16.10. 2016 Matouš Jelínek

Vyzkoušeli jsme simulátor náklaďáku: Jak jsme dopadli?

 

Trénovat krizové situace za volantem nákladního vozu může být rizikové. Přesto existuje řešení. Vyzkoušeli jsme věrohodný simulátor.

Řídit dvanáctitunový náklaďák je docela fuška. Zvlášť pro běžného řidiče osobáku. Volantem se točí ztuha a po přidání plynu cítíme, jak se motor pere se zátěží. Aspoň že výhled je z výšky kabiny královský.

Ale počkat! Byť se s námi budka kymácí a sedačka se vznáší jak létající koberec, krajina okolo je nějak příliš bezchybná. Ano, to za oknem není realita. Sedíme v simulátoru bezpečné jízdy, který vyvinula společnost Dekra ve spolupráci s Fakultou dopravní ČVUT.

Nepřevrátíš

„Nejen pro profesionální řidiče připravujeme celou řadu kurzů bezpečné i ekonomické jízdy,“ popisuje Zdeněk Šnajder z Dekry. A právě s tím má pomoci tento simulátor – kompletně vyvinutý a postavený v ČR. Proč školit řidiče ve virtuální realitě? Hlavní výhodou proti polygonu je možnost vyzkoušet si krizové situace přímo v provozu — sice virtuálním, ale bez nejmenšího rizika skutečné nehody.

Dojem ze simulátoru je přitom více než věrohodný. Po vstupu do zcela sériové kabiny nákladního vozu Man nastartujete normálně klíčkem, což probudí přístroje i zvuk motoru. Pak stačí zařadit D, odbrzdit a můžete vyrazit na cestu. Po okresce, dálnici, městem i krajinou, za deště nebo na sněhu. Na přidání plynu, brzdění, zatáčení i přejezd virtuálních nerovností simulátor reaguje tak věrohodně, až se nám po chvíli pozorování obrazu promítaného za skly začala točit hlava.

Rána jak z děla

Vše působí tak reálně, že se téměř bojíme šlápnout více na plyn. Když se ale odhodláme a na rovince podél lesa přitlačíme pedál k podlaze, vyběhne náhle kanec. Brzdy kvílí, ale nárazu zabránit nedokážeme. Je to pořádná šlupka, jenže náš man pokračuje dál a s šíleným zakýváním zastavuje až po několika metrech. „Zareagovali jste správně. Kdybyste se snažili vyhnout, mohlo to dopadnout mnohem hůře,“ ozývá se z reproduktoru hlas operátora simulátoru Ondřeje Rechnera.

Svět kolem se točí a my jsme rádi, že můžeme vylézt z kabiny. „Všechny síly zcela odpovídaly realitě, postupně jsme je ale mírně otupěli,“ říká nám cestou dolů. Prý proto, že se některým lidem dělalo špatně.

Konečně si můžeme prohlédnout kabinu zvenku. Za čelním i bočními okny jsou zrcadla, na která projektory promítají okolí. Celý předek pak trčí na speciální hydraulické plošině. Právě ta svými pohyby věrně kopíruje síly, jež by na tělo působila jízda skutečným vozem.

Dobrý nápad

Stoupáme z prostoru simulátoru do místa, odkud celou jízdu sleduje operátor. Na osmi monitorech před ním vidíme nejen pohled řidiče, ale i okolí vozu nebo celou řadu údajů o něm. „Sledujeme třeba rychlost, zařazený převod, stlačení pedálů, otáčky, ale dokážeme také změřit například rychlost řidičovy reakce,“ popisuje Rechner. Na další obrazovce je vidět z několika úhlů šofér. Musí být pod neustálou kontrolou.

„Umíme zde připravit velké množství situací – nejen rizikové jako vyhýbací manévry či nedání přednosti,“ popisuje. Byť už stoprocentně funguje, simulátor je stále ve vývoji – proto se zatím ukázal jen zhruba na desítce akcí. Reakci na nebezpečí zde zkoušely třeba složky Integrovaného záchranného systému.

Nám se nápad líbí. Byť se grafika nevyrovná nejlepším počítačovým simulátorům, díky hydraulické plošině je dojem věrohodný. A opravdová kabina všemu dodá další rozměr. Bylo by skvělé, kdyby podobným výcvikem zvládání krizovek díky zařízení prošel větší počet kamioňáků. Vždyť třeba piloti dopravních letadel takto trénují zcela běžně.

Tři roky dřiny

Simulátor je společným projektem českého zastoupení Dekry a Fakulty dopravní ČVUT. Společnost dala studentům materiální podporu, ti pak strávili tři roky vývojem. Veškerý software je jejich prací. Rozkládací návěs, který zvenku připomíná motorhomy hvězd formule 1, vypadá skvěle. A je i maximálně funkční – v přední části nechybí klimatizovaná konferenční místnost pro školení. Střední, vysunutou část vyplňuje samotný simulátor, v zádi je prostor operátora. Simulátor stavěla opavská společnost Cargo design. Na kolik vyšel? Náklady se přiblížily deseti milionům. Pronájem vyjde na padesát tisíc na den, za přistavení se platí 8500 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Část cizinců se dnes vzbouřila proti policii a…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i kroupy. Sledujte radar

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i…

Začátkem týdne se budou teploty stále držet na tropických třicítkách. Z úterka na středu však přijde ochlazení,…

 

iSport.cz

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…