Vysoký vzorek nestačí: Letní pneu jsou dobré jen 4 sezóny

Vysoký vzorek nestačí: Letní pneu jsou dobré jen 4 sezóny

 

Přestože mají čtyřleté pneu mnohdy stále ještě dostatečně vysoký vzorek, jejich vlastnosti se po této době výrazně zhoršují.

Rakouský autoklub ÖAMTC prověřovat trvanlivost letních pneumatik. Zkoumáním změn vlastností letního obutí v průběhu jeho životního cyklu vyšlo najevo, že pneumatiky si své vlastnosti drží jen čtyři roky. Poté už letní pláště nefungují tak, jak mají.

V testu se porovnávaly vlastnosti nových pneumatik s gumami používanými dva až tři roky a pět let. Vrcholem však byly pneumatikami staré 11 a 14 let. Pneumatiky byly stejné značky a všechny z nich měly hloubku dezénu alespoň 5 mm.

1. duben znamená konec povinných zimních pneu, už máte přezuto?

Testy zkoumaly jízdní vlastnosti na suché i mokré vozovce, brzdnou dráhu, sledovaly chování při jízdě v oblouku a během brzdění.

Výsledkem bylo zjištění, že se starším pneumatikám zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru, a to i přestože mají stále stejný, nesjetý vzorek jako nové pneumatiky. Už pět let staré pneumatiky mají horší jízdní vlastnosti, i když mají stále 6mm vzorek.

Během dvou až tří let se z pneumatik označených jako velmi doporučené stávají doporučené. Hlavní skok ve změně jízdních vlastností přichází po odjetí čtvrté sezony, kdy je komisaři doporučují použít jen při nezhoršených jízdních podmínkách. Více než 10 let staré gumy při jízdě na mokru v testech zcela propadly.

Stáří pneumatiky je možné vyčíst na její bočnici. Tam je oválný rámeček s čtyřčíslím uvnitř, kde první dvojice čísel označuje týden a druhá dvojice rok výroby. Například 4210 naznačuje, že plášť byl vyroben ve 42. týdnu loňského roku.

Pokud je však na bočnici trojúhelník s uvnitř napsaným trojčíslím, znamená to, že byla guma vyrobena v devadesátých letech. Pokud je na bočnici jen trojčíslí, je pneumatika ještě starší.

Pokud jsou na bočnici písmena DOT (Department of Transportation), znamená to, že guma odpovídá požadavkům amerického ministerstva dopravy. Za touto zkratkou je sestava několika písmen a číslic, datum výroby pak udávají poslední čtyři číslice.

ÖAMTC řidičům doporučuje takzvané pravidlo 4x4x4. To znamená čtyři stejné pneumatiky staré maximálně čtyři roky s dezénem alespoň 4 mm.

V Česku je minimální povolená hloubka dezénu 1,6 mm (na Slovensku 1 mm). Hloubka vzorku zimních pneumatik musí být v Česku nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3.500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).

Výrobci pneumatik sami doporučují používat zimní pneu jen čtyři sezony, protože poté ztrácejí pružnost, čímž klesá jejich funkčnost. Test rakouského autoklubu ukázal, že by toto doporučení mělo platit i pro letní gumy.

ADAC Test letních pneumatik (2. díl): Rozměr 205/55 R16 W

ADAC testy letních pneu: 195/65 R15 V

ADAC Testy letních pneu: 175/65 R14 T

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček Ministerstvo průmyslu bude řídit Jiří Havlíček

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

Budoucnost se představuje v Hanoveru Budoucnost se představuje v Hanoveru

Podívejte se, co všechno dokáží roboti

Dukovany nečekaně odstavují druhý blok Dukovany nečekaně odstavují druhý blok

V Jaderné elektrárně Dukovany bude večer neplánovaně…

Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška Baterie rozběhnou tisíc koní, podívejte se na nejžhavější elektrosporťáky dneška

Elektřina už není jen chabou alternativou klasických…

 
Zdroj: ÖAMTC
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Kam se hrabe Škoda! Zaměstnanci Porsche dostanou prémii čtvrt milionu!

Dnes 16:50

Německý výrobce luxusních automobilů Porsche vyplatí svým zaměstnancům za loňský rok odměnu 9111 eur (246.000 Kč) na osobu.




Blesk.cz

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda: Skončila na psychiatrii

Zmatená seniorka rozbila záchod a vytopila souseda:…

Jeden ze sousedů a posléze přivolaní strážníci městské policie zřejmě zachránili život dvaadevadesátileté ženě.…

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt! Co se stalo?

Chlípný Josef (†57) z Farmář hledá ženu: Náhlá smrt!…

Jedním z nejvýraznějších účastníků reality show Farmář hledá ženu v její historii byl bezesporu farmář Josef,…

 

iSport.cz

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu, smějí se mu fanoušci

Anglie řeší Vardyho pád. Skočil jako do bazénu,…

Zkoušel simulovat pro penaltu? V přípravě? Proč? Anglický útočník Jamie Vardy se stal opět po několika dnech…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…