6.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

VW a 43 let audiosystémů: Podívejte se na vývoj od analogu po internet!

 

Vývoj automobilů, to není jen o zvyšování výkonů, bezpečnosti, komfortu a současně snižování emisí a spotřeby paliva. Spolu s tím se vyvíjí také příslušenství, třeba v podobě zábavního systému. Jak se změnil za 43 let u VW Golfu?

Dnes vnímáme autorádio vybavené slotem pro USB či pro připojení externího zdroje „AUX“ jako samozřejmost u všech nových automobilů. Jenže byly doby, kdy autorádio ve vozidle platilo za luxusní doplněk. Pamatuji se, jak si jej můj otec dodatečně sám dodělával do své Škody 120 L. V případě, že jste měli verzi s původní palubní deskou, znamenalo to navíc dodělat držák autorádia, o natažení elektroinstalace a zabudování reproduktorů v našem případě do předních dveří nemluvě.

To VW Golf nabízel prostor pro audio přijímač již v základu v palubní desce od své první generace v roce 1974. V 80. letech se stala u západních aut běžným standardem příprava pro autorádio čítající rozvody elektroinstalace od napájení přes anténu až po vodiče k reproduktorům. Později se objevilo zapojení ISO 552055 s typickou dvojicí osmi pinových konektorů, které posléze vystřídalo zapojení FAKRA.

Braunschweig není jen město s letištěm

Tím úplně prvním autorádiem v golfu se stal přijímač pojmenovaný „Braunschweig“ podle německého města, na jehož letiště létají všichni, kteří potřebují navštívit výrobní závody VW ve Wolfsburgu či Hannoveru (Braunschweig leží přibližně na polovině cesty mezi nimi).

Video

Audio bylo pouze a jen rozhlasovým přijímačem. Posádka si mohla vybrat, zda chce poslouchat rozhlas na středních vlnách (SV) nebo velmi krátkých vlnách (VKV). VKV je vlastně to samé, co FM (Frekvenční modulace) o frekvenci 30 až 300 MHz, na kterých vysílá většina rozhlasových stanic. Pro zajímavost, někdejší československá autorádia rozsah FM (VKV) mnohdy nenabízela. Evolucí Braunschweigu vznikla verze Braunschweig II. Ta poprvé uměla současně s rádiem také přehrávat magnetofonové kazety, navíc i ve stereo formátu. Ladění stanic ale bylo i nadále analogové otáčením pravého ovladače na panelu autorádia.

Nastupuje digitalizace

Už ve druhé generaci Golfu v roce 1983 se objevilo autorádio Gamma s digitálním laděním frekvencí a tedy rádiových stanic. Kazetový přehrávač nabízel rovněž funkci Dolby pro potlačení šumu. Ve druhé polovině 80. let přineslo autorádio Gamma také funkci Gala, umožňující samočinné zvyšování hlasitosti s rostoucí rychlostí vozidla.

S příchodem třetí generace Golfu v roce 1991 se objevuje systém samočinného vyhledávání stanic. Co zůstává, jsou audiokazety. Přehrávače kazet v 90. letech pomalu přecházejí od mechanicky ovládané mechaniky na elektronickou, která umožňuje mimo jiné vyhledávání skladeb na audiokazetě, či přesněji mezer mezi jednotlivými písničkami.

Volkswagen Auto 2000: Takto si VW představoval v roce 1981 auto pro rok 2000

Současně se začíná v 90. letech prosazovat stále více přehrávač CD na úkor audiokazet. Existoval buď v podobě mechaniky v autorádiu, nebo v podobě měniče zpravidla na šest CD, který se připojil k audiosystému. Ve druhé polovině s příchodem Golfu 4. generace se objevuje displej MFD zvětšených rozměrů, který uměl zobrazovat navigační mapové podklady.

Bez audiokazety

S příchodem třetího tisíciletí končí audiokazety ve prospěch CD. V Golfu 5. generace z roku 2003 se objevují autorádia dvoudinových rozměrů. Příkladem je přístroj RCD 300. Kazety jsou sice již minulostí, avšak v audiotechnice se začíná objevovat nový fenomén v podobě přehrávání skladeb ve formátu MP3. Ty lze přehrávat na externím přehrávači, připojeným přes AUX k autorádiu. Alternativou je možnost vypálit si soubory MP3 na CD disk a přehrávat je rovnou z přehrávače.

Od roku 2008 přichází v Golfu VI systém RNS 510 s dotykovým displejem a přehrávačem DVD. Další novinkou je slot USB umožňující připojit a přes autorádio ovládat pasivní zdroj souborů MP3. Dále se objevuje digitální tuner DAB, pevný disk s kapacitou 30 GB či pokročilá navigace, integrovaná do jednotky autorádia.

Od roku 2012 je ve výrobě soudobý golf s technikou MQB. Novinkou se stává zobrazení mapových podkladů s prostorovým efektem 3D, Bluetooth či hotspot WLAN, což je bezdrátová počítačová síť, umožňující připojení k internetu. Později dorazil ještě Discover Pro, umožňující ovládat multimediální jednotku gesty. Jde o další evoluci, dříve nabízeného hlasového ovládání autorádia.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Auto chystá nové SUV, naváže na model určený jen Číňanům Škoda Auto chystá nové SUV, naváže na model určený jen Číňanům

Nové městské SUV automobilky Škoda Auto se bude jmenovat…

Unipetrolu vzrostl čistý zisk o stovky milionů Unipetrolu vzrostl čistý zisk o stovky milionů

Petrochemický holding Unipetrol loni zvýšil čistý zisk o…

 

Štítky Volkswagen Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč VW Touareg V8 TDI je konečně v Česku! Připravte si nejméně 2,3 milionu Kč

Jsou tomu dva týdny, co jsme psali o rozšíření nabídky…

 



Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i…

Volkswagen pracuje na levnějším Golfu Junior. A má k tomu dobrý důvod Volkswagen pracuje na levnějším Golfu Junior. A má k tomu dobrý důvod

Jednou z nejočekávanějších novinek letošního roku je osmá…

 



 
Ojetá Mazda 6 první generace (GG/GY): Skvělé auto, ale pohřbené korozí

Ojetá Mazda 6 první generace (GG/GY): Skvělé auto, ale pohřbené korozí

Dnes 08:00

V roce 2002 znamenala Mazda 6 obrovský skok oproti hranaté 626. Mazdy jsou od té doby zase sportovní, avšak nikoliv bezchybné. A po mnoha letech je situace ještě horší.




Blesk.cz

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem. Výhodou je hlavně cena

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem.…

Lenovo na konci loňského roku obnovilo tabletové portfolio. Do nabídky na našem trhu se dostala trojice cenově…

Během zatmění narazil do Měsíce asteroid. „Jsem šťastný,“ raduje se astronom

Během zatmění narazil do Měsíce asteroid. „Jsem…

Pondělní zatmění Měsíce nebylo výjimečné jen tím, jakou barvou oblohu zabarvilo a že šlo o poslední úplné…

 

iSport.cz

Scénáře Australian Open: Kvitová vyhraje a bude světová jednička!

Scénáře Australian Open: Kvitová vyhraje a bude…

Petra Kvitová je v Austrálii velmi blízko splnění dvou velkých tenisových snů. Spolu s Japonkou Ósakaovou se…

Pavelec: Hokej? Ty nervy mi nechybí. Dal se na víno a spoluvlastní sklípek

Pavelec: Hokej? Ty nervy mi nechybí. Dal se na víno…

Odchytat ještě dvě utkání, měl by Ondřej Pavelec na svém kontě v NHL čtyři stovky zápasů. Nestane se tak, do…

 

Reflex.cz

Levicová jízda pokračuje i pod Babišem. Připravte se na zvýšení daní, socialismus si zaplatíme

Levicová jízda pokračuje i pod Babišem. Připravte se…

Zaměstnancům se opět budou proplácet první tři dny nemoci. Levice prosadila zrušení karenční doby, když poslanci…

Metalová babička: 97letá přeživší holocaustu, která se stala senzací tvrdé muziky

Metalová babička: 97letá přeživší holocaustu, která…

Rakouská židovka utekla před nacisty, v Americe skládala hudbu, byla špionkou a novinářkou. Za pár dní jí bude…