Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Výroba Avií v Česku ke konci července končí

Výroba nákladních vozů Avia v Česku končí. Rozhodla o tom mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited.
Zpět na článek
17. 6. 2013 17:31
17. 6. 2013 19:35
17. 6. 2013 20:12
17. 6. 2013 20:34
17. 6. 2013 20:38
17. 6. 2013 20:44
17. 6. 2013 21:13
17. 6. 2013 23:42
18. 6. 2013 12:36
18. 6. 2013 09:10
18. 6. 2013 17:49
Avatar - Barrichello
17. 6. 2013 15:09
Smutný konec
po lonsku sem myslel že nastane obrat k lepšímu.......

Velká škoda že to takhle skončilo, po krachu LIAZky, Pragy a Rossu přichází i Avia. Zbývá už jen Tatra, otázka je jak dlouho vydrží ona ;-\
Rozbalit vlákno
7
Avatar - PeterLuk
17. 6. 2013 15:37
Re: Smutný konec
Je to škoda... :-( :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
17. 6. 2013 16:07
Re: Smutný konec
Je to smutný. Bohužel ne všechno může koupit VW.
17. 6. 2013 23:16
Re: Smutný konec
Skoda mala v tomto neskutocne stastie, ze vybrali VW.
17. 6. 2013 19:02
Re: Smutný konec
O vikendu jsem byl na Korpivnickych dnech techniky. Bylo to v arealu Tatry. Na jejich stranka ani pismenko a pritom to byla krasna akce. Novy Phoenixy jsou krasny auta, 815-x neskutecny stroje.. Jenze kdyz nedokazou napsat ani na svuj web o tom, ze se neco takovyho porada, tak sakra jak chcou neco prodat? A pritom co prodavat je. Mel jsem moznost se svest s 815-7 8x8 na polygonu. Jako ridic sk. B jsem si malem cvrknul do gati z toho, co to auto dokaze. A nejspise to bylo hluboko pod jeho limitem. Jenze marketing a prodej stoji za prd. Snad to novi majitele zachrani. Kezby...
18. 6. 2013 12:26
Re: Smutný konec
Snad ano. Na rozdíl od liazek a o Avii ani nemluvě to má ten samý majitel, co vlastní SOR Libchavy a to je docela prosperující společnost - jejich busy jsou rozhodně lepší (a prý i levnější) než ta slavná Iveca.....podle toho, co se různě objevilo v tisku byl problém v tom, že dřívější vlastníci neměli absolutně zájem na spolupráci s DAFem, protože to pro ně byla spíš pračka na peníze....

Avii zničili už komančové (nemá cenu tady nad ní hořekovat), bývalá letecká fabrika začala dělat výběhové Saviemy, které byly stály za starou belu už jako nové. Francouzi si to tehdy nenechali ujít a říkalo se, že za podepsání smlouvy s českou vládou jela celá štrougalovic rodina na tři neděle na Azurové pobřeží. Řeči o rodinném stříbru pod. tady teda vůbec nejsou namístě, stejně jako v 90% případů, kdy se o nich mluví.
Avatar - Barrichello
18. 6. 2013 20:15
Re: Smutný konec
Licence na Saviemi se koupila proto, že tehdejší čssr nemělo nákladní vůz střední tonáže.

Jak sem psal níže, čím si chtěl vozit rohlíky, maso, zelninu atd?

Zastaralou Pragou S5T? Liazy MTS? Nebo auty typu Tatra a Praga V3S což byly speciály pro vojenské , stavební využití, nikoliv pro rozvážkový provoz.
Nic jiného čssr nemělo a celá východní evropa taky ne, nepočítaje šílené Robury, licenční rumunské RoMANy atd.

LETECKÝCH FABRIK TU BYLO 6, FABRIKA NA STŘEDNĚ TĚŽKÉ NÁKLADNÍ VOZY ANI JEDNA, je v celku logické že když se po ukončení pístových motorů a licenční výroby IL-14 hledalo co v Avii dál vyrábět, že padl požadavek v letecké výrobě dál nepokračovat a soustředit se na daleko potřebnější oblast, tedy na lehké a středně těžké nákladní vozy.

Původní Saviem SG2 za starou belu rozhodně nestál. Dokonce z něj vůbec nešel onen pověstný modrý dým, to jen tady zas někdo usoudil že ušetří a vyrobí to levněji, navíc údajně Motor Jikov nebyl vůbec dlouho dobu vyrobit funkční okopírované čerpadlo Bosch, které Saviemy používaly a jeho nákup v aoriginále samozřejmě nebyl z důvodu nedostatku valut možný.
17. 6. 2013 17:31
Z článku
jsem pochopil že výroba končí v Česku, ne že výroba Avii končí. Tak jsem zvědav jak to bude s dalšími značkami které jsme prodali do zahraničí. Aby si to někdo špatně nevykládal, nemluvím jen o autech.
Rozbalit vlákno
21
17. 6. 2013 19:35
Re: Z článku
Otazkou je co ty Avie vlastne byly? Za komunistu se tam vyrabela licence prastareho francouzskeho nakladaku Saviem, po komunistech tam Daewoo montovalo svoje nakladaky a pak vyrobu prevzal Leyland a delali upravene puvodni Daewoo produkce. Vlastni vyvoj byl v te fabrice vzdy minimalni a jenom se upravovaly cizi dodane vzory. Takze o nejakych "Aviich" se moc neda mluvit. Realne ta fabrika zanikla s koncem vlastni letecke produkce hned po okupaci, pak uz to byla jenom namezdni montovna.
Avatar - Stejsn
17. 6. 2013 20:12
Re: Z článku
Přesně tak. Avie je škoda jako zaměstnavatele, ale rozhodně ne jako automobilky.
17. 6. 2013 20:34
Re: Z článku
Tech 200 ztracenych pracovnich mist Praha ani nepociti. Realne v sousednim nakupnim centru Globus dela vice lidi nez makalo v Avii. :-!
Avatar - Barrichello
17. 6. 2013 20:33
Re: Z článku
Bohužel píšeš nesmysly.

Licenční výroba Saviem ano. Po roce 1990 proběhla plně ve vlastní řežii modernizace. Nejdříve s typy A31Turbo a A21T, později už pod Daewoo modernizace na typ A60/A75 se sklopnou budkou.

Vývoj typu D90 probíhal od poloviny 90. let, krom boudy plně v režii tamního vývojového oddělení. Akorát budku vyvinuli v Anglii. Auta najely tisíce hodiny testovacích jízd. To že tam nebyl vývoj je vcelku odvážný tvrzení, zejména proto že osobně znam jednoho z šéfů vývojového oddělení který tam kdysi pracoval.

Zcela evidentě ti unikl další fakt a to ten že v 80. letech byla testovány prototypy s hranatou budkou, sklopnou. Měly hranaté světla jako tehdejší žiguly, do výroby se ale tento typ nedostal.

A v neposlední řadě v Avii probíhala do roku 1988 výroba Pragy V3S, včerně modernizace M2, rovněž plně v řežii vývojového oddělení Avia. A Avia rovněž spolupracovala na projektu OT64.

Když už chceš něco psát, je dobrý o tom něco vědět :-)
17. 6. 2013 20:38
Re: Z článku
Ja nepsal, ze nebyla snaha zmodernizovat tu dvacetiletou francouzskou konstrukci, ale co z toho? A argumentovat tim, ze to byl i montazni zavod na V3Sjsky nebo ze se tam delaly tusim podvozky pro OT64, to dela z fabriky primo spickovou automobilku. >:D
Vyvojove oddeleni mela za komancu kazda montovna, akorat ze to co vypadlo nebylo k nicemu. U nas Tesla mela take vyvojove oddeleni a presto sla do devadesatek s peknym sortimentem vyrobku ze sedmdesatych let.
Avatar - Barrichello
17. 6. 2013 20:42
Re: Z článku
To ale nebylo o tom, že ty vývojové oddělení neuměly nic vyvinout. Jestli to to jen tak čirou náhodou neušlo.

To bylo o tom, že komunistům většinou trvalo uvést protopy do sériové výroby asi tak 20 let, a on už mezitím zastaral. A v 80. letech už se do sériové výroby nedostalo skoro nic - ono totiž nebyly peníze. Je veřejné tajmeství že socialismu protě docházely peníze, zejména valut nutných pro zakoupení zahraničíních strojů, materiálů atd byl kritický nedostatek. Proto se výtvory vývjových oddělení jen cpaly do šuplíků.
Avatar - Bubáq
17. 6. 2013 20:44
Re: Z článku
Škoda není jen těch 200 pracovních míst... Avie tak jako tak nikdo postrádat nebude (omlouvám se všem skalním za upřímnost). Ale česká společnost bude postrádat jednu z příležitostí pro talentované inženýry a techniky pracovat na sofistikovaném výrobku.
Ne, aby si někdo myslel, že si chci protiřečit. Jde o každé místo, které je významnější, než otrocká práce na lince. Místo, podložené studiem, znalostmi, mezinárodní konkurenceschopností a radostí z tvorby něčeho nového, kvalitního a hezkého. Z tohoto pohledu měla Avia potenciál, ale jak se ukazuje, nikoliv pod Indy.
Kromě konstrukce je třeba přičíst i manažerské pozice v obchodu, v servisu a pod. I tato místa za normálních okolností přinášejí příležitost k celkovému zlepšení osobního i společenkého výkonu.
Bohužel, těchto míst v českém (a slovenském) autoprůmyslu v poslední době ubývá (škodovácký vývoj je čestnou výjimkou). Lokální výrobci z Evropy a z Asie (mám na mysli nejen OEMs, ale hlavně i OESs) vzdor proklamacím dávají jen malou příležitost v technickém vývoji. A tak pomalu ale jistě klesá konkurenceschopnost české (a slovenské) ekonomiky. A případ Avie je jen jedním z řady dalších....
Avatar - Barrichello
17. 6. 2013 20:55
Re: Z článku
Ono Aviím se právě od typu A60/A75 se sklopnou budkou není co smát.

To už nebyly ty komunistické modré oračky co se z nich valil modrý dým, neb Motor Jikov neuměl sestrojit čerpadlo jako mělo Bosch, které měly původní Saviemi které nehulily.

To už byly zcela jiné Avie, a tyhle poslední Dka byly dokonce i 4x4 a měly motor Cummins. Za svoují cenu plně konkurenceschopný stroj, včak ty pdovozky kupovali i maíci pro svoje elktronákladáky.
Avatar - Bubáq
17. 6. 2013 21:13
Re: Z článku
Ach ano, cena.... To velké alibi Indů. Na jednu stranu prý nepokryla náklady, na druhou stranu nedokázali navýšit prodeje tak, jak si sami představovali. Jako obvykle je podbízení se cenou cestou do záhuby.
Mimochodem, kolik Indických motorových produktů v poslední době dobylo svět? Hyundai i20? Jeho výroba se přesouvá do Turecka... Honda City? Její výroba už byla přesunuta do Turecka. Tata Nano? Royal enfield? :-) Nějak nedošlo k naplnění vzájemných očekávání: Avie nedostala od Indů vlastně vůbec nic, a naopak, ani se nemohla stát vlajkovou lodí pro zbytek světa (mimo Indii, kde má Ashkok veliké problémy se zastaráváním techniky a technologie). Prostě: pro Avii špatná volba vlastníka.
Avatar - Barrichello
17. 6. 2013 20:38
Re: Z článku
[odkaz]

Kdo myslíš že tohle vyvíjel? Hmmm >:-[] >:-[] >:-[]

A kdo se podílel na tomhle [odkaz]

Další z prototypů Avia S430 [odkaz]

A to se nezmínil výrobu podíl na výrově řady minibusů jako Čavdar, či prototypy Neretva ve spolupráci s jugoslávci at.

O tom byl měla redakce napcat článek.

Těch projektů Avia bylo celá řada, vč projektu lidových vozítek Avia z 50.let
[odkaz]

O tom spousta lidí ani neví že to vůbec kdy existovalo

Stejně jako z doby Daewoo výroba modela A11 Trend, což byla licence Auverland, tady se jednalo tedy jen o montáž.
Avatar - Stejsn
17. 6. 2013 23:42
Re: Z článku
Projekty do šuplíku, z nouze ctnost. Pokud se to nedostalo na trh, nebo v mizivém množství, nedá se to ani počítat. Prostě konkurenceneschopná firma, bez šance na přežití. Zabilo jí 30 let výroby variací na Saviem. Ten z nedostatku vlastní konstrukce vyráběl třeba i MAN nebo Alfa Romeo, ale jen po omezenou krátkou dobu, než vyvinuli vlastní výrobní program. Avia ne, komunisti na to prostě neměli a z letecký továrny se stala náklaďáková zombie, která teď definitivně umřela.
18. 6. 2013 12:36
Re: Z článku
Souhlas. Nehledě na to, že vývoj, kde dělaj čtyři lidi je k ničemu. Dneska je to o mnohasetčlenných týmech s vybavením, které je dražší než celá fabrika Avia i s pozemky. A argumentovat tady (jak tak činí milovník starých časů Barýk, sláva komunismu a Amerikám...) tím, co se vyvíjelo a vyvinulo je zcela mimo mísu. Škodovka taky vyvinula řadu údajně povedených aut, až na to, že je nebyla schopná vyrábět. A vyrábět se ztrátou, to byl taky znak ekonomiky před rokem 1989 - nasekaly se výrobky, které nikdo nechtěl, ale plán se splnil, fabrika dostala zaplaceno a soudruzi kňourali na sjezdech a aktivech, že je potřeba snížit nadnormativní zásoby (česky řečeno nekvalitní, nechtěný a neprodejný šunt....). V roce 1989 toho soudruzi měli po skladech za tehdy astronomických 200 miliard....dobře si z té doby pamatuji ono Rudé Právo, které v rámci glasnosti někdy v srpnu otisklo statistické údaje na celou stranu a to včetně tvorby HDP....
Avatar - Andromeda
18. 6. 2013 13:13
Re: Z článku
Apropo, za osud Avie ( mimochodem přežila válku + další věci ) je zodpovědný především ředitel oné firmy + ministerstva už tržní, z těsně popřevratového období, z časů soutěže o prodej značky ... Do finále se dostává jak Renault, tak M-B, přičemž M-B je ten, kdo na nové a další verze přepracovaných podkladů a návrhů od Renultu téměř zázračně kontruje stejnou, ale o fous lepší nabídkou ... Až po té, kdy framtíci zjišťují , že jejich materiály vozil onen týpek obratem nach Stuttgart ... Couvají znechuceně ven, a paradoxně vycouvává i ten M-B ...
Konec té firmy je tedy tehdy zřejmý ... Těch značek, jež skončily v nenávratnu za odměnu, jež se dá duchem přirovnat ke kupování indiánské půdy za zrcátka a blištivé cetky, bylo více...
Jestli jedni dělali na sklad, druzí ho hned rozkradli, rozdali, "rozprodali" a nejen ten sklad posloužil jako jistina pro úvěrové mejdany ...
Avatar - Barrichello
18. 6. 2013 20:05
Re: Z článku
Ne vývoj v Avii nedělali 4 lidi. Vývojové oddělení mělo vlastní halu, osobně se v ní několikrát byl, součástí byl 3 rozměrný aparát, byla tam dílna, hala pro zkušební vozy, výstupní kontrola, soustruhy a další stroje, nahoře v patře projekční kanceláře, sklad materiálu a pod vývoj patřili rovněž zkušební řidiči. V dobách největší slávy dohromady asi 100 lidí.

Nesrovnávej co je dneska s tím co bylo před 40 lety. Vývojové oddělení v Avii bylo rozpušetěno v roce 2001 poté co byl vyvinut a odzkoušen současný model a vedení usoudili že už nic vyvíjet nebudou a že vývoj rozpouštějí.

Takže srovnávej vývojové oddělení s konkurencí max. do roku 1999.

Soudruzi v 70 letech razili heslo, které se jim těžce vymstilo - to že proč něco modernizovat když to sssr a země třetího světa kupují. Jenže jim pak těžce ujel vlak, což se projevilo zejména v 90 lteech po smaetu, kdy tyhle trhy padly a na těch ostatních byly výrobky nekonkurenceschopné.
To každej ví. bohužel na nejvyšších místech seděli často neschopný lidi a celý vedení bylo notně zkostnatělný, nepružný a nebo se báli těch výše.
Avatar - Andromeda
19. 6. 2013 00:11
Re: Z článku
To, co dnes sedí v těch samých budovách je kvalitativně stejné >:-[] , viz odstoupivší družinářka na Min. kultury ... To byla taková pecka >:D , že při četbě jejich rozhovorů či přepisů tiskovek si jeden říkal: A to jsme se smáli Jakešovi >:-[] >:D ...
Avatar - Barrichello
19. 6. 2013 08:54
Re: Z článku
>:D >:D asi tak nějak
Avatar - Barrichello
18. 6. 2013 19:54
Re: Z článku
Letecký továrny tu byly Aero Vodochody, Motorlet(Walter), LET Kunovice, Moravan Otrokovice , Letov a Avia.

Takže bylo jasné, že po ukočení výroby pístových motorů a licenční výroby Iljušinu 14 tam letecká výroba skončí.
K čemu. Stát naopak potřebal nákladní vozy střední tonáže které nikdo nevyráběl.

Vozit rohlíky Liazem MTS či Tatrou 148 je jak uznáš pitomost, dále už byla jen výběhová S5T a to bylo vše.....

Transformace na automobilovou fabriku tak byla zcela jasná.
To snad dojde každýmu kdo má trochu přehled.

Mimochodem orientace na válečnou výrobu, licenční výroba stíhaček MIG15, těžkého a středně těžkého válečného průmyslu byla jednou z hlavních příčin, proč byl stát nucen vyhlásit měnu. Ono si totiž dělník vydělal prachy, ale neměl je zač utratit.

A když to v 60. letech konečně pochopili, tak bylo zcela evidetní že prioritu maj rohlíky a zelí který je třeba v něčem odvést než přemýšlet co vyrábět za letadla v jedný z 6ti leteckých fabrik....
Avatar - Barrichello
18. 6. 2013 19:59
Re: Z článku
To proč se ot ocitlo v špulíkách už sem tady vysvětloval - bylo to díky zkostnatělému vedení, nechuti investovat do nových věcí a ke konci díky katastrofálnímu nedostatku peněz, zejména devizových....

Jinak Model AN byl v roce 1190 připraven do sériové výroby, takže krom komunistů na to má podíl i vláda Kaluse která do toho neivestovala nic a zpackla privatizaci.
Jinak se už mohlo tak od roku 1992 vyrábět úplně něco jiného než přepracované původní Saviemy...
Avatar - F127
18. 6. 2013 09:10
Re: Z článku
Trend se vyráběl ještě před vstupem Daewoo. Tři roky to byl můj služebák :yes:
Avatar - Barrichello
18. 6. 2013 19:56
Re: Z článku
Máš pravdu, omluvám se za chybný údaj. A11Tren se skutečny vyráběl před vsutpem Daewoo do Avie.
18. 6. 2013 17:49
Re: Z článku
Otázka stojí jinak, třeba výroba sýru značky Apetito v Polsku a podobně. Fakt brzy příjdeme o vše co nám kdysi patřilo a pak se to bude dovážet odkudkoliv jen ne vyrábět u nás? Mně to totiž tak připadá a nechce se mi teď hledat co všechno se už vyrábí mimo ČR a vozí se to k nám pod našimi původními značkami, ale je to smutné.