Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

 

Western Star se za padesát let své existence může pochlubit historií plnou dramatických zvratů. V současnosti se jedná o stabilní firmu s pestrou nabídkou nákladních vozidel, vynikajících svou kvalitou.

Historie značky Western Star se začala psát v polovině šedesátých let dvacátého století, i když její původní mateřský podnik White Motor Company byl založen již v roce 1900. Právě tato společnost totiž spustila výrobu specificky upravených těžkých nákladních vozidel pod značkou White Western Star v roce 1967 ve výrobním závodě umístěném ve městě Kelowna v kanadské provincii Britská Kolumbie.

Vedení nové divize White Western Star pak sídlilo spolu s vedením celého koncernu, jehož součástí byla řada tradičních severoamerických značek v Clevelandu v Ohiu. Mladé značce se dařilo a stoupající poptávka po jejích těžkých nákladních vozidlech, určených především pro svoz dřeva, těžební průmysl a stavebnictví stála se rozšiřováním výrobního závodu a jeho kapacity.

Mateřskému koncernu White Motor Company se však již tolik nedařilo a během sedmdesátých let ztrácel své pozice na severoamerickém trhu. Firma se sice snažila o reorganizaci a v polovině sedmdesátých letech její prezident Semon E. Knudsen rozhodl o prodeji pětice důležitých divizí, ale ani tento krok firmu nezachránil. White Motor Company skončila v insolvenci a na počátku osmdesátých let ji získala tehdejší společnost Volvo AB.

Zde stojí za zmínku, že Semon E. Knudsen stál mimo jiné na počátku šedesátých let za úspěchem značky Pontiac a na počátku let sedmdesátých se u značky Ford postaral o zvětšování první generace modelu Mustang, které souviselo s použitím výkonného motoru 429 V8 Cobra Jet.

Kenworth, Peterbilt a další: Galerie hvězd amerických dálnic

Změny majitelů i vedení společnosti White Motor Company stojí za osamostatněním značky Western Star. Ta totiž nezamířila pod křídla Volvo AB, ale spolu s jejím výrobním podnikem ji v roce 1981 získaly firmy Bow Valley Resource Services a Nova, sídlící v kanadském Calgary.

V průběhu osmdesátých let se Western Star i nadále věnuje vývoji a výrobě těžkých nákladních vozidel pro lesnictví, těžbu a stavebnictví, ale vedle nich nabídku výrazněji rozšiřují tahače pro regionální i dálkovou silniční dopravu.

V rukou svých kanadských majitelů zůstala značka Western Star i její výrobní podnik do konce osmdesátých let a v roce 1990 ji koupil australský podnikatel Terrence „Terry“ Peabody, který investoval do jejího dalšího rozvoje. Díky tomu byla například v roce 1997 uvedena spací nástavba Star Light Sleeper, která vynikala díky sendvičové konstrukci a využití plastů nízkou hmotnosti.

Značce Western Star a jejím nákladním vozidlům se v devadesátých letech na severoamerickém i australském trhu dařilo, ale i přesto nebo právě proto došlo v roce 2000 k další změně majitele a získal ji tehdejší koncern DaimlerChrysler AG. Po jeho rozpadu zůstal Western Star v rukou německé společnosti Daimler AG a ta jej začlenila do své divize Daimler Trucks North America LLC, jejíž součástí je dodnes.

Freightliner a 75 let jeho nákladních vozidel: Prohlédněte si legendární americké trucky!

Právě poslední majitel však provedl možná jednu z nejvýraznějších změn v historii značky. V roce 2002 byla totiž ukončena výroba v Kanadě a Western Star se přesunul do Portlandu ve státě Oregon, ležícím na západním pobřeží Spojených států amerických.

V současnosti má značka Western Star dvojici výrobních závodů, z nichž jeden je v Portlandu a druhý v Clevelandu, nejedná se přitom o podniky postavené v jednadvacátém století na zelené louce, protože první z nich byl založen v roce 1969 a druhý v roce 1989.

Video

Aktuální paleta modelů značky Western Star zahrnuje základní modelové řady 4700, 4800, 4900, 5700XE a 6900. Prakticky všechny modelové řady nabízí široké možnosti konfigurace celkových délek šasi, počtu náprav i pohonných jednotek.

Základ nabídky představuje modelová řada 4700, která je k dispozici v provedeních pro regionální i dálkovou dopravu, svoz dřeva, těžební průmysl i stavebnictví. Volit lze provedení s konfiguracemi náprav 4x2, 6x4, 4x4 a 6x6. Nabídka pohonných jednotek zahrnuje motory Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru a výkonu 258 až 372 kW nebo Cummins ISL o objemu 8,9 litru a výkonu 191 až 280 kW.

Modelová řada 4800 představuje větší alternativu k základnímu provedení, s nímž sdílí nabízenou pohonnou jednotku Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru s výkony od 258 do 346 kW, ale odlišuje se použitými nápravami s vyšší nosností a navíc je k dispozici i v provedeních s konfiguracemi náprav 8x4 a 8x8.

Nejrozšířenějším modelovou řadou značky Western Star je 4900, čemuž odpovídá i nejširší nabídka verzí s konfiguracemi podvozků od 4x2 až po 8x4. Paleta nabízených motorů pak zahrnuje Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru, DD15 o objemu 14,8 l, DD16 o objemu 15,6 l. Dále jsou k dispozici Detroit Diesel Series 60 o objemu 14,0 l a Cummins ISX o objemu 15,0 litru. Tato nabídka zaručuje výkony od 258 kW až po 441 kW.

Nejdelší náklaďáky: Prohlédněte si úžasné silniční vlaky minulosti i současnosti

Nejmladším zástupcem značky Western Star je modelová řada 5700 XE, která její nabídku rozšířila v roce 2015 a na počátku své kariéry se stala nejprve filmovou hvězdou, když si její podobu ve snímku Transformers: Age of Extinction vypůjčil vůdce autobotů Optimus Prime. Tato modelová řada je v současnosti jediná v nabídce značky, která je určena pouze pro silniční dopravu.

Standardem pro Western Star 5700 XE je konfigurace náprav 6x4 a přeplňovaný vznětový šestiválec Detroit Diesel DD15, poskytující z objemu 14,8 l výkony od 334 od 372 kW. Na přání jsou k dispozici motory Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 l s výkonem 258 až 346 kW nebo Detroit Diesel DD16 o objemu 15,6 l a výkonech od 350 do 441 kW (475 až 600 k).

Western Star 5700 XE není jen filmová hvězda (+video)

Nejtěžší modelovou řadu je 6900, která je naopak určena pro aplikace mimo silniční dopravu a je využívána především ve stavebnictví a těžebním průmyslu. Tomu odpovídají i nabízené konfigurace náprav 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8 a 10x6. Standardní pohonnou jednotkou je Detroit Diesel Series 60 o objemu 14,0 l s výkony 313 až 368 KW. Na přání jsou pak k dispozici motory Detroit Diesel DD15, DD16 a patnáctilitrový Cummins ISX, disponující výkony od 294 kW do 441 kW.

Pro nasazení v extrémních podmínkách těžebního i dřevařského průmyslu a stavebnictví nabízí Western Star vozidla modelových řad 4900 a 6900 ve speciálních verzích s označením XD Offroad. Tyto stroje mají zesílenou konstrukci podvozků s konfiguracemi náprav 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8 a 10x6.

Foto: Western Star Trucks Sales, Inc, Daimler Trucks North America LLC, Autowp.ru, wheelsage.org, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
Zdroj: Western Star Trucks Sales, Inc

Štítky Profi Video Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 





 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…