21.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Renault Trucks pro stavbu: Dva a jeden

 

Francouzský výrobce posílá do stavebního sektoru primárně řady C a K, ale v nejnižší váhové kategorii je podporuje řada D.

Jak se v označení písmeny vyznat? Řady C i K zahrnují dvou- až čtyřnápravové podvozky, nejmenší model D pro stavbu stojí výhradně na dvou nápravách. Nejširší záběr konfigurací najdeme u řady C pro smíšený provoz na silnici i lehkém terénu. Řada K díky robustnosti vyznává domov v těžkém terénu a velmi náročných podmínkách. Ačkoliv navenek se obě stavební řady velmi podobají, odlišují se zejména koncepcí a robustností rámu.

Kabiny podobné

Koncepce kabin řad C a K vychází z budek pro dálkovou řadu T, takže i pro kratší přebývání nabízejí řidiči vysoký komfort. Pro výrobce to znamená nižší vývojové i produkční náklady, řidiči stavebních renaultů zase mají k dispozici maximální pohodlí. Patří k němu také žádný či jen minimální středový tunel v kabině. Výhoda jednotné koncepce budky se také projevuje v rychlé dostupnosti náhradních dílů a rychlosti případné opravy.

Lehčí varianta

Model C je k dispozici s velkým užitečným zatížením a ve dvou šířkách kabiny. Ve srovnání s předchůdcem nabízí mnohem prostornější a ergonomičtější kabinu. Boční integrovaný schůdek umožňuje řidiči snadnější kontrolu nákladu. Všechny nárazníky jsou rovněž vyrobeny z mimořádně odolné oceli.

Rozvoz stavebních materiálů je parketa pro řadu C s kabinou o šířce 2,3 metru. Ta nabízí řidiči lepší výhled z vozidla a usnadňuje mu časté vystupování a nastupování do vozidla.

Typ do lehčího terénu C lze získat ve čtyřech specifikacích kabin řidiče. Základní tvoří krátká denní budka se standardní střechou. Více prostoru v podélném směru nabízí kabina s jedním lůžkem pro příležitostné přespání a značnými odkládacími prostory. Zůstává standardní výška střechy. Specialitu typu C do lehčího terénu tvoří Global Cab s jen dvěma přístupovými schody a celkovou šířkou 2,3 metru. Modely C a K jsou vybaveny novým mechanickým a pneumatickým odpružením kabin, které výrazným způsobem zlepšuje pohodlí posádky.

Řadu C lze získat také se širší kabinou 2,5 m odvozenou od dálkové řady T. Možnost úpravy sedadla v podélném směru v rozsahu dvaceti centimetrů a štědře stavitelný volant umožňují řidiči nalezení správné pozice. Sedadla navržená slavnou firmou Recaro netřeba vychvalovat. Odpružené, vyhřívané a klimatizované sedačky dostaly nastavitelnou opěrku hlavy a seřizování tuhosti bederní opěrky.

Domíchávače betonu: Renault

Rychlá pomoc

Stavební model C koncipovaný na nízkou pohotovostní hmotnost, může u čtyřnápravového provedení dosáhnout užitečné zatížení až 22,8 tuny. To má velký smysl například pro domíchávače betonu. Tento lehký model těží z možnosti dovybavení hydrostatickým pohonným systémem, se kterým Renault Trucks přišel jako druhý z výrobců automobilů. Optitrack pomocí olejového čerpadla a hydromotorů v nábojích předních kol dokáže přenášet hnací sílu motoru i na přední osu, čímž po kratší dobu pomáhá při zdolávání nejprudších stoupání či během uvolňování z případného zapadnutí. Vzhledem k velkoryse koncipovanému chladiči oleje dokáže intenzivně pomáhat po dobu desítek sekund.

Těžké podmínky

Pro náročné stavební podmínky s rozbitým podložím často podmáčeným postavil Renault Trucks speciální řadu K. Nabízí krátkou denní kabinu nebo hlubokou budku s jedním lůžkem a standardní výškou střechy. Verze K opatřená pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem používá u kabiny čtyři schůdky. Dveře lze otevřít až do úhlu 85°, což je v náročných podmínkách stavby pro řidiče velkou výhodou. U budek vybavených ocelovým nárazníkem je dodáván pružný první schůdek odolný vůči nárazům. V přídi najdeme robustní rám, na kterém se nachází masivní tažné oko. Díky tomu lze snadno odlišit řady C a K při pohledu na příď. Samozřejmě lze také pozorovat nárůst světlé výšky u těžkého modelu K.

Připravenost řady K do náročných podmínek provází již v továrně zařazené úpravy pro montáž různých nástaveb, což urychluje dobu od zadání vozidla do produkce přes montáž nástavby až po předání dopravci. Maximální hmotnost řady K dosahuje padesáti tun.

Další výbava

Řidiči pomáhá v práci automatizovaná převodovka Optidriver a elektrická parkovací brzda, která se aktivuje při zastavení motoru. Všechny důležité členy jako například madlo automatické elektrické parkovací brzdy, zapínání uzávěrek diferenciálů, režimy automatizované převodovky a tlačítko fixace otáček motoru pro pohodlnou jízdu přes výmoly mají ergonomické umístění. Sekvenční řazení automatizované převodovky je šikovně umístěné zespodu věnce volantu pod levou rukou. V nočním provozu ve stavebních podmínkách s volně pohybujícími lidmi pomohou světlomety do zatáček.

Pro užší kabinu

Renault modelu C s kabinou o šířce 2,3 m určil lehký šestiválec DTI 8 ve výkonech 184, 206 a 235 kW. Maximum točivého momentu dosahuje 950, 1050 a 1200 N.m při otáčkách motoru od 850/min, což což dokáže skvěle využít zejména automatizovaná převodovka se softwarovými úpravami pro silniční i terénní režim Off-road, které si řidič volí podle toho, kde se vozidlo pohybuje.

Objemnější šestiválce DTI 11 a 13 nacházejí uplatnění u modelu C se širší budkou 2,5 metru a těžké stavební řadě K. Jedenáctilitrová jednotka nabízí tři úrovně výkonu 279, 316 a 338 kW (1800, 2050 a 2200 N.m).

Nejsilnější

Třináctilitrový šestiválec DTI 13 v úrovních 324, 353 a 383 kW používá vstřikování čerpadlo-tryska. Točivý moment je u výkonové verze 324 kW již od extrémně nízkých otáček 800 ot./min. Model C 2.5 stejně jako K nabízí celkovou hmotnost dle počtu náprav v rozmezí 19-33 tun, v soupravě až sto tun.

Automatizovaná převodovka Optidriver se strategií řazení Off-road tvoří standardní vybavení stavebních modelů. Kromě pohonu neméně důležitou součást stavebních vozidel tvoří zpomalovací systémy, protože prudké sjezdy patří ke stavebnímu terénu běžně a je třeba odlehčit provozním brzdám. Výfuková brzda pro jednotky DTI 11 a 13 dokáže mařit 203, resp. 227 kW. K dispozici je rovněž motorová brzda.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Prodej majetku ČEZ otřásá bulharskou politikou, ministryně rezignovala Prodej majetku ČEZ otřásá bulharskou politikou, ministryně rezignovala

Bulharská ministryně pro energetiku rezignovala kvůli…

Politico: Rozšířením Dukovan riskují Češi hněv Evropské unie Politico: Rozšířením Dukovan riskují Češi hněv Evropské unie

Kvůli chystané výstavbě nového bloku jaderné elektrárny…

CME splatila z půjček více než miliardu CME splatila z půjček více než miliardu

Majitel televize Nova – Central European Media…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 





 
Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h – Drtivé vítězství pro…

TEST: Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h – Drtivé vítězství pro…

Dnes 08:00

Nepamatuju si, kdy by měl jeden ze srovnávaných vozů tak jednoznačnou převahu. A že se tak stane v luxusní třídě, mezi automobilovou elitou…




Blesk.cz

VIDEO: Hoří mrazírny v Mochově! Škoda je 100 milionů, D11 zahalil hustý dým

VIDEO: Hoří mrazírny v Mochově! Škoda je 100…

Obrovský požár zachvátil jednu z plechových hal mrazíren v Mochově poblíž Prahy. Na místě zasahuje už 25…

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy. Teploty spadnou až na -18 °C

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy.…

Jeden z nejchladnějších víkendů letošní zimy čeká Česko nadcházející víkend. Chladné počasí, které lidé…

 

iSport.cz

Česko - Rusko OSR 0:3. Sen o finále je pryč, soupeř rozhodl za 27 vteřin

Česko - Rusko OSR 0:3. Sen o finále je pryč, soupeř…

Čeští hokejisté se v olympijském semifinále v Pchjongčchangu statečně bili s výběrem Ruska, ale na postup mezi…

ZOH 2018, ONLINE 15. den: Česko čeká boj o bronz, štafeta štafeta skončila sedmá

ZOH 2018, ONLINE 15. den: Česko čeká boj o bronz,…

Čeští hokejisté si o zlaté medaile na olympijských hrách nezahrají. V semifinále podlehli Rusku 0:3 a v sobotu…

 

Reflex.cz

Před 100 lety se v Sovětském svazu zrodila Rudá armáda

Před 100 lety se v Sovětském svazu zrodila Rudá armáda

Během zasedání ústředního výboru Komunistické strany Ruska (bolševiků) dorazila zpráva, že 18. února 1918 ve 12…

Česko vs. Rusko 0:3. Přímý přenos hokejového semifinále na olympiádě jsme sledovali online

Česko vs. Rusko 0:3. Přímý přenos hokejového…

Zápas českých hokejistů s týmem Olympijských sportovců z Ruska od osmi hodin komentuje osvědčená dvojice -…