23.1. 2014 Svět motorů

Vykácejme aleje! Do stromů bourají hlavně mladí řidiči

Vykácejme aleje! Do stromů bourají hlavně mladí řidiči

Zatímco ochránci přírody a ekologové stromy podél silnic obhajují, experti zabývající se bezpečností silničního provozu by nejraději všechny vykáceli. Řidiči se přiklánějí na obě strany.

Aleje k našim silnicím patří. Jejich počátky lze vysledovat až v dobách vlády Marie Terezie. Tehdy samozřejmě poskytovaly jen výhody. Některé přetrvaly, jiné se s rozvojem společnosti a motorismu staly diskutabilními. Ve zmíněné době měly stromy například chránit koňská spřežení či pěší vojsko před sluncem. V zimě zase stromy zabraňovaly zavátí silnice sněhem.

Ochránci přírody a obhajovatelé alejí ale mají i celou řadu jiných argumentů, k čemu jsou přínosné. Jedním z nich je, že patří k českému kulturnímu a přírodnímu dědictví, navíc v nich nalézá útočiště mnoho druhů ptáků. To ale může být motoristům fuk.

Bourají nejen mladí

Že nehody, při nichž dojde ke střetu vozidla se stromem, patří k nejtěžším, je už desítky let jasné. Strom se totiž nepohybuje a jeho kmen je prakticky nedeformovatelný. To znamená, že při nárazu vše záleží na karoserii vozidla a potažmo deformační zóně. Vinou značné setrvačnosti tak dochází k velkému zatížení posádky. Dle statistik je riziko smrti při nárazu vozidla na strom či sloup více než osminásobné v porovnání s tím, když dojde k vyjetí volně do pole. Z německých zkušeností vyplývá, že pokud by podél silnic byly namísto stromů keře, riziko usmrcení by bylo dokonce desetinásobně nižší než u stejné komunikace se stromořadím.

Nehody, při nichž dojde ke střetu vozidla, se statisticky stávají zejména mladým řidičům. Třeba ÚAMK uvádí, že téměř každý pátý šofér ve věku 18-24 let zemře při nárazu do pevné překážky u silnice. Podle německého autoklubu ADAC je dokonce více než třetina nehod, které zaviní mladí řidiči vyjetím mimo vozovku.

Statistika počtů nehod vozidel se stromy
RokNehody bez zranění Nehody se zraněním Usmrcení Těžce zranění Lehce zranění
2007 2913 1778 191 426 1936
2008 2379 1909 173 442 2023
2009 1303 1702 132 378 1768
2010 1131 1334 115 269 1375
2011 1170 1498 105 326 1611
2012 1264 1570 113 332 1645
Nižší počty registrovaných nehod od roku 2009 jsou ovlivněny zvýšením limitu hmotné škody pro povinnost registrace nehody bez zraněni.

Přesto by bylo krajně zavádějící se domnívat, že tyto karamboly se stávají jen zmíněné úzké skupině řidičů, jakkoliv ta má pro jejich vznik určité „předpoklady“. Bohužel taková nehoda se může stát i těm, kteří běžně neporušují dopravní předpisy, zejména rychlost. K tomu stačí defekt pneumatiky či pouhé vyhýbání se protijedoucímu vozidlu.

Zmíněné potvrzuje také Michael Vafek z dopravního inspektorátu v Prostějově. „V současné době jsou s odstraněním stromů v okolí silnic nemalé problémy především se zástupci životního prostředí. Ti tvrdí, že stromy nezabíjejí a že se účastníci silničního provozu na silnicích zabíjejí sami. Proto není nutné stromy ze silnic odstraňovat – včetně těch rostoucích v krajnici silnic (nejedná se o dřeviny chráněné, ale i obyčejné ovocné stromy), ačkoliv dle zákona o pozemních komunikacích tvoří pevnou překážku v silničním provozu. Nehody, při nichž vozidlo narazí do stromu, se nestávají pouze mladým řidičům v rychlých autech, nýbrž i starším občanům. A ti dopravní předpisy běžně neporušují. Bohužel ani tento argument, jakkoliv objektivní, nikterak nepomáhá.“

Bourá se nadvakrát

Úhel vyjetí vozidel ze silnice je obyčejně velice malý, zhruba do 30 stupňů. Nasměrovat jej mezi stromy se ale obvykle řidiči nepodaří. Výsledkem je škrtnutí auta o strom, po čemž následuje plný náraz do kmene dalšího stromu. Zejména na starších silnicích jsou odstupy stromů od vozovky velice malé. Někdy dokonce tak, že kořeny zvedají krajnici. Jistým řešením by mohla být svodidla. Ta však potřebují určitou účinnou šířku, a tu nelze dodržet, pokud jsou stromy velice blízko vozovky.

Na otázku, zda kácet stromy podél silnic, či nikoliv, tak stále neexistuje jednoznačná odpověď. Dokonce se neshodnou ani redaktoři Světa motorů. A to už je co říct…

Jak to chodí u sousedů

Při řešení sporů mezi odpůrci a ochránci alejí je dobré se podívat, jaké zkušenosti s tím mají v zahraničí. Příkladem může být Braniborsko, které je protkané obrovským množstvím silnic a jen hrstka z nich není lemována alejemi. Stromy u silnic k této zemi patří, podobně jako třeba Pražský hrad k našemu hlavnímu městu. Jedná se tedy o charakteristický prvek. Spor mezi dopravními bezpečnostními experty a ochránci přírody je tady řešení kompromisem. Zahrnuje nejen omezení nejvyšší rychlosti ve vybraných úsecích na 70 km/h, nýbrž i zákaz předjíždění. Důležitým prvkem výrazně zvyšujícím bezpečnost posádek automobilů jsou svodidla. Často tvoří onu hrazdu mezi vozidlem a stromem, zejména v místech největšího rizika střetu.

Výhody a nevýhody alejí

Plusy

  • Zlepšení směrového vedení řidiče.
  • Zesílení pocitu vnímání rychlosti.
  • Zdůraznění existence křižovatky.
  • Zastínění a ochrana před prudkým sluncem.
  • Zlepšení estetiky prostředí (příjemnější cestování).
  • Zmírňování účinku větru.
  • Zmírnění rozdílů teplot (menší tepelné namáhání vozovky).
  • Zmenšování prašnosti a hluku z dopravy.

Minusy

  • Agresivní pevná překážka v případě sjetí vozidla z vozovky (následky nehody v průměru šestkrát horší, když vozidlo narazí do stromu, než pokud vjede do pole).
  • Za slunečného počasí možný „stroboskopický“ efekt, který může u citlivějších řidičů vyvolat nevolnost či způsobit pokles pozornosti nebo zrakovou únavu.
  • Pomalejší osychání vozovky po dešti (efekt „pršení ze stromů“).
  • Možná podpora vzniku námrazy v zimě.
  • Padání větví za prudkého větru.
  • Znečištění vozovky listím, zejména na podzim (nebezpečí smyku).

Pět otázek pro Barboru Liškovou z Technické správy komunikací

1. Jak je to vlastně s výsadbou stromů podél komunikací?

Veškerá silniční vegetace, která je součástí komunikací, nesmí ohrožovat provozní bezpečnost ani plynulost dopravy. Výsadba jakýchkoli dřevin, keřů či stromů na komunikacích musí respektovat bezpečnostní požadavky. Projektování zeleně upravují příslušné normy.

2. Jaký je podle vás hlavní důvod vysazování stromů podél silnic?

Výsadba dřevin, stromů a keřů plní celou řadu hledisek. Ta souvisejí nejen s bezpečností dopravy, nýbrž i s technikou stavby či estetikou. Každá rekonstrukce nebo stavba silnic se dělá na základě projektové dokumentace, kde se řeší i zeleň. Projektant navrhne plochy zeleně, taxony, velikost kmínku, počet kusů a spon nově vysazovaných dřevin v souladu s výše uvedenými normami. Návrh projektanta je konzultován s budoucím správcem zeleně. Výsadby dřevin představují součást zákona o ochraně přírody a krajiny.

3. Jak často probíhá údržba stromů, zeleně a keřů podél vozovek?

Údržba dřevin se realizuje pomocí řezu. Pouze konkrétní typ řezu zajistí požadovanou úpravu dřevin. Řez stromů se nedělá každoročně, ale s časovým odstupem, většinou tří let. Dle potřeby dochází u stromů k odstranění suchých, nemocných a poškozených větví či jejich částí.

4. Jak je to se stromy v otázce stárnutí? Je jasné, že takové dřeviny jsou odstraněny, avšak někdo musí odpovídat za monitorování jejich stavu.

Na základě průběžných místních šetření správce komunikační zeleně sleduje zdravotní stav dřevin. V případě zjištění jeho zhoršení žádá příslušný orgán státní správy o povolení pokácení v souladu se zákonem o ochraně přírody a krajiny.

5. Jaký je dnes v této oblasti trend? Hodně se řeší bezpečnost silničního provozu.

Dle zákona o ochraně přírody a krajiny vyplývá pro správce zeleně povinnost nahradit každý pokácený strom novou výsadbou. Příslušný orgán státní správy v rámci řízení o povolení kácení dřevin předepíše správci zeleně druh, obvod kmínku a určí termín výsadby i místo, kde bude náhradní výsadba realizována.

Autor: Tomáš Dusil, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Soudce tunelování Neographu požaduje informace z jízdenkové kauzy Soudce tunelování Neographu požaduje informace z jízdenkové kauzy

Soudce kauzy údajného tunelování papírny Neograph se chce…

Zájem Pražanů o MHD stoupá, cena roční jízdenky tak zůstane stejná Zájem Pražanů o MHD stoupá, cena roční jízdenky tak zůstane stejná

Roční kupon na cestování pražskou MHD nezdraží. Cena…

Prezident Zeman ve středu odvolá Babiše z vlády, nahradí ho Pilný Prezident Zeman ve středu odvolá Babiše z vlády, nahradí ho Pilný

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z…

Zeman podepsal milost pro doživotně odsouzeného Kajínka Zeman podepsal milost pro doživotně odsouzeného Kajínka

Prezident Miloš Zeman udělil milost Jiřímu Kajínkovi,…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Vykácejme aleje! Do stromů bourají hlavně…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Jožo Ráž z Elánu: V životě jsem nebyl na internetu, mobil nepoužívám, kartou neplatím

Jožo Ráž z Elánu: V životě jsem nebyl na internetu,…

Jožo Ráž (62) byl dříve vděčný za každého fanouška, ale nyní už jejich přízeň nemůže vydržet. Slovenský zpěvák…

Stromovku ještě letos zvelebí. Praha díky soutěži ušetřila přes 17 milionů

Stromovku ještě letos zvelebí. Praha díky soutěži…

Plány na revitalizaci Stromovky pokračují. Praze se podařilo vysoutěžit dodavatelské firmy pro realizaci…

 

iSport.cz

Hejnová po změně trenéra: Potřebuju pohodu, ale té zkušenosti nelituju

Hejnová po změně trenéra: Potřebuju pohodu, ale té…

Jen několik měsíců vydržela atletce Zuzaně Hejnové spolupráce s německým trenérem Falkem Balzerem. Krátce před…

Italský kouč Sparty: právník, co se učil v AS Řím, v Interu střídal Ranieriho

Italský kouč Sparty: právník, co se učil v AS Řím, v…

Podruhé v novodobé historii, nepočítáme-li slovenské sousedy, vsadila Sparta na zahraničního trenéra. Od příští…

 

Reflex.cz

Obyčejnými lidmi Zeman pohrdal už ve funkci premiéra, říká jeho exporadce Šarapatka

Obyčejnými lidmi Zeman pohrdal už ve funkci…

Jaký byl Miloš Zeman jako premiér? A jak se od té doby změnil? A měl by se znovu ucházet o post na Hradě? Nejen…

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…