Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW a 43 let audiosystémů: Podívejte se na vývoj od analogu po internet!

Tomáš Dusil
Diskuze (19)
Vývoj automobilů, to není jen o zvyšování výkonů, bezpečnosti, komfortu a současně snižování emisí a spotřeby paliva. Spolu s tím se vyvíjí také příslušenství, třeba v podobě zábavního systému. Jak se změnil za 43 let u VW Golfu?

Dnes vnímáme autorádio vybavené slotem pro USB či pro připojení externího zdroje „AUX“ jako samozřejmost u všech nových automobilů. Jenže byly doby, kdy autorádio ve vozidle platilo za luxusní doplněk. Pamatuji se, jak si jej můj otec dodatečně sám dodělával do své Škody 120 L. V případě, že jste měli verzi s původní palubní deskou, znamenalo to navíc dodělat držák autorádia, o natažení elektroinstalace a zabudování reproduktorů v našem případě do předních dveří nemluvě.

To VW Golf nabízel prostor pro audio přijímač již v základu v palubní desce od své první generace v roce 1974. V 80. letech se stala u západních aut běžným standardem příprava pro autorádio čítající rozvody elektroinstalace od napájení přes anténu až po vodiče k reproduktorům. Později se objevilo zapojení ISO 552055 s typickou dvojicí osmi pinových konektorů, které posléze vystřídalo zapojení FAKRA.

Braunschweig není jen město s letištěm

Tím úplně prvním autorádiem v golfu se stal přijímač pojmenovaný „Braunschweig“ podle německého města, na jehož letiště létají všichni, kteří potřebují navštívit výrobní závody VW ve Wolfsburgu či Hannoveru (Braunschweig leží přibližně na polovině cesty mezi nimi).

Video se připravuje ...

Audio bylo pouze a jen rozhlasovým přijímačem. Posádka si mohla vybrat, zda chce poslouchat rozhlas na středních vlnách (SV) nebo velmi krátkých vlnách (VKV). VKV je vlastně to samé, co FM (Frekvenční modulace) o frekvenci 30 až 300 MHz, na kterých vysílá většina rozhlasových stanic. Pro zajímavost, někdejší československá autorádia rozsah FM (VKV) mnohdy nenabízela. Evolucí Braunschweigu vznikla verze Braunschweig II. Ta poprvé uměla současně s rádiem také přehrávat magnetofonové kazety, navíc i ve stereo formátu. Ladění stanic ale bylo i nadále analogové otáčením pravého ovladače na panelu autorádia.

Nastupuje digitalizace

Už ve druhé generaci Golfu v roce 1983 se objevilo autorádio Gamma s digitálním laděním frekvencí a tedy rádiových stanic. Kazetový přehrávač nabízel rovněž funkci Dolby pro potlačení šumu. Ve druhé polovině 80. let přineslo autorádio Gamma také funkci Gala, umožňující samočinné zvyšování hlasitosti s rostoucí rychlostí vozidla.

S příchodem třetí generace Golfu v roce 1991 se objevuje systém samočinného vyhledávání stanic. Co zůstává, jsou audiokazety. Přehrávače kazet v 90. letech pomalu přecházejí od mechanicky ovládané mechaniky na elektronickou, která umožňuje mimo jiné vyhledávání skladeb na audiokazetě, či přesněji mezer mezi jednotlivými písničkami.

Současně se začíná v 90. letech prosazovat stále více přehrávač CD na úkor audiokazet. Existoval buď v podobě mechaniky v autorádiu, nebo v podobě měniče zpravidla na šest CD, který se připojil k audiosystému. Ve druhé polovině s příchodem Golfu 4. generace se objevuje displej MFD zvětšených rozměrů, který uměl zobrazovat navigační mapové podklady.

Bez audiokazety

S příchodem třetího tisíciletí končí audiokazety ve prospěch CD. V Golfu 5. generace z roku 2003 se objevují autorádia dvoudinových rozměrů. Příkladem je přístroj RCD 300. Kazety jsou sice již minulostí, avšak v audiotechnice se začíná objevovat nový fenomén v podobě přehrávání skladeb ve formátu MP3. Ty lze přehrávat na externím přehrávači, připojeným přes AUX k autorádiu. Alternativou je možnost vypálit si soubory MP3 na CD disk a přehrávat je rovnou z přehrávače.

Od roku 2008 přichází v Golfu VI systém RNS 510 s dotykovým displejem a přehrávačem DVD. Další novinkou je slot USB umožňující připojit a přes autorádio ovládat pasivní zdroj souborů MP3. Dále se objevuje digitální tuner DAB, pevný disk s kapacitou 30 GB či pokročilá navigace, integrovaná do jednotky autorádia.

Od roku 2012 je ve výrobě soudobý golf s technikou MQB. Novinkou se stává zobrazení mapových podkladů s prostorovým efektem 3D, Bluetooth či hotspot WLAN, což je bezdrátová počítačová síť, umožňující připojení k internetu. Později dorazil ještě Discover Pro, umožňující ovládat multimediální jednotku gesty. Jde o další evoluci, dříve nabízeného hlasového ovládání autorádia.

Tomáš Dusil
Diskuze (19)
20. 6. 2018 15:16
wow
Wooow, to je síla, jak se vývoj dopracoval až sem: [odkaz] ...
9. 1. 2018 13:48
Hlavně si neobjednávejte VW navigaci je to šunt
Hlavně si neobjednávejte VW navigaci je to šunt. Mapy jsou horší než většina map které jsou zdarma. kupte si rádio s CAR-NET a navigaci si pustíte z telefonu je to lepší a ušetříte. WV neudělal u nového Tiguana za 1,5 roku žádnou aktualizaci map. Zrovna tak i Lane assist nestojí za nic.
Avatar - N6600
8. 11. 2017 13:33
Re: Vw
Nekdo ma rad holky, jiny zase vdolky. Na tom, ze ma rad inu znacku, nez ostatni, nevidim nic zle. Ja mam rad Toyotu a Lexus. Navyse, ja som jeho prispevok pochopil tak, ze uz ma pokrk protezovania VAGu. Nie tak, ze ked to nie je o JP/Mazde, tak je to zle.

Mimochodom - [odkaz] Vyduchy to nie su, ale tesne vedla >:D
Avatar - woody-alien
7. 11. 2017 20:00
Re: Vw
Proč ? Tak si přečti jeho příspěvky - ten si může běžný pozdrav rovnou změnit na mazdar. ;-) Že je to tady na acz ohledně automobilek hodně nevyrovnané na tom nic nemění.
7. 11. 2017 15:10
Re: Vw
... pripadne clanok o fatalnych omyloch francuzskych alebo korejskych inzinierov.