Volvo v Ženevě 2005

Volvo v Ženevě 2005

 
 
10.3. 2005 Libor Zezulka

Volvo poslalo do Ženevy aktuální modelovou řadu a navrch přidalo i bonbónek v podobě zajímavých studií.

Kromě aktuálního počinu 3CC bylo možné spatřit koncepty ECC, SCC a stařičkou studii VESC, která v roce 1972 nastínila mnoho zajímavých myšlenek v oblasti bezpečnosti.

Studie VESC

Koncept VESC (Volvo Experimental Safety Car) byl představen na Ženevském autosalónu v roce 1972. Jednalo se o průkopnický prototyp v oblasti automobilové bezpečnosti vybavený celou řadou inovativních technických řešení, např.airbagy pro cestující na předních i na zadních sedadlech, „zasouvací volant“ - v případě čelní srážky se volant posunul o 150 mm vpřed, směrem od řidiče, brzdy s protiblokovacím systémem, automatickou regulaci světlé výšky, automatické odpojení přívodu paliva, akustické upozornění při couvání.

Čtyřválcový motor B20 se vstřikováním paliva upravili inženýři Volva tak, aby splňoval americké emisní limity pro rok 1974. Díky technologii recirkulace výfukových plynů, která je dnes známa pod označením EGR (Exhaust Gas Recirculation) a katalyzátoru je možné koncept VESC považovat za předchůdce pozdějšího katalyzátoru.

Studie 3CC

Na první pohled velmi atraktivní studie nemá ohromovat pouze odvážnými křivkami, jež mimo jiní pomáhají dosáhnou vynikajících výsledků v aerodynamickém tunelu, ale tradičně pevnou konstrukcí a řadou prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Důležitou roli hraje pohonné ústrojí, které je konstruováno speciálně pro Volvo 3CC. Zdrojem hnací síly je střídavý indukční motor s výkonem 80 kW a točivým momentem 220 Nm v celém rozsahu otáček. Nejvyšší výkon 107 k je k dispozici při 12 000 ot./min.

Motor může být využit také pro brzdění vozidla, přičemž takto získaná energie dobíjí baterie. Při typických jízdních podmínkách může být až 20 % energie obnoveno prostřednictvím rekuperačních brzd. Elektřina je dodávána lithium-iontovými články. Články jsou umístěny ve dvojité sendvičové podlaze. Baterie mohou být dobíjeny z jakékoliv zásuvky se střídavým napětím 110–240 V, 50–60 Hz. Nabíjení je řízeno stejnou elektronikou, jaká ovládá motor.

Motor váží 50 kg a řídící elektronická jednotka 30 kg, obě jednotky jsou chlazeny ventilátory. Volvo 3CC je vybaveno pohonem předních kol a nápravami s dvojitými příčnými rameny. Díky nízké hmotnosti vozidla a výkonu rekuperační elektrické brzdy je dobrého brzdného výkonu dosaženo i s brzdami bez posilovače. 3CC je obuto do pneumatik Michelin Pilot Sport 215/45 ZR18, které se obvykle používají u supersportovních automobilů s vysokými výkony.

Studie ECC

Studii ECC nápadně připomínající aktuální model S80 přivedlo Volvo na svět v roce 1992. Pomocí konceptu ECC chtěla severská automobilka nastínit možnou podobu ekologického a komfortního rodinného vozu s vysokou mírou pasivní i aktivní bezpečnosti. Není divu, že se designéři a konstruktéři konceptem ECC značně inspirovali a darovali nové S80 mnoho podobných prvků. Tak jako každá studie Volva, i ECC obsahovalo nová technická řešení.

Volvo darovalo ECC mimo jiné hybridní pohon, hliníkovou karoserii či systém Dynaguide poskytující řidiči aktuální dopravní informace prostřednictvím displeje na přístrojovém panelu. S ECC Volvo rozvinulo bezpečnostní koncepci prezentovanou v roce 1991 na modelu Volvo 850, pozornost vzbudil především nový systém ochrany proti bočnímu nárazu SIPS s bočními airbagy. Volvo ECC bylo vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy na všech pěti sedadlech.

Koncept SCC

S konceptem SCC chtělo Volvo dokázat, že nemyslí na bezpečnost pouze v případě nárazu, ale hodlá nepříjemným situacím na silnici předcházet. Jelikož odborníci Volva dospěli k názoru, že řidič za volantem konvenčního vozu nemá dostatečný výhled z kabiny a musí překonávat řadu překážek, vymysleli studii, která tento problém řeší. Po usednutí za volant například čidlo vyhodnotí pozici očí a nastaví sedadlo tak, aby měl řidič optimální výhled.

Kromě toho získalo Volvo SCC průhledné žebrovité A sloupky a v sedadlech integrované B sloupky. Kamery v zrcátkách pomáhají vykrýt mrtvý úhel, kamera vpředu zase neustále kontroluje pozici vozidla na cestě a případě problém vyšle s pomocí řídící jednotky varovný signál. Další zajímavý systém způsobuje, že při prudkém brzdění začnou světla blikat a upozorní tak na hrozící nebezpeční ostatní řidiče.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Budova u pražské Národní třídy se může zřítit Budova u pražské Národní třídy se může zřítit

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump zopakoval, že má plnou…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

 
Zdroj: redakce

Štítky Volvo Ženeva 2005

 












Blesk.cz

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“ Manželka herce Soukupa popsala tragédii v centru Prahy

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“…

Obrovská rána, oblaka prachu, zakrvácení lidé a zoufalé volání o pomoc. Tak Isabela Soukupová, manželka herce…

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky nepochválili, ale vás zaručeně rozpálí

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky…

Ne vždy se vyplácí zveřejňovat na sociálních sítích sexy fotky. Své o tom ví ruská záchranářka Anastázia…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…