Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích

Stáří vozového parku v České republice je ve srovnání s okolními vyspělými zeměmi zejména na západ a jih od nás stále problém. Používáme v průměru čtrnáctiletá auta. Má to řešení?

Zaměřme se tentokrát pouze na osobní automobily. Průměrný věk všech na začátku letošního roku přesahoval podle statistik Sdružení automobilového průmyslu 14 let (přesně 14,2 roku). Jezdilo jich u nás přesně 4.787.849. Minimálně desetiletých bylo takřka 61 %, maximálně pětiletých jenom 17,6 %.

Průměrný věk se v České republice vždycky pohyboval od 13,5 roku výše, ale aktuálně přesáhl i hodnotu 14,1 roku z letopočtu 1995. Od počátku jedenadvacátého století se přitom počet osobních vozů u nás zvýšil o 1,36 milionu exemplářů - a tehdy byly v průměru o půl roku mladší. U nás tedy aktuálně jezdí o skoro 40 procent více aut!

Ano, samovolně stárnou, čas zastavit nelze, ale tuto cifru zvyšují také importované ojetiny. Zatímco před sedmi lety se k nám dovezlo zhruba 30 % dekádu a více starších vozů, za letopočet 2013 jich bylo již 38 %. Letos v lednu jejich počet dosáhl dokonce 41 %, a to je opravdu hodně! Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu bylo za loňský rok importováno do České republiky 126.115 ojetin.

Obměna vozového parku v důsledku toho za vyspělými evropskými zeměmi zaostává. Zatímco tam se pohybuje mezi 6-10 % ročně, u nás činí jen 3,5 %. Hůře už jsou na tom jen krizí zmítané země: Španělsko, Portugalsko a Řecko, o něco lépe kupříkladu Itálie a Slovensko... Obměna se počítá z počtu registrací nových osobních aut za rok a celkového počtu této kategorie na našich silnicích k 31. prosinci roku předchozího, obě čísla se vydělí. Nejvyšší byla tato hodnota v roce 1997, kdy přesáhla pětiprocentní hranici. I to je ale málo. Importované starší osobní vozy se mimochodem podílely loni na celkových prvních registracích 43,4 %, za leden 2014 to bylo 38,5 %.

Každá mince má ale dvě strany. Statistiky nezohledňují technický stav vozidel. Je ovšem pravdou, že patnáct, dvacet let stará auta většinou sžírá koroze, obzvlášť v našich přírodních podmínkách. Co udělá agresivní posypová sůl s karoseriemi, netřeba dlouze rozebírat. Jakmile se jednou zakousne, už nepovolí a pomůže jen důkladná renovace a vystříkání dutin. Ne každý má na ni však peníze. Existuje spousta lidí, kteří prostě potřebují být z nejrůznějších důvodů mobilní a v tom jim pomůže i třicet, čtyřicet let starý trabant.

Vymazlené youngtimery v perfektním stavu, jejichž oživení spolykalo několik set tisíc korun, pochopitelně vynecháme. S těmi jejich majitelé jezdí jen několikrát do roka, takový kousek si hýčkají a neničí jej v každodenním provozu. Ale ruku na srdce, mnozí vlastníci starších aut nevěnují svým miláčkům ani tu základní péči. Na jednu olejovou náplň ujedou několik desítek tisíc kilometrů, nemění (kromě paliv) ani další provozní kapaliny. Také ostatní technika vyžaduje údržbu, ani brzdový kotouč či buben nevydrží věčně. Musíme si uvědomit, že zanedbaná údržba může způsobit dokonce vážnou havárii. Problém našeho vozového parku tedy je ve věku samotných automobilů jen do jisté míry. Nesmíme zapomínat na jejich technický stav! Stáčení tachometrů a podobné záležitosti tentokrát raději ponechme stranou...

Kupní sílu obyvatelstva, která je mnohem slabší než na západ od našich hranic, bohužel nevyřešíme. I když se samozřejmě od roku 1989 změnila. Průměrný plat už není necelých šest tisíc korun a nejlevnější zahraniční nové auto nestojí 225.000 Kč jako Fiat Cinquecento v roce 1993. ZAZ Tavrija při vší úctě k Záporožskému automobilovému závodu nerozebírejme a domácí Favority začínaly nad hranicí 180.000 korun. Na průměrný plat ale tři čtvrtiny Čechů nedosáhnou, takže se znovu jedná pouze o statistické číslo...

Vozový park má aktuálně jinou skladbu ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava atd.) a úplně jinou na venkově, tamní obyvatelstvo běžně jezdí v autech vyrobených ještě v minulém století. Novodobé favority a felicie z vesnických garáží a dvorů ještě zdaleka nezmizely.

Ještě pár čísel na závěr: v letech 1993 až 2013 u nás bylo celkem zaregistrováno 5.727.630 osobních automobilů, zahrnuty jsou znovu pouze první přihlášení do provozu, nikoli ta další. Přesně 2.719.734 kusů z nich, tedy takřka 47,5 % bylo dovezených ojetin. Statistika tedy zahrnuje celé období samostatnosti České republiky. Jediný problém se za ty více než dvě dekády vyřešil, tím byla dříve dosti propíraná průměrná cena importovaných „použitých“ vozů, která neustále klesala. Mocná ruka trhu zde zvítězila...

Psali jsme: Počet osobních na českých silnicích v roce 2011 překročil 4,5 milionu

Spolupracujeme s TipCars.com
Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů Těžaři z břidlice nechávají ležet ladem rekordní počet vrtů

Američtí producenti ropy z břidličných hornin v současné…

Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc Venezuele docházejí léky, prezident Maduro žádá OSN o pomoc

Prezident Venezuely Nicolás Maduro požádal OSN, aby…

Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

 
Zdroj: Auto SAP, Wikipedia
 

Přidat názorDiskuse: Vozový park v Česku: Jezdíme ve starých vracích







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 







 
Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Dnes 09:40

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o ryze sportovních verzích. Podle Fordu by mohlo vzniknout SUV RS!




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci kariéry nemluvil

Děkuju za podporu, vzkázal Kratěna. Ale o konci…

Padli. Ale se ctí. A se vztyčenou hlavou. „Jsem hrdý na mužstvo, jak jsme to odehráli, jak jsme se k tomu…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen základě svých dojmů

Cyril Höschl: Psychiatři nesmí lidi omezovat jen…

Psychiatři nejsou bohu rovni, nejsou delfská věštírna, nevidi lidem do hlav a nemají právo lidi omezovat na…

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka přijel další konvoj amerických a britských vojáků

Do Česka vjela přes Rozvadov dnes po deváté hodině první ze sedmi kolon konvoje amerických a britských vojáků. V…