23.1. 2014 Svět motorů

Vykácejme aleje! Do stromů bourají hlavně mladí řidiči

Vykácejme aleje! Do stromů bourají hlavně mladí řidiči

Zatímco ochránci přírody a ekologové stromy podél silnic obhajují, experti zabývající se bezpečností silničního provozu by nejraději všechny vykáceli. Řidiči se přiklánějí na obě strany.

Aleje k našim silnicím patří. Jejich počátky lze vysledovat až v dobách vlády Marie Terezie. Tehdy samozřejmě poskytovaly jen výhody. Některé přetrvaly, jiné se s rozvojem společnosti a motorismu staly diskutabilními. Ve zmíněné době měly stromy například chránit koňská spřežení či pěší vojsko před sluncem. V zimě zase stromy zabraňovaly zavátí silnice sněhem.

Ochránci přírody a obhajovatelé alejí ale mají i celou řadu jiných argumentů, k čemu jsou přínosné. Jedním z nich je, že patří k českému kulturnímu a přírodnímu dědictví, navíc v nich nalézá útočiště mnoho druhů ptáků. To ale může být motoristům fuk.

Bourají nejen mladí

Že nehody, při nichž dojde ke střetu vozidla se stromem, patří k nejtěžším, je už desítky let jasné. Strom se totiž nepohybuje a jeho kmen je prakticky nedeformovatelný. To znamená, že při nárazu vše záleží na karoserii vozidla a potažmo deformační zóně. Vinou značné setrvačnosti tak dochází k velkému zatížení posádky. Dle statistik je riziko smrti při nárazu vozidla na strom či sloup více než osminásobné v porovnání s tím, když dojde k vyjetí volně do pole. Z německých zkušeností vyplývá, že pokud by podél silnic byly namísto stromů keře, riziko usmrcení by bylo dokonce desetinásobně nižší než u stejné komunikace se stromořadím.

Nehody, při nichž dojde ke střetu vozidla, se statisticky stávají zejména mladým řidičům. Třeba ÚAMK uvádí, že téměř každý pátý šofér ve věku 18-24 let zemře při nárazu do pevné překážky u silnice. Podle německého autoklubu ADAC je dokonce více než třetina nehod, které zaviní mladí řidiči vyjetím mimo vozovku.

Statistika počtů nehod vozidel se stromy
RokNehody bez zranění Nehody se zraněním Usmrcení Těžce zranění Lehce zranění
2007 2913 1778 191 426 1936
2008 2379 1909 173 442 2023
2009 1303 1702 132 378 1768
2010 1131 1334 115 269 1375
2011 1170 1498 105 326 1611
2012 1264 1570 113 332 1645
Nižší počty registrovaných nehod od roku 2009 jsou ovlivněny zvýšením limitu hmotné škody pro povinnost registrace nehody bez zraněni.

Přesto by bylo krajně zavádějící se domnívat, že tyto karamboly se stávají jen zmíněné úzké skupině řidičů, jakkoliv ta má pro jejich vznik určité „předpoklady“. Bohužel taková nehoda se může stát i těm, kteří běžně neporušují dopravní předpisy, zejména rychlost. K tomu stačí defekt pneumatiky či pouhé vyhýbání se protijedoucímu vozidlu.

Zmíněné potvrzuje také Michael Vafek z dopravního inspektorátu v Prostějově. „V současné době jsou s odstraněním stromů v okolí silnic nemalé problémy především se zástupci životního prostředí. Ti tvrdí, že stromy nezabíjejí a že se účastníci silničního provozu na silnicích zabíjejí sami. Proto není nutné stromy ze silnic odstraňovat – včetně těch rostoucích v krajnici silnic (nejedná se o dřeviny chráněné, ale i obyčejné ovocné stromy), ačkoliv dle zákona o pozemních komunikacích tvoří pevnou překážku v silničním provozu. Nehody, při nichž vozidlo narazí do stromu, se nestávají pouze mladým řidičům v rychlých autech, nýbrž i starším občanům. A ti dopravní předpisy běžně neporušují. Bohužel ani tento argument, jakkoliv objektivní, nikterak nepomáhá.“

Bourá se nadvakrát

Úhel vyjetí vozidel ze silnice je obyčejně velice malý, zhruba do 30 stupňů. Nasměrovat jej mezi stromy se ale obvykle řidiči nepodaří. Výsledkem je škrtnutí auta o strom, po čemž následuje plný náraz do kmene dalšího stromu. Zejména na starších silnicích jsou odstupy stromů od vozovky velice malé. Někdy dokonce tak, že kořeny zvedají krajnici. Jistým řešením by mohla být svodidla. Ta však potřebují určitou účinnou šířku, a tu nelze dodržet, pokud jsou stromy velice blízko vozovky.

Na otázku, zda kácet stromy podél silnic, či nikoliv, tak stále neexistuje jednoznačná odpověď. Dokonce se neshodnou ani redaktoři Světa motorů. A to už je co říct…

Jak to chodí u sousedů

Při řešení sporů mezi odpůrci a ochránci alejí je dobré se podívat, jaké zkušenosti s tím mají v zahraničí. Příkladem může být Braniborsko, které je protkané obrovským množstvím silnic a jen hrstka z nich není lemována alejemi. Stromy u silnic k této zemi patří, podobně jako třeba Pražský hrad k našemu hlavnímu městu. Jedná se tedy o charakteristický prvek. Spor mezi dopravními bezpečnostními experty a ochránci přírody je tady řešení kompromisem. Zahrnuje nejen omezení nejvyšší rychlosti ve vybraných úsecích na 70 km/h, nýbrž i zákaz předjíždění. Důležitým prvkem výrazně zvyšujícím bezpečnost posádek automobilů jsou svodidla. Často tvoří onu hrazdu mezi vozidlem a stromem, zejména v místech největšího rizika střetu.

Výhody a nevýhody alejí

Plusy

  • Zlepšení směrového vedení řidiče.
  • Zesílení pocitu vnímání rychlosti.
  • Zdůraznění existence křižovatky.
  • Zastínění a ochrana před prudkým sluncem.
  • Zlepšení estetiky prostředí (příjemnější cestování).
  • Zmírňování účinku větru.
  • Zmírnění rozdílů teplot (menší tepelné namáhání vozovky).
  • Zmenšování prašnosti a hluku z dopravy.

Minusy

  • Agresivní pevná překážka v případě sjetí vozidla z vozovky (následky nehody v průměru šestkrát horší, když vozidlo narazí do stromu, než pokud vjede do pole).
  • Za slunečného počasí možný „stroboskopický“ efekt, který může u citlivějších řidičů vyvolat nevolnost či způsobit pokles pozornosti nebo zrakovou únavu.
  • Pomalejší osychání vozovky po dešti (efekt „pršení ze stromů“).
  • Možná podpora vzniku námrazy v zimě.
  • Padání větví za prudkého větru.
  • Znečištění vozovky listím, zejména na podzim (nebezpečí smyku).

Pět otázek pro Barboru Liškovou z Technické správy komunikací

1. Jak je to vlastně s výsadbou stromů podél komunikací?

Veškerá silniční vegetace, která je součástí komunikací, nesmí ohrožovat provozní bezpečnost ani plynulost dopravy. Výsadba jakýchkoli dřevin, keřů či stromů na komunikacích musí respektovat bezpečnostní požadavky. Projektování zeleně upravují příslušné normy.

2. Jaký je podle vás hlavní důvod vysazování stromů podél silnic?

Výsadba dřevin, stromů a keřů plní celou řadu hledisek. Ta souvisejí nejen s bezpečností dopravy, nýbrž i s technikou stavby či estetikou. Každá rekonstrukce nebo stavba silnic se dělá na základě projektové dokumentace, kde se řeší i zeleň. Projektant navrhne plochy zeleně, taxony, velikost kmínku, počet kusů a spon nově vysazovaných dřevin v souladu s výše uvedenými normami. Návrh projektanta je konzultován s budoucím správcem zeleně. Výsadby dřevin představují součást zákona o ochraně přírody a krajiny.

3. Jak často probíhá údržba stromů, zeleně a keřů podél vozovek?

Údržba dřevin se realizuje pomocí řezu. Pouze konkrétní typ řezu zajistí požadovanou úpravu dřevin. Řez stromů se nedělá každoročně, ale s časovým odstupem, většinou tří let. Dle potřeby dochází u stromů k odstranění suchých, nemocných a poškozených větví či jejich částí.

4. Jak je to se stromy v otázce stárnutí? Je jasné, že takové dřeviny jsou odstraněny, avšak někdo musí odpovídat za monitorování jejich stavu.

Na základě průběžných místních šetření správce komunikační zeleně sleduje zdravotní stav dřevin. V případě zjištění jeho zhoršení žádá příslušný orgán státní správy o povolení pokácení v souladu se zákonem o ochraně přírody a krajiny.

5. Jaký je dnes v této oblasti trend? Hodně se řeší bezpečnost silničního provozu.

Dle zákona o ochraně přírody a krajiny vyplývá pro správce zeleně povinnost nahradit každý pokácený strom novou výsadbou. Příslušný orgán státní správy v rámci řízení o povolení kácení dřevin předepíše správci zeleně druh, obvod kmínku a určí termín výsadby i místo, kde bude náhradní výsadba realizována.

Autor: Tomáš Dusil, Svět motorů

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné Do IT má letos jít o 150 miliard více. Klaus má takové investice za zbytečné

Investice do IT v loňském roce rostly, firmy za ně…

Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty Nájemné dál znatelně poroste, poptávku zvyšují drahé byty

Ve střední Evropě vydělává člověk na průměrný byt nejdéle…

OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje OBRAZEM: Hřbitov kol. Čínské město si nakládání s vyřazenými bicykly nekomplikuje

Příjemné podnebí, koloniální architektura kontrastující s…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Vykácejme aleje! Do stromů bourají hlavně…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Zapomenuté koncepty: Bertone Pickster – Podivný pick-up s technikou BMW

Včera

Značku BMW si s pick-upy obvykle nespojíme, a přece pár takových aut vzniklo. Vedle děl z Mnichova jedno navrhlo slavné studio Bertone.




Blesk.cz

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více událostí zároveň

Outlook.com testuje Plány, umožní sdílení více…

Používáte-li webovou verzi Outlook.com, dozajista víte, že její součástí je i klasický kalendář. 

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy, která vede statistiky

United jsou Pogbovým týmem! Hrají podle not hvězdy,…

Vítězný rváč se začíná projevovat. Už 35 zápasů v řadě, do kterých Paul Pogba nastoupil, nezažil porážku.…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…