reklama


Volvo v Ženevě 2005

Volvo v Ženevě 2005

 
 

Volvo poslalo do Ženevy aktuální modelovou řadu a navrch přidalo i bonbónek v podobě zajímavých studií.

Kromě aktuálního počinu 3CC bylo možné spatřit koncepty ECC, SCC a stařičkou studii VESC, která v roce 1972 nastínila mnoho zajímavých myšlenek v oblasti bezpečnosti.

Studie VESC

Koncept VESC (Volvo Experimental Safety Car) byl představen na Ženevském autosalónu v roce 1972. Jednalo se o průkopnický prototyp v oblasti automobilové bezpečnosti vybavený celou řadou inovativních technických řešení, např.airbagy pro cestující na předních i na zadních sedadlech, „zasouvací volant“ - v případě čelní srážky se volant posunul o 150 mm vpřed, směrem od řidiče, brzdy s protiblokovacím systémem, automatickou regulaci světlé výšky, automatické odpojení přívodu paliva, akustické upozornění při couvání.

Čtyřválcový motor B20 se vstřikováním paliva upravili inženýři Volva tak, aby splňoval americké emisní limity pro rok 1974. Díky technologii recirkulace výfukových plynů, která je dnes známa pod označením EGR (Exhaust Gas Recirculation) a katalyzátoru je možné koncept VESC považovat za předchůdce pozdějšího katalyzátoru.

Studie 3CC

Na první pohled velmi atraktivní studie nemá ohromovat pouze odvážnými křivkami, jež mimo jiní pomáhají dosáhnou vynikajících výsledků v aerodynamickém tunelu, ale tradičně pevnou konstrukcí a řadou prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Důležitou roli hraje pohonné ústrojí, které je konstruováno speciálně pro Volvo 3CC. Zdrojem hnací síly je střídavý indukční motor s výkonem 80 kW a točivým momentem 220 Nm v celém rozsahu otáček. Nejvyšší výkon 107 k je k dispozici při 12 000 ot./min.

Motor může být využit také pro brzdění vozidla, přičemž takto získaná energie dobíjí baterie. Při typických jízdních podmínkách může být až 20 % energie obnoveno prostřednictvím rekuperačních brzd. Elektřina je dodávána lithium-iontovými články. Články jsou umístěny ve dvojité sendvičové podlaze. Baterie mohou být dobíjeny z jakékoliv zásuvky se střídavým napětím 110–240 V, 50–60 Hz. Nabíjení je řízeno stejnou elektronikou, jaká ovládá motor.

Motor váží 50 kg a řídící elektronická jednotka 30 kg, obě jednotky jsou chlazeny ventilátory. Volvo 3CC je vybaveno pohonem předních kol a nápravami s dvojitými příčnými rameny. Díky nízké hmotnosti vozidla a výkonu rekuperační elektrické brzdy je dobrého brzdného výkonu dosaženo i s brzdami bez posilovače. 3CC je obuto do pneumatik Michelin Pilot Sport 215/45 ZR18, které se obvykle používají u supersportovních automobilů s vysokými výkony.

Studie ECC

Studii ECC nápadně připomínající aktuální model S80 přivedlo Volvo na svět v roce 1992. Pomocí konceptu ECC chtěla severská automobilka nastínit možnou podobu ekologického a komfortního rodinného vozu s vysokou mírou pasivní i aktivní bezpečnosti. Není divu, že se designéři a konstruktéři konceptem ECC značně inspirovali a darovali nové S80 mnoho podobných prvků. Tak jako každá studie Volva, i ECC obsahovalo nová technická řešení.

Volvo darovalo ECC mimo jiné hybridní pohon, hliníkovou karoserii či systém Dynaguide poskytující řidiči aktuální dopravní informace prostřednictvím displeje na přístrojovém panelu. S ECC Volvo rozvinulo bezpečnostní koncepci prezentovanou v roce 1991 na modelu Volvo 850, pozornost vzbudil především nový systém ochrany proti bočnímu nárazu SIPS s bočními airbagy. Volvo ECC bylo vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy na všech pěti sedadlech.

Koncept SCC

S konceptem SCC chtělo Volvo dokázat, že nemyslí na bezpečnost pouze v případě nárazu, ale hodlá nepříjemným situacím na silnici předcházet. Jelikož odborníci Volva dospěli k názoru, že řidič za volantem konvenčního vozu nemá dostatečný výhled z kabiny a musí překonávat řadu překážek, vymysleli studii, která tento problém řeší. Po usednutí za volant například čidlo vyhodnotí pozici očí a nastaví sedadlo tak, aby měl řidič optimální výhled.

Kromě toho získalo Volvo SCC průhledné žebrovité A sloupky a v sedadlech integrované B sloupky. Kamery v zrcátkách pomáhají vykrýt mrtvý úhel, kamera vpředu zase neustále kontroluje pozici vozidla na cestě a případě problém vyšle s pomocí řídící jednotky varovný signál. Další zajímavý systém způsobuje, že při prudkém brzdění začnou světla blikat a upozorní tak na hrozící nebezpeční ostatní řidiče.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Německá praxe minulého roku: deset násilných útoků proti migrantům denně Německá praxe minulého roku: deset násilných útoků proti migrantům denně

Německé úřady během loňského roku registrovaly téměř…

Letecký psycholog: Piloti z nás mají respekt. Bojí se, co by se o sobě mohli dozvědět Letecký psycholog: Piloti z nás mají respekt. Bojí se, co by se o sobě mohli dozvědět

Nedávné varování Harvardovy Univerzity, že mnoho pilotů…

Banky chystají revoluci v bezhotovostním styku. Bleskové zúčtování plateb Banky chystají revoluci v bezhotovostním styku. Bleskové zúčtování plateb

Finanční domy připravují své systémy na zásadní změnu.…

Nokia 3310 půjde znovu na trh. S Hadem a 22hodinovou výdrží při telefonování Nokia 3310 půjde znovu na trh. S Hadem a 22hodinovou výdrží při telefonování

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony…

 
Zdroj: redakce
 


reklama






reklama




Blesk.cz

Le Penová se pustila do médií. Hystericky prý podporují jejího soka Macrona

Le Penová se pustila do médií. Hystericky prý…

Kandidátka krajní pravice pro francouzské prezidentské volby Marine Le Penová v neděli kritizovala média, že…

Uprchlíci v Německu zakusili loni každý den deset útoků, spočítalo vnitro

Uprchlíci v Německu zakusili loni každý den deset…

K téměř deseti útokům na uprchlíky denně v průměru docházelo během loňského roku v Německu. Oznámila to britská…

 

iSport.cz

VIDEO: Kometa zaskočila Liberec, Sparta skončí nejhůře třetí

VIDEO: Kometa zaskočila Liberec, Sparta skončí nejhůře třetí

Hokejisté Liberce měli na domácím ledě další příležitost obhájit Prezidentský pohár pro vítěze základní části…

Erbanová si rekord zajet nezvládla a na MS ve sprintu zůstala za medailí

Erbanová si rekord zajet nezvládla a na MS ve…

Rychlobruslařka Karolína Erbanová skončila na mistrovství světa ve sprintu v Calgary těsně pod stupni vítězů na…

 

Reflex.cz

15 tisíc lidí uctilo památku Borise Němcova, TASS uvádí třetinovou účast

15 tisíc lidí uctilo památku Borise Němcova, TASS…

K pochodu uspořádanému při příležitosti druhého výročí vraždy ruského opozičního politika Borise Němcova se…

Hrachové karbanátky a čaj ze sena. Vegetariánství v carském Rusku

Hrachové karbanátky a čaj ze sena. Vegetariánství v…

Dobrovolné odmítání živočišných produktů není fenoménem posledních desetiletí. Mezi slavné vegetariány patřili v…

 
 
reklama