Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

 

Western Star se za padesát let své existence může pochlubit historií plnou dramatických zvratů. V současnosti se jedná o stabilní firmu s pestrou nabídkou nákladních vozidel, vynikajících svou kvalitou.

Historie značky Western Star se začala psát v polovině šedesátých let dvacátého století, i když její původní mateřský podnik White Motor Company byl založen již v roce 1900. Právě tato společnost totiž spustila výrobu specificky upravených těžkých nákladních vozidel pod značkou White Western Star v roce 1967 ve výrobním závodě umístěném ve městě Kelowna v kanadské provincii Britská Kolumbie.

Vedení nové divize White Western Star pak sídlilo spolu s vedením celého koncernu, jehož součástí byla řada tradičních severoamerických značek v Clevelandu v Ohiu. Mladé značce se dařilo a stoupající poptávka po jejích těžkých nákladních vozidlech, určených především pro svoz dřeva, těžební průmysl a stavebnictví stála se rozšiřováním výrobního závodu a jeho kapacity.

Mateřskému koncernu White Motor Company se však již tolik nedařilo a během sedmdesátých let ztrácel své pozice na severoamerickém trhu. Firma se sice snažila o reorganizaci a v polovině sedmdesátých letech její prezident Semon E. Knudsen rozhodl o prodeji pětice důležitých divizí, ale ani tento krok firmu nezachránil. White Motor Company skončila v insolvenci a na počátku osmdesátých let ji získala tehdejší společnost Volvo AB.

Zde stojí za zmínku, že Semon E. Knudsen stál mimo jiné na počátku šedesátých let za úspěchem značky Pontiac a na počátku let sedmdesátých se u značky Ford postaral o zvětšování první generace modelu Mustang, které souviselo s použitím výkonného motoru 429 V8 Cobra Jet.

Kenworth, Peterbilt a další: Galerie hvězd amerických dálnic

Změny majitelů i vedení společnosti White Motor Company stojí za osamostatněním značky Western Star. Ta totiž nezamířila pod křídla Volvo AB, ale spolu s jejím výrobním podnikem ji v roce 1981 získaly firmy Bow Valley Resource Services a Nova, sídlící v kanadském Calgary.

V průběhu osmdesátých let se Western Star i nadále věnuje vývoji a výrobě těžkých nákladních vozidel pro lesnictví, těžbu a stavebnictví, ale vedle nich nabídku výrazněji rozšiřují tahače pro regionální i dálkovou silniční dopravu.

V rukou svých kanadských majitelů zůstala značka Western Star i její výrobní podnik do konce osmdesátých let a v roce 1990 ji koupil australský podnikatel Terrence „Terry“ Peabody, který investoval do jejího dalšího rozvoje. Díky tomu byla například v roce 1997 uvedena spací nástavba Star Light Sleeper, která vynikala díky sendvičové konstrukci a využití plastů nízkou hmotnosti.

Značce Western Star a jejím nákladním vozidlům se v devadesátých letech na severoamerickém i australském trhu dařilo, ale i přesto nebo právě proto došlo v roce 2000 k další změně majitele a získal ji tehdejší koncern DaimlerChrysler AG. Po jeho rozpadu zůstal Western Star v rukou německé společnosti Daimler AG a ta jej začlenila do své divize Daimler Trucks North America LLC, jejíž součástí je dodnes.

Freightliner a 75 let jeho nákladních vozidel: Prohlédněte si legendární americké trucky!

Právě poslední majitel však provedl možná jednu z nejvýraznějších změn v historii značky. V roce 2002 byla totiž ukončena výroba v Kanadě a Western Star se přesunul do Portlandu ve státě Oregon, ležícím na západním pobřeží Spojených států amerických.

V současnosti má značka Western Star dvojici výrobních závodů, z nichž jeden je v Portlandu a druhý v Clevelandu, nejedná se přitom o podniky postavené v jednadvacátém století na zelené louce, protože první z nich byl založen v roce 1969 a druhý v roce 1989.

Video

Aktuální paleta modelů značky Western Star zahrnuje základní modelové řady 4700, 4800, 4900, 5700XE a 6900. Prakticky všechny modelové řady nabízí široké možnosti konfigurace celkových délek šasi, počtu náprav i pohonných jednotek.

Základ nabídky představuje modelová řada 4700, která je k dispozici v provedeních pro regionální i dálkovou dopravu, svoz dřeva, těžební průmysl i stavebnictví. Volit lze provedení s konfiguracemi náprav 4x2, 6x4, 4x4 a 6x6. Nabídka pohonných jednotek zahrnuje motory Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru a výkonu 258 až 372 kW nebo Cummins ISL o objemu 8,9 litru a výkonu 191 až 280 kW.

Modelová řada 4800 představuje větší alternativu k základnímu provedení, s nímž sdílí nabízenou pohonnou jednotku Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru s výkony od 258 do 346 kW, ale odlišuje se použitými nápravami s vyšší nosností a navíc je k dispozici i v provedeních s konfiguracemi náprav 8x4 a 8x8.

Nejrozšířenějším modelovou řadou značky Western Star je 4900, čemuž odpovídá i nejširší nabídka verzí s konfiguracemi podvozků od 4x2 až po 8x4. Paleta nabízených motorů pak zahrnuje Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru, DD15 o objemu 14,8 l, DD16 o objemu 15,6 l. Dále jsou k dispozici Detroit Diesel Series 60 o objemu 14,0 l a Cummins ISX o objemu 15,0 litru. Tato nabídka zaručuje výkony od 258 kW až po 441 kW.

Nejdelší náklaďáky: Prohlédněte si úžasné silniční vlaky minulosti i současnosti

Nejmladším zástupcem značky Western Star je modelová řada 5700 XE, která její nabídku rozšířila v roce 2015 a na počátku své kariéry se stala nejprve filmovou hvězdou, když si její podobu ve snímku Transformers: Age of Extinction vypůjčil vůdce autobotů Optimus Prime. Tato modelová řada je v současnosti jediná v nabídce značky, která je určena pouze pro silniční dopravu.

Standardem pro Western Star 5700 XE je konfigurace náprav 6x4 a přeplňovaný vznětový šestiválec Detroit Diesel DD15, poskytující z objemu 14,8 l výkony od 334 od 372 kW. Na přání jsou k dispozici motory Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 l s výkonem 258 až 346 kW nebo Detroit Diesel DD16 o objemu 15,6 l a výkonech od 350 do 441 kW (475 až 600 k).

Western Star 5700 XE není jen filmová hvězda (+video)

Nejtěžší modelovou řadu je 6900, která je naopak určena pro aplikace mimo silniční dopravu a je využívána především ve stavebnictví a těžebním průmyslu. Tomu odpovídají i nabízené konfigurace náprav 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8 a 10x6. Standardní pohonnou jednotkou je Detroit Diesel Series 60 o objemu 14,0 l s výkony 313 až 368 KW. Na přání jsou pak k dispozici motory Detroit Diesel DD15, DD16 a patnáctilitrový Cummins ISX, disponující výkony od 294 kW do 441 kW.

Pro nasazení v extrémních podmínkách těžebního i dřevařského průmyslu a stavebnictví nabízí Western Star vozidla modelových řad 4900 a 6900 ve speciálních verzích s označením XD Offroad. Tyto stroje mají zesílenou konstrukci podvozků s konfiguracemi náprav 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8 a 10x6.

Foto: Western Star Trucks Sales, Inc, Daimler Trucks North America LLC, Autowp.ru, wheelsage.org, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana

V Janově na severu Itálie pokračovalo pátrání po…

 
Zdroj: Western Star Trucks Sales, Inc

Štítky Profi Video Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red…

Nejenom dobří holubi se vracejí. I klasické a oblíbené videohry vycházejí v nových remasterovaných konverzích.…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Dukla – Slovácko 1:2. Chlumecký si vstřelil dva vlastní góly

SESTŘIH: Dukla – Slovácko 1:2. Chlumecký si vstřelil…

Bída Dukly pokračuje i nadále! Pražský tým prohrál i pátý zápas nové sezony FORTUNA:LIGY, se Slováckem padl na…

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem na Slovensko

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem…

Po vyřazení ve druhém předkole Evropské ligy bylo zřejmé, že Sparta přistoupí k redukci početného kádru. Tak se…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…