Volkswagen ztížil rozhodování českým hledačům maximálních užitných vlastností za co nejmenší peníze a na náš trh uvedl objemného Foxe, nabízejícího na společném podvozku s Fabií větší vnitřní prostor za velmi zajímavou základní cenu.

Nejnižší cenovka se totiž vešla do čtvrt milionu korun a i když to znamená pouhé troje dveře a absenci komfortních prvků vč. posilovače řízení (náš exemplář jej za příplatek měl), zůstává nadprůměrný vnitřní prostor, solidní technický základ a pro někoho tolik důležitý emblém s dvěma véčky na kapotě. Základní fakta jsou daná – Volkswagen se vydal cestou minimalizace nákladů, takže jediná dostupná karosářská varianta vzniká v jižní Americe a technika pochází z nejlevnějších verzí koncernových subkompaktů – dvouventilový jednovačkový tříválec 1,2 l, pětistupňová převodovka MQ200 a sdílená podvozková plošina.

obrázek [300 x 221] Zvolenou motorizaci český motorista důvěrně zná např. ze slabší verze Fabie HTP a i když nevyvolává vření krve, jedná se o užitečný a ekonomický agregát. Výsledkem je konkurenceschopná cena, zaměřená především proti hitovému Loganu. Ten je sice větší a levnější, avšak ne každému vyhovuje méně praktický sedan a poněkud obstarožní technika.

První pohled

na Foxe nevyvolává nadšení ani odpor; oblá karoserie není nic víc ani nic méně, než účelná a neurážející. I když nad čistotou některých křivek by se dalo úspěšně polemizovat, celek působí sympaticky a kromě toho slibuje slušnou aerodynamiku, což se v testu potvrdilo. Mezi budgetovými modely není vzhled hlavním rozhodovacím kritériem, přesto patří Fox mezi to hezčí, co lze mezi nejlevnějšími vozy najít.

Detailnější zkoumání však přináší první zklamání – dobře patrné jsou křivě namontované páté dveře a také z několika méně nápadných detailů čiší, že dílenské zpracování místy zůstalo za vysokými koncernovými standardy.

Otevíráme

obrázek [300 x 155] pohříchu povědomými klikami a chválíme dobrou kinematiku všech dveří. Ani jejich zabouchnutí nevydalo očekávaný plechový zvuk; výsledné klapnutí téměř odpovídá malé škodovce. Dveře jsou rozměrné a otevírají se do dostatečných úhlů, takže nastupování nečiní problém. Trochu horší je to se sedačkami, jejichž opěradla jsou příliš prohnutá a nedovolují pohodlné opření horní půlky zad. Také v druhé řadě nízká opěradla s výsuvnými hlavovými opěrkami neposkytují tolik komfortu, kolik by si cestující přáli. Vzadu je místo třetí sedačky konzola se stojánky na kávu, výsledkem je, že čtyři cestující se usadí s hojným dostatkem místa, zejména nad hlavou. Slušná porce krychlových decimetrů se těší i na zavazadla, pihou na kráse je obtížná manipulace se skládacím a posuvným sedákem. Samou chválu si zaslouží přístup k servisním bodům v motorovém prostoru – úsporný agregát mnoho místa nezabírá.

Uvnitř

vládnou koncernové díly a Fox se to ani nesnaží nijak skrývat. Volant, rádio a ovladače ventilace např. propůjčilo Polo. Zbytek tvoří nepříliš atraktivně tvarované a vyvedené plastové panely, které nemají za úkol vyvolávat emoce, ale vydržet nešetrné zacházení a to se jim pravděpodobně bude dařit. Trochu nevyužité zůstaly možnosti vytváření odkládacích prostor, a tak jsou ve dveřních výplních přes jejich mohutné rozměry jen malé mělké kapsičky a stojánky na nápoje. Palubní deska jimi také neoplývá – kromě klouzavé nevelké poličky nad středovou konzolou už další prostory pro bezpečné uložení drobností nenacházíme. Na některých místech ovšem prosvítá holý plech – kolem dveří jej lze v této cenové kategorii očekávat, ovšem spodní strana víka kufru vyvolává otázky, jak půjde nechráněnému laku k duhu kontakt s ostrými hranami převážených nákladů.

Originální minimalistická přístrojová deska nabízí po obou stranách velkého rychloměru souměrně umístěné měřiče otáček a stavu paliva, které jsou stejně velké (!). Na první pohled chaotické řešení po krátké době vyhoví zejména svou přehledností; zrak ocení dobře čitelné hodnoty rychlosti a všechny údaje pohromadě na neširoké ploše. Poněkud vadí pouze titěrná a nepříliš dobře rozeznatelná stupnice otáčkoměru, avšak po několika dnech si řidič navykne odhadovat indikované hodnoty podle náklonu ručičky.

Výhled

patří k dnešnímu standardu – vpřed je velkým oknem vidět velmi dobře, ostatními směry je to horší a couvání nezbytně vyžaduje zrcátka, která jsou naštěstí dostatečně rozměrná. Z nevalného průměru nevybočila ani nikterak špičková svítivost světlometů s klasickými žárovkami H4 a účinnost blízko u sebe umístěných dlouhých stěračů klasické konstrukce.

Startujeme

obrázek [300 x 223] a přichází největší překvapení – ač Fox, podobně jako Fabia Junior, postrádá izolaci na spodní straně kapoty, motor je velmi dobře utlumený a známý tříválcový zvuk ztichl až k neobtěžujícímu šeptání. Totéž platí i při jízdě – akustický projev agregátu, podobně jako všechny mechanické ruchy, je velmi decentní a aerodynamický hluk i ve vysokých rychlostech zůstává v pozadí. Zde Fox jasně vítězí nad Fabií což je dobře, protože nepříliš výkonné audio s CD přehrávačem, reagujícím na každý otřes, by si cestující jinak příliš neužili.

Ovládání

je také zcela snadné – vše chodí exaktně a lehce, jak jsme zvyklí od mladoboleslavské sestry. Spojka zabírá na dlouhé dráze a plynule, řadící páka pracuje v přesně vymezených trasách a plynový pedál dává prostor pro citlivé dávkování – od prvního okamžiku se dá rozjíždět plynule a bez škubání. Poněkud exoticky působí ovládání sklonu světlometů kroužkem přímo na páčce pod volantem, podobně jako spínání zadní mlhovky tlačítkem tamtéž; majitelé starších Fiatů uroní nostalgickou slzu, ostatní si musí chvilku zvykat. Zbytek ovladačů plní zažité standardy, nechybí dokonce ani oblíbený trojblik ukazatelů směru.

Jízda se v mnohém podobá Fabii se stejným agregátem. Lehký vozík se cítí v rychlostech do 100 km/h velmi dobře a potíže mu nedělá ani pružná akcelerace při zařazování do rychlejších jízdních pruhů. V každém okamžiku řidič oceňuje pregnantní funkčnost celého poháněcího agregátu a skromnější příděl kilowattů se brzy naučí nahrazovat plynulým průběhem křivky kroutícího momentu. Harmonické soužití čeká i na okreskách, na kterých si lze s prázdným vozem díky nezáludnému podvozku a velmi solidním brzdám se standardním ABS i zasportovat. Dálniční stotřicítka se dá udržovat také bez zbytečných stresů i se zatíženým vozem, protože otáčky na pětku oscilují těsně pod hranicí 4.000, tedy v oblasti optimálního kroutícího momentu, a rychlost neklesá ani do táhlejších stoupání. Předjíždění je ovšem třeba dobře plánovat, protože už nedaleko za touto hranicí číhají limity malolitrážního agregátu. Průměrná spotřeba se za celý test pohybovala kolem sedmi litrů na 100 km, čímž splnila očekávání, vytvořené Fabií se stejným agregátem. Při úsporném zacházení s plynovým pedálem, kterého si Fox během testu mnoho neužil, nebude problém ji snížit o další litr či více.

Jízdní vlastnosti

připravily poslední příjemné překvapení; obavy z vysokého těžiště se nepotvrdily a podvozek odvedl skoro stejně dobrou práci, jako v menší Fabii. Náklon karoserie sice může překvapit, avšak stopu vůz drží a velmi hbitě reagující elektrický posilovač zprostředkovává výborný kontakt s řízením.

obrázek [450 x 275]

Překvapivě stabilní je Fox i v rychlostech vysoko nad českým dálničním limitem – kolem stošedesátky, kde leží jeho reálné maximum, drží chladně stopu a nenechá se znervóznit ani bočním větrem. Pérování je sice – výměnou za dobré jízdní vlastnosti – poněkud tužší, avšak jízdní komfort, také díky příjemným michelinkám, příliš netrpí a každodenní ježdění je příjemné.

Závěr

Fox přichází na trh v době počínající války levných vozů. Zatímco ostatní nabízejí většinou čtvery dveře a často i výkonné motory, on se drží jiné filozofie – i v levném třídveřovém, místy trochu křivě šitém kabátě nabízí soudobou techniku a aktivní bezpečnost, na kterou jsou zákazníci koncernu VW zvyklí. Šanci na úspěch má značnou – dvě véčka na kapotě prodávají vždy dobře a pokud se přidá solidní cena, slušné prodeje jsou na spadnutí. Ostatně sami jsme jich v Německu během frankfurtského autosalonu potkali nečekané množství a u nás tomu patrně nebude jinak. Držíme palce!

Plusy:

  • solidní jízdní vlastnosti
  • vnitřní prostor
  • ABS a 2 airbagy v základním provedení
  • dobré odhlučnění
  • předpokládané nízké provozní náklady

Minusy

  • pouze třídveřové čtyřmístné provedení
  • nepohodlná sedadla
  • nedostatek odkládacích prostor
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Fox

Cena v základní výbavě: 244 900 Kč Cena v testované výbavě: 282 700 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy, ABS, ISOFIX na obou zadních sedačkách, příprava pro rádio + 4 repro, imobilizér, pylový filtr, plnohodnotné rezervní kolo, boční ochranné lišty, tónovaná skla, výškově seřiditelné sedadlo řidiče

Výbava testovaného vozu:Color-paket: vnější zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu (+3.500,-), Vario-paket: zadní dvoumístné sedadelo symetricky dělené, posuvné, sklopné a zcela složitelné (+2.500,-), kuřácké provedení: popelník a zapalovač vpředu namísto 12V zásuvky a 1 stojánku na nápoje (+700,-), lak žlutý „Sonnen“ (+3.900,-), degresivní elektrohydraulický posilovač řízení, sloupek řízení podélně a výškově nastavitelný (+10.700,-), rádio RCD 200 s CD přehrávačem (+13.500,-), výklopná boční okna vzadu (+3.100)

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Fox
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 40 / 4750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 108 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 148
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.1 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 978 / 432
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3828
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1544
d) rozvor (mm): 2465
e) rozchod vpředu (mm): 1428
f) rozchod vzadu (mm): 1424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volkswagen Fox
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 6
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,03
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Volkswagen Fox Track: Nová liška na brazilské polňačky Volkswagen Fox Track: Nová liška na brazilské polňačky

Volkswagen v Brazílii stále vyrábí malý Fox, který jsme…

Volkswagen Fox: Jihoamerická liška zkrásněla Volkswagen Fox: Jihoamerická liška zkrásněla

Volkswagen Fox se vyrábí v Jižní Americe od roku 2004 a…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…