Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozidla Mercedes-Benz pro stavbu: Speciál na vše

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Před téměř pěti lety Mercedes-Benz odhalil model Arocs pro stavební sektor. V nejnižší hmotnostní kategorii mu dobře sekunduje Atego 4x4.

Vozidla do náročnějších než silničních podmínek mají tak různorodé specifikace a potřeby, že by stačily na více modelů. Stuttgartský výrobce postavil univerzální řadu Arocs, které v určitých případech alternuje speciální model Zetros. Nesmíme zapomenout ani na subtilní Atego s pohonem všech kol vycházející vstříc poptávce po stavební vozu pod osmnáct tun celkové hmotnosti.

Těžkotonážník

Diverzifikace stavebních vozidel pro maximalizaci užitečného zatížení či robustnosti vozu samozřejmě zasáhla také řadu Arocs. Mercedes-Benz nazývá lehký podvozek Loader a robustní variantu Grounder. Pojďme se zaměřit na tu masivní schopnou odolávat ve velmi náročných podmínkách.

Grounder zvládne extrémní provoz například v kamenolomu nebo na staveništi. Díky robustní konstrukci podpořené například devítimilimetrovou tloušťkou podélných nosníků rámu se Grounder nemusí obávat mimořádných podmínek. Do nich je na rozdíl od silničního modelu Actros vybaven nárůstem výšky rámu a délkou převisů. Díky tomu nejsou nutné úpravy podvozku před montáží nástavby, protože lze podvozek specifikovat pro danou nástavbu již při zadání do výroby. To platí pro různé konfigurace podvozku, počet náprav a délku podvozku. Dvounápravový podvozek s pohonem všech kol dosahuje technické hmotnosti dvacet tun.

Tahač také

Variabilita modelu Arocs je extrémní a nabízí konstrukci pro všechny aplikace. Například dvounápravové tahače návěsů v konfiguraci 4x2 se vzduchovým odpružením či listovými pružinami jsou samostatně konstruovanými typy vozidel. V případě potřeby lepší trakce tahače lze jej získat v provedení 4x4 s konvenčním nebo hydrostatickým pohonem HAD.

Hydraulika

Tlakový olej do nábojů předních kol proudí z vysokotlakého čerpadla umístěného na motoru s pohonem přímo. Čerpadlo s výkonem až 112 kW protlačí až 350 l oleje pod obrovským tlakem 45 MPa. Hydraulické motory v nábojích kol převádějí hydraulický tlak na mechanickou práci. Otočný rozdělovač v čepu nápravy chrání vysokotlaké hadice hydraulické soustavy před zkrutným namáháním při řízení. Systém odolává výhradně svislým pohybům při propružení kola, nikoli natáčecím pohybům kola při řízení, což je velká výhoda pro životnost. Ještě větší bonus tohoto systému proti klasickému spojovacímu hřídeli k přední nápravě tvoří cca 350kilogramová úspora hmotnosti a téměř nulové třecí ztráty při vypnutém pohonu. Vzhledem k tlaku oleje lze pohon HAD využívat po dobu desítek sekund, takže se jedná o krátkodobou pomoc k vyjetí těžkého úseku a nikoliv brodění hlubokým bahnem stovky metrů.

Nálož na zádi

Podvozky Arocs s jednou přední a třemi zadními nápravami směřují k velkému zatížení zádě vozidla. Čtyřnápravové vozidlo Tridem je postaveno na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Na poslední pozici je vložena řízená a zvedací vlečená náprava s jednoduchou montáží pneumatik.

Konfigurace Tridem nachází uplatnění zejména s valníkovou nástavbou a nakládacím jeřábem pro přepravu stavebnin. Umístění nakládacího jeřábu na zádi u třínápravových vozidel i u klasických čtyřnápravových verzí by nebylo možné z důvodu nevyváženého rozložení hmotnosti. Tridem s velkým užitečným zatížením na zádi podvozku však tyto podmínky snadno zvládá.

Pohon

Podvozky modelu Arocs najdeme se dvěma, třemi nebo čtyřmi nápravami se šestiválci o šestnácti výkonových stupních od 175 do 460 kW. Standard tvoří automatizovaná převodovka Powershift 3. Nabídka kabin zahrnuje sedm druhů ve čtrnácti variantách. Pro specifické požadavky stavebního sektoru výrobce vyvinul u řady Arocs odlehčený model Loader k využití jako domíchávač betonu.

Do patnácti tun

Střední řada Atego zahrnuje hmotnostní rozpětí 6,5-16 tun, verzi s pohonem všech kol však najdeme v hmotnostech 10,5, 13,5 a 15 tun. Pro všechny verze je standardně určen 5,1litrový čtyřválec OM 934 ve čtyřech výkonových úrovních doplněný 7,7litrovým šestiválcem OM 936 podávající 175, 200 nebo 220 kW. Převodovky nabízejí šest, osm nebo devět stupňů. V nabídce rozvorů Atega 4x4 najdeme rozměr 3260 mm s možností na přání 3320 mm. Základní kabinu S Classicspace doplňuje na přání prodloužená.

Ladislav Černý
Diskuze (0)