8.2. 2018 ČTK

Češi prý nemají dost informací o asistenčních systémech aut

Češi prý nemají dost informací o asistenčních systémech aut

Čeští řidiči nejsou podle výzkumu dopravních psychologů z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci dost informováni o asistenčních systémech v motorových vozidlech. ČTK to sdělila Lucie Viktorová, která se na projektu podílela.

Z dvouletého výzkumu podle ní vyplynulo, že řada řidičů o takových systémech nemá dostatečné povědomí. Potřebné informace se nezdůrazňují v reklamách a nevěnují se jim často ani prodejci aut.

"Z výpovědi 50 řidičů vyplynulo, že řada z nich není se systémy dostatečně seznámena a při první nečekané reakci vozidla k nim může rychle ztratit důvěru. Naopak ti, kteří rizika systémů nevnímají, přiznávají, že častěji kontrolují telefon, a nevěnují tak veškerou pozornost dopravě," upozornila.

Asistenční systémy mají zvýšit bezpečnost na silnicích a pohodlí řidiče. Kontrolují například bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, rozpoznávají dopravní značky, udržují vozidlo v jízdním pruhu, kontrolují tzv. mrtvý úhel, pomáhají s navigací, zabraňují mikrospánku řidiče či umožňují infračervené noční vidění. Výsledkem průzkumu jsou i vlastní webové stránky, příručka pro učitele v autoškolách nebo manuál pro prodejce vozidel.

Počet dopravních nehod klesá. Prý mají vliv elektroničtí pomocníci...

Další výzkum na pěti stovkách respondentů prokázal, že čeští řidiči jsou jen velmi málo seznámeni s tím, že asistenční systémy vůbec existují a že mohou na silnicích potkat auta těmito systémy vybavená.

"Chceme české řidiče informovat o tom, že systémy existují a že mohou zvýšit komfort řidiče. Zároveň však zdůrazňujeme, že odpovědnost právní i faktická zůstává na řidiči," uvedla Viktorová.

Z výsledků výzkumů totiž zároveň vyplynulo, že dlouhodobé spoléhání na takzvané asistenty může zhoršit předvídavost v dopravních situacích. Autoři průzkumu proto zdůraznili, že řidiči by neměli schopnost takových systémů přeceňovat a v žádném případě by kvůli nim neměli přestávat věnovat pozornost dopravní situaci.

ESC, DCC, RBS, AFS, DDD... Víte, co znamenají automobilové zkratky?

Podle Viktorové je nutné podtrhnout, že lidé v autech s asistenčním systémem nemohou dát ruce z volantu. "Například systém držení vozidla v jízdním pruhu říká, že auto umí rozeznat jízdní pruhy. Jenže není to tak jednoduché, hodně záleží na vnějších podmínkách. Na českých dálnicích je to problém, systém nemusí rozlišit, co je škvíra a co souběh žlutých a bílých pruhů. Řidiči by proto měli o systémech vědět, ale neměli by je přeceňovat. Měli by si být dobře vědomi jejich limitů," dodala.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů

Novela silničního zákona platí od začátku října a již…

Uber prodal své první dluhopisy, zájem výrazně překonal nabídku Uber prodal své první dluhopisy, zájem výrazně překonal nabídku

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber prodal…

Poslední článek saúdského novináře: Arabský svět nejvíce potřebuje svobodu slova Poslední článek saúdského novináře: Arabský svět nejvíce potřebuje svobodu slova

Americký list The Washington Post (WP) vydal poslední…

 

Štítky Český trh

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Dnes 18:50

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá posvícení i závod psích spřežení

Tipy na víkend: Tupláky piva, halloween, voňavá…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

 

iSport.cz

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží dál v Austrálii

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží…

Snaha Usaina Bolta o fotbalovou kariéru nekončí, ba naopak. Osminásobný olympijský vítěz ve sprintu na 100 a 200…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…