24.2. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Vývoj řadicích pák napříč historií. Od jednoduchých klacků po vyspělé automaty

 

Jak vypadaly řadicí páky před více než 110 lety? A jak vypadají dnes? Škodovka nabízí unikátní průřez historií svých řešení.

Povídání o řadičkách mladoboleslavské automobilky začíná v roce 1906 vozem Laurin & Klement Voiturette A. Páku byste v něm nalezli po pravé ruce řidiče. Takřka stejná byla páka ruční brzdy, jež se nacházela dále od volantu. V té době auto disponovalo třemi stupni a zpátečkou. Jednotlivé stupně se aretovaly pomocí západky.

O sedm let později bylo řešení podobné. Rozdíl byl v tom, že model Sg dostal uzavřenou karoserii, do které by se ale řadicí páka nevešla. Musela tedy společně s „ručkou“ zůstat venku. Zcela do kabiny se řadička dostala až později, jedním z prvních exemplářů byla Škoda 110, která kvůli tehdejším regulím dostala pravostranné řízení.

Exponát Škoda Popular Monte Carlo z roku 1937 měl i nadále třístupňovou převodovku, avšak už toho času se začala objevovat první řešení se čtyřmi převody. Taktéž se na hlavicích řadiček pozvolna ocitají první schémata řazení.

Tohle video vám krásně ukáže, jak funguje manuální převodovka

Touha po vyšším komfortu vedla designéry k experimentování. Aby se dopředu namísto dvou sedadel vešla velká lavice, musela se řadička přestěhovat z podlahy na sloupek řízení. Příkladem tohoto řešení je třeba Škoda Octavia z roku 1960. Toto řešení se ale aplikovalo jen pár let, model 1000 MB již o šest let později dostal řadicí páku opět ukotvenou k podlaze.

V polovině osmdesátých let čekala mladoboleslavské výrobky další inovace, roku 1985 se v modelu 130 objevuje první převodovka s pěti stupni. Opět se mění vzhled hlavice, tvrdý plast nahrazuje měkčí polyuretanová pěna, schéma opět zmizelo, řidiči bylo k dispozici díky samolepce na čelním skle.

Velkým milníkem v historii Škodovky byl rok 1996, ve kterém znovuobnovila model Octavia. Ten hned ve svém prvním roce existence dostal jako první Škodovka automatickou převodovku, tehdy se čtyřmi stupni.

Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

Dnes už samočinné ústrojí v útrobách moderních Škodovek není ničím výjimečným, vedle pěti- nebo šestistupňových manuálů totiž česká automobilka nabízí i šesti- či sedmistupňové automaty DSG (s označením DQ 200). Převodovky se vyrábí ve Vrchlabí a každé se skládá z 352 dílů. Dvouspojky vznikají v české výrobně nejen pro tuzemskou značku, ale i další členy koncernu: Volkswagen či Audi. Denně závod na Trutnovsku vyrobí 2100 kusů.

Ani dnes se vývoj řadicích pák nezastavil. Stačí se rozhlédnout po interiérech modelů jednotlivých automobilek. Drtivá většina stále sází na řešení mezi předními sedačkami, ale najdou se i atypická umístění. Tak třeba automat Citroënu Grand C4 Picasso obsloužíte páčkou před volantem, Toyota Prius zase sází na maličký volič e-CVT na středové konzole, který velikostí spíše než řadičku připomíná prvek pro volbu jízdního režimu. Opomenout nesmíme ani BMW i3 a jeho otočný volič umístěný před věncem volantu. A to nemluvíme o širokém spektru materiálů a barev, které dnes automobilky pro řadicí páky používají.

Spolupracujeme s TipCars.com
Cestovka RS Tour je v úpadku. V zahraničí nemá žádné klienty Cestovka RS Tour je v úpadku. V zahraničí nemá žádné klienty

Cestovní kancelář RS Tour vyhlásila úpadek, na dovolenou…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Také Škoda Kodiaq má nový ceník! Vedle 1.5 TSI nově nabízí i luxusní verzi Laurin & Klement

Také Škoda Kodiaq má nový ceník! Vedle 1.5 TSI nově nabízí i luxusní verzi Laurin & Klement

Dnes 12:50

Nejluxusnější varianta Škody Kodiaq je dostupná výhradně s dvoulitrovými motory a pohonem všech kol. Stojí kolem milionu.




Blesk.cz

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12 prozrazuje, že přijde o tlačítko Home a tlusté rámečky

Nový iPad se inspiruje iPhonem X. Ikona v iOS 12…

Nová generace iPadu Pro je vedle nového iPhonu jednou z očekávaných novinek podzimní prezentace Applu. A vypadá…

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

 

iSport.cz

Problém pro City! Obhájce titulu bude tři měsíce bez De Bruyneho

Problém pro City! Obhájce titulu bude tři měsíce bez…

Fotbalisté Manchesteru City se musejí čtvrt roku obejít bez jedné z opor Kevina De Bruyneho. Sedmadvacetiletý…

Réway o konci v Hradci: Stačily dva týdny na uzdravení, ale oni platí

Réway o konci v Hradci: Stačily dva týdny na…

Hradec překvapil, když Martin Réwaye najal. A překvapil, i když ho propustil. Důvod? Zranění, které ho klub…

 

Reflex.cz

Mladý Klaus by si měl jít hrát sám. Nebo s Okamurou

Mladý Klaus by si měl jít hrát sám. Nebo s Okamurou

Klaus mladší se pustil do mudrování o smyslu přítomnosti českých vojáků v Afghánistánu. Oháněl se přitom…

Británie stojí v úžasu nad archeologickými nalezišti. Sucho odkrylo tisíce let lidské činnosti

Británie stojí v úžasu nad archeologickými…

Nebývalé sucho, které letos zasáhlo také Britské ostrovy, odkrylo po celé zemi stovky archeologických nalezišť.…