Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Stáří vozového parku v České republice je ve srovnání s okolními vyspělými zeměmi zejména na západ a jih od nás stále problém. Používáme v průměru čtrnáctiletá auta. Má to řešení?

Zaměřme se tentokrát pouze na osobní automobily. Průměrný věk všech na začátku letošního roku přesahoval podle statistik Sdružení automobilového průmyslu 14 let (přesně 14,2 roku). Jezdilo jich u nás přesně 4.787.849. Minimálně desetiletých bylo takřka 61 %, maximálně pětiletých jenom 17,6 %.

Průměrný věk se v České republice vždycky pohyboval od 13,5 roku výše, ale aktuálně přesáhl i hodnotu 14,1 roku z letopočtu 1995. Od počátku jedenadvacátého století se přitom počet osobních vozů u nás zvýšil o 1,36 milionu exemplářů - a tehdy byly v průměru o půl roku mladší. U nás tedy aktuálně jezdí o skoro 40 procent více aut!

Ano, samovolně stárnou, čas zastavit nelze, ale tuto cifru zvyšují také importované ojetiny. Zatímco před sedmi lety se k nám dovezlo zhruba 30 % dekádu a více starších vozů, za letopočet 2013 jich bylo již 38 %. Letos v lednu jejich počet dosáhl dokonce 41 %, a to je opravdu hodně! Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu bylo za loňský rok importováno do České republiky 126.115 ojetin.

Obměna vozového parku v důsledku toho za vyspělými evropskými zeměmi zaostává. Zatímco tam se pohybuje mezi 6-10 % ročně, u nás činí jen 3,5 %. Hůře už jsou na tom jen krizí zmítané země: Španělsko, Portugalsko a Řecko, o něco lépe kupříkladu Itálie a Slovensko... Obměna se počítá z počtu registrací nových osobních aut za rok a celkového počtu této kategorie na našich silnicích k 31. prosinci roku předchozího, obě čísla se vydělí. Nejvyšší byla tato hodnota v roce 1997, kdy přesáhla pětiprocentní hranici. I to je ale málo. Importované starší osobní vozy se mimochodem podílely loni na celkových prvních registracích 43,4 %, za leden 2014 to bylo 38,5 %.

Každá mince má ale dvě strany. Statistiky nezohledňují technický stav vozidel. Je ovšem pravdou, že patnáct, dvacet let stará auta většinou sžírá koroze, obzvlášť v našich přírodních podmínkách. Co udělá agresivní posypová sůl s karoseriemi, netřeba dlouze rozebírat. Jakmile se jednou zakousne, už nepovolí a pomůže jen důkladná renovace a vystříkání dutin. Ne každý má na ni však peníze. Existuje spousta lidí, kteří prostě potřebují být z nejrůznějších důvodů mobilní a v tom jim pomůže i třicet, čtyřicet let starý trabant.

Vymazlené youngtimery v perfektním stavu, jejichž oživení spolykalo několik set tisíc korun, pochopitelně vynecháme. S těmi jejich majitelé jezdí jen několikrát do roka, takový kousek si hýčkají a neničí jej v každodenním provozu. Ale ruku na srdce, mnozí vlastníci starších aut nevěnují svým miláčkům ani tu základní péči. Na jednu olejovou náplň ujedou několik desítek tisíc kilometrů, nemění (kromě paliv) ani další provozní kapaliny. Také ostatní technika vyžaduje údržbu, ani brzdový kotouč či buben nevydrží věčně. Musíme si uvědomit, že zanedbaná údržba může způsobit dokonce vážnou havárii. Problém našeho vozového parku tedy je ve věku samotných automobilů jen do jisté míry. Nesmíme zapomínat na jejich technický stav! Stáčení tachometrů a podobné záležitosti tentokrát raději ponechme stranou...

Kupní sílu obyvatelstva, která je mnohem slabší než na západ od našich hranic, bohužel nevyřešíme. I když se samozřejmě od roku 1989 změnila. Průměrný plat už není necelých šest tisíc korun a nejlevnější zahraniční nové auto nestojí 225.000 Kč jako Fiat Cinquecento v roce 1993. ZAZ Tavrija při vší úctě k Záporožskému automobilovému závodu nerozebírejme a domácí Favority začínaly nad hranicí 180.000 korun. Na průměrný plat ale tři čtvrtiny Čechů nedosáhnou, takže se znovu jedná pouze o statistické číslo...

Vozový park má aktuálně jinou skladbu ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava atd.) a úplně jinou na venkově, tamní obyvatelstvo běžně jezdí v autech vyrobených ještě v minulém století. Novodobé favority a felicie z vesnických garáží a dvorů ještě zdaleka nezmizely.

Ještě pár čísel na závěr: v letech 1993 až 2013 u nás bylo celkem zaregistrováno 5.727.630 osobních automobilů, zahrnuty jsou znovu pouze první přihlášení do provozu, nikoli ta další. Přesně 2.719.734 kusů z nich, tedy takřka 47,5 % bylo dovezených ojetin. Statistika tedy zahrnuje celé období samostatnosti České republiky. Jediný problém se za ty více než dvě dekády vyřešil, tím byla dříve dosti propíraná průměrná cena importovaných „použitých“ vozů, která neustále klesala. Mocná ruka trhu zde zvítězila...

Psali jsme: Počet osobních na českých silnicích v roce 2011 překročil 4,5 milionu

Spolupracujeme s TipCars.com
Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový

Gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje…

Samsung dosáhl rekordního provozního zisku Samsung dosáhl rekordního provozního zisku

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics v…

Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk

Mediální společnost Central European Media Enterprises…

Deutsche Bank dramaticky klesl zisk, firma plánuje propouštění Deutsche Bank dramaticky klesl zisk, firma plánuje propouštění

Čistý zisk největší německé bankovní společnosti Deutsche…

 
Zdroj: Auto SAP, Wikipedia

Štítky Škoda Český trh Ekonomika Statistiky Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 






 
BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

Dnes 08:44

BMW s prototypy chystané řady 8 vyrazilo do Walesu, aby otestovala jeho podvozek. Spolu s tím odhalilo také bližší informace o novince.




Blesk.cz

Královské miminko už má jméno! William a Kate ho zakrátko oznámí

Královské miminko už má jméno! William a Kate ho…

Je to tady! Princ William (35) a vévodkyně Kate (36) uvedli, že dnes prozradí jméno svého nejmladšího syna,…

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí. Spoušť zachytila kamera

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí.…

Neobvyklý pohled se naskytl lidem v peruánském městě Cuzco. Po ulicích běhal splašený býk, který vrážel, do čeho…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem celkem pomohli 5 body

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem…

Útočníci David Pastrňák a David Krejčí výrazně pomohli v sedmém rozhodujícím zápase prvního kola play off NHL k…

 

Reflex.cz

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný epos pro moderní dobu

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný…

Desetiletá sága marvelovského filmového vesmíru dochází grandiózního finále ve filmu Avengers: Infinity War...…

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo, kdyby Prahu zasáhla jaderná bomba

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo,…

Co by se stalo, kdyby v Praze vybuchla severokorejská jaderná bomba? Nebo nukleární nálože, kterými disponují…