rozhodl klasický druh kapoty eliminovat a umístit plnící otvor na bok auta vedle hrdla nádrže. Oba mají místo víčka automatický uzávěr s kuličkou a pod kapotu se majitelka za normálních okolností vůbec nepodívá, pokud nastane potřeba servisní údržby, auto se o vše potřebné postará samo, včetně nalezení nejbližšího servisu, rezervace, objednání potřebných dílů. Podobně probíhá i vyžádaná údržba a očista. K dokonalosti je komfort doveden použitím runflat pneumatik.

A konečně snadné parkování, noční můra mnoha řidiček, ale i řidičů. Klasický parkovací asistent nestačí, takže Volvo YCC si před zahájením parkovacího manévru samo změří délku mezery mezi vozy, do které se chcete trefit. Pokud ji shledá vyhovující, na vás je už jen šlapat na plyn a brzdu a řadit, o natáčení kol se auto postará samo.

O pohon se stará řadový pětiválec 158 kW s integrovaným startérem – generátorem ISG a dvouspojkovou šestistupňovou robotizovanou převodovkou Powershift, zvládající jak plně automatické řazení, tak sekvenční volbu.

A celý vůz nevypadá zvenku vůbec špatně…


Vitek