26.9. 2016 ČTK

Winterkorn nejenom o Dieselgate věděl, prý se podílel i na utajování

Winterkorn nejenom o Dieselgate věděl, prý se podílel i na utajování

Bývalý generální ředitel německého automobilového koncernu Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulaci s měřením emisí ještě před tím, než problém odhalily americké úřady a podílel se na jejím utajování.

S odvoláním na důvěrné dokumenty z podniku o tom informoval německý list Bild am Sonntag.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorna podle informací listu Bild am Sonntag o tomto ilegálním softwaru již koncem loňského července informovali pracovníci, kteří software vyvinuli. Winterkorn prý souhlasil s tím, aby zaměstnanci Volkswagenu při jednáních o této problematice v USA poskytovali pouze neúplné informace.

Německá prokuratura v červnu začala Winterkorna vyšetřovat kvůli podezření z manipulace s finančním trhem. Podle červnové zprávy úřadu se vyšetřování odvíjí od "dostatečných dokladů", že Volkswagen nesplnil povinnost informovat investory o případných negativních finančních dopadech skandálu před loňským 22. zářím, kdy se automobilka k manipulaci přiznala.

Představitel státního zastupitelství v německém Braunschweigu Klaus Ziehe agentuře DPA sdělil, že Winterkorn je zatím v pozici obviněného. "Pokud by se to mělo v rámci pokračujícího vyšetřování změnit, oznámím to," dodal.

Winterkorn loni v září v důsledku skandálu odstoupil z funkce, v čele koncernu ho nahradil Matthias Müller. Volkswagen si dal na výdaje spojené s řešením skandálu stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard Kč). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB ale v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25-35 miliard eur (675-945 miliard Kč).

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (368 miliard Kč). V srpnu se navíc dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní také své americké prodejce. Podle zdrojů agentury Reuters automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy USD.

Majitelé dotčených vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (123.000 až 241.000 Kč). Volkswagen však odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodil také evropské zákazníky.

Soud v Braunschweigu minulý týden uvedl, že investoři, kteří u něj zažalovali Volkswagen o odškodné za skandál kolem měření emisí, požadují celkem 8,2 miliardy eur (téměř 222 miliard Kč). Skandál vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu, což přineslo investorům značné ztráty. Investoři tvrdí, že je vedení Volkswagenu o podvodech neinformovalo včas. Volkswagen ale taková obvinění odmítá.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britská vláda potvrdila předběžnou dohodu o brexitu Britská vláda potvrdila předběžnou dohodu o brexitu

Britská vláda potvrdila, že vyjednávači Británie a…

Pelikán: Politické prostředí je geniální systém, ve kterém zcela zmizela moc Pelikán: Politické prostředí je geniální systém, ve kterém zcela zmizela moc

Bývalý ministr spravedlnosti hnutí ANO Robert Pelikán se…

Využívání blockchainu je často jen marketingová bublina, upozorňuje poradenská firma BDO Využívání blockchainu je často jen marketingová bublina, upozorňuje poradenská firma BDO

Úspěšné a efektivní využití blockchainu napříč odvětvími…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce Škoda 130 LR drtila monstra Skupiny B. Stačilo k tomu 130 koní a šikovné ruce

Soutěžní stotřicítka s přídomkem LR není tak slavná jako…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
První auto začal Seat vyrábět na den přesně před 65 lety. Byl to Amerikou inspirovaný hit

První auto začal Seat vyrábět na den přesně před 65 lety. Byl to Amerikou inspirovaný hit

Dnes 17:50

Španělská značka vstoupila na automobilový trh modelem Seat 1400. Výroba trvala jedenáct let a vzniklo téměř sto tisíc kusů.




Blesk.cz

Legendární Titanic se vrací! Replika slavného parníku popluje po osudné trase

Legendární Titanic se vrací! Replika slavného…

Stejná rychlost, velikost i trasa jen vyjde na víc peněz a poveze víc pasažérů! Přesně 110 od potopení slavného…

Sebevražda je velký čin, napsala Anička (15) a pokusila se zabít: Dva muži ji zneužili na sociálních sítích

Sebevražda je velký čin, napsala Anička (15) a…

Úzkost, sebepoškozování, pak dokonce pokus o sebevraždu! To má za sebou školačka Anna (15) z Vimperka. Důvodem…

 

iSport.cz

Kašík se po konci v Rusku upsal Kometě: Tak silný klub se neodmítá!

Kašík se po konci v Rusku upsal Kometě: Tak silný…

Minulý týden se dohodl na předčasném konci v ruské KHL, teď už má nové působiště v české extralize. Brankář…

Starka: Csaplár a konec? Jsem tím zaskočený, ale přemlouvat ho nebudu

Starka: Csaplár a konec? Jsem tím zaskočený, ale…

Tok drsných porážek byl zastaven. Šokující remíza 1:1 v Plzni měla uklidnit nervózní příbramskou náladu z…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Dopis Ježíškovi

Příručka moderního fotra: Dopis Ježíškovi

Blíží se Vánoce a je tu čas na to vybrat dárky. Zatímco dospělí vědí, že dárky nosí další dospělí, děti žijí…

Čekání je u konce. První upoutávka na poslední řadu Hry o trůny prozradila konečně datum vysílání

Čekání je u konce. První upoutávka na poslední řadu…

Každá bitva, každá zrada, každé spojenectví, riziko, boj, přísaha i smrt. To všechno je pryč, protože teď záleží…