Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Golf GTI slaví 40 let: Velká fotogalerie všech generací

David Bureš
Diskuze (29)
Dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě je známé nejen svým konzervativním designem, ale také sportovní verzí GTI. Ta původní letos slaví už 40 let.


Úvod


Volkswagen v letošním roce slaví významné jubileum, které je důležité i pro fanoušky sportovních aut. Letos je to už 40 let od zahájení prodeje první generace Golfu GTI. Pojďme si připomenout historii tohoto hot hatche, který se aktuálně prodává již v sedmé generaci.

Letošní výročí připomíná i sama automobilka. Na nedávné výstavě Techno Classica představila několik historických exemplářů Golfu GTI, na trh pak jako oslavu 40 let uvedla Golf GTI Clubsport, dosud nejvýkonnější sériově vyráběné GTI. O pohon Clubsportu se stará přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI, který díky funkci zvýšení plnicího tlaku krátkodobě (po dobu 10 sekund) nabízí až výkon 213 kW.

Výkon Golfu GTI Clubsport ukazuje, jakou cestu tento hot hatch za čtyři dekády ušel. Když v roce 1976 debutoval, nabízel výkon 81 kW, což je na dnešní poměry velice skromná hodnota. Jak vůbec Golf GTI vznikl?

Golf GTI I


Golf GTI I

Když budeme pátrat po počátcích Golfu GTI, musíme se vrátit do doby začátku sedmdesátých let, kdy pomalu finišoval vývoj Golfu, chystaného pro rok 1974. Kompaktní hatchback byl pro automobilku nadmíru důležitým vozem, měl totiž nahradit nebývalé úspěšný Typ 1 (alias Brouk). Ten měl sice v té době na svém kontě už více než 15 milionů vyrobených exemplářů, jeho koncepce vyvinutá již před druhou světovou válkou ale byla již zastaralá. I proto měl jeho nástupce kompletně změnit svoji koncepci – motor se přesunul vpřed, což se projevilo i na poháněné nápravě.

Během probíhajícího vývoje testovacího inženýra Alfonse Löwenberga napadlo, že by od nového lidového vozu mohlo být zajímavé odvodit i sportovní verzi. Svůj nápad sdělil svým kolegům z vývojového oddělení, myšlenka se ale mezi nimi příliš neuchytila. Volkswagen se prohýbal pod vysokými náklady na vývoj Golfu, a tak neměl financí na takový nejistý projekt nazbyt. Přesto jednoho člověka tato myšlenka zaujala – tehdejšího šéfa komunikace a milovníka automobilových závodů Antona Konrada. Ten se přimluvil u šéfa vývoje Hermanna Hablitzela, který následně projektu dal zelenou.

Löwenberg tak na autě interně nazývaném sportovní Golf začal pracovat, a to ve spolupráci s podvozkovým specialistou Herbertem Horntrichem. Dvojice původně vzala prototyp Scirocca (měl stejný technický základ jako Golf) a do něj vložili posílenou patnáctistovku. Auto ale bylo příliš brutální – mělo tvrdý podvozek a obří výfuk, což nebylo v souladu s původními plány. Konrad chtěl postavit sportovní, ale stále konzervativně vypadající auto. Práce tak začaly nanovo, výsledkem čehož byl rozumněji vypadající vůz.

Někdy v té době projektu začalo věřit i vedení Volkswagenu, které rozhodlo o tom, že sportovní verze Golfu skutečně vznikne. Zatímco dosud práce probíhaly spíše tajně, nyní se vývoj konečně mohl rozjet na plné obrátky. A to i kvůli tomu, že Volkswagen potřeboval nějakou horkou novinku pro nadcházející frankfurtský autosalon 1975.

K týmu se připojil designér Herbert Schäfer, který navrhl specifické detaily, jimiž se GTI od běžné verze opticky odlišovalo. Na mysli máme červený pruh na masce chladiče, hlavici řadicí páky ve tvaru golfového míčku nebo sportovními sedadla s károvanými potahy. Schuster pak vyladil podvozek tak, aby nabízel dostatečnou dynamiku a zároveň zachovával komfort.

Pod kapotou se objevila šestnáctistovka původem od Audi, avšak doplněná o vstřikování od Bosche. Právě na něj odkazoval i název, GTI bylo zkratkou pro gran turismo iniezione. Motor poskytoval výkon 81 kW, díky němuž auto vystřelilo na 100 km/h za devět sekund. Marketingové heslo „nejrychlejší Volkswagen všech dob“ tak o schopnostech vozu rozhodně nelhalo.

Návštěvníci frankfurtského autosalonu 1975 byli z Golfu GTI nadšeni, a tak nebylo překvapením, že automobilka oznámila produkci 5.000 aut. To byl ale hodně skromný plán, protože když Golf GTI vstoupil v létě 1976 na německém trhu do prodeje, zájem byl násobně vyšší, než značka odhadovala.

Volkswagen Golf GTI rozhodně nebyl prvním rychlým hatchbackem – třeba Autobianchi A112 Abarth se prodávalo už na začátku 70. let, bylo ale značně populárnější než předchozí takové vozy. GTI tak nejvíce zpopularizovalo vozy dnes označované jako hot hatche.

První generace Golfu GTI nakonec v prodeji vydržela do roku 1983. Pro poslední dva roky produkce se navíc dočkala převrtaného agregátu – z šestnáctistovky se stala osmnáctistovka s 82 kW. Auto i díky tomu nově zrychlilo na stovku za 8,2 sekundy.


Golf GTI II


Golf GTI II

Když se začala připravovat druhá generace Golfu, bylo jasné, že opět dojde i na úspěšné GTI. Jelikož se koncepce Golfu v první generaci ukázala jako úspěšná, Volkswagen ji v nástupci nijak neměnil. Už v té době tak byl zahájen trend postupné evoluce Golfu než nějaké radikální revoluce. Ostatně i konkurence se rozšířila, což dokázalo, že o kompaktní hatchbacky je mezi evropskými zákazníky zájem.

Druhé GTI debutovalo v roce 1984, jen rok po prezentaci základní verze. Také sportovní model následoval trend evoluce. Pod kapotou dokonce zůstala osmnáctistovka s 82 kW z modernizovaného GTI první generace. Jelikož Golf mezigeneračně vyrostl, znamenalo to zhoršení parametrů, akcelerace na 100 km/h najednou trvala 8,6 sekundy. Auto se však dočkalo kotoučových brzd na všech čtyřech kolech, pohodlí zvyšovalo upravené zavěšení nebo lepší tlumicí materiály.

Pro rok 1986 se GTI dočkalo modernizace, která znamenala příchod osmnáctistovky se čtyřmi ventily na válec. Výsledkem toho výkon vozu vzrostl na 102 kW. V Německu pak byla nabídnuta i osmnáctistovka naladěná díky kompresoru na 118 kW.


Golf GTI III


Golf GTI III

GTI nezmizelo ani z nabídky třetí generace Golfu. Automobil opět narostl a zbavil se kulatých světlometů, které nahradila elipsovitá světla. Golf se stal opět vyspělejším a kvalitnějším vozem, což se však projevilo i na verzi GTI. Ta už nebyla takovým autem pro řidiče jako dosud, ostatně řidiči hledající zábavu se přesunuli třeba k menšímu Renaultu Clio Williams.

GTI pak už ani nebylo nejrychlejší verzí Golfu. Od druhé generace sice byl odvozen homologační speciál Rally Golf s kompresorovou osmnáctistovkou se 118 kW, GTI ale nadále zůstávalo vrcholným modelem. To se ve třetí generaci změnilo, když na trh přišel šestiválcový Golf VR6. GTI z roku 1992 si uchovalo čtyřválec, tentokrát osmiventilový dvoulitrový o výkonu 85 kW, který o rok později nahradila varianta s 16 ventily a 110 kW. Oproti předchůdci se pak zlepšila aerodynamika.


Golf GTI IV


Golf GTI IV

Příchod čtvrté generace Golfu v roce 1997 znamenal výrazné změny. Automobil se mezigeneračně natáhl o 129 mm a ještě více myslel na kvalitu zpracování. To ale znamenalo i posun v ceně, Volkswagen tak musel ušetřit sdílením platformy s dalšími vozy – tehdejší Škodou Octavia a Audi A3, které na trh přišly již před Golfem IV.

Změny přichází také v případě GTI. Ze speciálního modelu se stává jen stupeň výbavy, což zavání až neúctou k tradici. I proto se vůbec poprvé GTI nabízí i s turbodieselem, 1.9 TDI. V nabídce se objevuje i dosavadní dvoulitr nebo nová přeplňovaná osmnáctistovka. Přeplňovaný motor s pěti ventily na válec z dílny Audi nabídl stejný výkon jako předchůdce, 110 kW, točivý moment však vzrostl ze 186 N.m na 210 N.m.

Volkswagen si ale chybu později uvědomuje a v roce 2001 představuje pravověrné GTI, pojmenované GTI 25th Anniversary na oslavu 25 let od příchodu prvního GTI. Auto bylo dostupné s přeplňovanou osmnáctistovkou (132 kW) doplněnou o šestistupňový manuál, k dispozici je ale i 1.9 TDI (110 kW).


Golf GTI V


Golf GTI V

V plné síle se GTI vrací při příchodu páté generace, která debutuje v roce 2004, rok po příchodu pětkového Golfu. Opět je k dispozici výhradně benzinový motor, který je navíc vůbec nejvýkonnějším v historii tohoto modelu. Představitelé značky dokonce hovořili o tom, že znaky TDI se pod kapotou Golfu GTI už neobjeví. Přeplňovaný čtyřválec 2.0 T-FSI s přímým vstřikováním dává až 147 kW a 280 N.m, přičemž bylo možné jej kombinovat s šestistupňovou manuální, nebo dvouspojkovou převodovkou.

Zákazníci mohou vybírat mezi třídveřovou a pětidveřovou karoserií. Oproti běžnému modelu se GTI lišilo podvozkem sníženým o 15 mm, střešním spoilerem nebo maskou chladiče s voštinovou mřížkou. Jedná se ale jen o decentní úpravy, vzhled zůstal konzervativní bez zbytečných výstřelků.


Golf GTI VI


Golf GTI VI

Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec si gétéíčko uchovalo také v šesté generaci, představené v roce 2009. Volkswagen po letech nabídl i rychlý hatchback s naftovým motorem, u něj však nepoužil legendární označení GTI, nýbrž oprášil název GTD. Ten se na Golfu objevoval už na počátku osmdesátých let.

Přímovstřikový motor 2.0 TSI byl v šesté generaci naladěn na 155 kW. Stejně jako v předchůdci jej bylo možné vedle šestistupňového manuálu kombinovat i s dvouspojkovou převodovkou, která měla podle odhadů Volkswagenu činit asi 30 % prodejů auta. Zvuk motoru měl být sportovní, ale zároveň neměl rušit posádku na dlouhých cestách.

Příplatková výbava pak zahrnovala adaptivní tlumiče, aktivní parkovací asistent, natáčecí bi-xenonové světlomety nebo adaptivní tempomat, který byl v GTI nabídnut vůbec poprvé v historii.


Golf GTI VII


Golf GTI VII

Zatím poslední, sedmé generace Golfu GTI jsme se na českém trhu oficiálně dočkali na jaře roku 2013, která se světu oficiálně představila na tehdejším autosalonu v Ženevě. V Česku je základem pětidveřová karoserie, je ale možné objednat i třídvířko.

Pod kapotou i nadále pracoval přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1984 cm2, avšak s novou hlavou a dalšími úpravami. Ladění tentokrát znamenalo výkon 162 kW a točivý moment 350 N.m. K dispozici je ale i paket Performance, který výkon motoru zvýší na hodnotu 169 kW. Standardem je šestistupňový manuál, za příplatek je ale možné objednávat i dvouspojkovou převodovkou se stejným počtem převodů.

Vzhled opět navazoval na předchůdce, a to opět včetně klasických detailů, jako je kárový vzor na sedadlech nebo červená linka na přídi. Po vzoru základního Golfu však nabídl ostřejší křivky. Auto se pak opět natáhlo, rozvor činí 2.631 mm (+53 mm).


Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (29)
Avatar - maxi!
18. 4. 2016 06:56
Re: Některé nepřesností v textu
no ziadny velky fesak to nebol!
:-) :-!
osobne nemam skusenost - ale prisiel ako dost slaba odpoved na uspesnu Integrale, ( a tie som mal casom dve, 8v a neskorsie 16v ) takze velky uspech neslavil. .
Avatar - maxi!
18. 4. 2016 06:44
Re: pokrok
OK, uz som stary pes... ale porovnavat dnesne vykony s 40 rocnim GTi Golfom?! To akoze vazne?
30 rokov dozadu - Ferrari TestaRossa s 12 valcovym motorom zrychlovalo tesne pod 6 sekund ( 5.8 na sto) a dnesne diesel BMW nema problem okolo 5.4 a to je DIESEL, kde sedi rodinka, vzadu pes a na streche nosic na lyze! Tak nejazdilo ani prve Porsche TURBO ( jeho 260 koni je teraz smiesne malo aj triede ostrych Hot Hatch, kde vykony okolo 300 koni zatienil Focus RS uz s 350 konikmi... este v 2004 bola Carrera s 320 konikmi povazovana za vyborne sportove auto - v 2004! Doba a vykony sa menia ( vdaka bohu..!) a zrovnavat dve auta rozdielom 40 rokov mi pride no, hm - divne?
Avatar - white label
17. 4. 2016 16:21
Re: Některé nepřesností v textu
Mně se právě Rallye taky moc nelíbí, na rozdíl od Golfu Limited:
[odkaz]
Avatar - boost.
17. 4. 2016 12:16
Re: Některé nepřesností v textu
A jako Achensee. :-)

To jo. A mně se ten Rallye moc nelíbí, světla z Jetty (?) tomu nesluší.
Avatar - white label
17. 4. 2016 11:13
Re: Některé nepřesností v textu
V A jako v prAze, nebo v A jako v Austria? >:-[]
Jednou jsemn viděl v D origo G2 Limited. Jeho 155kW + 4x4 muselo být na tehdejší dobu docela maso. Navíc designově mnohem větší sleeper, než Rally na lehkých steroidech.