Jsem rad, ze muj motor ma 240Nm "od mála do vysoka". To se mi libi. Na max vykon se motor dostane snad jednou za rok, ale mezi 1500 a 4500 rpm se pohybuje 90% casu.
Ty Nm a kone jsou krasne videt na mazdim motoru 2.0. Prvni slaboch 88kW, druhy silak 121Kw, ale do 4000 rpm stejna krivka Nm.
Podobne je na tom starsi Audi 1.8 TFSI (88 Kw vs. 118Kw)
Len chlapci akosi zabúdate, že o tie kobyly zas až tak nejde, pretože ide len o špičku, čo sa pekne vyníma na papieri. Zbytočných ti je 200 koní, keď ťahajú pri 6000 otáčkach a ty jazdíš pri 2000-3000. Porovnaj si grafy motorov a snáď zistíš, prečo tých "200 koní" neťahá v oboch prípadoch rovnako... Plus pripočítaj vplyv prevodovky, naladenia softvéru motora a toho telesa medzi pedálmi a volantom... ;-)
V kontextu že, cituji: "A nic na tom nemění skutečnost, že druhý běžně udávaný údaj, a sice maximální hodnota točivého momentu, je pro jízdu vlastně důležitější" bych se Vás rád pane Dusil zeptal na následující otázku:
Proč je Octávka v 1.8 TSI 132kW (250Nm) o tolik rychlejší než Octávka v 2.0 TDI 110kW (340Nm) když má TDI o 40% větší maximální hodnotu kroutícího momentu? >:D >:D
A hned vzápětí si můžete položit i otázku proč to samé 1.8 TSI 132kW (250Nm) jede stejně jako 2.0TDI 135kW (380Nm)? >:D >:D
Zrychlení je o vždy o výkonu. Samotná hodnota mk je opravdu oničem, musí se udávat při určitých otáčkách a slouží jen pro přiblížení průběhu výkonu motoru. TDI a TSI při stejných otáčkách - třeba 2tis. pojede TDI lépe, chvíli, protože v tu chvíli mé větší výkon. Takže je pravda - pro líné řadiče může být TDi živější.
Ač jsem to uvedl jako absurdní příklad pro pana Dusila tak shodou okolností mám "odježděné" oba motory z prvního příkladu a že by bylo TDI pro líné řadiče to mi teda nepřipadá. Naopak člověk musí řadit jako splašený pokud chce jet v optimálním (spíše nižším) spektru otáček.
Dovedu si představit jen jedinou situaci kdy by to mohlo vyhovovat. Městské auto - rozjezdy na dvojku a pak rovnou za čtyři. Otázkou je proč si raději nekoupit automat.
zrychlení je vždy otázka síly, to co tě posune v čase dopředu je změna otáček za čas.. Jak rychle se otáčky změní je dáno sílou na rameni ojnice, kedy momentu na klice.
už jsi někdy jezdil na kole. Tak se zamysli co dělaji tvé nohy, a co musíš vynaložit ptroto aby si zrychlil..... Třeba i na tomhle rádoby dvoutaktním dvouválcovém modelu což bicykl je, pochopíš, k čemu je kroutící moment a co ti vlastně o chování motoru a tedy i vozidla řekne :-) .......
vyšší level je pak přehazovačka .... Aneb můj oblíbený okruh vysvětlování problematiky, proč i ženská co je slabší dovede stejně zrychlit i dosáhnout vysoké rychlosti jako silnej chlap....
víc už z praxe zmínit nemohu, jakožto modelu kde si i na vlastní kůži člověk vyzkouší principy spalování a efektivity spalování včetně zatížení motoru :-D:-D
To právě není pravda, že výkon na mlýnském kameni je nula nula nic. Je stejný (mínus tření), jako výkon na vodním kole, a to rozhodně nezanedbatelný.
Píšu to proto, abych zdůraznil to, co píšou jiní, a to, že výkon se zpřevodováním nemění. Pochopení tohoto faktu je pro článek docela zásadní.
Ježíšmarjá, to byla nadsázka. To tu musíme psát k tomu poznámky, že se jedná o nadsázku?
Jelikož se to točí, tak je snad jasné, že výkon NENÍ nula. A že je stejný jako výkon na vodním kolem (minus ztráty na převodu). To nula nula nic je k tomu, že vodní kolo jste schopen zastavit vlastní silou. Mlýnský kámen už ne.
Ono krutiaci moment bez informacie pri akych otackach sa dosahuje nema prakticky ziadnu vypovedaciu hodnotu.
Druha vec, krutiaci moment sa na rozdiel od vykonu sprevodovanim nezachovava (odhliadneme teraz od strat). Dajme za motor prevod 1:2, a mame 2x vyssi krutiaci moment (pri polovicnych otackach)! Inak povedane, na klukovom hriadeli sice moze byt 250 resp. 340Nm, ale na kolesach je ina hodnota dana celkovym sprevodovanim. A v tom su samozrejme velke rozdiely medzi naftovym a benzinovym motorom...
Vzhledem k tomu, že se běžně motory stejného druhu v charakteristice zase tolik neliší, si uděláš hrubou představu i bez údaje o otáčkách. Ano, bude to jen odhad a znalost otáček by ho vylepšila.
Ale autor v článku netvrdí nic o tom, kdy které auto pojede lépe. Jen zmiňuje obecný fakt, že při běžné jízdě pro běžné řidiče je v reálu zajímavější hodnotou točivý moment v běžně používaném rozsahu otáček než peakový výkon.
No pokud autor tvrdí že max.moment je pro jízdu důležitější než max.výkon, tak asi má na mysli které auto pojede lépe. Nebo ty v tom vidíš nějaký jiný význam ?
A samozřejmě je jeho tvrzení chybné
Mimochodem, když už p.Dusil v závěru píše že "..Aby byl výkon 1 watt, je třeba vykonat práci 1 joul za dobu 1 sekundy...", mohl ještě upřesnit co je to ten "joul" :-)
Myslím, že je logické, odhlédneme-li od zpřevododování, přinejmenším srovnávat motory shodné konstrukce, popř. při srovnání konstrukcí rozdílných ty křivky dát na srovnatelný základ (např. diagram max. výkonu s ohledem na rychlost) .
Protože třeba ve srovnání benzín vs. nafta se bavíme o zásadně odlišném pásmu využitelných otáček a maximu otáček. A pak motor s větším krouťákem pojede za jinak stejných podmínek lépe, než ten s nižším. Viz. třeba jiné vlákno, kde pokud si mám vybrat mezi benzínem 200 PS s 200Nm nebo 300Nm, tak pro mne je volba jasná.
To určitě ano, nicméně p.Dusil konstrukci motoru nijak nezohledňuje, výslovně píše o důležitosti jen hodnoty max.momentu. No třeba nám to ještě vysvětlí
problém ropáku není řazení, k tomu abys otestoval celé spektrum dynamického rozsahu vozu stejně musíš zařadit všechny rychlosti, dříve či později.... Problém je ten, že rychlost = otáčky dízl tím pádem musí točit těžší převody a ztrácí tak hnací sílu na převodech, proto dízl musí být vždy silnější, tím si kompenzuje ten průser, ale zároveň s tím hodně těží, neb má krouťák nízko a nepotřebuješ ho na plnej plyn provozovat, proto máš velkou rezervu efektivity a hlavně hodně síly pro okamžitou akceleraci už z provozních otáček... laicky dá naf´ták plnej pyn převod nepřevod, benzín zase musí podřazovat aby začal efektivně zrychlovat :-)
Vidíš, a mne sú jednotky fuk, nezaujíma ma maximálny výkon, ale nominálny. Beztak z papiera nevyčítaš všetko, aj keď budeš na krivky momentu a výkonu motora čumieť neviem ako dlho. Všetko ide aj tak ešte cez prevody a svoje povedia aj váha auta, odpory a naladenie softvéru. Takže neostáva než vyskúšať a aj tak bude výsledok maximálne subjektívny... >:D
aj tak vestci dnes uz riesia hlavne velkost tabletu a farbu vozu... polovica kolegov v praci o vykone nikdy so mnou ani nehovori... ale o farbe auta su schopni kecat aj polhodinu... o vybave aj hodinu... o dizajne aj pol dna.... ;-) ... takze asi tak....
PS: mne pride coraz dolezitejsi udaj kroutak/otacky .... je to dnes asi najtransparentnejsi udaj ktory povie asi viac ako tie ciste papierove vykony ... ktore su uz vypovednou hodnotou kusok zdeformovane ( kedze okrem atmo uz mame aj turba, hybridy, elektrovozy ) .. lebo v praxi je citit rozdiel ze ci mas 100kw v atmo.. alebo 100kw v turbe alebo hybride .. kroutak ale nejde osalit ;-) .. takisto maximalka je dnes uz k nicomu... o tej som sa s kolegami nebavil snad nikdy... ta zaujima tak este decka do 12-14 rokov
A co je to "líp"? Maximální akcelerace? Nebo pružná akcelerace v běžně používaných otáčkách? Jaký je rozsah otáček zmíněných motorů? Jaký je jejich maximální výkon?
Samozřejmě se mi pojede lépe s tím motorem s větším krouťákem a menšími otáčkami, to je jasné. Hezky se jezdí i elektromotorem, protože je tichý. Ale s trolejbusem z Plzně do Ostravy nedojedeš...
A ake kone ta zaujimaju. Britske banske poniky alebo nemecke tazne kone, ci spanielske plnokrvniky? Potom v danej kategorii myslis kona zdraveho, choreho, hladneho ci smadneho?
Také to tak vidím. :-) A je otázka, jestli sám prodejce ví, která bije. Tahle snaha ohromovat čísly se projevuje i tam, kde by lidé měli problematice slušně rozumět. Roli tu bude hrát i zvyk.
Marketingovou hodnotu koní pak nevidí jen prodejci. Stačí se podívat na výkony motorů, jestli jsou pěkná čísla spíš v koních, nebo kilowattech.
Nevim, kde pan redaktor vzal, ze se vykon v konich uz moc nepouziva, ale kdekoliv ctu neco o autech, tak se uvadi vykon v PS/CV/HP/PK (podle zeme). Jen na zdejsim bulvaru musim zapinat kalkulacku a prevadet si udavane kW zpatky na CV. :-!
Sice s tím tvrzením nesouhlasím (v kontextu osobních automobilů), ale v EU je kW oficiální jednotkou pro výkon motoru automobilu. Koně se používají spíš z nostalgie (/zvyku), kterou osobně nesdílím. Vtipné pak je, že si lidé používající koně kolikrát ani neuvědomují, že existuje více než jedna definice a tedy není kůň jako kůň. I když mi koně vadí mnohem méně než stopy a uzly. O "palcích rtuti" ani nemluvím. Tyhle nesmysly měli nechat v minulém tisíciletí. Ne, že by SI byla dokonalá.
Oficiálne sa má používať výkon v kW. Kone len ako pomôcka pre zákazníkov zo „starých čias“. Že to niektoré automobilky nerešpektujú je druhá vec. Radšej majú na karosérii uvedené vyššie číslo. Napríklad Renault- Motor Energy dCi 160- (118kW/160k).
"Oficiálne sa má používať výkon v kW." A kdo o tom rozhodl? Nejaky soud? FIA? Nebo urednici z brusele? Ci snad nejaka vyssi moc...? Je to blbost. Kone jsou tradicni jednotkou pouzivanou od pocatku automobilismu a uz jen proto by se na tom nemelo nic menit.
Vseobecne nemam rad, kdyz se nahrazuji fungujici a zavedene veci necim novym v podstate jen proto, aby se s necim novym prislo a tim se vykazala nejaka cinnost. Tohle je podobny pripad. Neexistuje zadny relevantni duvod, proc prestat pouzivat vykon v konich.
Podobna "novatorska" blbost se aplikuje i u udaju spotreby. Tam se zase uvadi nic nerikajici udaje "mimo mesto" ci "kombinace". Driv se vedle mestskeho cyklu uvadela spotreba pri 90km/h a pri 120km/h (ja to tak u svych aut jeste mam), coz bylo mnohem srozumitelnejsi a papirove hodnoty odpovidaly realite a ne laboratornim podminkam.
Viz. mezinárodně uzákoněný předpis o používání soustavy SI, který definuje 7 základních jednotek, který akceptovala i ČR.
A srovnání se spotřebou je jiný problém. Ta se pořád měří v litrech, jen metodika neodpovídá realitě. Srovnání s HP by bylo, kdyby ti to prodejce dával i u nás třeba v MPG.
Spíš něco jako žejdlík/ holba/ pinta/ atd. na míli (nebo nějaký násobek). A samozřejmě česká míle byla jiná než vídeňská míle i míle moravská, stejně jako český žejdlík byl jiný než vídeňský žejdlík. Jen pro zajímavost, 10 l/100 km je asi 1,4 žejdlíku na míli (oboje české, samozřejmě). >:D I pivaři si zvykli na půl litr.
Dalo by se to samozřejmě i otočit, ale galony jsme, pokud vím, neměli. Takže by to byly míle na sud/ bečku/ vědro/ atd. 10 l/100 km je tedy asi 162 českých mílí na bečku, nebo 17 na soudek. :-) Umím si představit tu konverzaci. Mně se do nádrže vejde šest a půl soudku. To já tam nacpu celou bečku. >:D
Ještě jsi měl napsat kontinentální EU, protože Britové nemají stejné koně jako Němci nebo Italové. Dříve bylo naprosto běžné, že se jednotky se stejným názvem podle místa (nebo i použití) lišily a to někdy hodně výrazně (vem si všelijaké míle, galony atd.). Metrický kůň vznikl tím, že ho definovali v metrických jednotkách. Proto má jinou hodnotu než tzv. mechanický, nebo také imperiální, který je definován v librách a stopách.
Uvádět výkon v koních je v dnešní době opravdu přežitek (dere se mi na mysl spíš slovo „zrůdnost“, ale chápu, že někteří mají historii rádi)…
Kdo o tom rozhodl? – Praxe. kW jsou odvozeny od základních jednotek, tudíž se s nimi dobře počítá.
Když znáš výkon v kW, snadno si z toho spočítáš např. stoupavost, rychlost akcelerace, účinnost motoru, atd… Aniž by sis musel pamatovat a zatahovat do toho nějaký nepěkný násobek.
Kdybychom měli všechno uvádět a počítat např. v anglosaských jednotkách, řada lidí by měla problém vůbec spočítat si, kolik potřebuje např. barvy na vymalování bytu. Tolerovat se dají ještě tak některé délkové „nemetrické“ jednotky, např. průměr ráfku v palcích, ale koně fakt ne.
Jinak koně už jsou zdiskreditované i tím, že je potřeba rozlišovat ty mechanické a metrické, což někdy vede k nedorozuměním.
Máš snad v technickém průkazu koně? Říká ti něco Metrická konvence? Nebo Generální konference pro míry a váhy? SI byla přijata před více než 50 lety. Koňská síla, podobně jako loket nebo sáh, je věc historie.