17.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Mercedes-Benz pro stavbu: Speciál na vše

 

Před téměř pěti lety Mercedes-Benz odhalil model Arocs pro stavební sektor. V nejnižší hmotnostní kategorii mu dobře sekunduje Atego 4x4.

Vozidla do náročnějších než silničních podmínek mají tak různorodé specifikace a potřeby, že by stačily na více modelů. Stuttgartský výrobce postavil univerzální řadu Arocs, které v určitých případech alternuje speciální model Zetros. Nesmíme zapomenout ani na subtilní Atego s pohonem všech kol vycházející vstříc poptávce po stavební vozu pod osmnáct tun celkové hmotnosti.

Těžkotonážník

Diverzifikace stavebních vozidel pro maximalizaci užitečného zatížení či robustnosti vozu samozřejmě zasáhla také řadu Arocs. Mercedes-Benz nazývá lehký podvozek Loader a robustní variantu Grounder. Pojďme se zaměřit na tu masivní schopnou odolávat ve velmi náročných podmínkách.

Grounder zvládne extrémní provoz například v kamenolomu nebo na staveništi. Díky robustní konstrukci podpořené například devítimilimetrovou tloušťkou podélných nosníků rámu se Grounder nemusí obávat mimořádných podmínek. Do nich je na rozdíl od silničního modelu Actros vybaven nárůstem výšky rámu a délkou převisů. Díky tomu nejsou nutné úpravy podvozku před montáží nástavby, protože lze podvozek specifikovat pro danou nástavbu již při zadání do výroby. To platí pro různé konfigurace podvozku, počet náprav a délku podvozku. Dvounápravový podvozek s pohonem všech kol dosahuje technické hmotnosti dvacet tun.

Tahač také

Variabilita modelu Arocs je extrémní a nabízí konstrukci pro všechny aplikace. Například dvounápravové tahače návěsů v konfiguraci 4x2 se vzduchovým odpružením či listovými pružinami jsou samostatně konstruovanými typy vozidel. V případě potřeby lepší trakce tahače lze jej získat v provedení 4x4 s konvenčním nebo hydrostatickým pohonem HAD.

Mercedes-Benz Atego: Mlékařské speciály pro Brazílii

Hydraulika

Tlakový olej do nábojů předních kol proudí z vysokotlakého čerpadla umístěného na motoru s pohonem přímo. Čerpadlo s výkonem až 112 kW protlačí až 350 l oleje pod obrovským tlakem 45 MPa. Hydraulické motory v nábojích kol převádějí hydraulický tlak na mechanickou práci. Otočný rozdělovač v čepu nápravy chrání vysokotlaké hadice hydraulické soustavy před zkrutným namáháním při řízení. Systém odolává výhradně svislým pohybům při propružení kola, nikoli natáčecím pohybům kola při řízení, což je velká výhoda pro životnost. Ještě větší bonus tohoto systému proti klasickému spojovacímu hřídeli k přední nápravě tvoří cca 350kilogramová úspora hmotnosti a téměř nulové třecí ztráty při vypnutém pohonu. Vzhledem k tlaku oleje lze pohon HAD využívat po dobu desítek sekund, takže se jedná o krátkodobou pomoc k vyjetí těžkého úseku a nikoliv brodění hlubokým bahnem stovky metrů.

Nálož na zádi

Podvozky Arocs s jednou přední a třemi zadními nápravami směřují k velkému zatížení zádě vozidla. Čtyřnápravové vozidlo Tridem je postaveno na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Na poslední pozici je vložena řízená a zvedací vlečená náprava s jednoduchou montáží pneumatik.

Konfigurace Tridem nachází uplatnění zejména s valníkovou nástavbou a nakládacím jeřábem pro přepravu stavebnin. Umístění nakládacího jeřábu na zádi u třínápravových vozidel i u klasických čtyřnápravových verzí by nebylo možné z důvodu nevyváženého rozložení hmotnosti. Tridem s velkým užitečným zatížením na zádi podvozku však tyto podmínky snadno zvládá.

Pohon

Podvozky modelu Arocs najdeme se dvěma, třemi nebo čtyřmi nápravami se šestiválci o šestnácti výkonových stupních od 175 do 460 kW. Standard tvoří automatizovaná převodovka Powershift 3. Nabídka kabin zahrnuje sedm druhů ve čtrnácti variantách. Pro specifické požadavky stavebního sektoru výrobce vyvinul u řady Arocs odlehčený model Loader k využití jako domíchávač betonu.

Do patnácti tun

Střední řada Atego zahrnuje hmotnostní rozpětí 6,5-16 tun, verzi s pohonem všech kol však najdeme v hmotnostech 10,5, 13,5 a 15 tun. Pro všechny verze je standardně určen 5,1litrový čtyřválec OM 934 ve čtyřech výkonových úrovních doplněný 7,7litrovým šestiválcem OM 936 podávající 175, 200 nebo 220 kW. Převodovky nabízejí šest, osm nebo devět stupňů. V nabídce rozvorů Atega 4x4 najdeme rozměr 3260 mm s možností na přání 3320 mm. Základní kabinu S Classicspace doplňuje na přání prodloužená.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí

Bývalý gruzínský prezident žijící na Ukrajině Michail…

Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně

Ceny starších bytů v Česku vzrostly od roku 2000 do konce…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat vaší reklamaci?

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat…

Co dělat, když prodejce nechce přijmout zboží koupené na internetu ve lhůtě deseti dnů, jako se to stalo paní…

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu: Pohublý manžel v poutech, Silvia vystrojená jako party girl!

Královna „kačeřího zobáku“ Kucherenko u soudu:…

Silvia Kucherenko (34) asi jediná věřila, že Nejvyšší soud v Bratislavě zruší manželův jedenáctiletý trest…

 

iSport.cz

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu opět stráví ve Fulhamu

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu…

Fotbalový reprezentant Tomáš Kalas prodloužil smlouvu v Chelsea na další čtyři roky. Zároveň bude pokračovat na…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí sám, i poškozenou míchu, tvrdí lékař

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí…

„Sebeuzdravovací síla člověka je nekonečná,“ má jasno zakladatel neuropsychoimunologie Jan Šula. Choroby podle…

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a proto se neštítí agitovat úplně všude

Žaludky českých politiků jsou skutečné plechové a…

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek se v jednom ze svých posledních tweetů svěřil, že vyrazí do Liberce na…