25.12. 2013 Michal Fokt

Vyjde Saabu sázka na elektromobily? O tom rozhodne vývoj v Číně

 

Nový čínský majitel Saabu věří, že jedinou cestou, jak zachránit tuto automobilku, je specializace na elektromobily. Jsou to předpoklady správné nebo Saab zanikne podruhé?

Určitě víte, že Saab už zase vyrábí auta. Poté, co trollhättanskou automobilku koupila firma National Electric Vehicle Sweden (NEVS), které je i přes slibné pojmenování čínská, se opět rozjela produkce modelu 9-3. Jenže nic není jako dřív. Tedy něco vlastně je - samotný Saab 9-3, jenž byl představen už v roce 2002 a i přes průběžné modernizace jej dnes nelze nepovažovat na zastaralý, byť na dynamiku jízdy si díky použití motoru 2.0 Turbo s výkonem 220 koní asi nebude možné stěžovat.

Co ovšem nové je - produkce zatím jede zběsilým tempem dvou vozů denně, z čehož jde zatím sto procent do Číny. A to, jak jistě sami uznáte, nevypadá jako moc životaschopná činnost. Jenže výroba momentálně jediné verze 9-3 Aero není tím, by by mělo Saab uživit. Jádrem produkce se mají stát, jak název vlastníka naznačuje, elektromobily. Třeba takový Renault-Nissan je ve svých elektrických aktivitách vcelku úspěšný, nicméně společně s americkou Teslou zatím zůstává dost osamocen a tato cesta je dlážděna spíše projekty zkrachovalými.

NEVS si nicméně ústy svého prezidenta Matthiase Bergmana myslí, že se blíží bod zlomu. Čína totiž vidí elektromobily jako dopravu budoucnosti, která pomůže zlepšit ovzduší velkých měst a do vývoje techniky a rozvoje infrastruktury už vynaložila částku přibližně 16 miliard dolarů a není tedy divu, že vznikají i takto specializované a ambiciózní projekty.

NEVS do revitalizace Saabu hodlá podle deníku Automotive News vložit 4 miliardy dolarů, z nichž půjde značná část právě do EV techniky a předpokládá, že po roce 2015 se začnou tyto investice vracet, protože elektromobily v Číně čeká velký boom. Velkou výhodou NEVS by přitom měl být přísun levných akumulátorů od své sesterské společnosti Beijing National Technology. V zářivých barvách ostatně vidí budoucnost elektrického Saabu i devítimilionové východočínské město Quingdao, které koupilo za 305 milionů dolarů 22% podíl v NEVS a objednalo 200 vozidel pro své vlastní potřeby, s dodáním už v roce 2014.

A právě fleetové prodeje elektromobilů do státních a městských služeb by mohly být tím faktorem, jenž se výrobcům postará o vcelku spokojenou budoucnost. Ba co víc, NEVS dokonce předpokládá, že po roce 2015 poptávka výrazně převýší nabídku. To souvisí i s představou čínské vlády, že v roce 2020 se bude prodávat 1,5 milionu elektromobilů ročně, a jejich počet v zemi tak vzroste ze současných několika tisíc na pět milionů.

Čína v současnosti nabízí dotaci ve výši přibližně 9900 dolarů na plně elektrické auto a polovinu na EV s prodlouženým dojezdem, ale těžko si lze představit, že v této podpoře bude pokračovat i nadále při těchto uvažovaných objemech prodeje. Zatím tedy vše zůstává jen na papíře a jediné, co dnes lze s jistotou říci je, že vloni se celosvětově prodalo jen 120 tisíc aut, což má zatím k plánům (nejen) čínských politiků hodně daleko.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…