Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výrobce pneumatik Dunlop oslavuje 120 let

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Velká pneumatikářská značka si letos připomíná slavnou přestavbu veterináře Johna Boyda Dunlopa.

Jednoduché nápady mohou změnit svět. Co začalo v roce 1888 jako touha jednoho muže poskytnout malému synovi pohodlnou tříkolku přeměněním pevných gumových pneumatik na první vzduchem plněné pneumatiky, to se v průběhu následujících 120 let projevilo jako základní krok k vytvoření jedné z nejvýznamnějších světových pneumatikářských značek.

Stručně z historie Dunlopu

1902 – Vítězství v závodě Paříž–Vídeň v roce 1902 dodalo značce Dunlop chuť na úspěchy v motosportu a již před rokem 1920 společnost vyráběla pneumatiky schopné dosáhnout rychlosti přes 300 km/h.

1923 – Dunlop oslavuje první vítězství v Grand Prix

1924 – První vítězství pro Dunlop a Bentley v Le Mans. Toto partnerství dominovalo desetiletí – obě značky zvítězily také v letech 1927, 1928, 1929 a 1930.

1927 – V roce 1927 Dunlop pomáhá Henrymu Segravovi ustanovit pozemní rychlostní rekord 327 km/h.

1935 – Dunlop se podílí na dalším pozemním rychlostním rekordu. Pneumatiky Dunlop zajistily Siru Malcolmu Campbellovi v roce 1935 pozemní rychlostní rekord 484 km/h v automobilu ,Bluebird'.

1947 – Railton Mobil Special opět láme rekord, když se řidič John Cobb stal prvním mužem, který překonal pozemskou rychlostní bariéru 400 mil za hodinu a dosáhl rychlosti 648 km/h. Kromě toho ustanovil nový rekord v nejvyšší průměrné rychlosti – 634 km/h.

50. léta – Během zlatého věku motosportu dosáhly pneumatiky Dunlop šedesáti šesti vítězství ve Formuli 1 – s osmi mistry světa.

1964 – Inženýr společnosti Dunlop Tom French si nechává patentovat průlomový postup v navrhování dezénu pneumatik. Radiální pneumatika Dunlop SP 41 jako první poskytla řidičům ochranu před aquaplaningem díky systému mikrodrážek, které nasávají vodu z povrchu jako houba a později ji odvádějí.

1972 – Dunlop vyvíjí pneumatiku profilového čísla 60 s ocelovým nárazníkovým pásem.

1973 – Dunlop uvádí Denovo – první dojezdovou pneumatiku na světě, poskytující řidiči kontrolu řízení na dlouhých vzdálenostech a při vysokých rychlostech, dokonce i po defektu nebo prasknutí pneumatiky.

1994 – Dunlop představuje první ultralehkou konstrukci pneumatiky. Tím redukuje hmotnost automobilu asi o 12 kg. Vývoj systému Instant Mobility System (IMS) jako náhrady za rezervní pneumatiku – v případě defektu je latexová složka vstříknuta do pneumatiky a utěsní ji.

2002 – Dunlop získává 100. vítězství v řadě v rámci Grand Prix silničních motocyklů v kubatuře 250 cm3

Jezdci na pneumatikách Dunlop vyhráli více než 50 % ze všech 2.321 konaných Grand Prix a získali 105 titulů mistrů světa.

2008 – Le Mans je nejstarší, nejnáročnější a nejdelší závod na světě. Ve 34 z celkových 71 závodů Le Mans 24 h, které se konaly, zvítězily pneumatiky Dunlop – vícekrát než jakékoli jiné pneumatiky.

Dunlop je jedním z předních světových výrobců špičkových pneumatik s bohatou historií úspěchů v motoristickém sportu. Rozsáhlé zkušenosti na závodním poli vedly Dunlop k zavádění inovačních technologií rovněž u pneumatik určených k běžnému použití.

Pneumatikami Dunlop své automobily standardně vybavuje mnoho předních světových výrobců automobilů takových značek, jako jsou Alfa Romeo, AMG, Audi, Bentley, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz a Porsche. Pro BMW řady 1, 3, 5 a X5 jsou dodávány mj. pneumatiky RunOnFlat.

Ondřej Láník
Diskuze (2)