VW odhaluje zapomenutý koncept CC1 po 23 letech od premiéry

 

Volkswagen CC známe všichni, ale CC1? Šlo o studii úsporného vozu z první poloviny 90. let, prakticky předzvěst pozdějšího Audi A2.

Volkswagen se zabýval vývojem „ekologických“ aut dlouhá léta. V roce 1994 dokončilo výzkumné oddělení stříbrný prototyp CC1. Měl dosahovat kombinované spotřeby pod 2 l/100 km dle evropského jízdního cyklu pro měření emisí na dynamometru. Stavěl se také s požadavky na co nejvyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti v souladu s tehdejší metodikou European New Car Assessment Program (ano, Euro NCAP). Tyto dva základní požadavky, které dostali inženýři za úkol, se jim podařilo bezezbytku splnit.

Srdcem CC1 se stal naftový tříválec objemu 898 cm3, z dnešního pohledu je zajímavé, že postrádal turbodmychadlo, měl tedy pouze přirozené sání. Také nabízel pouhých 26 kW (35 k) výkonu, ale o ten tu v žádném případě nešlo... Automobilka použila „praverzi“ dvouspojkové převodovky DSG.

K redukci konzumace pohonných hmot přispěla kromě maličkého motoru a rychlostní skříně i lehká konstrukce. Karoserii vyrobili z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny a posadili ji na hliníkový rám. Součinitel odporu vzduchu klesl až k poměrně impozantním 0,2, mimo jiné i díky zakrytým zadním kolům.

Jazýček na pomyslných vahách se v případě CC1 zastavil na supernízkých 440 kg, ani ne polovině pozdějšího Audi A2! Rozměrově minimalistický vůz s klínovitou siluetou přesto nabídl prostor pro čtveřici cestujících. Volkswagen souběžně postavil i pokusný vzorek Pola s celohliníkovou karoserií. V polovině 90. let dokončené auto se však bohužel nedochovalo. Škoda, jistě bylo zajímavé.

Volkswagen prototyp CC1 nikdy oficiálně nepředstavil - až nyní ve firemním muzeu. Spoustu let odpočívalo dosud neznámé auto veřejnosti skryto v depozitářích a jediný postavený exemplář nechal výrobce nedávno zrestaurovat u zkušebním týmem firmy EDAG Engineering GmbH v Gifhornu. Projekt znovuvzkříšení a obnovy vedl Herfried Wichern, participovali na něm šéf výroby prototypů Markus Wassermann a shodou okolností i bývalý vývojář VW Christian Bartsch. Obnovený futuristický CC1 je nyní poprvé k vidění v tovární sbírce ve Wolfsburgu.

Poznatky, které Volkswagen získal ze stavby tohoto prototypu i výše zmíněného hliníkového Pola, pak výrazně pomohly při vývoji Audi A2. Sériově se vyrábělo od listopadu 1999 do července 2005, studie byly představovány již na podzim 1997, pětidveřová ve Frankfurtu a třídveřový otevřený Open End záhy v Tokiu. Atypicky tvarovaný hatchback s hliníkovou karoserií a úspornými motory byl CC1 v mnoha směrech vizuálně podobný, komerčně ovšem neuspěl.

Benzinové čtyřválcové agregáty začínaly na 55 kW (1,4 l) a pokračovaly 1.6 FSI/55 kW, „třílitrový“ 1.2 TDI měl 45 kW, větší tříválec 1.4 TDI pak 55 a 66 kW. A2 však byla příliš drahá a našla si pouze 175 tisíc zákazníků. To bylo dle původních představ manažerů čtyř kruhů poněkud málo, produkci také stopli předčasně.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády

Britská premiérka Theresa Mayová dnes ustála hlasování…

Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení

Soud na newyorském Manhattanu ve středu poslal Michaela…

Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma

Dokud nebude vyjasněna situace okolo možného střetu zájmů…

Investor Rusňák koupil nákupní parky se supermarkety Albert, Billa a Penny Investor Rusňák koupil nákupní parky se supermarkety Albert, Billa a Penny

V Česku se uskutečnila další transakce s obchodními…

 
Zdroj: Volkswagen, Carscoops

Štítky Audi Volkswagen Design Malé vozy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

 



Neúspěšné modely: Audi A2 (1999-2005) Neúspěšné modely: Audi A2 (1999-2005)

Audi A2 je auto, ktoré sa počas celého životného cyklu…

Audi bude vyrábět miniauto: chystá se luxusní Up! Audi bude vyrábět miniauto: chystá se luxusní Up!

Audi má v úmyslu opět bořit konvence prémiového segmentu.…

 



 
Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Včera

Takhle rychle jste sedm lidí ve škodovce ještě nikdy nesvezli. Nová Škoda Kodiaq RS má pod kapotou vznětový dvoulitr o výkonu 176 kW a my ho poprvé vyzkoušeli.




Blesk.cz

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Série Just Cause byla vždy o extrémní a šílené akci, která popírala jakýkoliv realismus nebo zdravý rozum.…

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Dochází vám nápady? Nevíte, co rodině pod stromeček? Milé dámy a pánové, inspirujte se tipy na to, co vaši…

 

iSport.cz

Pyšný Hubník: Vrba je vítězný trenér, Schick si moc nezahrál

Pyšný Hubník: Vrba je vítězný trenér, Schick si moc nezahrál

Na tváři mu hrál vítězný úsměv. Roman Hubník dovedl svůj tým k dalšímu velkému úspěchu, s Viktorií Plzeň slaví…

Posily Masopust a Ševčík. V čem jsou silní a na koho ve Slavii zatlačí?

Posily Masopust a Ševčík. V čem jsou silní a na koho…

V lize kosí soupeře a honí titul, Evropskou ligu má rozehranou na postup ze základní skupiny. Slavia už ale…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější? Mynář, nebo prezident?

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější?…

Prezidentův Mynář půjde před Vánocemi k soudu, protože se soudí o to, jestli dostal či nedostal prověrku…

Horor, nebo důvod k pobavení? Podívejte se, kde všude může být v Rusku pošta

Horor, nebo důvod k pobavení? Podívejte se, kde…

Rusko je rozlohou největší zemí světa a na mnoha místech je to pořád ještě poměrně chudá země. Ale dopisy či…