Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Jan Mička
Diskuze (62)
Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.

V minulých týdnech padaly noční teploty klidně i k minus dvaceti stupňům Celsia, auta zamrzala, akumulátory dostaly pořádně zabrat a s nimi i někteří majitelé aut. Ti, jenže své plechové miláčky na zimu pořádně nepřipravili, klidně ráno neodjeli z parkoviště, a nemuselo to být pouze kvůli nevhodně zvolenému, nebo již značně opotřebovanému obutí. Přitom stačí dodržovat pár pravidel a mrazivá rána mohou být o dost příjemnější.

Správný výhled je základ

Napůl vyhráno mají majitelé vozů s nezávislým topením. Je docela jedno, zda se jedná o dodatečně montovaný díl, nebo výbavu instalovanou rovnou z výroby. Pokud mu nechybí dálkové ovládání, stačí pouze vystrčit ruku z okna, topení zapnout a zhruba za dvacet minut máte v kabině příjemné teplo, stoupne i teplota motoru (nezávislé topení ohřívá chladicí kapalinu) a povolí i námraza na oknech. A to, i když auto pokrývá vrstva sněhu, kterou je však podle zákona platného od loňského roku omést. Pokud tak neučiníte a vyrazíte na silnici, hrozí vám pokuta až 2000 Kč.

U automobilů, které nezávislé topení nemají, se holt neobejdete bez manuálního škrábání oken, v lepším případě pouze těch bočních (pokud máte vyhřívání čelního a zadního okna). Dejte si záležet a očistěte okna pořádně, vytvoření pouze malých průzorů se vám může šeredně vymstít, a nemá nyní na mysli pouze pokutou.

Někteří si chtějí ulehčit práci poléváním okna horkou vodou, to ale může mít podobný efekt, jako když doma do vymrzlé sklenice nalijete vodu rovnou z rychlovarné konvice. Sklo takový teplotní šok nemusí vydržet a může prasknout, notabene pokud jej již máte „načaté“ například důlkem od kamínku. Horká voda navíc v třeskutých mrazech rychle chladne a může na sklech vytvořit ještě pevnější krustu, než kterou jste se původně chystali odstranit.

Máte odklizeno, ale ještě ne vyhráno

Máte odklizeno, ale stále jste se nedostali za volant, a dokonce i to může být problém. Zamrzlé zámky dveří u starších aut (novější mají bezklíčové odemykání nebo alespoň dálkově ovládané centrální zamykání) jsou zimní evergreen, stejně jako přimrzání gumového těsnění ke karoserii. Připravený řidič má však ráno po kapsách rozmrazovač zámků a předem použil přípravek na těsnění na glycerínové nebo teflonovo-silikonové bázi (nikoliv pouze silikonový olej, z karoserie už jej nikdy nedostanete). Oba přípravky dohromady pořídíte za pár korun, v žádném případě je však přes noc nenechávejte v autě. Když se do něj totiž nemůžete dostat, jsou vám k ničemu. Alespoň mně se osvědčila poštovní schránka…

Jsme uvnitř, startujete motor, ale ten nechytá? Tak to máte problém. Nejčastější příčinou je vybitý akumulátor, a jak s ním zacházet už jistě sami dobře víte. Buď ji dobít, použít startovací kabely nebo rovnou koupit nový. V každém případě se čas od času hodí zkontrolovat hladinu elektrolytu a v případě potřeby dolít destilovanou vodu. Mějte na paměti, že zdravý akumulátor ztrácí při teplotách okolo -20°C zhruba polovinu své kapacity a situace se se stářím zhoršuje. Starší auta bez katalyzátorů můžete zkusit „roztáhnout“, u nových ale stačí pár desítek metrů tažení a je po katalyzátoru.

Auto se vám podařilo nastartovat, po chvíli se však motor zakucká a zhasne. Na vině je zřejmě zamrzlá nafta, která by podle normy měla být použitelná do -20°C. I malé krystalky parafínu (tvoří se mnohem dříve než při uvedené teplotě) ale mohou zahltit a ucpat palivový filtr a pak nezbývá nic jiného, než na odtahovce odvézt auto někam do tepla. Aditivované nafty samozřejmě mrazu odolávají lépe, sami ale víte, že není nafta jako nafta, a dokonce i prémiová paliva umějí být občas pěkné břečky.

Se zamrzlou naftou vám moc nepomůže ani nezávislé topení, protože parafín krystalizuje v nádrži i palivovém vedení, existují však finty, jak se problémům vyhnout, nebo je alespoň zmírnit. Někteří řidiči kupříkladu parkují nad kanálem, protože jde skrze poklop teplejší vzduch, spoléhat se na to ale nedá. Zdá se to nepochopitelné, ale ojedinělé není ani polévání motoru horkou vodou, to je ale snad ještě horší než když polijete čelní sklo – může totiž klidně prasknout blok motoru!

Jak správně zahřát motor?

Pokud jste všemi výše zmíněnými nepříjemnostmi prošli bez ztráty kytičky, zbývá dořešit správné zahřátí motoru. Zahřívat na volnoběh, nebo jízdou? Tomuto tématu se před časem věnoval kolega David Bureš a v podstatě platí obě možnosti, ale všeho s mírou.

Pokud ráno používáte nezávislé topení, máte zase o něco snadnější práci, u nových automobilů bez karburátoru se však doporučuje zahřívání na volnoběh jenom po nezbytně dlouhou dobu (třeba než odklidíte sněhovou čepici a oškrábete skla) a nadále motor prohřívat volnější jízdou. Nehledě na to, že při dlouhém stání na volnoběh se dostatečně neprohřívá převodovka a sousedé nemusejí snášet zvuky a zápach studeného „dieselu" úplně snadno.

Postupné prohřívání motoru volnější jízdou je nezbytné z hlediska teploty oleje a také teplotní roztažnosti jeho jednotlivých částí. Blok může být litinový, písty zase z hliníku a křemíku, a když začnete motoru „nakládat“ hned od prvního metru, můžete ho také velice snadno zadřít.

Pozor také na teploty provozních kapalin – to, že je chladicí kapalina podle palubního počítače zahřátá na správnou teplotu, ještě neznamená, že je správně prohřátý také olej (některá nová auta už ukazatel teploty oleje ani nemají). Tuhý olej nikdy správně nemaže a následky mohou být drastické. Někteří vývojáři motorů sice říkají, že jednotky vydrží plný plyn hned po nastartování, přesto však dodávají, že je postupné prohřívání prostě nejlepší.

Jan Mička
Diskuze (62)
24. 1. 2017 07:45
Re: A co elektrovehikly?
Nymyslím jen v této diskusi, ale obecně. Zkus si někdy přečíst "příspěvky" třeba nicku "Kharl Antidiesel"? 8-s
Avatar - Stejsn
23. 1. 2017 14:19
Když vám zamrzne nafta,
tak vám pak snad konečně dojde, že si máte koupit auto s motorem na normální palivo a ne rumpál z traktoru ;-)
Avatar - twistedTSD
23. 1. 2017 13:49
Re: rozmrazování oken
:yes: Píšu o tom výše. Boční skla, popř. světla tím mám pořešené během minuty a s čelním také hodně pomůže.
23. 1. 2017 11:33
Re: A co elektrovehikly?
Kde tu vidíš nekritických obdivovateľov elektromobilov tesly, resp. elektromobilov?
23. 1. 2017 11:16
Re: Mohlo to být i obsáhlejší...
Nie som si zrovna istý tým, či je vhodné dať do nafty, ktor maže vstrekovače a palivové čerpadlo celkom účinný odmasťovač