VW odhaluje zapomenutý koncept CC1 po 23 letech od premiéry

 

Volkswagen CC známe všichni, ale CC1? Šlo o studii úsporného vozu z první poloviny 90. let, prakticky předzvěst pozdějšího Audi A2.

Volkswagen se zabýval vývojem „ekologických“ aut dlouhá léta. V roce 1994 dokončilo výzkumné oddělení stříbrný prototyp CC1. Měl dosahovat kombinované spotřeby pod 2 l/100 km dle evropského jízdního cyklu pro měření emisí na dynamometru. Stavěl se také s požadavky na co nejvyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti v souladu s tehdejší metodikou European New Car Assessment Program (ano, Euro NCAP). Tyto dva základní požadavky, které dostali inženýři za úkol, se jim podařilo bezezbytku splnit.

Srdcem CC1 se stal naftový tříválec objemu 898 cm3, z dnešního pohledu je zajímavé, že postrádal turbodmychadlo, měl tedy pouze přirozené sání. Také nabízel pouhých 26 kW (35 k) výkonu, ale o ten tu v žádném případě nešlo... Automobilka použila „praverzi“ dvouspojkové převodovky DSG.

K redukci konzumace pohonných hmot přispěla kromě maličkého motoru a rychlostní skříně i lehká konstrukce. Karoserii vyrobili z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny a posadili ji na hliníkový rám. Součinitel odporu vzduchu klesl až k poměrně impozantním 0,2, mimo jiné i díky zakrytým zadním kolům.

Jazýček na pomyslných vahách se v případě CC1 zastavil na supernízkých 440 kg, ani ne polovině pozdějšího Audi A2! Rozměrově minimalistický vůz s klínovitou siluetou přesto nabídl prostor pro čtveřici cestujících. Volkswagen souběžně postavil i pokusný vzorek Pola s celohliníkovou karoserií. V polovině 90. let dokončené auto se však bohužel nedochovalo. Škoda, jistě bylo zajímavé.

Volkswagen prototyp CC1 nikdy oficiálně nepředstavil - až nyní ve firemním muzeu. Spoustu let odpočívalo dosud neznámé auto veřejnosti skryto v depozitářích a jediný postavený exemplář nechal výrobce nedávno zrestaurovat u zkušebním týmem firmy EDAG Engineering GmbH v Gifhornu. Projekt znovuvzkříšení a obnovy vedl Herfried Wichern, participovali na něm šéf výroby prototypů Markus Wassermann a shodou okolností i bývalý vývojář VW Christian Bartsch. Obnovený futuristický CC1 je nyní poprvé k vidění v tovární sbírce ve Wolfsburgu.

Poznatky, které Volkswagen získal ze stavby tohoto prototypu i výše zmíněného hliníkového Pola, pak výrazně pomohly při vývoji Audi A2. Sériově se vyrábělo od listopadu 1999 do července 2005, studie byly představovány již na podzim 1997, pětidveřová ve Frankfurtu a třídveřový otevřený Open End záhy v Tokiu. Atypicky tvarovaný hatchback s hliníkovou karoserií a úspornými motory byl CC1 v mnoha směrech vizuálně podobný, komerčně ovšem neuspěl.

Benzinové čtyřválcové agregáty začínaly na 55 kW (1,4 l) a pokračovaly 1.6 FSI/55 kW, „třílitrový“ 1.2 TDI měl 45 kW, větší tříválec 1.4 TDI pak 55 a 66 kW. A2 však byla příliš drahá a našla si pouze 175 tisíc zákazníků. To bylo dle původních představ manažerů čtyř kruhů poněkud málo, produkci také stopli předčasně.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
Zdroj: Volkswagen, Carscoops

Štítky Audi Volkswagen Design Malé vozy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

 



Neúspěšné modely: Audi A2 (1999-2005) Neúspěšné modely: Audi A2 (1999-2005)

Audi A2 je auto, ktoré sa počas celého životného cyklu…

Audi bude vyrábět miniauto: chystá se luxusní Up! Audi bude vyrábět miniauto: chystá se luxusní Up!

Audi má v úmyslu opět bořit konvence prémiového segmentu.…

 



 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Dnes 18:50

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím rudě. Pro mě je to dobře

Oblíbenec fanoušků Sparty Jarůšek: Rychle vidím…

Gól! Ruce vystřelí ke stropu haly, pak ukáže svůj barevný chránič zubů a v plné rychlosti to napálí do…

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i fanoušek, který na mě šetřil

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i…

Ať už je Karlos Vémola nejlepším českým zápasníkem, jak prohlašuje, nebo není, rozhodně je tím nejslavnějším.…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…