Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výběr událostí kolem zakázky na nákup nákladních automobilů Tatra pro českou armádu

redakce AUTO.CZ

21. září 2005 - Vláda premiéra Jiřího Paroubka (ČSSD) rozhodla, že armáda nakoupí bez výběrového řízení stovky nákladních vozů Tatra.

15. prosince 2006 - Ministr obrany Jiří Šedivý podepsal s předsedou představenstva automobilky Tatra Ronaldem Adamsem smlouvu o nákupu 556 vozů za 2,6 miliardy Kč. Později armáda zakázku navýšila o další vozy za 100 milionů Kč.

Duben 2007 - Údajně kvůli špatné kvalitě vypověděla Tatra smlouvu se společností Praga, jež měla dodávat nápravy a převodovky. Odřeknutím Pragy se snížil podíl českých firem, který byl důležitý pro zadání zakázky Tatře.

31. května 2007 - Tatra představila vůz T-810. Poté začaly armádní zkoušky, během nichž byly zjištěny čtyři desítky nedostatků. Auta byla například těžší, než bylo dohodnuto.

11. ledna 2008 - Šéfa Tatry Adamse navštívil majitel zbrojařské firmy MPI Group Michal Smrž, jenž byl přítelem tehdejšího náměstka ministra obrany Martina Bartáka. Podle Adamse mu Smrž výměnou za úplatek nabídl vyřešení problému se zakázkou. Na setkání o týden později už prý zazněla konkrétní částka: 100 milionů korun, později údajně snížená na 20 milionů.

30. ledna 2008 - Průběh třetí schůzky se Smržem si Adams nahrál. Ne zcela zřetelný záznam byl později jedním ze stěžejních důkazů ve Smržově a Bartákově soudní kauze.

Únor 2008 - Náměstek ministra obrany Martin Barták se v USA sešel s předsedou dozorčí rady Tatry Williamem Cabanissem. Ten později uvedl, že mu Barták výměnou za úplatek pět milionů dolarů nabídl ukončení problémů s Pragou. Barták to popírá.

28. března 2008 - Armáda začala přebírat nové vozy; poslední z 588 aut v sedmi modifikacích převzala 17. prosince 2009.

12. listopadu 2010 - Cabaniss v tisku popsal obsah schůzky s Bartákem z února 2008. Případem se začala zabývat policie.

30. listopadu 2011 - Policie obvinila Bartáka a Smrže z toho, že po zástupcích automobilky požadovali úplatek pět milionů dolarů.

20. srpna 2012 - Policie obvinila Adamse z podplácení. Učinila tak na základě Bartákova tvrzení, že mu Adams v roce 2009 na brněnském veletrhu Idet nabídl úplatek 20 milionů korun s cílem dosáhnout toho, aby si ministerstvo nechalo u Tatry vyrobit 500 vozidel za zhruba půl miliardy korun.

31. ledna 2013 - Žalobce podal obžalobu na exnáměstka Bartáka kvůli přijímání úplatku a na Smrže kvůli pokusu o podvod.

1. října 2013 - Soud Adamse pravomocně zprostil obvinění z korupce. V září 2014 mu ministerstvo spravedlnosti přiznalo 120.000 korun jako zadostiučinění za trestní stíhání.

20. ledna 2014 - Začal soudní proces s Bartákem a Smržem. Barták se podle žalobce dopustil trestného činu přijetí úplatku, Smrž pokusu o podvod. Oba na začátku procesu vinu popřeli.

14. května 2014 - Pražský městský soud Bartáka i Smrže nepravomocně zprostil viny.

3. prosince 2014 - Pražský vrchní soud Bartáka i Smrže definitivně zprostil obžaloby v kauze údajné korupce. Verdikt je pravomocný.

redakce AUTO.CZ