VW odhaluje zapomenutý koncept CC1 po 23 letech od premiéry

 

Volkswagen CC známe všichni, ale CC1? Šlo o studii úsporného vozu z první poloviny 90. let, prakticky předzvěst pozdějšího Audi A2.

Volkswagen se zabýval vývojem „ekologických“ aut dlouhá léta. V roce 1994 dokončilo výzkumné oddělení stříbrný prototyp CC1. Měl dosahovat kombinované spotřeby pod 2 l/100 km dle evropského jízdního cyklu pro měření emisí na dynamometru. Stavěl se také s požadavky na co nejvyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti v souladu s tehdejší metodikou European New Car Assessment Program (ano, Euro NCAP). Tyto dva základní požadavky, které dostali inženýři za úkol, se jim podařilo bezezbytku splnit.

Srdcem CC1 se stal naftový tříválec objemu 898 cm3, z dnešního pohledu je zajímavé, že postrádal turbodmychadlo, měl tedy pouze přirozené sání. Také nabízel pouhých 26 kW (35 k) výkonu, ale o ten tu v žádném případě nešlo... Automobilka použila „praverzi“ dvouspojkové převodovky DSG.

K redukci konzumace pohonných hmot přispěla kromě maličkého motoru a rychlostní skříně i lehká konstrukce. Karoserii vyrobili z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny a posadili ji na hliníkový rám. Součinitel odporu vzduchu klesl až k poměrně impozantním 0,2, mimo jiné i díky zakrytým zadním kolům.

Jazýček na pomyslných vahách se v případě CC1 zastavil na supernízkých 440 kg, ani ne polovině pozdějšího Audi A2! Rozměrově minimalistický vůz s klínovitou siluetou přesto nabídl prostor pro čtveřici cestujících. Volkswagen souběžně postavil i pokusný vzorek Pola s celohliníkovou karoserií. V polovině 90. let dokončené auto se však bohužel nedochovalo. Škoda, jistě bylo zajímavé.

Volkswagen prototyp CC1 nikdy oficiálně nepředstavil - až nyní ve firemním muzeu. Spoustu let odpočívalo dosud neznámé auto veřejnosti skryto v depozitářích a jediný postavený exemplář nechal výrobce nedávno zrestaurovat u zkušebním týmem firmy EDAG Engineering GmbH v Gifhornu. Projekt znovuvzkříšení a obnovy vedl Herfried Wichern, participovali na něm šéf výroby prototypů Markus Wassermann a shodou okolností i bývalý vývojář VW Christian Bartsch. Obnovený futuristický CC1 je nyní poprvé k vidění v tovární sbírce ve Wolfsburgu.

Poznatky, které Volkswagen získal ze stavby tohoto prototypu i výše zmíněného hliníkového Pola, pak výrazně pomohly při vývoji Audi A2. Sériově se vyrábělo od listopadu 1999 do července 2005, studie byly představovány již na podzim 1997, pětidveřová ve Frankfurtu a třídveřový otevřený Open End záhy v Tokiu. Atypicky tvarovaný hatchback s hliníkovou karoserií a úspornými motory byl CC1 v mnoha směrech vizuálně podobný, komerčně ovšem neuspěl.

Benzinové čtyřválcové agregáty začínaly na 55 kW (1,4 l) a pokračovaly 1.6 FSI/55 kW, „třílitrový“ 1.2 TDI měl 45 kW, větší tříválec 1.4 TDI pak 55 a 66 kW. A2 však byla příliš drahá a našla si pouze 175 tisíc zákazníků. To bylo dle původních představ manažerů čtyř kruhů poněkud málo, produkci také stopli předčasně.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
Zdroj: Volkswagen, Carscoops

Štítky Audi Volkswagen Design Malé vozy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Neúspěšné modely: Audi A2 (1999-2005) Neúspěšné modely: Audi A2 (1999-2005)

Audi A2 je auto, ktoré sa počas celého životného cyklu…

Audi bude vyrábět miniauto: chystá se luxusní Up! Audi bude vyrábět miniauto: chystá se luxusní Up!

Audi má v úmyslu opět bořit konvence prémiového segmentu.…

 



 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Začíná astronomický podzim: Sychravé počasí přeje houbám!

Začíná astronomický podzim: Sychravé počasí přeje houbám!

Je to tady! Období sychravého počasí, kdy se dny krátí a noci prodlužují, dnes začíná. Přesně ve 22:01 hodin…

„Cynik“ Zeman prosazuje vývoz zbraní. Expert: Obchodníci se smrtí jsou i v ČR

„Cynik“ Zeman prosazuje vývoz zbraní. Expert:…

Prezident Miloš Zeman se nijak netají tím, že podporuje české vývozce zbraní. Podle Zemana jsou zbraně zboží…

 

iSport.cz

Berdych před Laver Cupem ve Sport Magazínu: Na děti je ještě čas

Berdych před Laver Cupem ve Sport Magazínu: Na děti…

Hraje v nejlepší tenisové éře všech dob. „Vážím si toho,“ říká Tomáš Berdych, nejúspěšnější český tenista, který…

Tvrdík: Nezmara chci jako ředitele, s Delim bychom byli v Lize mistrů

Tvrdík: Nezmara chci jako ředitele, s Delim bychom…

Budoucí sportovní ředitel Slavie? Předseda představenstva Jaroslav Tvrdík by pro tuto funkci nejraději přetáhl…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…