Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW odhaluje zapomenutý koncept CC1 po 23 letech od premiéry

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Volkswagen CC známe všichni, ale CC1? Šlo o studii úsporného vozu z první poloviny 90. let, prakticky předzvěst pozdějšího Audi A2.

Volkswagen se zabýval vývojem „ekologických“ aut dlouhá léta. V roce 1994 dokončilo výzkumné oddělení stříbrný prototyp CC1. Měl dosahovat kombinované spotřeby pod 2 l/100 km dle evropského jízdního cyklu pro měření emisí na dynamometru. Stavěl se také s požadavky na co nejvyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti v souladu s tehdejší metodikou European New Car Assessment Program (ano, Euro NCAP). Tyto dva základní požadavky, které dostali inženýři za úkol, se jim podařilo bezezbytku splnit.

Srdcem CC1 se stal naftový tříválec objemu 898 cm3, z dnešního pohledu je zajímavé, že postrádal turbodmychadlo, měl tedy pouze přirozené sání. Také nabízel pouhých 26 kW (35 k) výkonu, ale o ten tu v žádném případě nešlo... Automobilka použila „praverzi“ dvouspojkové převodovky DSG.

K redukci konzumace pohonných hmot přispěla kromě maličkého motoru a rychlostní skříně i lehká konstrukce. Karoserii vyrobili z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny a posadili ji na hliníkový rám. Součinitel odporu vzduchu klesl až k poměrně impozantním 0,2, mimo jiné i díky zakrytým zadním kolům.

Jazýček na pomyslných vahách se v případě CC1 zastavil na supernízkých 440 kg, ani ne polovině pozdějšího Audi A2! Rozměrově minimalistický vůz s klínovitou siluetou přesto nabídl prostor pro čtveřici cestujících. Volkswagen souběžně postavil i pokusný vzorek Pola s celohliníkovou karoserií. V polovině 90. let dokončené auto se však bohužel nedochovalo. Škoda, jistě bylo zajímavé.

Volkswagen prototyp CC1 nikdy oficiálně nepředstavil - až nyní ve firemním muzeu. Spoustu let odpočívalo dosud neznámé auto veřejnosti skryto v depozitářích a jediný postavený exemplář nechal výrobce nedávno zrestaurovat u zkušebním týmem firmy EDAG Engineering GmbH v Gifhornu. Projekt znovuvzkříšení a obnovy vedl Herfried Wichern, participovali na něm šéf výroby prototypů Markus Wassermann a shodou okolností i bývalý vývojář VW Christian Bartsch. Obnovený futuristický CC1 je nyní poprvé k vidění v tovární sbírce ve Wolfsburgu.

Poznatky, které Volkswagen získal ze stavby tohoto prototypu i výše zmíněného hliníkového Pola, pak výrazně pomohly při vývoji Audi A2. Sériově se vyrábělo od listopadu 1999 do července 2005, studie byly představovány již na podzim 1997, pětidveřová ve Frankfurtu a třídveřový otevřený Open End záhy v Tokiu. Atypicky tvarovaný hatchback s hliníkovou karoserií a úspornými motory byl CC1 v mnoha směrech vizuálně podobný, komerčně ovšem neuspěl.

Benzinové čtyřválcové agregáty začínaly na 55 kW (1,4 l) a pokračovaly 1.6 FSI/55 kW, „třílitrový“ 1.2 TDI měl 45 kW, větší tříválec 1.4 TDI pak 55 a 66 kW. A2 však byla příliš drahá a našla si pouze 175 tisíc zákazníků. To bylo dle původních představ manažerů čtyř kruhů poněkud málo, produkci také stopli předčasně.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - netcar.xx
2. 6. 2017 16:42
Re: Diesel!
no jiste rendliku. A jeste petrolejky. auta na paru a nesmim zapomenout ani na pazourek. Jak muze nekdo bejt tak zatuchlej a blbej jako ty?
Diesel!
Ano, to je budoucnost :yes:
16. 4. 2017 22:57
hnus
hnusnej volksvagen, hitler vagen z kterého jsou všichni češi vyprděný
Avatar - holden2
16. 4. 2017 09:50
vsechny vehikle
od folcvagnu vypadaji jak zapomenute koncepty z praveku