Vracení nalezeného vozidla: Ještě nejásej!
Stojíme u územního odboru policie v Mělníce, kde se na parkovišti střeženém kamerami kromě služebních vozů v běžné kamufláži i civilní podobě nacházejí také nalezená auta. „Bývá jich tu zhruba desítka,“ říká mluvčí středočeské policie Štěpánka Zatloukalová. Zajímá nás, jak dlouho se takový vůz zdrží, než vyrazí k původním majitelům. „Je to individuální. Policie například zkoumá, zda nalezené auto nesloužilo ke kriminální činnosti nebo se nepodílelo na dopravní nehodě,“ má jasno policistka. To pak návrat do rukou někdejšího majitele trvá déle. I měsíce.
Hurá?
Zdálo by se, že zpráva od policie o nalezení ztraceného vozu musí nutně znamenat velkou slávu a bouchání láhví sektu na oslavu. Realita je však jiná. Je to vlastně jako ve starém přísloví, které říká, že do stejné řeky dvakrát nevstoupíš. V naprosté většině se totiž vozidlo původnímu majiteli nevrací v podobě, v jaké se mu ztratilo. I kdyby totiž nakrásně vypadalo skvěle, realita pod kapotou může být jiná. Nikdo vlastně pořádně neví, jak se k němu nenechavec choval a co má automobil za sebou. Takže je určitě potřeba počítat s prohlídkou v servisu.
A to ještě hovoříme o optimálním případě, kdy se vozidlo najde celé, nemá pozměněné VIN nebo už mezitím nebylo prodáno třeba jinému nic netušícímu zájemci. V drtivě většině případů se totiž pohřešované auto objeví v podobě fragmentu původního vozu, hlavně převodovky nebo motoru, zbytek je ve šrotu nebo plastové kusy a textilie poházené někde v lese. „Z tohoto pohledu jsou nejzranitelnější třeba škodovky, volkswageny nebo fordy, z modelů pak hlavně octavie,“ říká Eva Stulíková z Policejního prezidia.
Kolik se jich vrací
Poměr případů nalezení pohřešovaného auta k celkovému počtu odcizených není nijak závratný. Z policejních statistik vyplývá, že například v roce 2013 bylo pohřešováno více než deset tisíc aut. Za stejný rok se jich našla ani ne pětina. „Kolik z nich si berou zpět původní majitelé, však nevíme. Takovou statistiku policie nevede. Máme jen čísla o počtu vozidel, po nichž je vyhlášeno pátrání, nejsou to ale jen odcizená auta. Další evidencí je statistika trestných činů, z níž se lze dočíst o počtu krádeží jedno- a dvoustopých vozidel,“ vysvětluje Zuzana Součková z Policejního prezidia.
Chceme je vůbec?
Zpět původním majitelům se vrací jen skutečný zlomeček nalezených aut. Přestože si policie takové statistiky nezpracovává, z prezidia, krajských
správ i okresních oddělení zaznívá, že si původní majitelé auto vezmou zpět jen ojediněle. „Konkrétní čísla neznám. Statisticky to nevykazujeme, řeší se to případ od případu,“ vysvětluje Jakub Vinčálek ze Středočeského krajského policejního ředitelství. Podle jeho odhadu jsou to spíše jednotky kusů.
V pátrání po šťastných návratech jsme se tedy obrátili i na pojišťovací ústavy. Nemalá část aut u nás má totiž sjednané havarijní pojištění a samozřejmě povinné ručení.
„Automobilů, které se znovu najdou, je bohužel velmi málo. Počet kompletních vozidel u nás nepřesahuje patnáct kusů za rok,“ říká Václav Bálek z Allianzu. Stejné je to i jinde. „Nalezených původně odcizených vozidel evidujeme zhruba tucet měsíčně. Jsou v různém stavu, zpravidla s pozměněnými identifikátory – nejčastěji kódem VIN,“ vyčísluje Jiří Cívka z Generali. „Číslo vracených vozidel osciluje okolo padesátky,“ cituje firemní statistiky mluvčí Kooperativy Milan Káňa. To jsou skutečně chabá čísla. A jaký je o vozy zájem mezi původními majiteli?
Hledaná vozidla a díly | |||
Rok | Dvoustopá | Jednostopá | Součástky |
1994 | 25 615 | 2486 | 4573 |
1995 | 25 059 | 2268 | 4401 |
1996 | 27 517 | 2122 | 4314 |
1997 | 29 422 | 1909 | 5328 |
1998 | 27 889 | 1890 | 6545 |
1999 | 27 092 | 1854 | 8146 |
2000 | 23 839 | 1700 | 8088 |
2001 | 22 139 | 1400 | 6765 |
2002 | 24 977 | 1166 | 6303 |
2003 | 24 174 | 1157 | 6336 |
2004 | 23 133 | 1097 | 6344 |
2005 | 21 980 | 1060 | 6620 |
2006 | 20 175 | 821 | 6267 |
2007 | 19 501 | 828 | 5829 |
2008 | 18 011 | 782 | 6450 |
2009 | 13 954 | 816 | 7099 |
2010 | 12 349 | 760 | 8794 |
2011 | 11 647 | 746 | 9967 |
2012 | 10 403 | 724 | 9577 |
2013 | 10 736 | 906 | 10 761 |
V kusech, vždy od 1. 1. do 31. 12. daného roku. Zdroj: Policejní prezidium |
Je to bída. Svého starého miláčka už prakticky nikdo nechce. „O vrácení nalezených vozidel jejich původní majitelé nemají prakticky žádný zájem, hlavně s ohledem na zjevná nebo i skrytá poškození, která mohla v době od odcizení do nalezení nastat,“ vypočítává Jiří Cívka. „Od vyplacení pojistného plnění do doby, kdy policie auto najde, většinou uběhne poměrně hodně času. Není tedy divu, že majitel původního už má nový vůz, který si pořídil právě s pomocí pojistného plnění,“ má jasno Václav Bálek. „Pokud je vozidlo nalezeno po vyplacení plnění, zájem o auto je prakticky nulový. A to pak zůstane pojišťovně, která jej následně prodá,“ popisuje další osud už vlastně nechtěných aut Milan Káňa.
Vůz třetí osoby
A co se děje s nalezenými auty, která byla odcizena jako pronajatá – na úvěr nebo leasing? Pokud vůz policie najde poté, co pojišťovna proplatila plnění, hlásí jí to poskytovatel vozu a následně ji pověří, aby „nalezence“ prodala. V případě, že ještě pojistné plnění neproběhlo, policie řeší vrácení vozu přímo s poškozeným. „Klienti ale vrácení nenárokují,“ překvapuje Vendula Jurajdová ze společnosti ŠkoFIN. „Pokud policie ztracené auto najde a zajistí, vrací jej vlastníkovi, tedy leasingové společnosti,“ říká Erika Duchanová z firmy UniCredit Leasing. Kolik se však takových vozidel vrátí,
mluvčí přesně neví. „Statistiky nemáme, nejedná se ani o půl procenta z celkem evidovaných odcizených vozidel,“ doplňuje. Navíc má počet takových vozů klesající trend. Podle Duchanové například v roce 2012 firma řešila okolo sedmdesáti případů pojistných událostí kvůli odcizení
vozidla, tedy zhruba polovinu počtu z roku 2008.
Když klient auto zpět nechce, vrací se leasingové společnosti. Ta se jej pokouší prodat, nebo rovnou ekologicky zlikvidovat. „O vracení auta máme zájem zpravidla vždy, “vysvětluje Duchanová.
Krádeže aut | ||
Kraj | 2013 | 2012 |
Praha | 3525 | 3482 |
Středočeský | 1521 | 1503 |
Moravskoslezský | 1197 | 1232 |
Ústecký | 1164 | 926 |
Liberecký | 815 | 805 |
Jihomoravský | 569 | 487 |
Plzeňský | 361 | 407 |
Olomoucký | 331 | 307 |
Jihočeský | 315 | 245 |
Královéhradecký | 296 | 311 |
Pardubický | 233 | 276 |
Vysočina | 147 | 149 |
Zlínský | 146 | 155 |
Karlovarský | 116 | 118 |
Celá ČR | 10 736 | 10 403 |
Údaje za 1. 1. - 31. 12. daného roku Zdroj: Policejní prezidium |
Co se děje po objevení auta
„Po nalezení odcizeného vozidla jej policie zajistí a ohledá místo nálezu včetně vozidla samotného. Pokud jsou zaznamenány všechny skutečnosti, které by mohly být důležité pro trestní řízení, vrátí se auto majiteli,“ popisuje praxi Zuzana Součková z policejního prezidia. U zajištěných vozidel policisté vždy zjišťují, zda se opravdu jedná o kradená. „Mnohdy je třeba udělat také metalografi cké zkoumání, které trvá i několik měsíců,“ vysvětluje standardní postup policistka. Než je podle ní celý případ dořešen a došetřen, policisté vozidlo umístí na takzvané policejní záchytné parkoviště, které je nepřetržitě hlídáno. V okamžiku, kdy může být vráceno majiteli, se také zjišťuje, zda mu pojišťovna neuhradila škodu vzniklou
krádeží. Pak policisté kontaktují pojišťovnu a zeptají se, zda chce vozidlo vrátit. To samé se děje i v okamžiku, kdy bylo odcizeno v zahraničí. Takové případy jsou mnohem zdlouhavější a komplikovanější. Často vozidlo může být vráceno majiteli či pojišťovně až za velmi dlouhou dobu.
Po čem pátrá policie
V pátracím systému jsou evidovaná vozidla odcizená, ale i taková, která je potřeba zajistit pro potřeby dalšího trestního řízení, nebo s nimi došlo ke spáchání trestného činu. Důvodem pro zařazení do systému může být i hledání ztracené registrační značky…
Kuriózní případy
Na rozdíl od soukromých osob má o nalezené auto leasingovka zájem prakticky pokaždé. Existují ovšem výjimky, kdy se o auto – nalezené zpravidla v zahraničí – vůbec nevyplatí byť se jen zajímat. Náklady na jeho návrat zpět do majetku společnosti by byly vyšší než skutečná hodnota. Například:
- Auto je v Afghánistánu v servisu s nevyplacenou opravou.
- Nepojízdné vozidlo v katastrofálním stavu bylo nalezeno v Kosovu.
- Automobil byl zajištěn soudem na Maltě. Pokud nedojde k vyplacení, bude tam zpeněžen. Za auto v hodnotě 100 000 Kč se na Maltě nevyplatí dát 60 000 Kč jako pokutu soudu, dalších 50 000 Kč za dovoz a 10 000 za náklady prodeje.