reklama


Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Stáří vozového parku v České republice je ve srovnání s okolními vyspělými zeměmi zejména na západ a jih od nás stále problém. Používáme v průměru čtrnáctiletá auta. Má to řešení?

Zaměřme se tentokrát pouze na osobní automobily. Průměrný věk všech na začátku letošního roku přesahoval podle statistik Sdružení automobilového průmyslu 14 let (přesně 14,2 roku). Jezdilo jich u nás přesně 4.787.849. Minimálně desetiletých bylo takřka 61 %, maximálně pětiletých jenom 17,6 %.

Průměrný věk se v České republice vždycky pohyboval od 13,5 roku výše, ale aktuálně přesáhl i hodnotu 14,1 roku z letopočtu 1995. Od počátku jedenadvacátého století se přitom počet osobních vozů u nás zvýšil o 1,36 milionu exemplářů - a tehdy byly v průměru o půl roku mladší. U nás tedy aktuálně jezdí o skoro 40 procent více aut!

Ano, samovolně stárnou, čas zastavit nelze, ale tuto cifru zvyšují také importované ojetiny. Zatímco před sedmi lety se k nám dovezlo zhruba 30 % dekádu a více starších vozů, za letopočet 2013 jich bylo již 38 %. Letos v lednu jejich počet dosáhl dokonce 41 %, a to je opravdu hodně! Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu bylo za loňský rok importováno do České republiky 126.115 ojetin.

Obměna vozového parku v důsledku toho za vyspělými evropskými zeměmi zaostává. Zatímco tam se pohybuje mezi 6-10 % ročně, u nás činí jen 3,5 %. Hůře už jsou na tom jen krizí zmítané země: Španělsko, Portugalsko a Řecko, o něco lépe kupříkladu Itálie a Slovensko... Obměna se počítá z počtu registrací nových osobních aut za rok a celkového počtu této kategorie na našich silnicích k 31. prosinci roku předchozího, obě čísla se vydělí. Nejvyšší byla tato hodnota v roce 1997, kdy přesáhla pětiprocentní hranici. I to je ale málo. Importované starší osobní vozy se mimochodem podílely loni na celkových prvních registracích 43,4 %, za leden 2014 to bylo 38,5 %.

Každá mince má ale dvě strany. Statistiky nezohledňují technický stav vozidel. Je ovšem pravdou, že patnáct, dvacet let stará auta většinou sžírá koroze, obzvlášť v našich přírodních podmínkách. Co udělá agresivní posypová sůl s karoseriemi, netřeba dlouze rozebírat. Jakmile se jednou zakousne, už nepovolí a pomůže jen důkladná renovace a vystříkání dutin. Ne každý má na ni však peníze. Existuje spousta lidí, kteří prostě potřebují být z nejrůznějších důvodů mobilní a v tom jim pomůže i třicet, čtyřicet let starý trabant.

Vymazlené youngtimery v perfektním stavu, jejichž oživení spolykalo několik set tisíc korun, pochopitelně vynecháme. S těmi jejich majitelé jezdí jen několikrát do roka, takový kousek si hýčkají a neničí jej v každodenním provozu. Ale ruku na srdce, mnozí vlastníci starších aut nevěnují svým miláčkům ani tu základní péči. Na jednu olejovou náplň ujedou několik desítek tisíc kilometrů, nemění (kromě paliv) ani další provozní kapaliny. Také ostatní technika vyžaduje údržbu, ani brzdový kotouč či buben nevydrží věčně. Musíme si uvědomit, že zanedbaná údržba může způsobit dokonce vážnou havárii. Problém našeho vozového parku tedy je ve věku samotných automobilů jen do jisté míry. Nesmíme zapomínat na jejich technický stav! Stáčení tachometrů a podobné záležitosti tentokrát raději ponechme stranou...

Kupní sílu obyvatelstva, která je mnohem slabší než na západ od našich hranic, bohužel nevyřešíme. I když se samozřejmě od roku 1989 změnila. Průměrný plat už není necelých šest tisíc korun a nejlevnější zahraniční nové auto nestojí 225.000 Kč jako Fiat Cinquecento v roce 1993. ZAZ Tavrija při vší úctě k Záporožskému automobilovému závodu nerozebírejme a domácí Favority začínaly nad hranicí 180.000 korun. Na průměrný plat ale tři čtvrtiny Čechů nedosáhnou, takže se znovu jedná pouze o statistické číslo...

Vozový park má aktuálně jinou skladbu ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava atd.) a úplně jinou na venkově, tamní obyvatelstvo běžně jezdí v autech vyrobených ještě v minulém století. Novodobé favority a felicie z vesnických garáží a dvorů ještě zdaleka nezmizely.

Ještě pár čísel na závěr: v letech 1993 až 2013 u nás bylo celkem zaregistrováno 5.727.630 osobních automobilů, zahrnuty jsou znovu pouze první přihlášení do provozu, nikoli ta další. Přesně 2.719.734 kusů z nich, tedy takřka 47,5 % bylo dovezených ojetin. Statistika tedy zahrnuje celé období samostatnosti České republiky. Jediný problém se za ty více než dvě dekády vyřešil, tím byla dříve dosti propíraná průměrná cena importovaných „použitých“ vozů, která neustále klesala. Mocná ruka trhu zde zvítězila...

Psali jsme: Počet osobních na českých silnicích v roce 2011 překročil 4,5 milionu

Spolupracujeme s TipCars.com
České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici

České akcie by měly podle převažujícího názoru analytiků…

Papež vidí u populistů paralely s Hitlerem. Trumpa ale soudit nechce Papež vidí u populistů paralely s Hitlerem. Trumpa ale soudit nechce

Papež František prohlásil, že počká na činy nového…

Češi v cizině? Pivo i krásky v krojích. Prohlédněte si činnost krajanských spolků Češi v cizině? Pivo i krásky v krojích. Prohlédněte si činnost krajanských spolků

Folklorní festivaly, pivní slavnosti, volby královen…

Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty

S čepičkou vzdělanců na hlavě se děti sklánějí před…

 
Zdroj: Auto SAP, Wikipedia
 

Přidat názorDiskuse: Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 







 
Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Dnes 13:05

Jiné dveře do uchovávání energie – tak by se dal popsat revoluční druh baterie z Česka!




Blesk.cz

Na Jižním Městě to klouže. V Plickově ulici praskla voda

Na Jižním Městě to klouže. V Plickově ulici praskla voda

K havárii vodovodu došlo v neděli dopoledne v Plickově ulici v Praze 11. Voda se valila z kanálu a vzhledem k…

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři lidé jsou zranění

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři…

V ulici Radlická, která se nachází v Praze 5, došlo v sobotu večer k tragické havárii. Příčiny nehody zatím…

 

iSport.cz

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále, nestačil na Zvereva

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále,…

 Světová jednička Andy Murray z Británie vypadl senzačně v osmifinále tenisového Australian Open po prohře 5:7,…

Hodnocení posil Sparty a Slavie: Vatajelu udělal progres, Alvir bavil

Hodnocení posil Sparty a Slavie: Vatajelu udělal…

Zimní posily Sparty a Slavie se poprvé předvedly vlastním fanouškům v zimní přípravě doma. A byla to zajímavá…

 

Reflex.cz

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

Bavily se dvě asi desetileté slečny v brněnské šalině (pardon, tramvaji): „Jak dnes nemáš známýho doktora, tak…

Neuvěřitelný svět Pixaru. Video vám ukáže, čeho jste si v animovaných filmech zaručeně nevšimli

Neuvěřitelný svět Pixaru. Video vám ukáže, čeho jste…

Společnost Disney, která vlastní studio pro Pixar, zveřejnila velmi překvapující video. To obsahuje všech 17…

 
 
reklama