VW Caddy: První jízdní dojmy (užitkové)

VW Caddy: První jízdní dojmy (užitkové)

 
 

Roli prvního užitkového Volkswagenu v nabídce má model, odvozený od rodinného minivanu. Po šesti letech se nyní dostává na trh modernizované provedení.

Aktuální provedení Volkswagenu Caddy je na trhu od roku 2004. Za tu dobu si model našel 800 tisíc zákazníků a stal se nejprodávanějším modelem, před větším VW T5.

Na evropském trhu je mezi malými a středními dodávkami poměrně velká konkurence, takže ani vysoká prodejní čísla (loni VW prodal téměř 140 tisíc kusů Caddy) nestačí na více než 16 % trhu. V domácím Německu je ovšem Caddy ve své třídě jedničkou, když zaujímá se 43,6 % dominantní postavení. Aby se popularita modelu udržela i ve druhé části životního cyklu, přichází Volkswagen s důkladně vylepšenou verzí.

Přiblížení k Touranu

Loňským příchodem modernizovaného T5 začala i v užitkovém portfoliu Volkswagenu proměna přídí do nového designového stylu. Pro Caddy je to teprve první výraznější facelift, protože tyto modely nedostaly nový vzhled v době, kdy faceliftem prošel výchozí Touran.

Tak jako u dalších Volkswagenů i u Caddyho se nový vzhled orientuje na jednoduchost a přísně funkční tvary. Příď dostala nové světlomety s žárovkami H4 (dražší osobní verze mají H7), odlišně tvarované blatníky a kapotu, ale i novou masku integrovanou do předního nárazníku.

Specifikem VW Caddy ve třídě zůstávají odlišně tvarovaná vnější zpětná zrcátka, když to řidičovo je nižší s širší a to druhé, na straně spolujezdce naopak užší a vyšší. Odporoučela se prutová anténa na střeše, její funkce byla integrována do pravého vnějšího zpětného zrcátka.

Zásadnější inovací je ovšem standardní přítomnost stabilizačního systému ve všech modelech a motorizacích, což zatím nenabízí v této třídě žádná jiná značka.

Nadále jsou k dispozici dvě délky a dva rozvory karoserie, jejichž základní rozměry jsou v následující tabulce.

Volkswagen Caddy - Základní rozměry
RozměrCaddyCaddy Maxi
Délka [mm]44064876
Šířka [mm]17941794
Výška [mm]18231836
Rozvor [mm]26813006

Karoserie mají standardně boční posuvné dveře na pravé straně, druhé na řidičově straně lze objednat za příplatek. Firmy i malí živnostníci ocení zcela hladké bočnice, na které bude snadné nechat vyrobit odolnou reklamní grafiku.

Krátký Caddy uveze 3,7 m3 nákladu (užitečná hmotnost od 574 do 741 kg), Caddy Maxi pak 4,7 m3 nákladu (užitečná hmotnost 646 kg až 813 kg, dle verze a motoru).

Výroba Volkswagenu Caddy probíhá, tak jako dosud, v polské Poznani.

Přežilo jen CNG

Z původní nabídky motorů se do modernizovaného Caddyho dostal jediný. Jde o zážehový motor 2,0 (80 kW) EcoFuel, připravený pro spalování CNG nebo benzinu.

V krátké dodávce lze v nádržích pod podlahou převážet 26 kg zkapalněného plynu, což má vystačit na 455 km jízdy, v záloze při tom zůstává 13-litrová palivová nádrž s benzinem pro nouzové dojetí.

Caddy Maxi má větší kapacitu nádrží (37 kg CNG), která vystačí až na dojezd 650 km. V obou případech nejsou užitečné objemy pro náklad instalací plynových nádrží omezeny, motor má na rozdíl od turbodieselů velmi hladký a relativně tichý chod, velmi nízké emise škodlivin a na mnoha trzích i kratší návratnost vložené investice, ve srovnání s turbodiesely.

Střídání na postu 1,9 TDI

Revoluční změna nastala i na pozici nejrozšířenější naftové motorizace. Letitý čtyřválec 1,9 TDI byl vystřídán novým 1,6 TDI, který je dodáván s 55 kW nebo se 75 kW. Slabší a pravděpodobně i nejpopulárnější motorizaci na českém trhu jsme krátce vyzkoušeli při zkušebních jízdách.

S ohledem na dřívější zkušenosti s tímto motorem z osobních modelů VW Group, jsme očekávali klidný a tichý chod. Ačkoliv málo tlumený prostor skříňové užitkové verze mohl fungovat jako ozvučnice, která by akustické nešvary malého turbodieselu zvýrazňovala, neděje se tak. Při běžné jízdě je motor příjemně klidný a zvukově nevýrazný, má poměrně kultivovaný chod. Do interiéru se nepřenáší vibrace dokonce ani do obvyklých míst jakými bývá řadicí páka nebo podlaha.

Základní turbodiesel vznikl přiškrcením výchozí šestnáctistovky se 75 kW, což naznačuje jak točivý moment 225 Nm mezi 1500 a 2250 min-1, tak výkon 55 kW mezi 3000 a 4000 min-1. Pohyb v pásmu nad 3000 min-1 už nepřináší nic víc než zvyšování hluku motoru. S 55 kW udělá Caddy největší službu ve městě a jeho okolí. Na dálnici bychom doporučovali spíše verzi se 75 kW, jejíž dynamika je už srovnatelná s osobními vozy (0-100 km/h za 12,2 s, 55 kW za 16,7 s).

Standardem bohužel zůstávají pouze pětistupňové ručně řazené převodovky, za příplatek bude možno k 1,6 TDI (75 kW) objednávat sedmistupňové DSG.

Volkswagen Caddy skříňový
Vznětové motory1,6 TDI CR1,6 TDI CR2,0 TDI 4Motion2,0 TDI
Emisní normaEuro 5Euro 5Euro 5Euro 5
Převodovka5M5M/DSG6M6M/DSG
Zdvihový objem [cm3]1598159819681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]55/3000-400075/440081/4200103/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]225/1500–2250250/1500–2500280/1750-2750320/1500-2500
Max. rychlost [km/h]150168170186
Zrychlení 0-100 km/h [s]16,712,212,210,0

Nejúspornějším motorem v řadě je verze 1,6 TDI (75 kW) BlueMotion Technology se spotřebou 4,9 l/100 km. Dostala systém Stop/Start, inteligentní alternátor, který intenzivněji dobíjí akumulátor při brzdění a odpojuje jej při akceleraci, nebo pneumatiky s nižším valivým odporem.

Common-rail pro 2,0 TDI

Hlavní změnou u tradičních motorů 2,0 TDI je instalace přímého vstřikování common-rail. K dispozici jsou dva výkony – 81 kW a 103 kW, přičemž slabší verze je dodávána pouze s pohonem všech kol 4Motion. Ten je řešen jako dosud pomocí mezinápravové spojky Haldex 4. generace. Dvoudílný spojovací hřídel si vyžádal novou dělenou nádrž, síly směřující na kola zadní nápravy zase zvláštní výztuhy karoserie v zadní části.

Oba motory 2,0 TDI jsou dodávány standardně se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, silnější verze na přání i se šestistupňovým DSG se spojkami pracujícími v olejové lázni.

Renesance benzinu v dodávkách?

Novou základní a zřejmě i nejlevnější motorizací v Caddy je malý čtyřválec 1,2 TSI. Dodáván bude ve dvou specifikacích se 63 kW (pouze pro Caddy) a 77 kW (pro Caddy i Caddy Maxi), vždy pouze s pětistupňovou převodovkou. Kvality tohoto motoru známe z podstatně menších vozů, ale překvapivě zajímavé svezení může nabídnout i největším verzím Caddyho.

Mimochodem nová dvanáctistovka se 77 kW dostala pod kapotou Caddy Maxi zatím největší úkol. Automobil s délkou 4.876 mm má pohotovostní hmotnost 1420 kg, a když jej naložíte, může vážit až 2,2 tuny. Prázdný Caddy Maxi 1,2 TSI zvládá sprint z 0 na 100 km/h za 11,9 s, tedy rychleji než obě slabší TDI.

Předpokladem úspěchu malého turbobenzinu pod kapotou Caddyho je, že vozidlo převáží spíše objemnější a lehčí náklad a nedochází k častému vytížení na povolené maximum. Malý objem dává díky přeplňování lepší momentovou křivku, než starší motor 1,6 MPI, jízda v městském a příměstském provozu je nečekaně komfortní a tichá. S rostoucími rychlostmi a zatížením roste především spotřeba, relativně málo pak hluk motoru. S ohledem na lepší dynamiku TSI a cenový rozdíl proti motorům TDI, může být základní turbobenzin zajímavou volbou. Jak moc zajímavá bude, rozhodne zřejmě právě cenovka.

Volkswagen Caddy skříňový
Zážehové motory1,2 TSI (63 kW)1,2 TSI (77 kW)2,0 EcoFuel
Emisní normaEuro 5Euro 5Euro 5
Převodovka5M5M5M
Zdvihový objem [cm3]119711971984
Válce/ventily4/24/24/2
Nejvyšší výkon [kW/min-1]63/480077/500080/5400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]160/1500-3500175/1550-4100160/3500
Max. rychlost [km/h]155169169
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,711,613,5

Modernizace VW Caddy se dotkla i osobních verzí. Ty se přiblížily ještě více k výchozímu modelu Touran, ale dokáží navíc nabídnout při nižší ceně taky boční posuvné dveře. Podrobněji se jim budeme věnovat v nejbližších dnech v samostatném článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI (1. díl): Prvních tisíc

Tři měsíce budeme prověřovat Caddy s nejsilnějším…

Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI

Německá automobilka k nejmenšímu užitkovému modelu…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230 let: Zákaz vydal Josef II.

Na Starém židovském hřbitově nepohřbívají už 230…

Na světoznámém Starém židovském hřbitově na pražském Josefově proběhl poslední pohřeb 29. května 1787. Císař…

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200 metrů pod vrcholem

Češka (†47) nepřežila výstup na Sněžku. Zemřela 200…

Polští turisté nalezli pod vrcholkem Sněžky českou turistku (†47), která byla v bezvědomí. Její život se…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…