21.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Renault Trucks pro stavbu: Dva a jeden

 

Francouzský výrobce posílá do stavebního sektoru primárně řady C a K, ale v nejnižší váhové kategorii je podporuje řada D.

Jak se v označení písmeny vyznat? Řady C i K zahrnují dvou- až čtyřnápravové podvozky, nejmenší model D pro stavbu stojí výhradně na dvou nápravách. Nejširší záběr konfigurací najdeme u řady C pro smíšený provoz na silnici i lehkém terénu. Řada K díky robustnosti vyznává domov v těžkém terénu a velmi náročných podmínkách. Ačkoliv navenek se obě stavební řady velmi podobají, odlišují se zejména koncepcí a robustností rámu.

Kabiny podobné

Koncepce kabin řad C a K vychází z budek pro dálkovou řadu T, takže i pro kratší přebývání nabízejí řidiči vysoký komfort. Pro výrobce to znamená nižší vývojové i produkční náklady, řidiči stavebních renaultů zase mají k dispozici maximální pohodlí. Patří k němu také žádný či jen minimální středový tunel v kabině. Výhoda jednotné koncepce budky se také projevuje v rychlé dostupnosti náhradních dílů a rychlosti případné opravy.

Lehčí varianta

Model C je k dispozici s velkým užitečným zatížením a ve dvou šířkách kabiny. Ve srovnání s předchůdcem nabízí mnohem prostornější a ergonomičtější kabinu. Boční integrovaný schůdek umožňuje řidiči snadnější kontrolu nákladu. Všechny nárazníky jsou rovněž vyrobeny z mimořádně odolné oceli.

Rozvoz stavebních materiálů je parketa pro řadu C s kabinou o šířce 2,3 metru. Ta nabízí řidiči lepší výhled z vozidla a usnadňuje mu časté vystupování a nastupování do vozidla.

Typ do lehčího terénu C lze získat ve čtyřech specifikacích kabin řidiče. Základní tvoří krátká denní budka se standardní střechou. Více prostoru v podélném směru nabízí kabina s jedním lůžkem pro příležitostné přespání a značnými odkládacími prostory. Zůstává standardní výška střechy. Specialitu typu C do lehčího terénu tvoří Global Cab s jen dvěma přístupovými schody a celkovou šířkou 2,3 metru. Modely C a K jsou vybaveny novým mechanickým a pneumatickým odpružením kabin, které výrazným způsobem zlepšuje pohodlí posádky.

Řadu C lze získat také se širší kabinou 2,5 m odvozenou od dálkové řady T. Možnost úpravy sedadla v podélném směru v rozsahu dvaceti centimetrů a štědře stavitelný volant umožňují řidiči nalezení správné pozice. Sedadla navržená slavnou firmou Recaro netřeba vychvalovat. Odpružené, vyhřívané a klimatizované sedačky dostaly nastavitelnou opěrku hlavy a seřizování tuhosti bederní opěrky.

Domíchávače betonu: Renault

Rychlá pomoc

Stavební model C koncipovaný na nízkou pohotovostní hmotnost, může u čtyřnápravového provedení dosáhnout užitečné zatížení až 22,8 tuny. To má velký smysl například pro domíchávače betonu. Tento lehký model těží z možnosti dovybavení hydrostatickým pohonným systémem, se kterým Renault Trucks přišel jako druhý z výrobců automobilů. Optitrack pomocí olejového čerpadla a hydromotorů v nábojích předních kol dokáže přenášet hnací sílu motoru i na přední osu, čímž po kratší dobu pomáhá při zdolávání nejprudších stoupání či během uvolňování z případného zapadnutí. Vzhledem k velkoryse koncipovanému chladiči oleje dokáže intenzivně pomáhat po dobu desítek sekund.

Těžké podmínky

Pro náročné stavební podmínky s rozbitým podložím často podmáčeným postavil Renault Trucks speciální řadu K. Nabízí krátkou denní kabinu nebo hlubokou budku s jedním lůžkem a standardní výškou střechy. Verze K opatřená pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem používá u kabiny čtyři schůdky. Dveře lze otevřít až do úhlu 85°, což je v náročných podmínkách stavby pro řidiče velkou výhodou. U budek vybavených ocelovým nárazníkem je dodáván pružný první schůdek odolný vůči nárazům. V přídi najdeme robustní rám, na kterém se nachází masivní tažné oko. Díky tomu lze snadno odlišit řady C a K při pohledu na příď. Samozřejmě lze také pozorovat nárůst světlé výšky u těžkého modelu K.

Připravenost řady K do náročných podmínek provází již v továrně zařazené úpravy pro montáž různých nástaveb, což urychluje dobu od zadání vozidla do produkce přes montáž nástavby až po předání dopravci. Maximální hmotnost řady K dosahuje padesáti tun.

Další výbava

Řidiči pomáhá v práci automatizovaná převodovka Optidriver a elektrická parkovací brzda, která se aktivuje při zastavení motoru. Všechny důležité členy jako například madlo automatické elektrické parkovací brzdy, zapínání uzávěrek diferenciálů, režimy automatizované převodovky a tlačítko fixace otáček motoru pro pohodlnou jízdu přes výmoly mají ergonomické umístění. Sekvenční řazení automatizované převodovky je šikovně umístěné zespodu věnce volantu pod levou rukou. V nočním provozu ve stavebních podmínkách s volně pohybujícími lidmi pomohou světlomety do zatáček.

Pro užší kabinu

Renault modelu C s kabinou o šířce 2,3 m určil lehký šestiválec DTI 8 ve výkonech 184, 206 a 235 kW. Maximum točivého momentu dosahuje 950, 1050 a 1200 N.m při otáčkách motoru od 850/min, což což dokáže skvěle využít zejména automatizovaná převodovka se softwarovými úpravami pro silniční i terénní režim Off-road, které si řidič volí podle toho, kde se vozidlo pohybuje.

Objemnější šestiválce DTI 11 a 13 nacházejí uplatnění u modelu C se širší budkou 2,5 metru a těžké stavební řadě K. Jedenáctilitrová jednotka nabízí tři úrovně výkonu 279, 316 a 338 kW (1800, 2050 a 2200 N.m).

Nejsilnější

Třináctilitrový šestiválec DTI 13 v úrovních 324, 353 a 383 kW používá vstřikování čerpadlo-tryska. Točivý moment je u výkonové verze 324 kW již od extrémně nízkých otáček 800 ot./min. Model C 2.5 stejně jako K nabízí celkovou hmotnost dle počtu náprav v rozmezí 19-33 tun, v soupravě až sto tun.

Automatizovaná převodovka Optidriver se strategií řazení Off-road tvoří standardní vybavení stavebních modelů. Kromě pohonu neméně důležitou součást stavebních vozidel tvoří zpomalovací systémy, protože prudké sjezdy patří ke stavebnímu terénu běžně a je třeba odlehčit provozním brzdám. Výfuková brzda pro jednotky DTI 11 a 13 dokáže mařit 203, resp. 227 kW. K dispozici je rovněž motorová brzda.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou

Před odchodem z úřadu dala vláda Bohuslava Sobotky pár…

Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci

Kavkazská země dosud získávala těžké zbraně hlavně…

Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé, přesto pan Václav (65) doufá ve světlé zítřky

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé,…

Václav už žije několik měsíců v azylovém domě. Alkohol ho na ulici nedostal. O střechu nad hlavou přišel…

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

 

iSport.cz

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po poledni, proti Kanadě v noci

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po…

Mezinárodní hokejová federace (IIHF) v pondělí zveřejnila program olympijského hokejového turnaje v Jižní…

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila Váchova chyba

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila…

Fotbalisté Liberce v dohrávce 8. ligového kola doma jen remizovali se Slováckem 1:1. Severočechy poslal do…

 

Reflex.cz

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se zastavit!

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se…

Český volič je nejodolnější tvor na planetě. Jak ukazuje současná předvolební kampaň, vydrží český občan takové…

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…