Volvo v Ženevě 2005

Volvo v Ženevě 2005

 
 

Volvo poslalo do Ženevy aktuální modelovou řadu a navrch přidalo i bonbónek v podobě zajímavých studií.

Kromě aktuálního počinu 3CC bylo možné spatřit koncepty ECC, SCC a stařičkou studii VESC, která v roce 1972 nastínila mnoho zajímavých myšlenek v oblasti bezpečnosti.

Studie VESC

Koncept VESC (Volvo Experimental Safety Car) byl představen na Ženevském autosalónu v roce 1972. Jednalo se o průkopnický prototyp v oblasti automobilové bezpečnosti vybavený celou řadou inovativních technických řešení, např.airbagy pro cestující na předních i na zadních sedadlech, „zasouvací volant“ - v případě čelní srážky se volant posunul o 150 mm vpřed, směrem od řidiče, brzdy s protiblokovacím systémem, automatickou regulaci světlé výšky, automatické odpojení přívodu paliva, akustické upozornění při couvání.

Čtyřválcový motor B20 se vstřikováním paliva upravili inženýři Volva tak, aby splňoval americké emisní limity pro rok 1974. Díky technologii recirkulace výfukových plynů, která je dnes známa pod označením EGR (Exhaust Gas Recirculation) a katalyzátoru je možné koncept VESC považovat za předchůdce pozdějšího katalyzátoru.

Studie 3CC

Na první pohled velmi atraktivní studie nemá ohromovat pouze odvážnými křivkami, jež mimo jiní pomáhají dosáhnou vynikajících výsledků v aerodynamickém tunelu, ale tradičně pevnou konstrukcí a řadou prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Důležitou roli hraje pohonné ústrojí, které je konstruováno speciálně pro Volvo 3CC. Zdrojem hnací síly je střídavý indukční motor s výkonem 80 kW a točivým momentem 220 Nm v celém rozsahu otáček. Nejvyšší výkon 107 k je k dispozici při 12 000 ot./min.

Motor může být využit také pro brzdění vozidla, přičemž takto získaná energie dobíjí baterie. Při typických jízdních podmínkách může být až 20 % energie obnoveno prostřednictvím rekuperačních brzd. Elektřina je dodávána lithium-iontovými články. Články jsou umístěny ve dvojité sendvičové podlaze. Baterie mohou být dobíjeny z jakékoliv zásuvky se střídavým napětím 110–240 V, 50–60 Hz. Nabíjení je řízeno stejnou elektronikou, jaká ovládá motor.

Motor váží 50 kg a řídící elektronická jednotka 30 kg, obě jednotky jsou chlazeny ventilátory. Volvo 3CC je vybaveno pohonem předních kol a nápravami s dvojitými příčnými rameny. Díky nízké hmotnosti vozidla a výkonu rekuperační elektrické brzdy je dobrého brzdného výkonu dosaženo i s brzdami bez posilovače. 3CC je obuto do pneumatik Michelin Pilot Sport 215/45 ZR18, které se obvykle používají u supersportovních automobilů s vysokými výkony.

Studie ECC

Studii ECC nápadně připomínající aktuální model S80 přivedlo Volvo na svět v roce 1992. Pomocí konceptu ECC chtěla severská automobilka nastínit možnou podobu ekologického a komfortního rodinného vozu s vysokou mírou pasivní i aktivní bezpečnosti. Není divu, že se designéři a konstruktéři konceptem ECC značně inspirovali a darovali nové S80 mnoho podobných prvků. Tak jako každá studie Volva, i ECC obsahovalo nová technická řešení.

Volvo darovalo ECC mimo jiné hybridní pohon, hliníkovou karoserii či systém Dynaguide poskytující řidiči aktuální dopravní informace prostřednictvím displeje na přístrojovém panelu. S ECC Volvo rozvinulo bezpečnostní koncepci prezentovanou v roce 1991 na modelu Volvo 850, pozornost vzbudil především nový systém ochrany proti bočnímu nárazu SIPS s bočními airbagy. Volvo ECC bylo vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy na všech pěti sedadlech.

Koncept SCC

S konceptem SCC chtělo Volvo dokázat, že nemyslí na bezpečnost pouze v případě nárazu, ale hodlá nepříjemným situacím na silnici předcházet. Jelikož odborníci Volva dospěli k názoru, že řidič za volantem konvenčního vozu nemá dostatečný výhled z kabiny a musí překonávat řadu překážek, vymysleli studii, která tento problém řeší. Po usednutí za volant například čidlo vyhodnotí pozici očí a nastaví sedadlo tak, aby měl řidič optimální výhled.

Kromě toho získalo Volvo SCC průhledné žebrovité A sloupky a v sedadlech integrované B sloupky. Kamery v zrcátkách pomáhají vykrýt mrtvý úhel, kamera vpředu zase neustále kontroluje pozici vozidla na cestě a případě problém vyšle s pomocí řídící jednotky varovný signál. Další zajímavý systém způsobuje, že při prudkém brzdění začnou světla blikat a upozorní tak na hrozící nebezpeční ostatní řidiče.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
O společnosti, která přepsala dějiny byznysu O společnosti, která přepsala dějiny byznysu

První úpis akcií na světě je jedno z prvenství, které…

Triumph Spitfire i Jaguar E-Type: Podívejte se na setkání veteránů Triumph Spitfire i Jaguar E-Type: Podívejte se na setkání veteránů

Tradiční setkání historických automobilů a motocyklů…

 
Zdroj: redakce

Štítky Volvo Ženeva 2005

 













Blesk.cz

Egypt dá Saúdské Arábii 2 ostrovy. Kritici: „Prodal“ je za pomoc

Egypt dá Saúdské Arábii 2 ostrovy. Kritici: „Prodal“…

Saúdská Arábie získá nové území. Egypt jí přenechá dva neobydlené, ale strategicky významné ostrovy v Rudém…

Sara (26) kvůli nemoci vypadá jako stařena! Za své tělo se nestydí a dala se na modeling

Sara (26) kvůli nemoci vypadá jako stařena! Za své…

Vypadá jako stařena, přitom jí je teprve 26 let. Američanka Sara Geurts totiž trpí vzácnou nemocí, kvůli které…

 

iSport.cz

Ukrajinská posila pro mistra Rotan? Chci zůstat, Slavia je vážně dobrý tým

Ukrajinská posila pro mistra Rotan? Chci zůstat,…

Ukrajinský reprezentant Ruslan Rotan (35) se stal po utkání s žižkovskou Viktorií pro slávistické fanoušky…

ZNÁMKOVÁNÍ: Až na Simiče propadla obrana, Souček hrál nejhorší utkání

ZNÁMKOVÁNÍ: Až na Simiče propadla obrana, Souček…

Museli s velkým rozdílem vyhrát, ale to nebylo v sobotu v silách českých fotbalistů do 21 let. Na EURO v Polsku…

 

Reflex.cz

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik řekne jako první magické slůvko na č?

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik…

Nezaujatý pozorovatel naší politické scény si už dávno musel položit otázku, který politik překročí magickou…

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový trůn ženě?

Japonci na vážkách. Povolí usednout na chryzantémový…

Třiaosmdesátiletý japonský císař Akihito na konci příštího roku ze zdravotních důvodů odstoupí ze své funkce.…