Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo v Ženevě 2006

Ondřej Šuch
Nový luxusní model bude na trhu soupeřit hlůavněs BMW 5, Mercedes-Benz E a Audi A6. Tentokrát již nejde o tak zásadní obrat jako před osmi lety, kdy Volvo opustilo éru hranatých karosérií.

S80

Ústředním motivem je i v případě nové es osmdesátky výrazně profilovaný bok, který začíná již na přídi a končí typickým výřezem na zádi. Nejblíže má stylistická koncepce k menšímu Volvu S60, uvnitř však bude podstatně více místa, vzhledem k rozvoru dlouhému 2,85 m. Celková délka karosérie povyrostla jen o několik centimetrů směrem k pětimetrové hodnotě, ani tentokrát ji však nepřekoná.

Pod kapotou se objeví osmiválec 4,4 l (232 kW, 440 Nm) vyvinutý Yamahou, který již známe z SUV XC90. Také nová limuzína S80 se drží netradičního příčného uložení motorů, a to nejen pětiválcových, ale i řadových R6 a vidlicových V8. Druhým nejsilnějším motorem bude zážehový šestiválec 3,2 litru (175 kW, 320 Nm), který nahrazuje dosavadní motor obdobné konstrukce, ale s objemem 2,9 l. Chybět nemůže osvědčený pětiválec 2,5 T (147 kW, 300 Nm) a vznětový motor D5 (136 kW, 400 Nm).

Podstatnou informací je existence verze AWD, zpočátku sice jen s vrcholným osmiválcem, později ale bude připojitelný pohon zadní nápravy dostupný ve všech motorizacích.

V interiéru zaujme hlavně tenká středová konzola, která se poprvé objevila v menších modelech S40 a V50. U modelu S80 byla středová konzola upravena tak, aby odpovídala klasickému a exkluzivnímu designu interiéru. Konzola byla rovněž prodloužena až k zadním sedadlům. Všechna sedadla jsou vyhřívatelná, přední navíc odvětrávatelná.

Ze zajímavých prvků příplatkové výbavy jmenujme osvědčený aktivní podvozek Four-C, nový elektrickou parkovací brzdu (standardně u osmiválce), adaptivní tempomat nebo systém varující řidiče před hrozící kolizí. Velmi důležitou novinkou bude možnost pořídit S80 s pohonem všech kol v kombinaci se zážehovým osmiválcem. Systém DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) bude součást standardní výbavy. Ve výbavě najdeme i například bi-xenonové světlomety, multimediální rozhraní nebo systém, který pomocí senzoru snímajícího tlukot srdce odhalí vetřelce ukrytého ve voze.

Volvo předpokládá, že více než 70 procent kupců nové S80, před tím nevlastnili Volvo, půjde tedy o zcela nové zákazníky. Hlavníni trhy budou Německo, USA, Španělsko, Švédsko a Čína.

Vrcholným provedením nového S80 bude verze Executive. Kromě chromovaných doplňků a speciálních laků jsou poznávacím znakem vozu i 18-palcová kola Balius ve tvaru turbíny. Sedadla a výplně dveří v kůži, speciální kombinace barev interiéru a silné koberce doplňuje ale například také chladnička zabudovaná do zadních sedadel a kombinovaná s prostorem pro uložení sklenic.

Volitelná výbava dále zahrnuje pokročilý audiovizuální systém pro cestující na zadních sedadlech (RSE). Systém tvoří integrovaný DVD přehrávač, 7-palcové obrazovky zabudované do opěrek hlavy, bezdrátová sluchátka a dálkové ovládání.

Nové Volvo S80 - rozměry (v porovnání s předchozím modelem S80):

Délka4850 mm(4850 mm)
Šířka1860 mm(1833 mm)
Výška1488 mm(1454 mm)
Rozvor náprav2836 mm(2791 mm)
Rozchod kol, vpředu1588 mm(1582 mm)
Rozchod kol, vzadu1585 mm(1560 mm)

C30

Stejně jako v lednu v Detroitu ukázalo Volvo v Ženevě i studii hatchbacku C30, který v průběhu tohoto roku přeroste v sériový model, jenž zasáhne do dění ve vyšších patrech nižší střední třídy. C30 má namířeno proti Audi A3 a BMW 1 a jelikož nejde o snadné cíle, potřebuje účinné zbraně. Vnější design detroitského konceptu navazuje na starší studie a překvapuje především klínovitým profilem se silně skloněnou zadní výklopnou stěnou.

Celek působí jako evoluce kupé 480 ES, které Volvo vyrábělo v letech 1986 až 1995. Přestože Volvo zatím zůstává na informace skoupé, je jasné, že nový konkurent Audi A3 nebo BMW 1 své soky výrazně nepřeroste. Délka bude cca 4200 mm, na šířku bude C30 měřit 1780 mm.

Německý server Auto Motor und Sport upozorňuje na malý zavazadelník, jehož základní objem postačí tak akorát na převážení kufříků nebo sportovního vybavení. Pod kapotou studie se ukrývá přeplňovaný pětiválec s objemem 2.4 litru, výkonem 190 kW při 5500 otáčkách a točivým momentem 350 Nm dostupným od 2100 otáček. Studie stojí na 19palcových kolech.


Ondřej Šuch