Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hlasujte: Má carsharing elektromobilů v Praze smysl?

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Budeme po Praze jezdit v elektromobilech, které si budeme jen půjčovat? Jaký na to máte názor?

Dopravní zatížení v Praze je rok od roku větší. Znamená to více vozidel, častější dopravní zácpy, větší znečištění ovzduší a v neposlední řadě zdlouhavé hledání parkovacích míst. Řešením všech těchto problémů by mohl být carsharing (tedy veřejné organizované sdílení) elektromobilů. A proč zrovna elektromobily? Jezdí na elektrickou energii, vydávají výrazně nižší hluk a mají nulové místní emise, takže nezatěžují ovzduší center měst tak, jako vozidla se spalovacími motory.

Vozidla jsou při carsharingu rozmístěna na mnoha stanovištích po celém městě, zpravidla v blízkosti stanic MHD. Provozovatel je pronajímá podle rezervací, které si uživatelé vytvoří online, telefonicky nebo pomocí aplikace ve SmartPhonu. Za registrační poplatek dostanete čipovou kartu, která slouží jako klíč k poskytovaným elektromobilům. Pak už si jen vyzvednete rezervované vozidlo na vámi zvoleném stanovišti.

Výhodou je, že máte k dispozici automobil, aniž byste se o něj museli starat. Veškeré výdaje na jeho provoz jsou započteny v tarifu, který platíte podle délky pronájmu. Například v Paříži, kde takový systém úspěšně funguje od listopadu 2011, se ceny pohybují mezi 0,17 - 0,23 Eur/min, tedy asi pět korun za minutu. Navíc zde odpadají obtíže s parkováním - elektromobily mají vyhrazená parkovací místa vybavená nabíjecími stanicemi.

Tak by to jednou mohlo vypadat i v našem hlavním městě. Protože je počáteční investice v případě elektromobilů vysoká, je potřeba udělat důkladný průzkum trhu. Neví se totiž, zda by o něco takového byl v Praze vůbec zájem. A zde se obracíme na vás, naše čtenáře: pomohli byste nám s malým průzkumem? Vyplnění dotazníčku nezabere více než dvě minuty, výsledná data pak budou zpracována v rámci studentské práce na Fakultě dopravní ČVUT. Děkujeme!