Volvo V50 1.6 D – Pětilitr!

Volvo V50 1.6 D – Pětilitr!

 
 
20.6. 2005 Ondřej Šuch

Ano, výrobce udává u nejúspornějšího turbodieselu v řadě S40/V50 takto nízkou spotřebu. Jaká je realita?

S postupujícím časem uvádí Volvo na trh vozy řad S40 a V50 s čím dál menšími motory - postupně jsme si tak vyzkoušeli nadupané S40 T5, poklidné V50 2.4, mírné S40 2.4rodinné V50 2.0D. Poslední zkušenost s dvoulitrovým turbodieselem jsme zakončili zvědavostí na slabší naftový agregát. Jak se s relativně těžkým vozem vypořádá?

Ve srovnání s naftovým dvoulitrem vychází o 20 kW slabší naftová „jednašestka“ o 36 tisíc korun levněji, přičemž rozdíl ve výbavě obstarávají pouze užší pneumatiky na 15“ hliníkových discích. Pětistupňová převodovka je kupodivu v základu obou motorizací, u dvoulitru se za šestý stupeň připlácí 10.000 Kč.

obrázek [300 x 210] Podíváme-li se na opačný konec ceníku, je benzínový agregát 1.6/74 kW levnější o 50.000 Kč ale 1.8/92 kW o zanedbatelnou tisícíkorunu.

Jestliže je při stejných cenách benzínu a nafty vykazuje benzínový motor 1.8 o 40% vyšší průměrnou spotřebu, měla by být volba naftového agregátu logická. Zaměřili jsme se tedy na spotřebu a dynamické vlastnosti a vozem jsme ve všech režimech ujeli téměř 1000 km.

V městském provozu nebyl celkem pochopitelně vůz nijak hendikepován – rychlé starty nebyly zvláště při obsazení pouze řidičem problém a naopak při touze po úspornost degradované občasnými kolonami motor nijak neprotestoval ani nehlučel. Při plném obsazení bylo vše trochu pomalejší, ale od třetího stupně výše se obavy z umrtvené dynamiky rozplynuly. Výsledná „městská“ spotřeba 7,1 l/100 km je uspokojivým průměrem, uvážíme-li nonstop zapnutou klimatizaci.

Rychlý přesun po dálnici i pohodový návrat po okreskách jsme absolvovali postupně s minimálním i maximálním obsazením, abychom maximálně simulovali praktické využití. Zatímco po dálnici s rychlostním průměrem 121 km/h si Volvo řeklo o nemalých 6,9 l, beze spěchu a s průjezdy obcemi si vůz vystačil s pěknými 4,8 l/100 km. Při plném obsazení tyto hodnoty vzrostly zhruba o půl litru. Společnou zkušeností všech zúčastněných řidičů přitom byla absence šestého rychlostního stupně a již tradiční žehrání na malá zrcátka a matoucí umístění otevírání víka palivové nádrže.

I přes syrovost zkoušeného vozu nenastal nejmenší problém s hlučností, vyjma výrazného bručení při volnoběžných otáčkách. Předjíždění a snaha o dynamičtější jízdu má v této konfiguraci pochopitelně své limity zvláště při plném obsazení, Volvo ale rozhodně není brzdou provozu. Provozní hmotnost vozu je o celých 64 kg nižší než u dvoulitrového turbodieselu, což má pochopitelně příznivý vliv na vyváženost vozu a klidné chování v zatáčkách.

obrázek [330 x 304] V poměru cena/výkon tak považujeme agregát 1.6 D za zatím nejlepší nabídku celé typové řady. Zbývá jen připomenout, že od podzimu 2005 se začnou vyrábět a dodávat vozy s turbodieselovými motory 1.6D a 2.0D plnícími nově normu Euro4, které budou při nezměněných dynamických parametrech dle ceníku Volvo o 16 tisíc Kč dražší.

První cena vozu: 724.000,- (1.6 74 kW)

První cena vozu s testovanou motorizací: 775.000,- (1.6D 80 kW)

Základní cena testovaného vozu: 972.000,- (1.6D 80 kW, Summum)

Cena testovaného vozu vč. příplatků: 996.000,- (1.6D 80 kW, Summum)

Plusy

  • cena v poměru k zážehové verzi 1,8
  • spotřeba paliva
  • design
  • kvalita zpracování

Minusy

  • chybějící šestý převodový stupeň
  • ceny některých položek příplatková výbavy
  • odkládací prostory vpředu
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo V50 1.6 D

Cena v základní výbavě: 775 000 Kč Cena v testované výbavě: 996 000 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, kotoučové brzdy na všech kolech s ABA, 5-stupňová man. převodovka, DSTC, informační systém IDIS, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS, dvouose nastavitelný volant, el. nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka s ukazateli směru a osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 16“kola z lehké slitiny Castalia, rerzervní kolo pro nouzové dojetí, dvojitá koncovka výfuku, vnější zpětná zrcátka anárazníky v barvě vozu, automatická dvouzónová klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, zadní sedadla sklopná v poměru 60:40, elektrické ovládání bočních oken, kůží potažený volant a řadicí páka, zadní i přední středová opěrka s držáky nápojů, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant, boční lišty v barvě vozu, mlhová světla, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, elektrické ovládání sedadla řidiče s pamětí, el. vyhřívání předních sedadel, bi-xenonové světlomety s ostřikovači

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+19.000,-), textilní rohože (+3.500,-), systém ISOFIX na zadních sedadlech (+1.500,-)

Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace

Maďarský premiér Viktor Orbán uvedl, že boj proti…

Státní dluh v prvním čtvrtletí vzrostl o desítky miliard Státní dluh v prvním čtvrtletí vzrostl o desítky miliard

Státní dluh v letošním 1. čtvrtletí vzrostl proti konci…

Metrostavu klesl zisk o více než pětinu Metrostavu klesl zisk o více než pětinu

Stavební firmě Metrostav loni klesl čistý zisk meziročně…

 
Technické údaje
Motor Volvo V50 1.6 D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 417 / 1307
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 492
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4514
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volvo V50 1.6 D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu Volvo S40 a V50 2011: Ceny na českém trhu

Volvo provedlo několik změn v nabídce motorů pro modely…

 



 
Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost. Není to už trochu moc?

Koncept luxusního SUV Maybachu unikl na veřejnost

Dnes 12:50

Do oficiální premiéry automobilu na pekingském výstavišti zbývá méně než týden, koncept SUV si však díky uniklým fotografiím můžeme prohlédnout již nyní.




Blesk.cz

Tragédie v Jinonicích: Chlapce (†13) srazilo auto, na místě zemřel

Tragédie v Jinonicích: Chlapce (†13) srazilo auto,…

K obrovské tragédii došlo v pátek odpoledne v pražských Jinonicích na ulici Butovická. Teprve třináctiletého…

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Antuková bouře Nadal! V Monte Carlu vyprovodil Thiema kanárem

Antuková bouře Nadal! V Monte Carlu vyprovodil…

Španělský tenista Rafael Nadal si nečekaně snadno poradil se čtvrtfinálovou překážkou na cestě za jedenáctým…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Většině Čechů prý nevadí zákaz kouření. Kolika Němcům vadily norimberské zákony?

Očima libertariána: Většině Čechů prý nevadí zákaz…

Tak si prý naše ministerstvo zdravotnictví zadalo průzkum u agentury STEM, z něhož vyšlo, že 68 procentům lidí…

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si je za klobouk!

Václav Klaus ml.: Více dotací za běžence? Strčte si…

Bombardováním Sýrie, zákazem kouření v restauracích, divadelní hrou o Ježíšovi znásilňujícím muslimku i…