Výměna gumičky stěračů: Výhled za dvacku
Teprve zimní plískanice pořádně prověří funkci stěračů. Často přitom sdělí řidiči nepříznivou zprávu: jsou na odpis. V minulém čísle jsme si ve velkém testu ukázali, že se při nákupu nového páru můžete pěkně spálit. Řešením přitom zdaleka nemusí být pořízení čerstvého dílu. Pokud je zbytek stěrače a jeho uchycení v pořádku a nijak se neviklá, stačí obvykle vyměnit samotná gumička. A použít jde překvapivě i originální díly! Díky tomu tak můžete udržet v provozu s pouze malou investicí výrazně déle původní kvalitní stěrače.
Ramínkové stěrače
Asi nejběžnější opravu už možná mnozí z vás zkoušeli. Potíží je hlavně kvalita levnějších kusů. Když dojde na výměnu, jsou stěrače často zcela rozviklané. Proto nedokážou účinně rozkládat tlak na sklo, a tak nebudou fungovat ani s novými gumičkami. Pokud ale vydržely, hurá do toho! Sadu gumiček koupíte v autopotřebách, často i na benzinkách. Výrobek nejasné kvality lze sehnat i za dvacku za pár. My jsme ale sáhli po originálních. Dvojici pryžových pásků jsme překvapivě zakoupili jako náhradní díl Škody. Na první octavii má kód 1J0 955 429 A a vyjde na 286 korun. Nejprve zjistěte, na kterém konci je stěrač uchycen. Nejsnazší je začít tím, že gumičku v této části rozříznete okolo vodicích lišt. Následně ji vysuňte. Sada, kterou jsme použili, disponovala speciálním roztahovacím plastem, jímž jsme rozšířili velikost uchycení. Poté vložte kovové lamely do gumičky a zasuňte ji zpět. Jednodušší to je uchycovacím otvorem napřed. S touto stranou musí lícovat lamely. Pak zbývá jen ustřihnout v dostatečné vzdálenosti přebytečný materiál a kleštěmi zmáčknout rozevřený konec.
Cena | od 20 Kč |
Doba práce | 15 minut |
Plusy | Lze koupit originální díl |
Levná náhrada | |
Minusy | Ramínkové stěrače jsou často příliš rozviklané |
Aerostěrače
Že gumičky u bezramínkových stěračů přímo od výrobce vozidla nelze vyměnit? Omyl! Jen to chce trochu cviku a síly. My jsme to vyzkoušeli na originální přestavbové sadě od Škody, která opět pocházela z první oktávky. Komplikovanější je to s nákupem vhodných gumiček. Zde použité jsou totiž výrazně subtilnější a nižší než u klasického stěrače. Prodejci autopříslušenství už se je naštěstí naučili rozlišovat, proto je lze při troše hledání pořídit. A odpověď vyzkoušenou na Octavii II má opět nabídka originálních dílů. Součástka s označením 1K0 955 429 B je určena pro caddy a stojí 139 Kč, pasuje ale také jinde. Důležité je, že v balíčku naleznete i náhradní koncovky. Staré tak můžete odstranit klidně násilím. Začněte ale kontrolou, na které straně je gumička uchycena. Právě na té budeme operovat. Předtím sejměte krytku uchycení. To umožní popojet aerodynamickou lištou. Poté zespodu tenkým plochým šroubovákem nadzdvihněte a vypáčte koncovku – ano, chce to trochu síly. Pak už se před vámi objeví zobáček držící gumičku – je pouze na jedné straně. Jemně jej šroubovákem ohněte a potom už může pryžový díl ven. Následně stačí jen zasunout nový, opět přimáčknout jisticí plech a nasadit krytku.
Cena | od 80 Kč |
Doba práce | 10 minut |
Plusy | Můžete koupit originální díl |
Minusy | Nelze použít univerzální gumičku |
Nutné vyvinout sílu |
Neoriginální aero
Jak si počít v případě neoriginálních aerostěračů? To jsme vyzkoušeli na výrobku GTS, který v našem testu dopadl spíše lépe. Zde stačí odjistit koncovku s jednoduchou západkou. Když snímáme plastový aerodynamický kryt, stěrač se nám rozpadne v ruce a gumičku můžeme vyjmout. Sice je to snadné, pryž ale nedrží na místě příliš pevně. Následně musíme nejprve nasadit zpět pružiny a pak mezi ně zasunout novou gumu. Nebýt toho, že díl nedrží po vyjmutí pryže nijak pohromadě, byla by zde výměna nejsnazší.
Cena | 20 Kč |
Doba práce | 10 minut |
Plusy | Lze použít libovolnou gumičku |
Snadné rozmontování | |
Minusy | Stěrač nedrží pohromadě |
Hlavně podložit
Na co si dát při výměně pozor? Málokoho to napadne, ale na rozbití čelního skla. Pružiny přitlačující ramínka stěračů jsou pěkně silné, a i když je odklopíte, stačí do nich lehce drknout a pohroma je na světě. Do pojišťovny ani nechoďte, takovéto poškození snadno odhalí. Řešení je snadné: při výměně si vždy dejte na sklo karton, nikdy nenechávejte ramínka ve vztyčené poloze.
Zaťukej
Jak vlastně dostat na světlo stěrače, které často bývají ukryty za hranou kapoty? Poslouží k tomu jednoduchý trik. U vozů koncernu VW stačí zapnout zapalování, vypnout jej a následně ťuknout do ovládací páčky. Stěrače vyjedou nahoru. Zpátky je vrátíte stejným postupem při zapnutém zapalování. Obdobný postup používají i jiné značky.
Kdy vyměnit
Jen několik výrobců dává na své zboží indikátor opotřebení. Stěrač zralý na výměnu však poznáte snadno: nejprve začne dělat čáru v zorném poli, postupem času přibudou další. Na úplném konci životnosti už jen roztírá vodu po skle a vůbec ji neodvádí stranou.