VW Crafter Kombi a Freestyle: Osoby i zábava
Mezi valníky pevnými či sklopnými, sanitními či hasičskými úpravami se v oficiální nabídce tuzemského zastoupení Volkswagen Užitkové vozy nacházejí dva typy s velmi specifickým využitím. Nejdříve se podívejme na sedadlovou úpravu až pro sedm cestujících, která však spadá do kategorie N1.
Stovky pozic
Extrémně variabilní sedadlovou úpravu nabízel půjčený Crafter se sedmi sedadly. Každé samostatné křeslo bylo možné kromě dvou předních rozmístit v celé délce i šířce velkého prostoru. Samostatná pohyblivá křesla Smartfloor byla k podlaze uchycena do dvou kolejnic zapuštěných do podlahy.
V podélném směru se nacházelo celkem devět souběžně umístěných kolejnic, takže v příčném směru nabízely celkem osm pozic. Podélný posun umožňoval cca osmdesát poloh, takže jedno samostatné sedadlo bylo možné umístit do cca 640 různých pozic. K čemu tak extrémní variabilita?
Hendikepovaní a další
Možnost umístit za přední řadu sedadel až pět křesel otevřelo tento crafter pro přepravu osob se speciálními požadavky, mezi které samozřejmě patří na prvním místě hendikepovaní. Jejich převoz totiž vyžaduje jednak jemně odstupňovaný posun sedadel, aby se při maximálním pohodlí těchto cestujících zajistila co největší obsaditelnost. Prostor za předními sedadly o délce 3,5 m je třeba řádně využít, což podlahový systém Smartfloor exkluzivně umožňoval.
Při přepravě člověka s vozíčkem lze několik křesel posuvných v podélném i příčném směru natěsnat k sobě, aby vznikl velký prostor například pro tři vozíčky za sebou. K jejich fixaci slouží kolejnicový systém v podlaze, jehož nosnost dalece převyšuje namáhání obsazeným vozíčkem.
Systém posuvu v podélném směru navíc dovoloval pohyb i s obsazeným sedadlem. To bylo navzdory integrovanému úchytnému systému vcelku lehké, takže manipulace s ním spočívající v příčném přesunu do jiných kolejnic nevyžadovala velkou námahu. Asistenty vozíčkářů je třeba šetřit, protože nároky na jejich pohybová ústrojí bývají extrémní. Proto crafter používal vysokou střechu, abychom se v interiéru mohli pohybovat vzpřímeně bez ohnutých zad.
Základem furgon
Kvůli zachování podlahy s možností začlenit do ní kolejnicový systém musel být zkoušený crafter objednán v kategorii N1 jako furgon. V rámci přání nedostal plechovou dělicí přepážku. Přibylo naopak čalounění stěn a stropu, které plnilo nejen estetickou, ale rovněž tepelně-izolační funkci. Do výroby bylo také třeba zadat okenní paket, aby původně nákladový prostor dostal skla a převážení cestující měli obvyklý přehled.
Navzdory obložení zadního prostoru čalouněním, je náročné tak velký prostor vyhřát pro potřeby hendikepovaných s omezeným pohybem i většinou slabou termoregulací. Proto je vhodné vůz nechat vybavit dvěma výměníky tepla, aby také zadní cestující měli přímý příliv ohřátého vzduchu. Tento prvek výbavy je spojený s automatickou klimatizací Climatronic.
K zadním cestujícím také proudil teplý vzduch z průduchu těsně za předními sedadly, ale pro vyhřátí celého prostoru v době mrazů to rozhodně nestačí. Na sedadle řidiče i spolujezdce vpředu jsme si užívali příplatkové vyhřívání sedadel.
Freestyle
Volkswagen se v oblasti užitkových vozů také zaměřuje na obytné automobily. Vedle nejznámějšího modelu Transporter California nabízí rovněž menší Caddy v úpravě Beach. Loni jsme v zářijovém vydání Autoprofi odhalili studii velkého obytného vozidla na modelu Crafter. Budoucnost luxusního kempování nechme pro tentokrát stranou.
Půjčili jsme si crafter se spací úpravou spíše ve spartánském stylu. Dvě sklápěcí postele, všude pevný plech a velký box pod stropem pro kempinkové potřeby tvořily vybavení spíše pro dobrodruhy než rodinku. K dispozici také byl také bytelný nosič na motorku s možností ukotvení v interiéru. Úprava crafteru tedy přesně odpovídá názvu Freestyle. Pro zajištění dostupnosti v nezpevněném terénu obdržel pohon všech kol 4Motion, který jistě přijde vhod například při tažení přívěsu například s dvěma motocykly. Vozidlo nabízelo pět míst pro sezení na samostatných křeslech. Podélný posuv či možnost je vyjmout nabízely velkou modularitu vnitřního prostoru.
Crafter Freestyle lze využívat na kempování, rybaření nebo například k přepravě motocyklu na motocyklové závody. Crafter s přestavbou Freestyle měl v zadní části interiéru dvě sklopná lůžka z ušlechtilé oceli. V oblasti hlavy se nacházely ohebné lampičky známé z kabin dálkových tahačů. Příjemnou teplotu v prostoru pro spaní udržuje i během mrazivé noci naftové nezávislé topení. Ve stropní skříňce v zadní části vozu jsme našli dvě kempinkové židličky včetně stolku.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 TDI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1968 |
Největší výkon (kW/min-1) | 103/3600 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 340/1600 |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená |
Spotřeba paliva (1/100 km) | 8,3/7,1/7,5 |
Emisní norma | Euro 6 |
Délka/šířka/výška (mm) | 6204/2098/2590 |
Rozvor (mm) | 3640 |
Provozní hmotnost (kg) | 2171 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Objem nádrže paliva (l) | 75 |
Cena furgonu s výbavou (Kč bez DPH) | 825 118 |
Plusy
- Extrémní variabilita sedadel
- Unikátní kotvení sedaček pro vozíčkáře
- Multifunkčnost využití Freestylu
Minusy
- Omezený výkon topné soustavy
- Tenké matrace ve Freestyle