3.2. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Vzácný americký sporťák Cheetah je na prodej: Nejedná se však o originál!

 

Nabízený vůz Cheetah vypadá úplně stejně jako původní vůz, avšak v tomto případě jde o takzvaný kit-car. Čím se liší od originálu?

Kit-car neboli stavebnicová auta byla nesmírně populární zejména ve Velké Británii. Mnozí tamní malovýrobci sportovních vozů - například Marcos či Ginetta, dodávali své modely v 60. letech buď jako hotové a tedy smontované, nebo ve formě stavebnice, umožňující si auto postavit doma v garáži. Zvyšující se složitost aut a také stále přísnější bezpečnostní požadavky tento způsob prodeje vozu po letech výrazně omezily. Nicméně i u nás se takové vozy nabízely, například roadster Michala Hradského Kaipan 47 coby zdařilá česká replika Lotusu 7.

Unikátní srdce

Prodávaný Cheetah tedy byl také původně stavebnicí. Navíc se v tomto případě nejedná o originální auto, ale o repliku. Její předností je samozřejmě citelně nižší cena než u originálního auta. Prodávající chce za konkrétní vůz „pouhých“ 25.000 dolarů, tedy něco kolem 600.000 korun. Druhou výhodou může být použití některých komponentů ze sériových automobilů.

Tento konkrétní exemplář tak využívá rámový podvozek z Corvette (z jaké generace zdroj nespecifikuje). Tím nejzajímavějším je ovšem motor této repliky Cheetahu, kterým je známý Big Block od Chevroletu o zdvihovém objemu 454 kubických placů, tedy 7,4 litru.

Kdo je výrobcem repliky Cheetahu, zdroj neuvádí. Práva na výrobu karoserie tohoto vozu zakoupila už v 60. letech po krachu výrobce Cheetahů společnost Dean Morrison, která je rovněž nabízela jako stavebnice.

Pro boj s Mustangy a Cobrami

Cheetah znamená v angličtině gepard. Tedy kočkovitá šelma poměrně výrazného zbarvení, která dokáže při běhu vyvinout rychlost až 100 km/h. Zřejmě tato vlastnost okouzlila Billa Thomase z Kalifornie k použití tohoto názvu pro své unikátní automobily.

Bill Thomas byl původně vývojářem a ladičem osmiválcových motorů vozu Corvette, na nichž pracoval v rámci závodního programu mateřského koncernu General Motors. GM se však v roce 1963 rozhodl od závodního programu ustoupit, takže Bill Thomas byl najednou skoro bez práce. JPrávě kvůli zápalu pro závody nakonec ze služeb GM odešel a založil si vlastní firmu na výrobu sportovních a hlavně závodních automobilů, které pojmenoval Cheetah.

Shelby slaví 50 let závodní Cobry speciální retroedicí

Úzké styky s GM však Thomas i nadále udržoval. Tento muž si za účelem svého podnikání pronajal pozemky v Anaheimu v Kalifornii, přičemž pronájem mu platil jeho bývalý zaměstnavatel – GM.

A právě zde spatřil světlo světa první vůz Cheetah. Pouze 3560 mm dlouhé kupé s předlouhou přídí, výrazně vytaženými blatníky a velmi krátkou zadní částí. Na rozdíl od výše popsané repliky používal originální Cheetah výhradně menší motor Chevroletu, tedy Small block (převzatý přímo z Corvette). Thomas zvětšil jeho vrtání, čímž vzrostl zdvihový objem z 5,7 na 6,2 litru. Výkon udával Thomas úžasných 382,5 kW, což dělalo z Cheetahu až nebezpečně rychlý stroj s udávanou maximální rychlostí 340 km/h!

Rámový podvozek byl v porovnání s Corvette lépe řešený a využíval celkem 45 metrů dlouhých trubek vyrobených z velmi kvalitního chrommolybdenu. Z nich byly nařezány příslušné celky a následně svařeny. První dva vyrobené Cheetahy používaly vnější panely karoserie z hliníkových slitin, u pozdějších aut byl hliník nahrazen polyesterem. Dle dostupných zdrojů však tato změna vozu spíše uškodila. Nebylo údajně výjimkou, že při rychlé jízdě docházelo k nadouvání kapoty a také otevírání drobných bočních dveří dvoumístné kabiny.

Kolik jich vůbec vzniklo?

Aby mohl Thomas závodit ve třídě „sériových“ cestovních vozů, potřeboval vyrobit minimálně stovku kusů Cheetahu. To se mu však nepodařilo, tudíž vůz nezískal příslušnou homologaci. Přesto závodil, ovšem v úplně jiné třídě, a sice v závodních prototypech. Namísto s Mustangy, Corvette či Cobrami tak Cheetah bojoval s vozy Chaparral, McLaren či Lola. Tedy s auty, která měla vyšší výkon. Přesto Cheetah prokázal své kvality a navzdory výkonovému deficitu dokázal v roce 1964 projet jedenáctkrát cílem v čele závodního pole.

A kolik Cheetahů se nakonec vyrobilo? V tomto se údaje liší. Americké encyklopedie uvádějí 11 až 27 kusů, přičemž kromě kupé existovala také minimálně jedna otevřená karosářská verze roadster. V roce 1965 bohužel továrnu na Cheetahy zachvátil požár, který továrnu zničil. Bill Thomas se poté rozhodl výrobu Cheetahů již neobnovovat a raději se zaměřil na vývoj, ladění a úpravy motorů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř

Dopravní zácpy jsou pohromou pro řidiče po celém světě.…

Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu

Elon Musk to s dobýváním vesmíru myslí vážně. Jeho…

 

Štítky Sportovní

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd

Malá elektrická auta budou možná řešením budoucnosti, už…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 





 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

Menzel (80) tvrdě

Menzel (80) tvrdě "natřel" Vorlíčka (†88): Padlo i…

Umělecký svět i fanoušci jeho pohádek a komedií stále oplakávají smrt Václava Vorlíčka (†88), režiséra Třech…

 

iSport.cz

Sparta po trestu zabrala. Noční dril? Zasloužili jsme si to, uznal Smejkal

Sparta po trestu zabrala. Noční dril? Zasloužili…

Hráli jste jen dvacet minut, zbytek si odjezdíte! Taková slova slyšeli od trenéra Uweho Kruppa sparťani po…

Dilema Slavie před nedělním šlágrem. Škoda proti Plzni? Nebo jiná možnost?

Dilema Slavie před nedělním šlágrem. Škoda proti…

Sestava Slavie je v úvodu jarní části sezony ustálená, poměrně předvídatelná. Hlavní rébus pro trenéra Jindřicha…

 

Reflex.cz

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Na první pohled se zdá 69. ročník filmového Berlinale až překvapivě komformní a klidný - oproti dřívějšku ubylo…

Jak se rodí žirafa? Video v pražské zoo zachytilo samici Elišku při porodu

Jak se rodí žirafa? Video v pražské zoo zachytilo…

Další radostná událost potkala pražskou zoologickou zahradu. Ve středu přišlo na svět žirafí mláďátko – letos je…