Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozidla Renault Trucks pro stavbu: Dva a jeden

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Francouzský výrobce posílá do stavebního sektoru primárně řady C a K, ale v nejnižší váhové kategorii je podporuje řada D.

Jak se v označení písmeny vyznat? Řady C i K zahrnují dvou- až čtyřnápravové podvozky, nejmenší model D pro stavbu stojí výhradně na dvou nápravách. Nejširší záběr konfigurací najdeme u řady C pro smíšený provoz na silnici i lehkém terénu. Řada K díky robustnosti vyznává domov v těžkém terénu a velmi náročných podmínkách. Ačkoliv navenek se obě stavební řady velmi podobají, odlišují se zejména koncepcí a robustností rámu.

Kabiny podobné

Koncepce kabin řad C a K vychází z budek pro dálkovou řadu T, takže i pro kratší přebývání nabízejí řidiči vysoký komfort. Pro výrobce to znamená nižší vývojové i produkční náklady, řidiči stavebních renaultů zase mají k dispozici maximální pohodlí. Patří k němu také žádný či jen minimální středový tunel v kabině. Výhoda jednotné koncepce budky se také projevuje v rychlé dostupnosti náhradních dílů a rychlosti případné opravy.

Lehčí varianta

Model C je k dispozici s velkým užitečným zatížením a ve dvou šířkách kabiny. Ve srovnání s předchůdcem nabízí mnohem prostornější a ergonomičtější kabinu. Boční integrovaný schůdek umožňuje řidiči snadnější kontrolu nákladu. Všechny nárazníky jsou rovněž vyrobeny z mimořádně odolné oceli.

Rozvoz stavebních materiálů je parketa pro řadu C s kabinou o šířce 2,3 metru. Ta nabízí řidiči lepší výhled z vozidla a usnadňuje mu časté vystupování a nastupování do vozidla.

Typ do lehčího terénu C lze získat ve čtyřech specifikacích kabin řidiče. Základní tvoří krátká denní budka se standardní střechou. Více prostoru v podélném směru nabízí kabina s jedním lůžkem pro příležitostné přespání a značnými odkládacími prostory. Zůstává standardní výška střechy. Specialitu typu C do lehčího terénu tvoří Global Cab s jen dvěma přístupovými schody a celkovou šířkou 2,3 metru. Modely C a K jsou vybaveny novým mechanickým a pneumatickým odpružením kabin, které výrazným způsobem zlepšuje pohodlí posádky.

Řadu C lze získat také se širší kabinou 2,5 m odvozenou od dálkové řady T. Možnost úpravy sedadla v podélném směru v rozsahu dvaceti centimetrů a štědře stavitelný volant umožňují řidiči nalezení správné pozice. Sedadla navržená slavnou firmou Recaro netřeba vychvalovat. Odpružené, vyhřívané a klimatizované sedačky dostaly nastavitelnou opěrku hlavy a seřizování tuhosti bederní opěrky.

Rychlá pomoc

Stavební model C koncipovaný na nízkou pohotovostní hmotnost, může u čtyřnápravového provedení dosáhnout užitečné zatížení až 22,8 tuny. To má velký smysl například pro domíchávače betonu. Tento lehký model těží z možnosti dovybavení hydrostatickým pohonným systémem, se kterým Renault Trucks přišel jako druhý z výrobců automobilů. Optitrack pomocí olejového čerpadla a hydromotorů v nábojích předních kol dokáže přenášet hnací sílu motoru i na přední osu, čímž po kratší dobu pomáhá při zdolávání nejprudších stoupání či během uvolňování z případného zapadnutí. Vzhledem k velkoryse koncipovanému chladiči oleje dokáže intenzivně pomáhat po dobu desítek sekund.

Těžké podmínky

Pro náročné stavební podmínky s rozbitým podložím často podmáčeným postavil Renault Trucks speciální řadu K. Nabízí krátkou denní kabinu nebo hlubokou budku s jedním lůžkem a standardní výškou střechy. Verze K opatřená pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem používá u kabiny čtyři schůdky. Dveře lze otevřít až do úhlu 85°, což je v náročných podmínkách stavby pro řidiče velkou výhodou. U budek vybavených ocelovým nárazníkem je dodáván pružný první schůdek odolný vůči nárazům. V přídi najdeme robustní rám, na kterém se nachází masivní tažné oko. Díky tomu lze snadno odlišit řady C a K při pohledu na příď. Samozřejmě lze také pozorovat nárůst světlé výšky u těžkého modelu K.

Připravenost řady K do náročných podmínek provází již v továrně zařazené úpravy pro montáž různých nástaveb, což urychluje dobu od zadání vozidla do produkce přes montáž nástavby až po předání dopravci. Maximální hmotnost řady K dosahuje padesáti tun.

Další výbava

Řidiči pomáhá v práci automatizovaná převodovka Optidriver a elektrická parkovací brzda, která se aktivuje při zastavení motoru. Všechny důležité členy jako například madlo automatické elektrické parkovací brzdy, zapínání uzávěrek diferenciálů, režimy automatizované převodovky a tlačítko fixace otáček motoru pro pohodlnou jízdu přes výmoly mají ergonomické umístění. Sekvenční řazení automatizované převodovky je šikovně umístěné zespodu věnce volantu pod levou rukou. V nočním provozu ve stavebních podmínkách s volně pohybujícími lidmi pomohou světlomety do zatáček.

Pro užší kabinu

Renault modelu C s kabinou o šířce 2,3 m určil lehký šestiválec DTI 8 ve výkonech 184, 206 a 235 kW. Maximum točivého momentu dosahuje 950, 1050 a 1200 N.m při otáčkách motoru od 850/min, což což dokáže skvěle využít zejména automatizovaná převodovka se softwarovými úpravami pro silniční i terénní režim Off-road, které si řidič volí podle toho, kde se vozidlo pohybuje.

Objemnější šestiválce DTI 11 a 13 nacházejí uplatnění u modelu C se širší budkou 2,5 metru a těžké stavební řadě K. Jedenáctilitrová jednotka nabízí tři úrovně výkonu 279, 316 a 338 kW (1800, 2050 a 2200 N.m).

Nejsilnější

Třináctilitrový šestiválec DTI 13 v úrovních 324, 353 a 383 kW používá vstřikování čerpadlo-tryska. Točivý moment je u výkonové verze 324 kW již od extrémně nízkých otáček 800 ot./min. Model C 2.5 stejně jako K nabízí celkovou hmotnost dle počtu náprav v rozmezí 19-33 tun, v soupravě až sto tun.

Automatizovaná převodovka Optidriver se strategií řazení Off-road tvoří standardní vybavení stavebních modelů. Kromě pohonu neméně důležitou

součást stavebních vozidel tvoří zpomalovací systémy, protože prudké sjezdy patří ke stavebnímu terénu běžně a je třeba odlehčit provozním brzdám. Výfuková brzda pro jednotky DTI 11 a 13 dokáže mařit 203, resp. 227 kW. K dispozici je rovněž motorová brzda.

Ladislav Černý
Diskuze (0)