21.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Renault Trucks pro stavbu: Dva a jeden

 

Francouzský výrobce posílá do stavebního sektoru primárně řady C a K, ale v nejnižší váhové kategorii je podporuje řada D.

Jak se v označení písmeny vyznat? Řady C i K zahrnují dvou- až čtyřnápravové podvozky, nejmenší model D pro stavbu stojí výhradně na dvou nápravách. Nejširší záběr konfigurací najdeme u řady C pro smíšený provoz na silnici i lehkém terénu. Řada K díky robustnosti vyznává domov v těžkém terénu a velmi náročných podmínkách. Ačkoliv navenek se obě stavební řady velmi podobají, odlišují se zejména koncepcí a robustností rámu.

Kabiny podobné

Koncepce kabin řad C a K vychází z budek pro dálkovou řadu T, takže i pro kratší přebývání nabízejí řidiči vysoký komfort. Pro výrobce to znamená nižší vývojové i produkční náklady, řidiči stavebních renaultů zase mají k dispozici maximální pohodlí. Patří k němu také žádný či jen minimální středový tunel v kabině. Výhoda jednotné koncepce budky se také projevuje v rychlé dostupnosti náhradních dílů a rychlosti případné opravy.

Lehčí varianta

Model C je k dispozici s velkým užitečným zatížením a ve dvou šířkách kabiny. Ve srovnání s předchůdcem nabízí mnohem prostornější a ergonomičtější kabinu. Boční integrovaný schůdek umožňuje řidiči snadnější kontrolu nákladu. Všechny nárazníky jsou rovněž vyrobeny z mimořádně odolné oceli.

Rozvoz stavebních materiálů je parketa pro řadu C s kabinou o šířce 2,3 metru. Ta nabízí řidiči lepší výhled z vozidla a usnadňuje mu časté vystupování a nastupování do vozidla.

Typ do lehčího terénu C lze získat ve čtyřech specifikacích kabin řidiče. Základní tvoří krátká denní budka se standardní střechou. Více prostoru v podélném směru nabízí kabina s jedním lůžkem pro příležitostné přespání a značnými odkládacími prostory. Zůstává standardní výška střechy. Specialitu typu C do lehčího terénu tvoří Global Cab s jen dvěma přístupovými schody a celkovou šířkou 2,3 metru. Modely C a K jsou vybaveny novým mechanickým a pneumatickým odpružením kabin, které výrazným způsobem zlepšuje pohodlí posádky.

Řadu C lze získat také se širší kabinou 2,5 m odvozenou od dálkové řady T. Možnost úpravy sedadla v podélném směru v rozsahu dvaceti centimetrů a štědře stavitelný volant umožňují řidiči nalezení správné pozice. Sedadla navržená slavnou firmou Recaro netřeba vychvalovat. Odpružené, vyhřívané a klimatizované sedačky dostaly nastavitelnou opěrku hlavy a seřizování tuhosti bederní opěrky.

Domíchávače betonu: Renault

Rychlá pomoc

Stavební model C koncipovaný na nízkou pohotovostní hmotnost, může u čtyřnápravového provedení dosáhnout užitečné zatížení až 22,8 tuny. To má velký smysl například pro domíchávače betonu. Tento lehký model těží z možnosti dovybavení hydrostatickým pohonným systémem, se kterým Renault Trucks přišel jako druhý z výrobců automobilů. Optitrack pomocí olejového čerpadla a hydromotorů v nábojích předních kol dokáže přenášet hnací sílu motoru i na přední osu, čímž po kratší dobu pomáhá při zdolávání nejprudších stoupání či během uvolňování z případného zapadnutí. Vzhledem k velkoryse koncipovanému chladiči oleje dokáže intenzivně pomáhat po dobu desítek sekund.

Těžké podmínky

Pro náročné stavební podmínky s rozbitým podložím často podmáčeným postavil Renault Trucks speciální řadu K. Nabízí krátkou denní kabinu nebo hlubokou budku s jedním lůžkem a standardní výškou střechy. Verze K opatřená pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem používá u kabiny čtyři schůdky. Dveře lze otevřít až do úhlu 85°, což je v náročných podmínkách stavby pro řidiče velkou výhodou. U budek vybavených ocelovým nárazníkem je dodáván pružný první schůdek odolný vůči nárazům. V přídi najdeme robustní rám, na kterém se nachází masivní tažné oko. Díky tomu lze snadno odlišit řady C a K při pohledu na příď. Samozřejmě lze také pozorovat nárůst světlé výšky u těžkého modelu K.

Připravenost řady K do náročných podmínek provází již v továrně zařazené úpravy pro montáž různých nástaveb, což urychluje dobu od zadání vozidla do produkce přes montáž nástavby až po předání dopravci. Maximální hmotnost řady K dosahuje padesáti tun.

Další výbava

Řidiči pomáhá v práci automatizovaná převodovka Optidriver a elektrická parkovací brzda, která se aktivuje při zastavení motoru. Všechny důležité členy jako například madlo automatické elektrické parkovací brzdy, zapínání uzávěrek diferenciálů, režimy automatizované převodovky a tlačítko fixace otáček motoru pro pohodlnou jízdu přes výmoly mají ergonomické umístění. Sekvenční řazení automatizované převodovky je šikovně umístěné zespodu věnce volantu pod levou rukou. V nočním provozu ve stavebních podmínkách s volně pohybujícími lidmi pomohou světlomety do zatáček.

Pro užší kabinu

Renault modelu C s kabinou o šířce 2,3 m určil lehký šestiválec DTI 8 ve výkonech 184, 206 a 235 kW. Maximum točivého momentu dosahuje 950, 1050 a 1200 N.m při otáčkách motoru od 850/min, což což dokáže skvěle využít zejména automatizovaná převodovka se softwarovými úpravami pro silniční i terénní režim Off-road, které si řidič volí podle toho, kde se vozidlo pohybuje.

Objemnější šestiválce DTI 11 a 13 nacházejí uplatnění u modelu C se širší budkou 2,5 metru a těžké stavební řadě K. Jedenáctilitrová jednotka nabízí tři úrovně výkonu 279, 316 a 338 kW (1800, 2050 a 2200 N.m).

Nejsilnější

Třináctilitrový šestiválec DTI 13 v úrovních 324, 353 a 383 kW používá vstřikování čerpadlo-tryska. Točivý moment je u výkonové verze 324 kW již od extrémně nízkých otáček 800 ot./min. Model C 2.5 stejně jako K nabízí celkovou hmotnost dle počtu náprav v rozmezí 19-33 tun, v soupravě až sto tun.

Automatizovaná převodovka Optidriver se strategií řazení Off-road tvoří standardní vybavení stavebních modelů. Kromě pohonu neméně důležitou součást stavebních vozidel tvoří zpomalovací systémy, protože prudké sjezdy patří ke stavebnímu terénu běžně a je třeba odlehčit provozním brzdám. Výfuková brzda pro jednotky DTI 11 a 13 dokáže mařit 203, resp. 227 kW. K dispozici je rovněž motorová brzda.

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 





 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…