VW Golf – od první k šesté jamce (2. díl – Golf IV, V, VI, Bora,…)

VW Golf – od první k šesté jamce (2. díl – Golf IV, V, VI, Bora,…)

 
 

Úspěšné tažení Volkswagenu Golf pokračovalo v roce 1997 čtvrtou generací. Pátá následovala o šest let později a letos se v Paříži představila šestá generace. Mezi tím se rodina rozrostla o kombi Variant, sedan Bora, Golf Plus nebo CrossGolf.

Zatímco první dvě generace Golfů se udržely ve výrobě zhruba desetiletí, třetí byla vystřídána už po šesti letech. Jak se už stalo dobrým zvykem, nový Golf IV byl opět větší a tedy pohodlnější a také bezpečnější a bohatěji vybavený než předchůdce. V anketě na našem serveru Auto.cz byla dokonce čtvrtá generace Golfu vybrána jako nejlepší ze všech pěti dosavadních. Na zkušenosti s šestou si musíme ještě chvíli počkat. Pokračujme ale pěkně po pořádku v naší pomyslné pouti golfovým hřištěm automobilky Volkswagen.

Čtvrtá jamka (1997 – 2003)

Golf čtvrté generace se poprvé představil v září 1997 na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Základní tvary karoserie zůstaly zachovány, včetně typického širokého zadního (C) sloupku karoserie. Linie vozu byly ale zjednodušeny a vyhlazeny, zmizel například boční prolis a nárazníky byly zcela integrovány do karoserie. Golf tím získal na eleganci a stylu. Šikmooké světlomety zůstaly rovněž zachovány, dostaly ale nový tvar elipsy s větším poloměrem zakřivení na vnější straně. Pod společnými čirými skly byla kromě dálkových a potkávacích světel umístěna i mlhová a směrová světla. Rozměry karoserie narostly ve všech směrech (délka o 129 mm, šířka o 40 mm) a zvětšil se také rozvor náprav na 2511 mm. Vydělala na tom hlavně velikost interiéru, který se proti předchůdci změnil k nepoznání. Přístroje s modře osvětlenými číselníky a červenými ručkami byly seskupeny do kapličky před trojramenným volantem.

obrázek [555 x 316]

Paleta motorů byla u Golfu IV znovu mnohem pestřejší než u předešlé generace a zahrnovala šest zážehových a tři vznětové pohonné jednotky. Základní zážehový čtyřválec 1.4 16V s hliníkovým blokem válců a čtyřventilovým rozvodem měl objem válců 1390 cm3 a dával 55 kW (75 k). Šestnáctistovka měla 74 kW (100 k) a osmnáctistovka s pětiventilovým rozvodem 92 kW (125 k), v přeplňovaném provedení 1.8T dokonce 110 kW (150 k). Stejným výkonem disponoval i pětiválec 2.3 V5. Špičkový model Golf R32 (od roku 2002) s pohonem všech kol (4Motion) poháněl vidlicový šestiválec 3.2 V6 (184 kW/250 k). Vznětové motory s přímým vstřikem paliva se dodávaly v nepřeplňované verzi 1.9 SDI (nejslabší Golf IV, 50 kW) a ve dvou verzích oblíbených turbodieselů TDI s výkonem 66 kW (90 k) a 81 kW (110 k).

Volkswagen Golf: Mezigenerační srovnání I.
GeneraceIIIIII
Výroba v letech1974 - 19831983 - 19911991 - 1997
Motory1.1, 1.5, 1.5D, 1.61.3, 1.6, 1.8, 1.816V, 1.6D, 1.6TD1.4, 1.6, 1.8, 1.9D, 1.9TDI, 2.0, 2.8 VR6
Výkony [kW]37-8140-11844-128
Pohotovostní hmotnost [kg]750-810855-10801000-1175
Rozvor [mm]240024752475
Délka [mm]370539854020
Šířka [mm]161016551695
Výška [mm]141014151425
Max. rychlost [km/h]140-182151-216157-225
Zrychl. 0-100 km/h[s]7,3-16,18,3-18,77,6-16,3

V roce 1998 dostal Golf sourozence, tříprostorový sedan Bora, který využíval komponenty Golfu, měl ale vlastní osobitou karoserii dlouhou 4376 mm. Tento nástupce sedanu Vento, odvozeného z třetí generace Golfu, se lišil jinou přední maskou s obdélníkovými světlomety a větším zavazadlovým prostorem (0,455 m3) v krátké stupňovité zádi. Bora se vyráběla také ve verzi kombi, nazvané Bora Variant (délka 4409 mm). Kupodivu se současně vyrábělo i rozměrově téměř identické kombi Golf Variant (délka 4397 mm, šířka 1735 mm, stejná s Borou a Golfem).

Volkswagen Golf Cabrio se dál vyráběl u Karmanna v provedení vyšlém z třetí generace Golfu, postupně ale přebíral některé prvky z Golfu čtvrté generace (nárazníky, masku chladiče, světlomety). Neobvyklou variantou Golfu IV byl model VW Bora HS, určený pro čínský trh. Jednalo se v podstatě o Golf s naroubovanou mohutnější přídí z čínské Bory, vystavený na pekingském autosalonu 2006.

Pátá jamka (2003 – 2008)

Stejně jako u předchozích generací se dějištěm premiéry Golfu páté generace stal v září 2003 frankfurtský autosalon IAA. Golf si mezitím vypracoval pozici etalonu své třídy a stal se modelem, jehož se pod jedním jménem vyrobilo na světě nejvíce (přes 22 milionů). Pátá generace, postavená na nové koncernové platformě, přinesla jako vždy předtím zvětšení rozměrů ve všech směrech, nejvíce ovšem na délku (o 55 mm na 4204 mm). Nejmarkantnější bylo ale zvětšení výšky o plných 41 mm na 1480 mm. Design třídveřovéhopětidveřového hatchbacku nebylo zapotřebí příliš měnit. Tradičně se výrazněji změnil jen tvar hlavních světel se dvěma parabolami a směrovkami pod společným čirým krytem a zadní koncová světla, zasahující do výklopné zádi. Novinkou byly také směrovky ve zpětných zrcátkách a madlo zadních dveří skryté v logu VW (jako u Seatů).

obrázek [555 x 310]

Zvětšení rozměrů karoserie se projevilo na zvětšení interiéru a zavazadlového prostoru (0,35 m3). Středová konzola na palubní desce s multifunkčním displejem se posunula více nahoru a u sedadel se zlepšilo boční vedení (přední dostala nastavitelné bederní opěrky). Bezpečnost posádky zajišťovalo pět tříbodových pásů a šest airbagů.

Do začátku dostal Golf dva benzínové a dva vznětové motory. Základní čtyřválec 1.4 16V (55 kW/75 k) a šestnáctistovka 1.6 (75 kW/102 k) zůstaly prakticky beze změn, nové motory 1.6 FSI (85 kW/115 k) a 2.0 FSI (110 kW/150 k) už dostaly přímý vstřik paliva do válců, stejně jako vznětové motory 1.9 TDI (66 kW/90 k a 77 kW/105 k) a 2.0 TDI (103 kW/140 k). Bohatý výběr motorů doplnil nepřeplňovaný diesel 2.0 SDI (55 kW/75 k). Všechny motory plnily normu Euro 4. Přední nebo všechna 4 kola (4Motion) poháněly prostřednictvím pěti nebo šestistupňové manuální převodovky, šestistupňové převodovky s přímým řazením DSG (z anglického Direct Shift Gearbox nebo německého Direktschaltgetriebe) nebo šestistupňové automatické převodovky.

Sportovní verze Golf GTI, s nezbytným červeným lemem kolem masky chladiče, poháněná dvoulitrem s výkonem 147 kW (200 k) dosahovala 235 km/h. Nejrychlejším sériově vyráběným golfem (247 km/h, zrychlení na sto 6,6 s) se stal Golf R32, jehož všechna 4 kola poháněl vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 3,2 litru s výkonem 184 kW (250 k). Tuto sportovní dvojici později doplnil Golf GT s novým motorem 1.4 FSI (126 kW/171 k) s dvojím přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem.

V roce 2004 přišel Volkswagen trochu překvapivě s modelem Golf Plus, který měl prakticky stejnou délku a šířku jako normální Golf, ale jeho výška narostla o 95 mm na 1580 mm. Přitom zůstal zachován strohý styl Golfu V, ze změn stojí za zmínku jen jiná přední světla, malá boční okénka před dveřmi a mírně pozměněná zadní koncová světla. Další variantou na téma Golf Plus byl model CrossGolf, se zvýšeným podvozkem, plastovou ochranou podběhů a dolní části přídě a zádi. Dalšími rozlišujícími prvky byly podélné nosníky na střeše, 17palcová kola a odlišná přístrojová deska. Už svým názvem se CrossGolf řadí do kategorie crossoverů, tedy vozů stojících na rozhraní mezi obvyklými třídami vozů, konkrétně MPV a SUV.

obrázek [555 x 348]

Názvem Jetta pro tříprostorovou verzi Golfu V z roku 2005 se Volkswagen vrátil ke starému označení a sjednotil tak celosvětově název sedanů (za mořem se i Vento a Bora jmenovaly Jetta). Zepředu se Jetta k nerozeznání podobá Golfu. Prozrazují ji jen dvojité chromované lišty v masce chladiče. Zboku se už spíš podobá Passatu (zezadu snad ještě více), jen trochu delší zadní převis prozrazuje Jettu. Vnější rozměry vozu (4554 x 1781 x 1459 mm) napovídají, že jde o prostorný vůz s dostatečně velkým zavazadlovým prostorem (0,527 m3).

Dlouho očekávaná verze kombi neboli Variant, odvozená od Golfu V na sebe nechala dlouho čekat a přišla až v době, kdy to už s tím málokdo počítal (na jaře 2007 v Ženevě). Design vozu sice vychází z Golfu, ale připomíná i úspěšný větší model Passat Variant, hlavně při pohledu zboku lesklým rámem kolem oken. Zadní koncová světla zasahují více do boků a jsou umístěna níže. V 4,56 m dlouhé karoserii nachází místo objemný zavazadlový prostor (0,69 m3) přístupný po otevření zadního výklopného víka, zasahujícího hluboko do nárazníku.

Ptáte-li se na další osudy kabrioletu na bázi Golfu, pak vězte, že jej v roce 2006 nahradil VW Eos, kabriolet s pevnou střechou, který dostal jméno podle starořecké bohyně jitra. Vůz patřící do stále oblíbenější kategorie CC (coupé-cabriolet) je postaven na platformě Golfu (rozvor 2578) a je dlouhý 4407 mm.

Šestá jamka (2008-)

Při střídání autosalonů ve Frankfurtu a Paříži přišla v roce 2008 řada na Paříž, takže Volkswagenu nezbylo, než představit svoji největší novinku Golf VI právě v Paříži (odhalena byla ale už předtím, 6. srpna). Ten, kdo čekal převratné novinky bude asi zklamán, ale každopádně se Walteru de’Silvovi, italskému designérovi ve službách VW, podařilo vtisknout novému Golfu sportovnější styl, patrný zvláště u třídveřového provedení. Při návrhu přídě se nechal inspirovat novým sportovním vozem VW Scirocco, jehož tvary jsou rovněž jeho dílem. Dvojité světlomety pod čirým krytem se zařezávají do nízké masky chladiče se dvěma vodorovnými lištami a velkým znakem VW uprostřed. Dynamičnost vozu zvyšují hrany na předním nárazníku a na kapotě. Další prolis se objevil znovu na bocích vozu (naposled jej měl Golf III). Koncová světla jsou větší a opět dělená tak, že zasahují hluboko do výklopného víka. Interiér vychází z 5. generace, nové jsou ovládací prvky na volantu a uspořádání ovladačů ve dveřích.

obrázek [555 x 372]

Pro začátek se nabízejí čtyři benzinové a dva vznětové motory common-rail. Základ tvoří osvědčené benzinové čtyřválce 1.4 (59 kW/80 k) a 1.6 litru (75 kW/102 k). Posledně jmenovaný bude ve Švédsku nabízen také ve verzi Flex Fuel spalující benzin i etanol. Novou generaci motorů představuje čtyřválec 1.4 TSI přeplňovaný turbodmychadlem (90 kW/122 k). Tentýž motor přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem Twinscroll a mechanicky poháněným kompresorem dává dokonce 118 kW (160 k) při 5800 min-1. Golf s tímto motorem a dvouspojkovou převodovkou DSG jezdí rychlostí až 220 km/h. Brzy bude nabídka benzinových motorů rozšířena o nový 1.2 TSI a 2.0 TSI, který prý bude mít ve verzi GTI 155 kW a v nástupci Golfu R32 dokonce 200 kW.

U vznětových motorů přechází Volkswagen na vstřikování common-rail třetí generace a čtyřventilový rozvod. Zatím budou k dispozici motory 2.0 TDI s výkony 81 a 103 kW, čeká se na nový motor 1.6 TDI BlueMotion (77 kW/105 k) a další. Všechny pohonné jednotky pro nový Golf splňují emisní normu Euro V. Už v Paříži naznačil Volkswagen svoje další záměry koncepty ostré sportovní verze Golf GTI a ekologického modelu Golf BlueMotion dosahujícího s motorem 1.6 TDI fantastickou kombinovanou spotřebu 3,8 litru na 100 km.

Milovníci čísel si mohou projít historii Golfu v připojené tabulce s připomínkou, že výčet motorů u nejnovějšího Golfu není zdaleka úplný, vždyť je teprve na počátku své cesty. Na to, kolika vozy přispěje Golf VI k dosud vyrobeným 26 milionům Golfů prvních pěti generací si musíme počkat až do příchodu sedmé generace, někdy po roce 2011.

Volkswagen Golf: Mezigenerační srovnání II
GeneraceIVVVI
Výroba v letech1997 - 20032003 - 2008od 2008
Motory1.4 16V, 1.6, 1.8T, 1.9D, 1.9 SDI, 1.9TDI, 2.0, 2.3 V5, 2.8 V61.4 16V, 1.4 FSI, 1.6, 1.6 FSI, 1.8T, 1.9D, 1.9TDI, 2.0 FSI, 2.0 SDI, 2.0 TDI, 2.3 V5, 3.2 V61.4 16V, 1.4 TSI, 1.6, 2.0 TDI, 2.0 TFSI
Výkony [kW]50-15055-18459-155
Pohotovostní hmotnost [kg]1083-14411154-15941142-1399
Rozvor [mm]251125782578
Délka [mm]414942044199
Šířka [mm]173517591786
Výška [mm]144414851479
Max. rychlost [km/h]160-235163-250172-240
Zrychl. 0-100 km/h[s]7,1-17,26,5-16,74,5-7,1
Nepřehlédněte
VW Golf – od první k šesté jamce (1. díl – Golf I, II, III, Jetta, Vento)
Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 







 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…