Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výběr z mýtného systému stále roste, v březnu 517 milionů Kč

Ondřej Láník
Diskuze (3)
V březnu přibývalo každý den v průměru 16,7 mil. korun, v pracovní dny přesahuje předepsané mýto denní částky 23 milionů korun.

„I třetí měsíc roku potvrzuje, že výše předepsaného mýta stále roste. V březnu to bylo 517 milionů korun, tedy o 8 % více, než před rokem,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které mýtný systém v ČR provozuje. Celková suma mýtného za první kvartál roku přesáhla 1,5 mld. korun. Za patnáct měsíců provozu mýta je to již 7,1 miliard korun. „Pokud se tento vývoj udrží, lze za rok 2008 očekávat až 6,6 mld. korun, což je o miliardu více, než v loňském roce,“ odhaduje mluvčí ŘSD.

V březnu přibývalo každý den v průměru 16,7 mil. korun, v pracovní dny přesahuje předepsané mýto denní částky 23 milionů korun. Nejsilnějším dnem letošního roku je zatím úterý 18. března (23.476.552 Kč). Je to zároveň rekordní den za celou dobu fungování mýtného systému. Nejlepším týdnem roku 2008 je ten s číslem 11, kdy kamiony zaplatily 128 milionů korun. Jmenovaný týden je zároveň nejlepším v historii českého mýta.

První čtvrtletí nového roku nepřineslo změnu v národnostním složení nejčastějších plátců českého mýta. Šedesátiprocentní podíl si drží domácí dopravci, následováni se 14 % Slováky. Polští řidiči zaplatili 7 % a maďarští řidiči 6 % z vybraných peněz. V první desítce se udrželi ještě Němci, Rumuni, Litevci, Bulhaři, Srbové a rakouští dopravci.

Při pohledu na zpoplatněné dálnice a jejich uživatele je zahraničními řidiči nejvíce využívána dálnice D2. Takřka ze 70 % ji brázdí cizí kamiony a „dé dvojka“ je zároveň také jedinou českou dálnicí s převažujícím zahraničním provozem. Naopak největší poměr více než 3/4 domácích řidičů jezdí po dálnicích D3 a D11. Nejzatíženější tepna D1 registruje takřka vyvážený počet domácích a zahraničních kamionů (53 % ku 47 %).

MěsícPředepsané mýto 2007 (Kč)Předepsané mýto 2008 (Kč)Meziroční nárůst
Leden421.786.648,-496.860.660,-+ 18 %
Únor416.306.348,-508.399.158,-+ 22 %
Březen479.462.201,-517 458 518,-+ 8 %
Duben438.323.857,---
Květen478.401.971,---
Červen480.731.672,---
Červenec459.978.654,---
Srpen466.073.048,---
Září473.592.057,---
Říjen542.132.263,---
Listopad515.477.132,---
Prosinec393.011.779,---
Celkem za rok5.565.277.630,-1.522.718.336,--
CELKEM 7.087.995.967,- Kč za 456 dní (15 měsíců) provozu.

Přední pozici v sumě vybraného mýta si i v roce 2008 drží dálnice D1, kde řidiči zplatí 36 % z celkových mýtných příjmů. Následuje plzeňská dálnice D5 s 20procentním a D8 s 8procentním podílem. Souhrnně dálnice přispěly k vybrané částce ze tří čtvrtin (76,5 %), 18,7 % připadá na rychlostní silnice a necelých 5 % zůstává na silnice 1. třídy.

Ondřej Láník
Diskuze (3)
3. 4. 2008 17:24
Stav dalnic
Doufam, ze podle toho kolik vybiraji brzo zacnou ty dalnice i vypadat...
3. 4. 2008 13:25
Cena za jednotku
Zaujímalo by, koľko to vychádza mesačne na 1 km diaľnice v Čechách, podľa toho sa bude dať aspoň približne vypočítať, ako to bude vyzerať na Slovensku po spoplatnení diaľníc.