Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Vstřikování dieselů včera a dnes: Proč máme common-rail a čerpadlo-tryska je mrtvé?

V roce 1998 se poprvé v motorech osobních aut objevil systém vstřikování nafty common-rail. Jaký byl jeho další vývoj a co mu předcházelo?
Zpět na článek
4. 4. 2017 08:20
4. 4. 2017 09:14
4. 4. 2017 10:13
4. 4. 2017 11:20
4. 4. 2017 12:34
4. 4. 2017 13:14
4. 4. 2017 21:14
4. 4. 2017 21:22
4. 4. 2017 10:16
4. 4. 2017 10:42
4. 4. 2017 11:56
4. 4. 2017 21:17
4. 4. 2017 11:54
4. 4. 2017 12:15
4. 4. 2017 12:27
4. 4. 2017 13:18
4. 4. 2017 17:48
4. 4. 2017 21:35
5. 4. 2017 07:25
6. 4. 2017 16:27
4. 4. 2017 13:53
4. 4. 2017 14:42
5. 4. 2017 08:01
4. 4. 2017 08:20
Fakt?
"...norma Euro 5. Ta totiž povinně vyžadovala použití filtru pevných částic..."

Mam dojem, ze Euro5 stanovuje len emisne limity, ale nie sposob ako sa k nim ma vyrobca dopracovat. Ale ak sa mylim, rad sa necham poucit. Kde v norme Euro5 sa pise o povinnom pouziti DPF?
Rozbalit vlákno
24
4. 4. 2017 09:14
Re: Fakt?
mas samozrejme pravdu, jen se nenasel zadnej jinej rozumnej způsob, jak splnit euro5. rozdil proti euro4 v mnozsvti PM (hmotnost) je petinasobnej.
euro5 navíc zavedla limit na počet castic
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
4. 4. 2017 09:34
Re: Fakt?
Povinné to asi úplně není, ale jak zde někdo píše, prostě bez něj to nejde jinak splnit. Šlo mi o to, že normou Euro 4 dokázala některá auta projít i bez něj. Zpravidla jim pomohla kombinace méně výkonné verze motoru s určitou převodovkou a chudou výbavou apod. V Euro 5 již nic takové není.
4. 4. 2017 10:13
Re: Fakt?
To ale nic nemeni na fakte, ze Euro5/6 nevyzaduje pouzitie filtru pevnych castic. Stanovuje len limit na emisie. Ze sa tie hodnoty dnes nedaju bez DPF dosiahnut, to neznamena, ze to nebude mozne niekedy v buducnosti inym sposobom...

Podobne Euro5/6 nevyzaduje Adblue, a niektori vyrobcovia tie limity dosiahnu aj bez toho sajrajtu.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
4. 4. 2017 11:16
Re: Fakt?
Bylo to myšleno tak, že snad každý diesel aby prolezl Euro 5 musí mít DPF. I když to žádná norma nepožaduje. Ta norma ale požaduje určité množství pevných částic, což bez DPF splnit při současné technologii nejde. Ano mnozí se obejdou v Euro 6 bez AdBlue, ale místo toho mají zásobníkový katalyzátor (Denox). Myslím ,že to AdBlue je lepším řešením už i proto, že teoreticky auto s ním spotřebovává méně paliva. Pokud není uplatněn některý z těchto systémů na snížení NOx, tak motor Euro 6 patrně neproleze. Výjimkou je tuším Mazda a její SkyActiv-D, který to myslím pro Euro 6 opravdu nepotřebuje (Denox, AdBlue, DPF samozřejmě má). Mluvím o současném stavu, ne o tom co bude.
4. 4. 2017 11:20
Re: Fakt?
Jenže diesel s dpf auto je poměrně složitý stroj, který vyžaduje i nějakou péči :no:
4. 4. 2017 12:34
Re: Fakt?
Denox není označení pro zásobníkový katalyzátor. Denox je obecně systém na redukci NOx. Pod toto označení spadají i systémy s AdBlue. Používáte tento termín nesprávně.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
5. 4. 2017 10:37
Re: Fakt?
Asi to tak bude, ale píši to tak proto, že je to srozumitelnější. Význam slova Denox (no správně to má být ale DeNOx) je asi jasný. Příště tedy raději napíši zásobníkový katalyzátor oxidů dusíku. Je to tak lepší? Na druhou stranu, myslím, že většina lidí to chápe a je jim ten rozdíl z toho jasný.
4. 4. 2017 13:14
Re: Fakt?
Preco teda nieco ine pisete a nieco ine si myslite? Piste poriadne a nebudete musiet vysvetlovat, ako ste to myslel.
Avatar - wakantanka
4. 4. 2017 21:14
Re: Fakt?
S tou nižšou spotrebou, spočítal to niekto? Teda áno, nafty to spapá častokrát menej, ale koľko stojí aj to spotrebované AdBlue by sa patrilo dopočítať. Napr. mám v živej pamäti keď sa začali testovať nákladné ťahače a po dopočítaní sumy spotrebovaného AdBlue vychádzali prevádzkové náklady pri Euro 4 lepšie. Ale zas je pravda, že v druhej generácii SCR už to je iná pesnička. :-)
4. 4. 2017 21:22
Re: Fakt?
Nemáte pravdu, naopak i v Euro 6 se lze obejít bez DPF. Motory od Iveca...doporučuju si trošku nastudovat princip NOx vs PM.
Avatar - WinDiesel
4. 4. 2017 10:16
Re: Fakt?
Pane Dusile, co pro Vás znamená "masové rozšíření"? 45% dieselů mezi vozidly v Indii - to Vám připadá málo? Cca 25% dieselů v Austrálii a Jižní Americe, to Vám připadá málo? V Jižní Africe je to také kolem 25% taky Vám to připadá málo?
Podotknul bych že se tady bavíme o desítkách procent, zatímco hybridy a EV dosahují na svých nejlepších trzích sotva na 3%.
Co kdybyste si udělal nějaký faktický přehled místo vypouštění nesmyslů?
4. 4. 2017 10:42
Re: Fakt?
tak zrovna indie si skodlivost dyzlu narozdil od EU uvedomuje, protože uz před rokem zakazali vjezd všech naftaku do dilli.
ty podily se tykaj všech aut, nebo jen osobních??
Avatar - WinDiesel
4. 4. 2017 11:56
Re: Fakt?
haf haf haf Toptene, štěkáš dobře ale na špatný strom ........ ono Dillí je celá Indie? jsi směšný :-)
Avatar - Barry Lyndon
4. 4. 2017 18:21
Re: Fakt?
mně by tedy analogický zákaz vjezdu dieselů do Prahy v rámci ČR stačil. Za Prahou ať si dělají, co chtějí (pomocí vnitřní ventilace to vždycky nějak přejedu)
Avatar - wakantanka
4. 4. 2017 21:17
Re: Fakt?
Ten zákaz ale bude spôsobený hlavne tým, že väčšina dieslov v Indii plní ekvivalent normy Euro 0, ak vôbec nejakú normu plní. U nákladných vozidiel a autobusov dupľom. U nás je situácia diametrálne odlišná.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
4. 4. 2017 11:22
Re: Fakt?
Faktický přehled si udělat můžu. Bylo to myšleno tak, že moderní technologie dieselů se vyvíjejí hlavně pro potřeby Evropy. Asi to tam mělo být takto zdůrazněno. Ano i jinde diesely jezdí to nepopírám. Ale asi ne zdaleka v takové míře jako na starém kontinentě. A určitě ne v tak pokročilém stádiu vývoje. Nebo si fakt myslíte, že kupní síla běžných Indů dosáhne na taková auta, jaké jezdí v západní Evropě?
Avatar - WinDiesel
4. 4. 2017 11:54
Re: Fakt?
Na rozdíl od Vás já přesně vím jaká vozidla s dieselem jezdí v Indii a dá se to snadno zjistit. Normu Euro 6 tam nemají a nemohou si dovolit SCR a DPF ale budete se divit jaké pokročilé systémy vstřikování (UPCR) tam mají co my v Evropě nemáme. Rozhodně na tom pracují a rozhodně si berou poučení z Evropy (Tata vlastní Land Rover, Jaguar) taky z Jižní Koreje (Mahindra vlastní Ssang Yong Motors).
Byl by to zajímavý článek o dieselech pohánějících indická vozidla ale to by se musel někdo snažit.
Tata: 1.05L - 3 cylindres => 64 ch / 124 Nm - poslední generace - kombinace systémů PD a CR (Unit Pump Common Rail = UPCR)
VW má v Indii motor 1,5, a existuje zde celá škála motorů od 1,05 přes 1,3/1,4/1,5/2,0/2,2/2,5/3,0 litrů.
Diesel je v Indii, Jižní Koreji a mnoha dalších zemích opravdu MASOVĚ rozšířen. V Číně masově rozšířen není jen proto, že potřebují veškerý vyrobený diesel (naftu) na provoz diesel generátorů, nestíhají s výrobou elektřiny. I to se dá zjistit - ale novinář musí být opravdu investigativní.
Avatar - Floyd
4. 4. 2017 12:15
Re: Fakt?
Ta sedla >:D >:D >:D :yes:
4. 4. 2017 12:27
Re: Fakt?
Nevím, jak to mají v Indii, ale jak jsem byl před několika lety Jižní Korei, tak tam měli dieselu pár. Osobáky žádné, vesměs dodávky a sem tam velké MPV. Autobusy byly na plyn.

Když jsem se ji ptal proč, tak odpovědí byla že diesel rachotí a smrdí. Osobáky tam byly na benzín a taxíky limuzíny byly na LPG.
Označení motoru měly jak u nás po roce 90. Hrdě označeno, že mají 3.0, 3.3 atd a měla vesměs automatickou převodovku.

Technologicky jsou korejci vyspělejší jak my. Mají tam rychlovlaky, které my nebudeme mít ani za 30 let. :-(

Na západě EU. Zase osobní zkušenost. Francouzi měli na naftu i malé auto typu Peugeot 107 atd.
4. 4. 2017 13:18
Re: Fakt?
Keby do nas Amici napumpovali tolko dolarov a know-how ako do nich, tiez by sme boli na takej urovni.
Avatar - Lojza11
4. 4. 2017 17:48
Re: Fakt?
V Thajsku vsechny taga jezdi na LPG. V Honkongu take vsechny taxi na LPG, ale je to z duvodu ceny. V Honkongu stoji LPG tretinu toho co benal ci nafta.
4. 4. 2017 21:35
Re: Fakt?
Ale to přece u nás skoro taky :-)
5. 4. 2017 07:25
Re: Fakt?
U nás tiež, ale tieto motory vhodné na prestavbu na lpg v Európe skoro vymreli
Avatar - Lojza11
6. 4. 2017 16:27
Re: Fakt?
to je jenze v Hong Kongu stoji litr benalu 50kc,to je trochu jina pisnicka-)
4. 4. 2017 09:30
vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni nafty
u nas ten rozdil ve zvyhodneni spotrebni dani dela 3kc na litru.
tedy v okamziku srovnani spotřebních dani bude benzin na stojanu cca o 3kc levnejsi nez nafta
v pripade zvyhodneni benzinu oproti nafte v podobnem pomeru jako je nafta zvyhodnena dnes, by byl benzin na stojanu o 6-7kc levnejsi nez nafta.
tedy jestlize naftak jede za 6, provoz benzinak za 7.5 by vysel levneji jen v palivu. k tomu udrzba, porizovaci naklady, a samozrejme vyrazne nižší emise benzinaku.
koupil by pak někdo naftak, když vyhodnost naftaku pada uz jen pouhym srovnanim daneni spotrebni dani??
Rozbalit vlákno
33
Avatar - speedfred
4. 4. 2017 09:43
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
toto,ale ludí nezaujíma. dôležité je čo vidia za cenu na stojane.
4. 4. 2017 11:16
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Ale lidí nezajímá škodí životní prostředí, co vám jde?
Avatar - speedfred
4. 4. 2017 11:54
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
však práve,to čo dýchame asi je mnohým jedno.(hlavne v mestách)
4. 4. 2017 09:51
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Diesely se v celkovém součtu veškerých nákladů včetně pořizovacích, servisních atd. jakž takž vyplatí při hraničních minimálních nájezdech 40tis. km ročně a u objemů aut od dejme tomu 2,0 výš. Malý osobák nebo něco městského s dieselem 1,4 je holý nesmysl, pokud s tím nenalítám vysloveně několik desítek tisíc ročně. Obliba dieselů v ČR pramení ještě ze socialismu, kdy byl rozdíl ceny větší a navíc nafta často nějakým způsobem získávala pokoutně. Např. traktoristi, bagristi, řidiči náklaďáků atd. ti si ji dokázali vyšetřit nebo jinak získat téměř zadarmo. Znal jsem bagristu, který měsíčně vyšetřil cca 40 litrů nafty a vyjma cest na dovolenou nikdy naftu do svého auta nekupoval.
4. 4. 2017 10:59
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
jenze spousta lidi bere naftak jakko lepsi alternativu. znamej nedavno koupil nového superba, samozrejme naftového, pricemz najede 10-15tis km rocne, a z toho pravidelne denne jede 3km do práce a 3 km zpet a pak občas nejaka dovolena. na 3 lety oktafce mel na podzim najeto 40tis. jinej znamej za kupoval novy bmw, pricemz do práce jezdi necelej kilometr, pak kazdej druhej nebo treti den jede 20km na hory a to je tak všechno protože dovoleny travi doma.
zas jinej znamej me tvrdil, ze naftak jede lip nez benzinak, ale porovnaval to s atmosferickym benzinakem, kterej mel nekdy před 15 lety a s turbo benzinem nikdy nejel. tihle lidi si pamatuji, jak presli z felicie 1.3 na oktafku 1.9tdi a od ty doby je pro ne naftak lepsi...
takze spousta lidi vůbec nepremejsli na najezdu, a na nejakych emisích uz vůbec ne.
Avatar - wakantanka
4. 4. 2017 21:21
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
väčšina ľudí ti povie, že keď ho raz bude predávať, tak ho predá drahšie. že je to celé nezmysel hádam nemusím dovysvetľovať. >:D ale ich hreje ten pocit
4. 4. 2017 21:44
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Nesúď všetkých na základe tvojich kamarátov, v prípadoch, ktoré si popísal vyššie je nafta totálnym nezmyslom
4. 4. 2017 11:19
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
A kolik tu jezdilo za socíku dieslu? Asi budeš pamatovat tak pár let zpět a ne před samet. Tak nepiš blbosti.
4. 4. 2017 13:22
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Dalsi, co cuca cisla z prstu. Nafta sa pokojne moze vyplatit aj pri najazde 25 tis. rocne, spocitaj si to na niecom inom ako je Audi alebo Passat...
4. 4. 2017 14:06
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Dle mého máte v úvaze komu se diesel vyplatí chybný předpoklad, že výběr auta je čitě záležitost rozumu a nejlevnejší možnosti. To bychom ale všichni jezdili v bílém Sanderu bez příplatku (ano, i elektrická okna jsou dražší než na kličku). Realita klidně může být taková, že plánuju pořízení auta za cca půl milionu a přemýšlím jestli si koupím oktávku v TDI nebo Golfa v TSI. Přemýšlím jestli se do půl milionu vlezu v benzínu s panoramou a litými disky, nebo s naftou bez panorámy a ocelovými.
Nebo se mi jen jednoduše líbí charakteristika dieselového motoru, do celkové ceny se s ním vlezu a těch 100 000km co s tím autem za 7 let (než ho prodám) jako soukromník najezdím se mi v ceně servisu oproti benzínu nijak neprojeví
4. 4. 2017 14:06
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Sice OT ale... Znal jsem bagristu, který velmi dlouho pracoval s Broytem vzdálen od přímé civilizace a výplatu měl podle spotřebované nafty. Výsledek byl takový, že co týden pouštěl "ekologicky" do země minimálně 200 litrů nafty. Tehdy jsem měl diesela a krvácelo mi srdce. Prodat naftu je pro mě jen problém, říkal, minimálně bych musel zasvětit toho, co mi vozí ty sudy a dělit se s ním a stejně by mě jednou prásknul. Takhle jí vrátím zpátky do země a nikdo nic neví. (V hlubokém totáči, bez průtokoměrů, motohodin, GPS a podobných vymožeností.) :-(
4. 4. 2017 15:24
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Další urban legend. Ty jsi měl za totáče diesel a bagrista vypouštěl naftu aniž ti ji prodal. A byl placený podle spotřeby nafty. To je pohádka jaxviňa. Prvni si zjisti jak se za komanču tvořili výplaty a pak přijď znovu. Lháři.
4. 4. 2017 19:04
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Dováželi mu tam sudy Tatrou, nic jiného tam nedojelo, byl to nějaký plynovod, nafto-benzínovod nebo něco takového, většinou v hluboké přírodě.

Takhle mi to vyprávěl a nezkoumal jsem, jestli je to pravda nebo ne. Ne, neprodal mi jí, protože jeho pracoviště bylo víc než 150 km daleko, v terénu a tu naftu mu tam vozili v sudech přímo ke stroji.

Dál to nebudu komentovat ani obhajovat, zase až tolik na tom nezáleží.
4. 4. 2017 21:26
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Za socíku jsi měl buď hodinovou mzdu a nebo úkolovou. Hodinovou snad vysvětlovat nemusím. Úkolová byla pro lidi kteří dělali jeden a tentýž úkol celou směnu dokola, např. skládali sestavy kondenzátoru což jsem viděl na vlastní oči. Práce která byla honorováná v haléřích za každou složenou jednotku. Jiný typ odměňování za socíku neznám. Výplata podle spálené nafty je blbost non plus ultra.
Avatar - _Karel_
4. 4. 2017 19:25
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
:-O :no:
Avatar - Lojza11
4. 4. 2017 18:11
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
U velkych aut od vyssi stredni tridy se vyplati diesel od najezdu 0km. U malych aut se nevyplati samozrejme tam souhlas.
4. 4. 2017 20:44
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
jo vyplati se socialce,protoze usetri na duchodech
4. 4. 2017 09:55
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Řekl bych, že nafta je zvýhodněna, protože za ní stojí silnější lobby. Pokud by se srovnalo zdanění benzínu a nafty, snížením zdanění benzínu, tak by stát přišel o část peněz. Uživatelé benz. aut by asi hromadně nemohli využít možnost koupit si benzín jinde, např. za hranicemi. Pokud by se srovnalo zdanění zdražením nafty, tak začnou řvát zemědělci a kamioňáci budou tankovat mimo ČR. Opět by stát jednak méně vybral a jednak by měl problém s nespokojenými zemědělci.
Obliba nafty v ČR je ještě způsobena přístupem některých z nás k levné (čti kradené) naftě.
4. 4. 2017 10:16
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Ja by som povedal, ze ta lobby su hlavne dopravcovia v nakladnej a hromadnej doprave. Neviem ako sa na spotrebe nafty podiela osobna doprava, ale povedal by som ze mensinou...
Avatar - WinDiesel
4. 4. 2017 10:19
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Zapomínáš na stavební stroje, lodní dopravu. Ano je toho mnoho co jezdí na naftu a je to opravdu důležité. Na benzín z tohoto úhlu pohledu nejezdí mnoho vozidel a proto také každý rok stoupá spotřeba nafty a klesá spotřeba benzínu. A protože klesá spotřeba benzínu, jeho výroba se relativně prodražuje a je to znát i na ceně. Není to jen daněmi.
4. 4. 2017 10:51
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
benzinu se v EU vyrobi vic nez spotrebuje, s cimz rafinerie mají problémy, takze se prebytky (cisteho) benzinu z EU vyvazeji do USA a tady zustava spinava nafta.
v CR cca před 1/4 stoletim byl pomer spotreby benzinu a nafty pul napul, dnes to je 2:5, tedy vic jak 2x vic nafty.
nevim, jaky podíl na spotrebe nafty mají osobaky, ale kdyby cely 2mld litru benzinu spotrebovane u nas rocne vyjely osobní auta (coz se da s primhorenim oka ric), tak naftovy osobaky vyjedou minimalne to samy, protože sice mají mensi spotřebu ale naftaky delaji vetsi najezdy nez osobaky.
takze dejme tomu, ze z tech 5mld nafty u nas osobaky vyjedou 2mld litru, takze na zbytek (nakladaky, traktory, bagry..) pripadnou 3mld litru.
důvod rozsireni nafty v osobních autech je jediny - nižší naklady na palivo diky zvyhodneni daneni nafty
Avatar - WinDiesel
4. 4. 2017 11:44
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Čoveče děláš ty taky něco jiného než že brojíš proti dieselům? To je nějaká Tvoje životní mantra? A děláš vůbec něco? Nebo jsi jen internetovým upírem? Třeba by Tě zaangažovala redakce Auto.cz ............ zkus to. Měli by odborníka na škodlivost dieselů - nebo se snaž dostat na ministerstvo .......... ale nejlepší bude založit neziskovku - mohla by se jmenovat "Smrt dieselům" nebo "DieselMat" podobně jako Ti bycikloví cvoci mají "AutoMat". Máš k nim dobře nakročeno.
Avatar - Lojza11
4. 4. 2017 18:06
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
no normalni to neni uz ze zvedavosti vzdy najedu na naky novy clanek o dieselech a topten zase radi :no: Bursik hadr
4. 4. 2017 21:13
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
nemyslim si, ze jsi tak hloupej aby sis nedal par věci dohromady a udelal z toho zaver.
tebe to jenom ještě nenapadlo anebo se toho bojis
Avatar - Lojza11
6. 4. 2017 16:30
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
ja myslim, ze by si mel navstivit psychiatrickou poradnu neustale cist tve slinty na diskuzi o dieselovych autech je do nebe volajici.
4. 4. 2017 11:15
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
[odkaz]
4. 4. 2017 11:59
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Lodnu dopravu (aspon tu medzinarodnu) by som do toho vobec nedaval. To je uplne ina kapitola, kde prakticky neplatia ziadne normy ani limity. To co spaluju velke lodne motory je ten najvacsi bordel, aky si vies predstavit. Oproti tomu je bezna nafta priam ekologicke palivo...
Avatar - Barry Lyndon
4. 4. 2017 10:22
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Nechci to tu omílat pořád dokola, ale podle mě je hlavní důvod ten že:
1. Spotřební daň si stanoví každý stát sám (EU stanoví pouze spodní limity)
2. Státy se snaží levičácky vybrat co možná nejvíc (v krátkodobém horizontu)
3. Státy si konkurují cenami nafty (mezinárodní kamionová doprava), ale ne benzinu (přeshraniční tankování osobních aut je marginální)

Výsledkem je, že daň z benzinu se snaží každý stát napálit co to jen jde, zatímco u nafty jim to konkurenční tlak (v našem případě hlavně z Polska) nedovolí.

Vede to ale leda k pořizování osobních dieselů, takže efekt vyššího výběru benzinové daně se nedostaví, ba právě naopak...
Avatar - Lojza11
4. 4. 2017 18:02
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Jeste, ze nejsi ekonom to by statni rozpocet byl bez koruny. Dan na naftu je nizsi proto, aby CR byla schopna konkurovat jinym evropskym statum a kamionaci tankovali primarne u nas. Drive v EU napr. celnici u kamionaku kontrolovali na care kolik ma litru nafty v nadrzi a kdyz mel nad limit musel platit naky poplatek ci clo. Kazdy stat si hlidal, prave aby kamionky platili na jjeich uzemi naftu. I tak ma CR jedenactou nejvyssi spotrebni dan na nafty. Mame ji napr. vyssi i nez Velka Britanie, Franice ci Rakousko. Celkove vzato CR je se spotrebni dani na nafty nad prumerem cele EU no a vzhledem k nasim tragickym platum je tedy vysoka.
Avatar - Barry Lyndon
4. 4. 2017 18:23
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
Ještě je tu možnost daň u nafty nechat a u benzinu ji snížit, což by v dlouhodobějším horizontu neznamenalo nižší výběr...
4. 4. 2017 20:40
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
spotrebni dan na naftu je v GB skoro dvojnasobna proti CR ty chytraku.
jak jsi prisel na to ze je nižší ty lojzo???
Avatar - Lojza11
6. 4. 2017 16:39
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
mas pravdu o VB jsem se prehledl v datech, nicmene zbytek plati co jsem psal. Zamenil jsem omylem Belgii s Velkou Britanii, ktera byla ve sloupci hned pod ni. I Belgie ma nizsi spotrebni dan nez Cesko na naftu. A kupni sila je trochu jinde.
Zamysli se nad sebou proc vsechny zeme EU maji nizsi spotrebni dan na naftu nez na benal. Neni na to tezky prijit.
[odkaz]

Snizeni spotr. dane na benzin, jak pise Barry je asi reseni, ale jsou nastaveny min. limity spotrebnich dani na benal, nevim zda bychom neprekrocili tyto min. limity dane EU.
5. 4. 2017 07:25
Re: vyhodnost naftaku stoji a pada na danovym zvyhodneni naf
S tou údržbou a obstarávacími nákladmi opatrne :-)
4. 4. 2017 10:56
technická
Nechci se hádat, ale pokud vím, až na výjimky, klasické PD jednotky spočívaly na bázi archaických dvoupružinových vstřikovačů. Tedy jeden impuls od ŘJ k uzavření přepadu, nárůst tlaku, jeden předvstřik aktivovaný po dosažení otevíracího tlaku první pružiny a po té hlavní vstřik po dosažení otevíracího tlaku hlavní pružiny...

Hlavní problém PD jednotek byla absolutní neregulovatelnost. Dva vstřiky na zdvih byly dané stejně jako tlaky, regulovat se dala jen dávka jako taková a časování. Jenže časování velmi omezeně. To byl důvod, proč motory s PD jednotkami nedávalo smysl točit přes cca. 3500 o/min, za touhle hranicí motor prudce ztrácel výkon. PD už prostě nedokázalo posunout předvstřik a upravit časování tak, aby se vyhovělo vyšším otáčkám. Motory s CR posouvají tuhle hranici až ke 4000 o/min, což je při jízdě sakra poznat. Velmi zjednodušeně se dá tvrdit, že u CR si může ŘJ stříkat kolik chce, kolikrát chce a kdy chce.

K tomu se u PD jednotek přidávaly problémy s mechanickou odolností celého ústrojí, rázy a hlukem, které vlastně VW nikdy nedokázal tak docela vyřešit. Pomatuji si, jak lidé dřív provozující Octavie s klasickými VPčky se po přechodu na motor s PD vraceli do servisů a i u fungl nových aut reklamovali enormní hlučnost. Sám sem na OII s 1,9 TDI odjezdil 2x 150 tkm a obzvláště na dálnicích to byl neskutečný bolehlav. Když jsem pak přešel na 2.0 s CR, nechápal jsem, jak může být v tom samém autě takový ticho. >:D

Z mého pohledu bylo PD zajímavým přechodovým můstkem ve své době, ale vlastně už v začátcích jeho praktického nasazení bylo celkem jasné, že je odsouzeno k brzkému zániku.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Ja Prvni 123
4. 4. 2017 11:52
Re: technická
No, vsak taky technologie PD vznikla pro tahace kamionu... kde ty nevyhody nevadi.
Ani hlucnost ne, kabina je daleko... a kamiony jezdi na dvou tisicich otacek...
:-)

A Land Rover to u TD5 pouzil, protoze potreboval, aby uto jelo jeste i se 3 vstrikovacema z 5... dneska uz to nevadi - i Land Rover uz dela jen suvecka.
Ve meste to tak nevadi, kdyz to zustane stat.
:-(
Avatar - wakantanka
5. 4. 2017 21:12
Re: technická
Tak on ten Fiat, ktorý bol partnerom pri vývoji a zavedení do praxe dobre vedel prečo sa tohto systému rád zbavil. Nevýhody prevládli nad kladmi. Druhá vec je ako marketing koncernu dokázal kupcov presvedčiť, že zápor je vlasne kladom >:D
Avatar - Ja Prvni 123
4. 4. 2017 11:46
Pane Dusile, rail fakt neni cesta...
Ja vim, je to nepodstatne, ale svet se sklada z detailu.

Rail je primarne kolejnice... taky pricka... a presne tak ta spolecna tyc, ve ktere je vysoky tlak, skutecne vypada.

Railway station je nadrazi, protoze koleje, ne protoze cesta.
;-)
Konec jazykoveho okenka.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - WinDiesel
4. 4. 2017 11:59
Re: Pane Dusile, rail fakt neni cesta...
tyč ovšem dutá
a nemusí mít tvar tyče, může to být kulový zásobník (1,5 dCi)
konec technického okénka :-)
nejvyšší tlak momentálně dosahovaný v railu je 3000 bar u nákladních vozidel a 2500 bar u osobních vozidel
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
5. 4. 2017 10:42
Re: Pane Dusile, rail fakt neni cesta...
Ano vím, že ten zásobník může být i kulový. Příkladem je systém Delphi u motoru Renault K9K (1.5 dCi v původních verzích). Jinak díky za anglické okénko. Co je rail vím. No možná to z článku nebylo tak úplně zřejmé. Co se týče dieselový aut v Indii tak asi by to bylo zajímavé, ale je otázkou pro kolik čtenářů. Přiznám se, že jsem nevěděl, že tak diesely tolik jezdí. Ale tak člověk neví všechno.
4. 4. 2017 13:49
Technická poznámka.
Vážený autore, jenom úvodem nepleťe otvírací tlak na trysce se vsrřikovacím tlakem , to jsou rozdílné veličiny , řadová vstřikovací čerpadla dokážou také vysoký vstřikovací tlak i 1200bar ale ten je závislý na otáčkách čerpadla a tkzv. rychlosti vačky použité v čerpadle.
Naftový motor má jednu velkou přednost a tou je větší tepelná účinnost, to je nesporné , problém je , že po něm neustále požadujeme vlastnosti pro které není vhodný - to je rychlé přechodové stavy, nízkou hlučnost kvůli které se nám zvyšují emise - těmi dostřiky a dále práce nad 2500 ot/ min . Z Fizykálního hlediska toto palivo potřebuje nějáký čas na prohoření v řádech ms a to nelze obelstít ani sebe dokonalejším rozprášením .Proto také všechny motory mají přijatelnou spotřebu do těchto otáček a max. kroutící moment, proto výrobci používají 6. r. st. pro sražení otáček . U railu je příznivé , že tlak nastupuje velice rycle, už v nízkých otáčkách ale maximálních hodnot také dosahuje až od nějakých 1900 ot/min a pak se přepouští - to je zase kompromis mezi převodovým poměrem otáček railového čerpadla a tlakovým namáháním a požadavky na životnost . Na závěr Railová čerpadla nejsou žádná novinka u lodních motoru se používala již dříve , tuším že i náš ČKD Hradec Králové - výroba lodních motorů.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
5. 4. 2017 10:45
Re: Technická poznámka.
Díky za zajímavý příspěvek. Tak nějak jsem tušil, že otevírací tlak na trysce a vstřikovací tlak se dost liší. Ano u řadového čerpadla závisí na tom, zda jde píst do výtlaku nebo obráceně. I to je mi jasné. Zbytek je pro mě nový.
4. 4. 2017 13:53
P.S.
Zatím není žádná politická vůle ani mezinárodní vyrábět skutečně nízkoemisní vozidla, jenom se kolem toho tancuje, aby jsme si nevypustily rybník . V technických kruzích je známo jak na to.
Rozbalit vlákno
2
5. 4. 2017 08:01
Re: P.S.
Jedna z možností je třeba hydropohon, takové auto už existuje a není to nic složitého, všiml jste si někdy moderního bagru , který podává velké změny výkonu a motor nekouří , nesmrdí , běží v konstantních otáčkách při konstantním zatížení s pomalou regulací aby se omezily nepříznivé přechodové stavy. Možností je více ale není vůle.
To jsou zase kecy
Od frankofila typické... :no:

Systém TDI PD neskončil kvůli Euro 5. Skončil kvůli ekonomistům, kteří chtěli ušetřit ihned bez ohledu na to, jak moc to fabriku poškodí v dalších letech. :no: Ale principy šetření za každou cenu známe všichni a vidíme je všude kolem nás... :no:
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
5. 4. 2017 10:47
Re: To jsou zase kecy
Dobře tak už nechtěli vyvíjet verzi pro Euro 5. Nevím, proč jsem podle vás frankofil. Francouzsky umím tak tři slova (se špatnou výslovností) a soukromě jsem v té zemi nikdy nebyl.