Rudolf Diesel se narodil před 155 lety v Paříži. 23. února 1893 získal patent na svůj revoluční vznětový motor. Dodnes však přitahuje pozornost i kvůli své nevyjasněné smrti.
...23. února 1893 získal patent na svůj revoluční zážehový motor .....
To je tak, když si autor článku plete vznětový a zážehový...
Čímpak se asi ten mour zažehával? Že by mini loučí ?
Pravda, ale mě alespoň těší, že všechny mé soukromé vozy jezdí na to správné palivo a dvě ze tří aut nesou stejnou značku, jakou užíval i sám Il Duce. :yes: A v zimních měsících se můžu majitelům dieselů aspoň smát, když musí řídit v zimní bundě, protože jim začne auto topit až po půl hodině jízdy. >:-[] Ještě větší radost mám, když přijdou větší mrazy. Potom totiž většina "dehťáků", kteří nepřidávají aditivum, ani nevyjede. >:D
napiasal si taku zmes blbosti, ze nevie ci plakat, alebo sa smiat. Sam prevadzkujem jeden turbonaftak a jeden atmosfericky benzin (obe auta su sukromne) a kupovane ako relativne zanovne (obe do 1,5 roka veku pri kupe) a nikdy sa mi nestalo, ze by som musel soferovat v zimnej bunde, alebo ze by som vo velkych mrazoch nenastaroval aj bez aditiva
No vidíš a já si živě pamatuju, když loňskou zimu byl jeden týden, kdy byly teploty i v Praze kolem -20 stupňů, tak jsem podle statusů na facebooku bezpečně poznal, kdo z přátel má motor a kdo kamna. >:-[] Shodou okolností jsem tou dobou byl se svojí Themou na Šumavě, kde bylo ráno -29 a když jsem ráno nastartoval, tak než jsem postříkal všechny skla rozmrazovačem, z výdechů šel už teplej vzduch. Naopak ve služebním autě mám bohužel MultiJet a i při současných teplotách do -5ti stupňů trvá autu při popojíždění v raních kolonách cca. 20min. než auto začne topit. :no: To jen k té zimě. Jinak má diesel samozřejmě spousty dalších nevýhod... :-!
s vlastnej skusenosti - talianske naftaky si s kurenim nikdy moc nerozumeli ;-) . S autami, vratane naftovych som jazdil na lyzovacky v roznych podmienkach a nikdy sa nestalo, ze by nenastartovali ;-) . Predstava, ze mam v 1,5 tonovom mpv nejakeho atmosferickeho benzinoveho * zabiteho emisnymi normami EU IV je na plakanie a o EU V ani nehovorim. V tom pripade je 100 konova 1,6 sotva pouyitelna na mestke jazdenie :-!
Měl jsem jak nafty, tak benzíny a čím modernější, tím hůř topí bez ohledu na palivo. Vzkazce xshreck o teplém vzduchu po 1/2 km se jen zasměji. Comom raillová honda mi topila až tak po cca 6-7km. Při -25°C to už není o žhavičkách, ani o aditivech, ale o konstrukci(bolest např Outlanderů s motorem PSA) a čerstvosti filtru. Jak já byl vytočenej, když mi před barákem stály obě auta zamrzlý. Jinak v 1,7t(prázdná hmotnost) MPV mám relativně malý(2,4) atmo benzín s přímým vstřikem a není to k pláči, 110kW stačí. Pravda, je z doby, kdy se ještě nešílelo pro každý kravský prd a jezdí za dlouhodobých 8,5-plní Euro III.
To, že Euro V má jiný metr na naftu a benzín už je druhá věc a nic nevypovídá o výhodách toho, či onoho druhu motoru. Nejsem fanatickým zastáncem ani jednoho, naopak, oba typy pohonu mají své opodstatnění a pro MPV, které má být spíš "malým autobusem" je naftový agregát vhodný. Sám jsem měl v minulém MPV naftu. Ale ruku na srdce, 100hp 1,6 je na jakékoliv auto okolo 1,5t málo a není to ani o emisních normách ani o druhu paliva. V minulé hondě civic jsem měl 100hp 1,7 commonrailla a bylo to jen tak tak. Tedy bych klidně odpověděl:" Ukaž mi 1,6 100hp v naftě, která bude pro 1,5t MPV postačující ;-)
o vyhodach, alebo nevyhodach paliva emisna norma nevypoveda, realita je taka, ze pri vykonoch okolo 100-120 koni je dopovany naftak pre uzivatela prijemnejsi ako atmosfericky benzin. Prevadzkujem sukromne oboje a kazde ma svoje pre a proti ;-)
Ano souhlasím, emisní norma nevypovídá, ale v praxi omezuje a nutí k šílenostem, které pak i výtečný motor zabijí. To že je v současnosti pro naftové motory benevolentnější asi nikdo rozporovat nebude. Smutným příkladem je např. civic 9.g, kde je fantastická 1,8 zabitá převodovkou a tak "nejlepší" motorizací je 2,2 nafta 8-s
Rozhodně bych si však nedovolil zevšeobecňovat, co je pro uživatele příjemnější. Někoho osloví to že šlápne na plyn a jede hned( byť jen chvíli, pak musí řadit), jiný zas ocení když nejdřív zařadí a pak točí až do bezvědomí >:D;-) Měl jsem obojí ve více autech, ale nyní obě auta v benzínu a dokud nebudu nucen opět jezdit 60tkm ročně, tak asi u benzínu zůstanu. A opakuji, 100 koní benzín nebo nafta v 1,6 s 1,5t autem bude s nějvětší pravděpodobností nahraně.
Proč u nás polovina lidí volí bolševiky (KSČSSD)? Proč si spousta lidí půjčuje třeba i na dovolenou nebo novou televizi a pak nemají na splátky? Proč se většina lidí není schopná poučit z minulosti? Lidi jsou prostě hloupý, tečka. :-!
Nemci jezdili na benzin a operacni vzdalenosti srovnatelnych tanku byly polovicni oproti americanum ci rusum s diesely. Pokud se trochu o valku zajimate, zajiste najdete spoustu prilezitosti, kdy Nemci museli bojovat o palivo. Naprikad bitva v Ardenach 1944 - Nemci zdechli na to, ze jim dosel benal >:D
Kdyby jsi se o to trochu zajímal ty, nemohl by jsi napsat takovou pitomost.
Američané jezdili také téměř výhradně na benzín a Rusové používali naftu jen v tancích.
Mimochodem Němci na naftu také létali (Junkers Jumo 205 v Ju 86).
Rusové také zkoušely naftu v letadlech ;-) Neosvědčila se, velké vybrace,k výkonu neúměrně vysoká hmotnost. Ale to je už hódně velká historie. V současnosti byly s nafťákama docela průšvihy v Dimondech. Upravené motory od mercedesu Thielert v provozu nedosahovali ani 1/2 udávané životnosti, a firma si tím slušně naběhla. Teď už maj jiný, který údajně fungujou, ale znáte to, o tom co se se.. všichni křičí, ale když to funguje, tak je ticho po pěšině.
JO i NE, ano je pravda, že Německé tanky jezdily na benzín a vzhledem k jejich váze byla spotřeba naprosto šílená, například u tanků Tiger I a II šlo v těžkém terénu mnohdy i o 700-1000 litrů na 100km. Každopádně je totální nonsens říkat, že Němcům benzín prohrál válku, protože to je výplod ropáka a historického neználka :-)). Ostatně jak už tu řekl kolega, američané jezdili též na benzín. Dnes je situace jiná, většina jezdí na Naftu a nebo na plynovou turbínu viz Abrams, výhoda je, že to může pálit prakticky všechno..... nevýhoda je šílená spotřeba.
HellboyCZE: Co se týče Arden, tak Němci zdechli na to, že se vyjasnilo a Američani jim jejich techniku rozstříleli ze vzduchu.
... a nesplnili zasadni cil teto akce a to dosazeni predsunutych stanovist phm spojenckych vojsk nutnych k pokracovani akce... V podstate u tech stanovist meli prazdno... Samozrejme s tim pocasim souhlasiim.
Nic nebyva jednoduche natolik, aby se mohl zohlednit pouze jeden faktor.
Osobne bych rekl, ze procentualne mivali benzinovych motoru Nemci ze vsech 3 mocnosti nejvice... A s jejich megalomanskymi vozidly jako byl Tiger/ KingsTiger, Panther, JagPanther a podobne kteri pouzivali jiz zminene V12 nebyl problem v boji vykazat spotrebu 700l/100km a to byly nadrze cca 730l.
Co se tyka abramsu a jeho turbiny tak bych rekl, ze je to i tak docela netradicni reseni, nicmene vyhoda palit vsechno co hori se muze hodit... Teoreticka ucinnost spalovaci turbiny by mela byt podobna nebo lepsi konvecnimu motoru horsi ale je, ze pokud ma abrams se svymi 60t upalovat 70km/h tak proste nejak tech 1500k nakrmit musi. Cestovni rychlost znamena asi 4l/km a spotreba v bojovem nasazeni muze byt klidne i 20l/km. Mala operacni dostupnost je slabina modernich tanku, protoze tak nejak vymizely stredni stroje a delaji se takovato monstra... Pak jim ma dat nadrz co ma 2000l na 400km ze...
PS - nejsem priznivce ropy, mam rad oboje, jak benzin tak diesel a umim si vychutnat prednosti obojiho.
Jak říkáš kolego :yes::yes:
Dnes je největší problém ta hmotnost, a také to, že v dnešních konfliktech tank jaksi pozbývá svoji hlavní výhodu, jelikož se většina konfliktů vždy přesune do měst či horského terénu a v současnosti neexistuje "nepřítel", který by například proti USA mohl vést plnohodnotnou pozemní válku. (Rusko sice má tisíce tanků, ale kolik jich je pojízdnejch resp. funkčních, Čína má až na výjímky zastaralé typy....) dnes rozhoduje letectvo a činnost malých elitních jednotek.
Proto se vyvíjí nová koncepce "tanků", která má být "lehká", mobilní a dokonce se uvažuje, že bude unmanned.
"Osobne bych rekl, ze procentualne mivali benzinovych motoru Nemci ze vsech 3 mocnosti nejvice... "
Zas jsi se netrefil. Jak už jsem napsal výše, Američané na naftu prakticky nejezdili. Pro příklad; nejrozšířenější americký tank Sherman se vyráběl v desetitisícových sériích a z toho bylo vyrobeno tuším 87 kusů na naftu. Mělo to svůj důvod také v zásobování. Při ohromném množství, které americká armáda denně spotřebovala, bylo mnohem jednodušší dopravovat jen jeden druh paliva.
Jinak procentuálně, byla německá armáda především hypomobilní.
Zapomeň na dokumentární záběry, kde Němci jezdí na všem co má motor. Ty pořizovala propaganda u elitních divizí. Většinu Wehrmachtu tahali koně.
To ze pouzivali ve velke mire kone je mi znamy fakt... Nicmene se bavim o procentualnim zastoupenim diesel vs. benzin v motorech tanku.
Shermany nemely serie o velikosti 10 000 - ale je fakt, ze cislem 8000 se tomu blizily. Jen vznetovych se vyrobilo 11 000 (M4A2). Procento, zastoupene timto cislem Nemci netroufnou a proto si myslim, ze procentualne meli dieselovych tanku nejmene. Netvrdim vsak, ze americane jezdili prevazne na naftu...
Obecne platne je vsak to, ze cim vetsi stroj, tim spis je diesel vhodnejsi kvuli spotrebe. Nemci mivali typicky vetsi, tezsi tanky avsak v mensim poctu - americane vyuzivali pocetni prevahy zminenych Shermanu, takze operativni mobilita byla oproti Shermanum vyrazne mensi. Proste byly ziznive a diesel by jim zajiste prospel. Neda se nic delat, Nemci v te dobe vyrabeli z ceho meli...
Až na ten drobný detail, že M4A2 s dieselem GM 6046 byla takzvaně exportní verze, určená výhradně pro spojence. US Army je vůbec nepoužívala (ještě tak US Marine).
Re: 120 let nejlepšího spalovacího (pístového) motoru!
Ale když ten benzíňák je tak nádherně točivej, tichej, spolehlivej, lehkej, nemusím pořád řadit, méně citlivej na kvalitu paliva s jednoduší a levnější údržbou >:D
Re: 120 let nejlepšího spalovacího (pístového) motoru!
Se vším s tebou souhlasím až na jeden podivuhodně rozšířenej blábol století - nemusím pořád řadit. Nejdřív se zamysli, proč se řadí. Že u benzínu využíváš třeba 5000 otáček a u dieslelu 3000 neznamená, že musíš víc řadit. Jde o rychlost a to co ti u benzínu obstará těch 5000 otáček u dieselu stačí díky jinému zpřevodování ty 3000. O nutnosti atmobenzínů při předjíždění podřadit když u turbodieslu s nízko-položeným točivým momentem nemusíš se ani bavit nebudeme že?
Re: 120 let nejlepšího spalovacího (pístového) motoru!
Ked sa dnem do naftoveho auta, zaujimave, ziaden smrad ani rachtenie...niekto ma asi epilepticku spolujazdkynu, ktora sa tyzden nesprchovala a zvaluje to na motor...zaujimava diagnoza ;-)
Jako vždy boj benzínových fanatiků proti naftovým. :-! Jedněm tady neustále se ucpává filtr a rekuperuje, druzí samou tohou po krouťáku zapomněli na výkon, který jim v konečném důsledku určí, kdo bude v táhlém dlouhém nejrychlejší...
Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde veliké rizoto, že to skončí fiatem. Každý se tváří jako suvenýr, ale vrátí se mu to jako ***!
-doplňuji, aby nikdo nezůstal ušetřen celého znění :-)