Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Western Star se za padesát let své existence může pochlubit historií plnou dramatických zvratů. V současnosti se jedná o stabilní firmu s pestrou nabídkou nákladních vozidel, vynikajících svou kvalitou.

Historie značky Western Star se začala psát v polovině šedesátých let dvacátého století, i když její původní mateřský podnik White Motor Company byl založen již v roce 1900. Právě tato společnost totiž spustila výrobu specificky upravených těžkých nákladních vozidel pod značkou White Western Star v roce 1967 ve výrobním závodě umístěném ve městě Kelowna v kanadské provincii Britská Kolumbie.

Vedení nové divize White Western Star pak sídlilo spolu s vedením celého koncernu, jehož součástí byla řada tradičních severoamerických značek v Clevelandu v Ohiu. Mladé značce se dařilo a stoupající poptávka po jejích těžkých nákladních vozidlech, určených především pro svoz dřeva, těžební průmysl a stavebnictví stála se rozšiřováním výrobního závodu a jeho kapacity.

Mateřskému koncernu White Motor Company se však již tolik nedařilo a během sedmdesátých let ztrácel své pozice na severoamerickém trhu. Firma se sice snažila o reorganizaci a v polovině sedmdesátých letech její prezident Semon E. Knudsen rozhodl o prodeji pětice důležitých divizí, ale ani tento krok firmu nezachránil. White Motor Company skončila v insolvenci a na počátku osmdesátých let ji získala tehdejší společnost Volvo AB.

Zde stojí za zmínku, že Semon E. Knudsen stál mimo jiné na počátku šedesátých let za úspěchem značky Pontiac a na počátku let sedmdesátých se u značky Ford postaral o zvětšování první generace modelu Mustang, které souviselo s použitím výkonného motoru 429 V8 Cobra Jet.

Změny majitelů i vedení společnosti White Motor Company stojí za osamostatněním značky Western Star. Ta totiž nezamířila pod křídla Volvo AB, ale spolu s jejím výrobním podnikem ji v roce 1981 získaly firmy Bow Valley Resource Services a Nova, sídlící v kanadském Calgary.

V průběhu osmdesátých let se Western Star i nadále věnuje vývoji a výrobě těžkých nákladních vozidel pro lesnictví, těžbu a stavebnictví, ale vedle nich nabídku výrazněji rozšiřují tahače pro regionální i dálkovou silniční dopravu.

V rukou svých kanadských majitelů zůstala značka Western Star i její výrobní podnik do konce osmdesátých let a v roce 1990 ji koupil australský podnikatel Terrence „Terry“ Peabody, který investoval do jejího dalšího rozvoje. Díky tomu byla například v roce 1997 uvedena spací nástavba Star Light Sleeper, která vynikala díky sendvičové konstrukci a využití plastů nízkou hmotnosti.

Značce Western Star a jejím nákladním vozidlům se v devadesátých letech na severoamerickém i australském trhu dařilo, ale i přesto nebo právě proto došlo v roce 2000 k další změně majitele a získal ji tehdejší koncern DaimlerChrysler AG. Po jeho rozpadu zůstal Western Star v rukou německé společnosti Daimler AG a ta jej začlenila do své divize Daimler Trucks North America LLC, jejíž součástí je dodnes.

Právě poslední majitel však provedl možná jednu z nejvýraznějších změn v historii značky. V roce 2002 byla totiž ukončena výroba v Kanadě a Western Star se přesunul do Portlandu ve státě Oregon, ležícím na západním pobřeží Spojených států amerických.

V současnosti má značka Western Star dvojici výrobních závodů, z nichž jeden je v Portlandu a druhý v Clevelandu, nejedná se přitom o podniky postavené v jednadvacátém století na zelené louce, protože první z nich byl založen v roce 1969 a druhý v roce 1989.

Aktuální paleta modelů značky Western Star zahrnuje základní modelové řady 4700, 4800, 4900, 5700XE a 6900. Prakticky všechny modelové řady nabízí široké možnosti konfigurace celkových délek šasi, počtu náprav i pohonných jednotek.

Základ nabídky představuje modelová řada 4700, která je k dispozici v provedeních pro regionální i dálkovou dopravu, svoz dřeva, těžební průmysl i stavebnictví. Volit lze provedení s konfiguracemi náprav 4x2, 6x4, 4x4 a 6x6. Nabídka pohonných jednotek zahrnuje motory Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru a výkonu 258 až 372 kW nebo Cummins ISL o objemu 8,9 litru a výkonu 191 až 280 kW.

Modelová řada 4800 představuje větší alternativu k základnímu provedení, s nímž sdílí nabízenou pohonnou jednotku Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru s výkony od 258 do 346 kW, ale odlišuje se použitými nápravami s vyšší nosností a navíc je k dispozici i v provedeních s konfiguracemi náprav 8x4 a 8x8.

Nejrozšířenějším modelovou řadou značky Western Star je 4900, čemuž odpovídá i nejširší nabídka verzí s konfiguracemi podvozků od 4x2 až po 8x4. Paleta nabízených motorů pak zahrnuje Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 litru, DD15 o objemu 14,8 l, DD16 o objemu 15,6 l. Dále jsou k dispozici Detroit Diesel Series 60 o objemu 14,0 l a Cummins ISX o objemu 15,0 litru. Tato nabídka zaručuje výkony od 258 kW až po 441 kW.

Nejmladším zástupcem značky Western Star je modelová řada 5700 XE, která její nabídku rozšířila v roce 2015 a na počátku své kariéry se stala nejprve filmovou hvězdou, když si její podobu ve snímku Transformers: Age of Extinction vypůjčil vůdce autobotů Optimus Prime. Tato modelová řada je v současnosti jediná v nabídce značky, která je určena pouze pro silniční dopravu.

Standardem pro Western Star 5700 XE je konfigurace náprav 6x4 a přeplňovaný vznětový šestiválec Detroit Diesel DD15, poskytující z objemu 14,8 l výkony od 334 od 372 kW. Na přání jsou k dispozici motory Detroit Diesel DD13 o objemu 12,8 l s výkonem 258 až 346 kW nebo Detroit Diesel DD16 o objemu 15,6 l a výkonech od 350 do 441 kW (475 až 600 k).

Nejtěžší modelovou řadu je 6900, která je naopak určena pro aplikace mimo silniční dopravu a je využívána především ve stavebnictví a těžebním průmyslu. Tomu odpovídají i nabízené konfigurace náprav 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8 a 10x6. Standardní pohonnou jednotkou je Detroit Diesel Series 60 o objemu 14,0 l s výkony 313 až 368 KW. Na přání jsou pak k dispozici motory Detroit Diesel DD15, DD16 a patnáctilitrový Cummins ISX, disponující výkony od 294 kW do 441 kW.

Pro nasazení v extrémních podmínkách těžebního i dřevařského průmyslu a stavebnictví nabízí Western Star vozidla modelových řad 4900 a 6900 ve speciálních verzích s označením XD Offroad. Tyto stroje mají zesílenou konstrukci podvozků s konfiguracemi náprav 6x4, 6x6, 8x4, 8x6, 8x8 a 10x6.

Foto: Western Star Trucks Sales, Inc, Daimler Trucks North America LLC, Autowp.ru, wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Rubb
23. 10. 2017 22:18
Re: Zaujímavá je hlavne tá rada 6900
Dobrý postřeh chlape :yes: Je zajímavé, proč tam zmiňují 40t, ale ve specifikaci je pak psaná užitečná 35t.
Avatar - jozephko
23. 10. 2017 20:31
Zaujímavá je hlavne tá rada 6900
Hneď sa mi zdalo, že sú tie trucky nejaké príliš veľké a hlavne široké. Aj v článku to bolo aj potvrdené, že sú určené len na nespevnené cesty. Pozrel som si špecifikáciu na stránke výrobcu (Google vie všetko >:D ) a šírka trucku je 128 palcov palcov, teda 325 cm. Neviem, či v Európe niekto vo veľkom vyrába takéto "takmer štandardné" nákladné autá. Nemyslím tým samozrejme dumpre. Zdroj: [odkaz]