Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Williams si letos připomíná 20 let od smrti Ayrtona Senny

Michal Fokt
Diskuze (11)
Stáj, v jejímž monopostu se před 20 lety zabil slavný závodník Ayrton Senna, si připomíná tuto událost speciálním polepem na přídi aktuálních monopostů.

Letos už to bude 20 let, co se při Velké ceně San Marina v Imole po nárazu do zdi v zatáčce Tamburello smrtelně zranil v monopostu FW16 legendární brazilský závodník Ayrton Senna. Stáj Williams proto letos vybaví přídě svých speciálů FW26, vyvedených v barvách Martini, logem s podobiznou pilota a nápisem Ayrton Senna Sempe (vždy).

Polep je dílem nadace Ayrtona Senny, která se v Brazílii angažuje v projektech na podporu vzdělání a přestože je vzpomínka na tragickou událost bezpochyby pěkným gestem, má poněkud hořkou příchuť, protože soud uznal stáj Williams (konkrétně tvůrce dotyčného monopostu FW16 Patricka Heada) vinným za selhání špatně zkonstruovaného sloupku řízení, jenž zapříčinil neovladatelnost vozu a tím pádem i havárii a Senovu smrt. Head kvůli promlčení, danému dlouhým třináctiletým vyšetřováním, vězení unikl a za Sennovu smrt tak nebyl nikdo potrestán.

Ayrton Senna zemřel v pouhých 34 letech a měl v té době na kontě 41 vítězství v F1, tři tituly mistra světa, osmdesát stupňů vítězů, 65 pole positions a 19 nejrychlejších kol, to vše za 162 absolvovaných závodů v průběhu 10 let.

Michal Fokt
Diskuze (11)
Avatar - wakantanka
12. 3. 2014 18:43
Re: Bozie mlyny melu pomaly, ale iste.
No ak už je reč o pilotoch, tí sú už od prvopočiatkov formulového pretekania v podstate len výkladná skriňa danej stajne. Nedávno som čítal zaujímavé veci z predvojnového obdobia a strieborných šípov. Celý úspech stál hlavne na šéfovi stajne, ktorý musel najprv mnoho vecí vydupať u vedenia automobilky, potom to správne odprezentovať a nadchnúť členov tímu a nakoniec správne zmanažovať svojich pretekárov. Tiež to nebolo len o jazdcovi ako takom. Proste je to tímový šport >:D Môžeš mať najlepší monopost ak nemáš preň správneho jazdca a naopak. Odstránením mnohých vychytávok ako trakčná kontrola, aktívna aerodynamika atď. podľa mňa vyvstáva kvalita jazdca viac do popredia nemyslíš?
12. 3. 2014 15:01
Re: Bozie mlyny melu pomaly, ale iste.
Chápu tvoje argumenty. Nicméně s nimi úplně nesouhlasím. Zauvažuj nad tím co si napsal v poslední větě. A je bohužel pravdivá. Jsi zvědavý jak se jednotlivé stáje vypořádaly se změnami na 2014. To je přesně to co mi vadí není to o řidičském umění toho kterého pilota, ale o tom jak se povedlo konstruktérům popasovat se s novými pravidly a postavit auto. Je to vlastně přehlídka umu konstruktérů a stáje jako celku. Pilot ustoupil až někde do pozadí a to je pak o ničem. Navíc takový kokotinyjako zákaz měnit motor mezi jednotlivými závody. Omezený množství paliva na závod, gum atd. K čemu? Já už na to rezignoval. Fakt mě tyhle nesmyslný restrikce závody F1 úplně otrávily.
Avatar - wakantanka
12. 3. 2014 12:23
Re: Bozie mlyny melu pomaly, ale iste.
Ja to všetko čo píšeš chápem a tiež mi to je proti srsti. Ale väčšina s tých spomenutých opatrení je proste o tom, aby sa to štartové pole trošku vyrovnalo, resp. aby mali všetky stajne + - rovnaké šance. Hlavne by to malo sčasti zlacniť prevádzku. Či už to tak v reále je, je už vec druhá. >:D Ale na to aby tie obmedzenia boli uvedené do praxe musí byť súhlas aj od samotných stajní. Ak by to bolo úplne na ***** tak sa im na to vykašlú a spravia si trucpodnik vlastnú sériu, ako už o tom bola pred pár rokmi reč. Vtedy tuším Mercedes,Ferarri a tuším aj Renault a niektorá z menších stajní zvažovali a vyhrážali sa odchodom s F1 a vytvorením vlastnej série s inými pravidlami. Zrejme to tak vyhovuje všetkým zúčastneným, nám ako divákom bohužiaľ ostáva len buď to akceptovať alebo celú sériu odignorovať. >:D Ja neviem ako ty, ale ja som zvedavý ako sa vysporiadali jednotlivé stajne s tohtoročnými zmenami a čo to urobí s jednotlivými pretekmi.
12. 3. 2014 11:30
Re: Bozie mlyny melu pomaly, ale iste.
Já neříkám, že se nemají nikam posouvat, ale nařizovat stájím kdy můžou vyměnit motor kdy ho můžuou rozdělat, vyměnit převodovku, kdy můžou tankovat, kdy můžou měnit gumy, jak mají mít udělaný křídlo, prostě do všeho jim FIA kecá. Jestli chtějí udělat auta pomalejší a bezpečnější, tak stačí pouhý omezení objemu motoru respektive v současný době plnícího tlaku turba. Další opičárny typu KERS a DRS bych zakázal úplně a jak si stáje udělají aerodynamiku auta, jaký gumy použijou jak často je budou měnit to je přeci jejich věc.
Avatar - wakantanka
12. 3. 2014 10:18
Re: Bozie mlyny melu pomaly, ale iste.
Nemáš celkom pravdu, ale tvoj názor ti neberiem. Aj bežné autá sa za tých 20 rokov posunuli niekam a bolo by naivné čakať že F1 sa meniť nebude. Mne tiež niektoré zmeny nie sú po chuti, ale ani v Rally už nejazdia monštrá skupiny B však? >:D Berme to tak, že pravidlá sú dané a uvidíme čo to tohto roku prinesie. Ja už sa na nedeľu teším. >:D