Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozidla DAF pro stavbu

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Nizozemská automobilka nastoupila se speciálně upravenými stavebními modely před téměř čtyřmi roky. Dosahují hmotnosti až 44 tun.

Zájemce o stavební vozidlo najde u značky DAF dvou- až čtyřnápravové podvozky s maximálně dvěma poháněnými nápravami. Pojďme probrat jednotlivé druhy podvozků a modelové řady postupně. Všechny pojí společné označení Construction.

Menší bratr

Maximálně devatenáct tun technické celkové hmotnosti nabízí řada LF Construction, která vychází z klasické LF, ale obdržela množství úprav pro pohyb v terénu a stavební nástavby. Pohon modelu LF Construction má na starosti 6,7litrový šestiválec PX-7 o výkonu 164-231 kW. Motory i chladič chrání před kameny třímilimetrový ocelový plech. U menší řady určené do terénu najdeme velkorysý nájezdový úhel 25° díky zvýšenému přednímu nárazníku. Výrobce uvádí až téměř neuvěřitelnou světlou výšku 32 cm.

Univerzální CF

Dvě až čtyři nápravy ve spoustě konfigurací a úprav podvozků nabízí řada CF Construction. Ochranu chladiče motoru tvoří ocelový kryt pod nárazníkem, vyrobený ze třímilimetrového plechu. Tento ochranný kryt vydrží zatížení čtyři tuny. Spodní část může posloužit jako první schůdek pro přístup řidiče k čelnímu sklu.

Černá mřížka chladiče s rozměrnými lamelami a upravený nárazník, vyrobený z galvanizované oceli proti poškození v těžkém terénu, dodávají vozidlu dojem síly. Proti poškození jsou chráněny i atraktivně tvarované hlavní světlomety. Průhledná krycí skla svítilen jsou vyrobena z odolného materiálu, v náročnějších podmínkách je vhodné přibrat ocelové kryty. Do předního nárazníku CF Construction mohu být začleněné mlhové světlomety spolu se světly pro osvětlení zatáčky.

Běžní pomocníci

Přiobjednat můžete schůdek umístěný na boku kabiny, díky kterému je pro řidiče velmi snadné nahlédnout na korbu sklápěcí nebo valníkové nástavby, přičemž šikovně umístěné rozměrné madlo na střeše zajišťuje druhý záchytný bod pro řidiče kontrolujícího obsah sklápěče.

Třídílný přední nárazník lze v případě poškození měnit odděleně, což snižuje servisní náklady. Vyšší pozice nárazníku dovoluje vozidlu dosáhnout velký nájezdový úhel 25°. Exkluzivní hodnotu podvozku najdeme ve světlé výšce 40 cm.

Odolnost

Uspořádání podvozku CF Construction musí vykazovat velkou tuhost a zároveň nabízet dostatek místa pro rozmístění různých komponent, jakými jsou například opěrné nohy nakládacího jeřábu. CF Construction se v přední části vyznačuje přípravou pro montáž DIN desky k připevnění například sněžného pluhu.

Podvozek s nosným rámem ve tvaru písmene Y poskytuje dostatek místa pro nové motory Euro VI s velkou chladicí kapacitou. Ta je u stavebních vozidel pracujících často se značným výkonem při malé rychlosti vozidla důležitá pro zachování vhodné provozní teploty a hospodárnosti.

Podle schodů poznáš motor

Univerzální řada CF se šestiválcem MX-13 o objemu 12,9litru obdržela trojici vstupních schodů do kabiny. S nižším agregátem MX-11 jsou spojené dva schůdky. Třetí nejníže umístěný s pružným uchycením je v tomto případě dostupný na přání.

V kabině CF Construction dostanete standardně volant s příjemným povrchem a integrovanými tlačítky pro ovládání tempomatu, otáček motoru a třetí brzdy. Sedadla stavební verze pocházejí z konvenční řady CF. Totéž platí o přístrojové desce s integrovaným asistentem hodnocení jízdního stylu řidiče.

Větší stavební model má kvůli ochraně před poletujícím prachem sání vzduchu vyvedené standardně na nahoru za zadní stěnu budky řidiče. V hodně prašném prostředí se uplatní cyklonový vzduchový filtr, který zachytí velkou část částic ještě před vstupem vzduchu do klasického filtru, čímž pomůže nejen životnosti motoru, ale také vložky filtru.

Dvojí pohon

Pohon větší stavební řady DAF obstarávají šestiválce MX-11 (210-320 kW) a MX-13 s rozsahem 303 až 375 kW. Kromě přímo řazené převodovky výrobce nabízí i automatizovanou AS Tronic se speciálním softwarem pro jízdu v terénu. Ten zajišťuje ve srovnání se silničním režimem rychlejší řazení i ovládání spojky. Samozřejmost tvoří nabídka několika vývodů pomocných pohonů.

Konfigurace podvozků

Vozidla řady CF mohou být ve verzi třínápravového podvozku 6x4 pro montáž nástaveb s osmi- nebo devítitunovou přední nápravou, případně s devatenácti, jednadvaceti- či šestadvacetitunovou tandemovou zadní nápravou. Jde o vozidla ušitá na míru stavebnictví případně dřevozpracujícímu průmyslu. Další variantu tvoří třínápravové tahače v konfiguraci 6x4, které poslouží zejména v těžké nákladní přepravě ve stavebnictví.

Podvozky s konfigurací 8x4 a tandemovými zadními nápravami se uplatní zejména u domíchávačů betonu či sklápěčů. S dvojicí předních řízených os o nosnosti 7,5, 8 nebo 9 tun doplněnou tandemovou dvojicí náprav s nosností 19, 21 nebo 26 tun vytvářejí vozidla o celkové hmotnosti 32 až 44 tun. U všech modelů naleznete proslulou tandemovou zadní nápravu s osmityčovým zavěšením, pro kterou je typická 27centimetrová zkřižitelnost náprav a vysoká stabilita při naklopení.

Nástavby přímo z továrny

Konfigurace FAD 8x4 zahrnuje kompletní přípravou pro montáž nejběžnějších sklápěcích nástaveb. Konkrétně jde o montáž různých držáků na podvozek přímo ve výrobním závodě a zajištění rozmístění otvorů v rámu vozidla podle požadavku následné nástavby. Nástavby začal DAF montovat ve svém výrobním závodě brzy po propuknutí ekonomického poklesu na přelomu let 2008 a 2009.

Ivo Semrád
Diskuze (0)