Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výbory německé Spolkové rady mají výhrady vůči mýtu

redakce AUTO.CZ

Finanční a dopravní výbory německé Spolkové rady, tedy horní parlamentní komory zastupující jednotlivé spolkové země, vyslovily pochybnosti, zda je podoba vládního návrhu zpoplatnění dálnic pro osobní automobily v souladu s unijním právem. Informovala o tom agentura DPA s tím, že proti spornému mýtu se tak ozývá nová kritika na úrovni spolkových zemí. Spolková rada nicméně nemůže plány na zavedení mýta zastavit.

Řidiči budou muset platit za využívání německé dálniční sítě od roku 2016 a výše ročního poplatku se bude lišit v závislosti na objemu motoru vozu a na ekologické náročnosti jeho provozu. Zavedení mýtného ale dopadne na zahraniční řidiče, Němcům se o dálniční poplatek sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. Proti tomuto způsobu zpoplatnění dálnic má výhrady například Evropská komise.

Podle zmíněných výborů Spolkové rady existuje riziko, že Brusel bude Německo kvůli kompenzacím pro německé řidiče popotahovat, případně Soudní dvůr Evropské unie označí tuto úlevu za nelegální. V takovém případě by pak mýtné i přes vládní sliby německé řidiče finančně zatížilo.

Spolková rada sice nebude o zákonech k zavedení mýta a o kompenzaci německých řidičů rozhodovat, 6. února se ale chystá hlasovat o doporučeních, která její dopravní a finanční výbory vznesly. Podle informací magazínu Der Spiegel hovořil dopravní výbor například o dalších opatřeních, která by zabránila znevýhodnění pohraničních oblastí. Z mýtné povinnosti by tak měly být vyjmuty určité dálniční úseky v délce až 30 kilometrů od hranic do vnitrozemí.

Ministr dopravy Alexander Dobrindt očekává, že mýtné přinese německému státu ročně zhruba 500 milionů eur (zhruba 13,9 miliardy korun). Mýtné bude evidováno výhradně elektronicky, řidiči si tak nebudou vylepovat na čelní skla dálniční známky. Poplatek bude možné uhradit přes internet anebo na čerpacích stanicích.

redakce AUTO.CZ