Výroba aut v EU: Zavírání továren není konec
Síť evropských automobilových továren čeká v následujících letech další redukce. Automobilky se totiž potýkají s nadbytečnou kapacitou svých továren na starém kontinentě. Na tento problém nedávno upozornil šéf Fiatu Sergio Marchionne.
Analytici odhadují, že se nadbytečná kapacita evropských továren pohybuje okolo dvou až pěti milionů automobilů. Zatímco v roce 2007 se v Evropě prodalo asi 16 milionů vozů, v letošním roce se jich má podle předběžných odhadů prodat méně než 13 milionů.
Důsledkem klesajícího počtu zde prodaných automobilů se stalo uzavření některých továren. Tento trend bude pokračovat i v příštích letech.
Mitsubishi na konci letošního roku uzavře svůj závod v nizozemském Bornu, kde se vyrábí modely Colt a Outlander. Produkce této nizozemské továrny se snížila z 200.000 aut za rok na 50.000 vozů ročně.
Zavírat bude v příštím roce také Volvo, a to svůj švédský závod Uddevalla, kde vzniká kupé-kabriolet C70. Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel Volva loni k plánovanému uzavření tohoto podniku uvedl, že automobilka velikosti Volva si nemůže dovolit provozovat závod, který vyrábí jeden model v tak nízkých počtech jako je tomu dnes.
Znalci evropského automobilového průmyslu tvrdí, že hrozí uzavření i dalším továrnám. Šéf Fiatu Sergio Marchionne tento týden sdělil, že pokud se tomuto koncernu nebude prodejně dařit v USA, bude nucen zavřít dvě své italské továrny. V takovém případně by mohl být ukončen provoz závodů Mirafiori v Turínu a Cassino ve střední Itálii.
Vedení PSA a Renaultu se pak nedávno shodla, že se jim nevyplácí výroba malých automobilů ve Francii. Uzavření tak údajně hrozí továrnám PSA Peugeot Citroën v Aulnay nedaleko Paříže a Valenciennes v severní Francii. Opel by zase mohl uzavřít závody v německé Bochumi a anglickém Ellesmere Port.
Od vypuknutí hospodářské krize byly v Evropě uzavřeny již mnohé továrny. Zavíral Fiat (loni svoji problémovou továrnu Termini Imerese na Sicílii), Opel (v roce 2010 belgický závod v Antverpách) i další výrobci. Společnost Pininfarina pak loni uvedla, že ukončí výrobu karoserií a do budoucna se bude věnovat pouze automobilovému designu a strojírenství.