Volvo V50 1.6 D – Pětilitr!

Volvo V50 1.6 D – Pětilitr!

 
 

Ano, výrobce udává u nejúspornějšího turbodieselu v řadě S40/V50 takto nízkou spotřebu. Jaká je realita?

S postupujícím časem uvádí Volvo na trh vozy řad S40 a V50 s čím dál menšími motory - postupně jsme si tak vyzkoušeli nadupané S40 T5, poklidné V50 2.4, mírné S40 2.4rodinné V50 2.0D. Poslední zkušenost s dvoulitrovým turbodieselem jsme zakončili zvědavostí na slabší naftový agregát. Jak se s relativně těžkým vozem vypořádá?

Ve srovnání s naftovým dvoulitrem vychází o 20 kW slabší naftová „jednašestka“ o 36 tisíc korun levněji, přičemž rozdíl ve výbavě obstarávají pouze užší pneumatiky na 15“ hliníkových discích. Pětistupňová převodovka je kupodivu v základu obou motorizací, u dvoulitru se za šestý stupeň připlácí 10.000 Kč.

obrázek [300 x 210] Podíváme-li se na opačný konec ceníku, je benzínový agregát 1.6/74 kW levnější o 50.000 Kč ale 1.8/92 kW o zanedbatelnou tisícíkorunu.

Jestliže je při stejných cenách benzínu a nafty vykazuje benzínový motor 1.8 o 40% vyšší průměrnou spotřebu, měla by být volba naftového agregátu logická. Zaměřili jsme se tedy na spotřebu a dynamické vlastnosti a vozem jsme ve všech režimech ujeli téměř 1000 km.

V městském provozu nebyl celkem pochopitelně vůz nijak hendikepován – rychlé starty nebyly zvláště při obsazení pouze řidičem problém a naopak při touze po úspornost degradované občasnými kolonami motor nijak neprotestoval ani nehlučel. Při plném obsazení bylo vše trochu pomalejší, ale od třetího stupně výše se obavy z umrtvené dynamiky rozplynuly. Výsledná „městská“ spotřeba 7,1 l/100 km je uspokojivým průměrem, uvážíme-li nonstop zapnutou klimatizaci.

Rychlý přesun po dálnici i pohodový návrat po okreskách jsme absolvovali postupně s minimálním i maximálním obsazením, abychom maximálně simulovali praktické využití. Zatímco po dálnici s rychlostním průměrem 121 km/h si Volvo řeklo o nemalých 6,9 l, beze spěchu a s průjezdy obcemi si vůz vystačil s pěknými 4,8 l/100 km. Při plném obsazení tyto hodnoty vzrostly zhruba o půl litru. Společnou zkušeností všech zúčastněných řidičů přitom byla absence šestého rychlostního stupně a již tradiční žehrání na malá zrcátka a matoucí umístění otevírání víka palivové nádrže.

I přes syrovost zkoušeného vozu nenastal nejmenší problém s hlučností, vyjma výrazného bručení při volnoběžných otáčkách. Předjíždění a snaha o dynamičtější jízdu má v této konfiguraci pochopitelně své limity zvláště při plném obsazení, Volvo ale rozhodně není brzdou provozu. Provozní hmotnost vozu je o celých 64 kg nižší než u dvoulitrového turbodieselu, což má pochopitelně příznivý vliv na vyváženost vozu a klidné chování v zatáčkách.

obrázek [330 x 304] V poměru cena/výkon tak považujeme agregát 1.6 D za zatím nejlepší nabídku celé typové řady. Zbývá jen připomenout, že od podzimu 2005 se začnou vyrábět a dodávat vozy s turbodieselovými motory 1.6D a 2.0D plnícími nově normu Euro4, které budou při nezměněných dynamických parametrech dle ceníku Volvo o 16 tisíc Kč dražší.

První cena vozu: 724.000,- (1.6 74 kW)

První cena vozu s testovanou motorizací: 775.000,- (1.6D 80 kW)

Základní cena testovaného vozu: 972.000,- (1.6D 80 kW, Summum)

Cena testovaného vozu vč. příplatků: 996.000,- (1.6D 80 kW, Summum)

Plusy

  • cena v poměru k zážehové verzi 1,8
  • spotřeba paliva
  • design
  • kvalita zpracování

Minusy

  • chybějící šestý převodový stupeň
  • ceny některých položek příplatková výbavy
  • odkládací prostory vpředu
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo V50 1.6 D

Cena v základní výbavě: 775 000 Kč Cena v testované výbavě: 996 000 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech s ABA, 5-stupňová man. převodovka, DSTC, informační systém IDIS, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS, dvouose nastavitelný volant, el. nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka s ukazateli směru a osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 16“kola z lehké slitiny Castalia, rerzervní kolo pro nouzové dojetí, dvojitá koncovka výfuku, vnější zpětná zrcátka anárazníky v barvě vozu, automatická dvouzónová klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, zadní sedadla sklopná v poměru 60:40, elektrické ovládání bočních oken, kůží potažený volant a řadicí páka, zadní i přední středová opěrka s držáky nápojů, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant, boční lišty v barvě vozu, mlhová světla, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, elektrické ovládání sedadla řidiče s pamětí, el. vyhřívání předních sedadel, bi-xenonové světlomety s ostřikovači

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+19.000,-), textilní rohože (+3.500,-), systém ISOFIX na zadních sedadlech (+1.500,-)

Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov

Rybí farma na ruské řece Jenisej, vlastněná společností…

Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou

Británie nedávno oznámila, že do roku 2040 ze silnic…

 
Technické údaje
Motor Volvo V50 1.6 D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 417 / 1307
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 492
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4514
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volvo V50 1.6 D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

 



Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu

Volvo provedlo několik změn v nabídce motorů pro modely…

 



 
Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Včera

Parta bývalých zaměstnanců Shelby American hodlá zavzpomínat na své mládí originálním způsobem. Oživí výrobu populárního závodního kupé, jehož základem je Ford Mustang.




Blesk.cz

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji: Agents of  Mayhem je klasický zástupce žánru městských akcí

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji:…

Když je svět v ohrožení, je zapotřebí superhrdinů nebo speciálních agentů vycvičených pro boj s padouchy.…

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte se na turistické ráje, které patří do EU

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte…

I velmi atraktivní kousky Afriky, jižní Ameriky a Karibiku patří do EU To znamená, že i odtud voláte za domácí…

 

iSport.cz

Druhý basketbalista roku Satoranský: Příští rok budu snad úspěšnější

Druhý basketbalista roku Satoranský: Příští rok budu…

Vítěze Jana Veselého a jeho absenci na slavnostním vyhlášení Basketbalisty roku si lehce dobral slovy: „Honza…

CELÝ SESTŘIH: Bohemians - Slavia 0:0. Domácí měli kopat penaltu

CELÝ SESTŘIH: Bohemians - Slavia 0:0. Domácí měli…

Fotbalisté Slavie remizovali v utkání 4. ligového kola v malém pražském derby na půdě Bohemians 1905 0:0.…

 

Reflex.cz

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo rekordních 32 lidí v dalším protidrogovém tažení

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo…

Filipínská drogová válka, kterou de facto vyhlásil tamní prezident Rodrigo Duterte již téměř před dvěma lety,…

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18. narozeniny netěší

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18.…

Podle íránských zákonů jsou tamní dívky trestně odpovědné již od devíti let. Za pašování drog, ozbrojené…