Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Stáří vozového parku v České republice je ve srovnání s okolními vyspělými zeměmi zejména na západ a jih od nás stále problém. Používáme v průměru čtrnáctiletá auta. Má to řešení?

Zaměřme se tentokrát pouze na osobní automobily. Průměrný věk všech na začátku letošního roku přesahoval podle statistik Sdružení automobilového průmyslu 14 let (přesně 14,2 roku). Jezdilo jich u nás přesně 4.787.849. Minimálně desetiletých bylo takřka 61 %, maximálně pětiletých jenom 17,6 %.

Průměrný věk se v České republice vždycky pohyboval od 13,5 roku výše, ale aktuálně přesáhl i hodnotu 14,1 roku z letopočtu 1995. Od počátku jedenadvacátého století se přitom počet osobních vozů u nás zvýšil o 1,36 milionu exemplářů - a tehdy byly v průměru o půl roku mladší. U nás tedy aktuálně jezdí o skoro 40 procent více aut!

Ano, samovolně stárnou, čas zastavit nelze, ale tuto cifru zvyšují také importované ojetiny. Zatímco před sedmi lety se k nám dovezlo zhruba 30 % dekádu a více starších vozů, za letopočet 2013 jich bylo již 38 %. Letos v lednu jejich počet dosáhl dokonce 41 %, a to je opravdu hodně! Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu bylo za loňský rok importováno do České republiky 126.115 ojetin.

Obměna vozového parku v důsledku toho za vyspělými evropskými zeměmi zaostává. Zatímco tam se pohybuje mezi 6-10 % ročně, u nás činí jen 3,5 %. Hůře už jsou na tom jen krizí zmítané země: Španělsko, Portugalsko a Řecko, o něco lépe kupříkladu Itálie a Slovensko... Obměna se počítá z počtu registrací nových osobních aut za rok a celkového počtu této kategorie na našich silnicích k 31. prosinci roku předchozího, obě čísla se vydělí. Nejvyšší byla tato hodnota v roce 1997, kdy přesáhla pětiprocentní hranici. I to je ale málo. Importované starší osobní vozy se mimochodem podílely loni na celkových prvních registracích 43,4 %, za leden 2014 to bylo 38,5 %.

Každá mince má ale dvě strany. Statistiky nezohledňují technický stav vozidel. Je ovšem pravdou, že patnáct, dvacet let stará auta většinou sžírá koroze, obzvlášť v našich přírodních podmínkách. Co udělá agresivní posypová sůl s karoseriemi, netřeba dlouze rozebírat. Jakmile se jednou zakousne, už nepovolí a pomůže jen důkladná renovace a vystříkání dutin. Ne každý má na ni však peníze. Existuje spousta lidí, kteří prostě potřebují být z nejrůznějších důvodů mobilní a v tom jim pomůže i třicet, čtyřicet let starý trabant.

Vymazlené youngtimery v perfektním stavu, jejichž oživení spolykalo několik set tisíc korun, pochopitelně vynecháme. S těmi jejich majitelé jezdí jen několikrát do roka, takový kousek si hýčkají a neničí jej v každodenním provozu. Ale ruku na srdce, mnozí vlastníci starších aut nevěnují svým miláčkům ani tu základní péči. Na jednu olejovou náplň ujedou několik desítek tisíc kilometrů, nemění (kromě paliv) ani další provozní kapaliny. Také ostatní technika vyžaduje údržbu, ani brzdový kotouč či buben nevydrží věčně. Musíme si uvědomit, že zanedbaná údržba může způsobit dokonce vážnou havárii. Problém našeho vozového parku tedy je ve věku samotných automobilů jen do jisté míry. Nesmíme zapomínat na jejich technický stav! Stáčení tachometrů a podobné záležitosti tentokrát raději ponechme stranou...

Kupní sílu obyvatelstva, která je mnohem slabší než na západ od našich hranic, bohužel nevyřešíme. I když se samozřejmě od roku 1989 změnila. Průměrný plat už není necelých šest tisíc korun a nejlevnější zahraniční nové auto nestojí 225.000 Kč jako Fiat Cinquecento v roce 1993. ZAZ Tavrija při vší úctě k Záporožskému automobilovému závodu nerozebírejme a domácí Favority začínaly nad hranicí 180.000 korun. Na průměrný plat ale tři čtvrtiny Čechů nedosáhnou, takže se znovu jedná pouze o statistické číslo...

Vozový park má aktuálně jinou skladbu ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava atd.) a úplně jinou na venkově, tamní obyvatelstvo běžně jezdí v autech vyrobených ještě v minulém století. Novodobé favority a felicie z vesnických garáží a dvorů ještě zdaleka nezmizely.

Ještě pár čísel na závěr: v letech 1993 až 2013 u nás bylo celkem zaregistrováno 5.727.630 osobních automobilů, zahrnuty jsou znovu pouze první přihlášení do provozu, nikoli ta další. Přesně 2.719.734 kusů z nich, tedy takřka 47,5 % bylo dovezených ojetin. Statistika tedy zahrnuje celé období samostatnosti České republiky. Jediný problém se za ty více než dvě dekády vyřešil, tím byla dříve dosti propíraná průměrná cena importovaných „použitých“ vozů, která neustále klesala. Mocná ruka trhu zde zvítězila...

Psali jsme: Počet osobních na českých silnicích v roce 2011 překročil 4,5 milionu

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Auto SAP, Wikipedia

Štítky Škoda Český trh Ekonomika Statistiky Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 






 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Dnes 18:50

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Policie pátrá po dívkách (13, 12, 12) z Příbrami: Ztratily se cestou do Prahy

Policie pátrá po dívkách (13, 12, 12) z Příbrami:…

Policisté pátrají po třech nezletilých dívkách z Příbrami, které pohřešují jejich rodiny. Třináctiletá Adéla…

Hádka ve Výměně manželek: Petra dává manželovi kapesné jako dítěti!

Hádka ve Výměně manželek: Petra dává manželovi…

Ani v nejnovějším díle Výměny manželek nebude nouze o dusnou atmosféru, výčitky a hádky. Kvůli čemu si po deseti…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Giggs kašlal na přáteláky, teď povede Wales. Inspiraci hledá u Fergusona

Giggs kašlal na přáteláky, teď povede Wales.…

První velká trenérská štace a hned u reprezentace? Něco takového si mohou dovolit jen legendy. Ryan Giggs,…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…