Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozidla Scania pro stavbu: Všechny typy

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Švédský výrobce posílá do stavebního sektoru upravené podvozky pod označením Off-road. Jsou k dostání se všemi kabinami P, G a R.

Scania se na podvozky pro dopravu i v lehkém terénu či náročných podmínkách zaměřuje dlouhou dobu a v běžné nabídce vozidel končí pětinápravovým vozem s konfigurací náprav 10x4. Scania však umí i speciální projekty jako například šest náprav se znakem 12x4 nebo unikátní 14x4*8 pro nejvyšší betonovou pumpu na světě. Vraťme se však ke konvenční stavební řadě Off-road.

Podvozky řad P. G a R najdeme v rozsahu od klasických jednoduchých a tahačových dvounápravových po těžké tří- i čtyřnápravové.

Mírná úprava kabin

Některé detaily budek jasně odkazují na stavební použití. U vozidel Off-road nachází uplatnění zejména kabina typu G, ale volit lze i ostatní, včetně dvojitých čtyřdveřových Crew Cab. Všechny dostaly výrazné prvky proti poškození jako například pevný krycí plech pod přídí s motorem, pružně zavěšené stupačky, mohutný ocelový nárazník s tažným okem zatížitelným až pětatřiceti tunami. K ovládání pohonu a uzávěrkám diferenciálů slouží velmi praktický ovladač.

Pro stavební oblast je typická velmi častá instalace nástaveb vyžadujících pohon nesených zařízení. Proto Scania dodává několik druhů vývodu točivého momentu, aby si dopravce zvolil odpovídající variantu dle plánované nástavby.

Železo nebo měchy

Švédský výrobce nabízí několik druhů pérování podle požadavku dopravce, aby dostal požadovanou kombinaci nosnosti a komfortu. Pevnější nápravy, odolnější hnací hřídele a účinnější brzdové systémy jsou pro tato vozidla nezbytností. Parabolické a listové pružiny s progresivní charakteristikou, respektive jejich různé kombinace tvoří základ s důrazem na cenu. V nabídce samozřejmě nechybí vzduchotlaké s podstatně rozšířeným spektrem charakteristik a lepšími parametry včetně životnosti. Pro extrémní podmínky a mimořádné užitečné hmotnosti jsou k dispozici speciální rámy se zatížitelností až 150 tun.

Pět až osm válců

Pohyb v náročném terénu často s plnou či dokonce přeplněnou náloží vyžaduje přiměřený zdroj síly. Scania nabízí osmnáct typů pohonných jednotek. Základ tvoří 9,3litrový pětiválec, následuje řadový šestiválec o objemu 12,7 litru. Pro nejtěžší specifikace slouží vidlicové osmiválce o objemu 15,6 nebo 16,4 litru. Extrémní točivý moment dostupný od nízkých otáček včetně lahodného zvuku oprávněně lákají. Nejširší nabídku koncepcí motoru provází u Scanie kompletní sortiment používaných paliv včetně například zemního plynu. Konvenční motory na motorovou naftu doplňují agregáty schopné spalovat stoprocentní bionaftu. Scania nabízí i agregáty spalující etanol. Výkonové rozpětí naftových agregátů činí 184 až 537 kW, s bionaftou pak 235 až 426 kW. Pětiválec CNG nabízí skromnějších 206 a 250 kW.

Přenos točivého momentu

Automatizovaná převodovka Opticruise II se spojkovým pedálem či bez něj je obohacena o speciální software pro jízdu v terénu. Nabízí šest až dvanáct stupňů se dvěma velmi pomalými pojezdovými stupni pro plíživý pohyb. Mohou být pro kombinovaný provoz terén/silnice vybaveny i rychloběhem pro rychlou a velmi úspornou jízdu v dálničním provozu. Zájemci o převodovku s hydrodynamickým měničem mají možnost planetového šestistupňového ústrojí Allison. Širokou nabídku stálých převodů provází možnost poháněných náprav se sestupnými převody v nábojích kol i bez nich v závislosti na náročnosti terénu, ve kterém se vozidlo bude pohybovat.

Záběr i brzdění

Všechny poháněné nápravy Scania lze doplnit uzávěrkou diferenciálu, což také platí pro mezinápravové ústrojí tandemové zadní nápravy. Standard tvoří elektronická kontrola prokluzu kol, elektronicky řízené brzdové soustavy s ABS a ESP. Dopravce může na přání získat systém rozjezdu do stoupání, který zejména v náročném terénu je z důvodu životnosti spojky téměř nepostradatelný.

V prudkých klesáních nacházejí uplatnění u těžkých vozidel retardéry. Vykazují zpomalovací účinek bez závislosti na otáčkách motoru, takže řidiči odpadá starost držet motor ve vyšších otáčkách jak je nutné u výfukových a motorových brzd.

Retardéry s brzdným momentem až 4100 N.m mají vazbu na tempomat, a s ním je jejich aktivace samočinná. To je pro bezpečný pohyb těžkých nákladních vozidel v nezpevněném terénu nezbytné, protože kinetická energie příliš rozjetého plně naloženého vozidla se provozními brzdami zkrotí jen velmi obtížně.

Specialita

Extrémně silný osmiválec Scanie používá těžký dumper TR60 od společnosti Terex. V jeho útrobách pracuje 16,4litrový vidlicový motor s největším výkonem 515 kW a točivým momentem 3183 N.m. Dvounápravový jednostranný sklápěč pro krátké převozy nákladu o hmotnosti až 55 tun pracuje v těžkém terénu povrchových dolů a kamenolomů.

Ladislav Černý
Diskuze (0)